handdator

Visa fullständig version : Bolån, fast eller rörlig ränta

Jorgen
2015-05-02, 14:08
Det är dags att skriva om ett av bolånen som är på ca 500k.
Har alltid haft bundet i fyra år på dom två lånen vi har, så dom överlappar varandra med två år.
Men funderar nu på att ta det ena lånet som nu skall skrivas om på rörlig ränta.

Vilket är bäst i dagsläget? Framtiden kan man ju bara gissa sig till.

Dreas
2015-05-02, 14:13
Rörligt en del om man inte vill ha allt rörligt. Sen binda på valfri längd det andra.

500k hade jag haft helt rörligt. Är inga större summor om det sticker i framtiden.

4623
2015-05-02, 14:15
Beror på. Har du tänkt bo kvar i fem år? Isf hade jag nog bundit på det. Men sen gillar jag att binda. Även om jag själv ligger fast med 2,73% ränta för tillfället. >_<

Sen har Dreas en bra poäng. 500k är inte så mycket ifall räntan rör på sig.

GaindalfTheWhey
2015-05-02, 14:24
Så länge inget jätteoväntat händer inom den närmaste framtiden (vilket det mycket väl kan göra med tanke på Magdalenas utspel igår om att öka beskattningen på finanssektorn, en utgift bankerna måste ta igen någonstans vilket innebär att de straffar sina kunder) så kommer räntan vara låg de närmaste åren. Riksbankens räntebana finns på http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-rantebeslut/Aktuell-prognos-for-reporanta-inflation-och-BNP/ och det är ganska rimligt att förvänta sig att bolåneräntorna följer reporäntan relativt väl. Rörlig ränta kommer sannolikt därmed att vara låg åtminstone de närmaste ~2 åren eller så men man bör också ha i beaktande att bankerna siar om framtiden vad gäller bindningen av lån. När/om reporäntan drar iväg kommer alltså bankerna redan ha framtida höjningar med i sina egna räntebanor för boendelån. Och det är ju inte som att 2% eller vad man får nu på 10 år är speciellt mycket; jag hade personligen legat rörligt i kanske 6-12 månader, därefter bundit på 5+ år.

Arf Pingvin
2015-05-02, 15:04
Rörligt i dagsläget. Men ta ny funderare om ett år igen. Har allt rörligt på ett nytt lån nu.

Jorgen
2015-05-02, 15:44
Beror på. Har du tänkt bo kvar i fem år? Isf hade jag nog bundit på det. Men sen gillar jag att binda. Även om jag själv ligger fast med 2,73% ränta för tillfället. >_<

Sen har Dreas en bra poäng. 500k är inte så mycket ifall räntan rör på sig.

Jag hade tänkt bo kvar i minst tio år. :)

Och jag känner som du, jag gillar att binda för att veta hur stor kostnaden blir varje månad.

Ja, Dreas har en bra poäng.

Magnus Larsson
2015-05-02, 15:57
Själv tror jag inte ränteresan från botten kommer gå särskilt fort. Jag är vidare emot att binda >5 år då det är oförutsägbart vad jobb, familj etc kan innebära i termer av flyttbehov.

Baserat på det så ttcker jag det är onödigt att betala extra för att binda räntan under perioden. Jag hade kört på rörligt.

shadowfire
2015-05-02, 18:08
Generellt så är bundna lån oavsett räntesats absolut bäst för hushåll som har en ekonomi som inte klarar svåra svängningar. Javisst, det finns en o annan kuf som har suttit där med extremt låg ränta bunden, under den rörliga, men de är få och de har också prickat absolut hotspot på ränteläget när de bundit sin ränta.

Kolla på byggahus och räntebarometern där, det sitter en del som antagligen band upp sin ränta när det var fördelaktigt där och då, men kul å sitta på 3% ränta idag bundet?

Ser faktiskt ingen som helst anledning till att binda räntan just nu förutom en; man vill säkra upp ekonomin över ett par år framåt. Händer något och Sveas ekonomi rusar i taket, inflationen som sover som en björn nu bara exploderar som ett vulkanutbrott och plötsligt landar reporäntan på 8%. Då kommer de som bundit lånen nu sova gott. Vi andra inte lika gott.

shadowfire
2015-05-02, 18:12
Ser man över en period så kan man också räkna på tusenlappar som de som bundit lånen förlorat till vinst till banken som tjänat på det. Den som tjänar mest på att binda lån är banken då de kan mjölka ut som godaste pengar om räntan sjunker men då fortfarande med rätten att dra samma pengar ur bolånetagaren som innan.

Det finns bara en regel. Osäker på framtiden? Osäker på om du klarar en ränteökning? Bind. Annars, kör det som gynnar bankerna minst och dig mest; rörligt.

TheOne1994
2015-05-02, 18:12
Jag hade tänkt bo kvar i minst tio år. :)

Och jag känner som du, jag gillar att binda för att veta hur stor kostnaden blir varje månad.
Ja, Dreas har en bra poäng.

detta är nog skönast ,sover bäst på natten.

shadowfire
2015-05-02, 18:22
detta är nog skönast ,sover bäst på natten.

jag sover nog bäst om natten då kostnaden hela tiden sjunker ;)... men även om den går i taket så har banken räknat på 8% och kollat att min ekonomi faktiskt klarar av det. Vilken den gör, annars hade jag aldrig fått låna alls. Nationalekonomiskt så är jag säkrad för 8% och nu är väl de flesta nere på mellan 0,5-1,5 om man har förhandlat sin ränta. Det är nästan så jag kan räkna om, tar det tio år för räntan att nå 8%?

shadowfire
2015-05-02, 18:26
Man får ta det utifrån vad som känns bäst. Binda räntan innebär inte att månadskostnaden är den samma, eftersom man amorterar löpande. Men den är linjär. Kaos i Ryssland, kaos i regeringen, kaos i Norge. Man amorterar linjärt och med ungefär samma månadskostnad.

Samtidigt kan det sitta en person med motsvarande lån och betala 1500 kr mindre per månad, för att denne har rörligt lån med ett ränteläge som är lägre än då fg person tecknade sitt. Och för att riksbanken sänkt ett par punkter till på normräntan.

Faktiskt så svårt är det inte att hänga med i ekonomin, det står på stora löpsedlar på alla tidningar om räntan är på väg neråt eller uppåt. Bind om det verkar skena!

R Scarpa27
2015-05-02, 18:53
svår fråga men jag hade nog bundit lånet nu... pga lägre bundet lån lär man inte få...

kan ju räcka med någon världskatasrrof och räntan poffffffff ändras 20 dubbelt på 0 tid, har du då bundit räntan e du safead...

att binda just nu när räntan är som lägst skulle jag se som en extra försäkring...

llite tankar från mig :)

shadowfire
2015-05-02, 18:56
svår fråga men jag hade nog bundit lånet nu... pga lägre bundet lån lär man inte få...

kan ju räcka med någon världskatasrrof och räntan poffffffff ändras 20 dubbelt på 0 tid, har du då bundit räntan e du safead...

att binda just nu när räntan är som lägst skulle jag se som en extra försäkring...

llite tankar från mig :)

Exakt så resonerade de som band på 3,5% ;)
"Räntan kan bara inte bli lägre nu, den är som lägst, det kommer aldrig bli lägre". De sitter idag med högst ränta på sina bolån av oss alla. För när de tog beslutet så fanns det inte på världskartan att styrräntan skulle gå lägre.

Du säger samma sak, för du tänker att styrräntan inte kan gå lägre. Tänk om, den ligger på minus med ökande minus 8 år till?

shadowfire
2015-05-02, 18:59
självklart finns det en botten och det är ju det riksbanken vill få oss att nå, en botten där man börjar satsa, investera, sluta spara och våga riska. Ju mer vi vågar spendera, desto högre kommer också riksbanken höja sin ränta vilket i sin tur påverkar marknadsinstituten. Som det är nu så kommer ingen sådan tokhöjning över en natt, inte så att vi vaknar imorgon och får se att minusräntan är på 5% plötsligt. Bind räntorna när det vänder eller planar ut.

Arf Pingvin
2015-05-02, 19:28
Det var ingen sänkning av räntan den 28e utan den ligger kvar men det som meddelades från Riksbanken var att de är beredda att sänka den om det behövs och räntebanan justerade som att räntan ska bli lägre innan någon höjning blir aktuell. Så jag väntar ett år och ser.

shadowfire
2015-05-02, 19:33
Det var ingen sänkning av räntan den 28e utan den ligger kvar men det som meddelades från Riksbanken var att de är beredda att sänka den om det behövs och räntebanan justerade som att räntan ska bli lägre innan någon höjning blir aktuell. Så jag väntar ett år och ser.

Vänta ett år vet jag väl inte om du ska, men det märks i media överlag åt vilket håll det går. Missar man en räntevändning så är det för att man har missat alla de största nyhetsmedierna vi har.

R Scarpa27
2015-05-02, 19:36
Exakt så resonerade de som band på 3,5% ;)
"Räntan kan bara inte bli lägre nu, den är som lägst, det kommer aldrig bli lägre". De sitter idag med högst ränta på sina bolån av oss alla. För när de tog beslutet så fanns det inte på världskartan att styrräntan skulle gå lägre.

Du säger samma sak, för du tänker att styrräntan inte kan gå lägre. Tänk om, den ligger på minus med ökande minus 8 år till?

japp men allt kan hända över en natt,imon om 2 veckor eller 1 år vet man inte...
men fortfarande ett säkert läge att binda, men har man is kör man rörligt såklart.

mkt kan hända här i världen för att kasta om räntan över en natt.

shadowfire
2015-05-02, 19:42
japp men allt kan hända över en natt,imon om 2 veckor eller 1 år vet man inte...
men fortfarande ett säkert läge att binda, men har man is kör man rörligt såklart.

mkt kan hända här i världen för att kasta om räntan över en natt.

att räntan vänder och vi vaknar upp imorgon med 5% ränta går bara inte. Riksbanken vet vilka konsekvenser det skulle få inte minst för exportföretag. Så nej, allt kan inte hända över en natt :)

Xtreme-G
2015-05-02, 19:52
Väntevärdet av kostnaden att binda räntorna är högre än rörligt. Man får alltså betala en premie för att bli av med risken att räntorna kan stiga. Om man oroar sig för detta kan det vara värt att betala. Exakt vad premien ligger på är det nog ingen som vet enligt forskningen.

Eftersom att det bara är väntevärde så kan man såklart tjäna pengar på att binda räntan. Man måste då vara smartare än marknaden och dessutom så mycket smartare så att man även tjänar in premien. Var och varannan Svensson verkar tro sig vara det.

Spiffy
2015-05-02, 21:14
Jag känner inte att jag har bättre koll än banken när det är rätt läge att binda för att jag och inte banken ska tjäna på det. Så jag kör jag allt rörligt.
Vill man ha en fast kostnad så är det ju bara att sätta 6%(eller något) till ett konto där lånekostnaden dras ifrån. Vid låg ränta skapas en buffert som man kan använda om räntan går upp.

Dreas
2015-05-02, 21:21
Jag känner inte att jag har bättre koll än banken när det är rätt läge att binda för att jag och inte banken ska tjäna på det. Så jag kör jag allt rörligt.
Vill man ha en fast kostnad så är det ju bara att sätta 6%(eller något) till ett konto där lånekostnaden dras ifrån. Vid låg ränta skapas en buffert som man kan använda om räntan går upp.Precis så. Eller att man amorterar mer när räntan är låg och justerar när den passerar varje heltal eller så.

Har själv just nu en del bundet så snitträntan ligger någonstans runt 2,80 på nästan 2 mille. Lätt att vara efterklok. Men vi valde att köpa oss en trygghet, som förstagångshusägare ville vi inte få fler överraskningar än nödvändigt.

Lillebrorsan var in hos SEB och fixade lån häromdagen, damen där sa att han skulle ha allt rörligt utan tvekan. Annars brukar väl bankerna gilla att man binder sig?

olle lindblad
2015-05-02, 21:28
Just nu är räntorna i stort sett de samma oavsett om man har tre månaders eller fem års bindning. Skillnaden mellan högsta och lägsta är 0,2 - 0,3 % om man tittar på SHB, SEB, Swedbank, Nordea och Sbab. Om man dessutom beaktar att de lägger in en osäkerhetsmarginal där säger det väl att bankerna tror på svagt sjunkande räntor de närmaste fem åren? Varför skall man i så fall binda?

Dreas
2015-05-02, 21:33
Just nu är räntorna i stort sett de samma oavsett om man har tre månaders eller fem års bindning. Skillnaden mellan högsta och lägsta är 0,2 - 0,3 % om man tittar på SHB, SEB, Swedbank, Nordea och Sbab. Om man dessutom beaktar att de lägger in en osäkerhetsmarginal där säger det väl att bankerna tror på svagt sjunkande räntor de närmaste fem åren? Varför skall man i så fall binda?För att man gillar att veta vad man kommer att få betala i ränta under de närmaste fem åren? Sticker det kan det också gå fort, iaf om Ingves får som han vill.

4623
2015-05-03, 00:00
jag sover nog bäst om natten då kostnaden hela tiden sjunker ;)... men även om den går i taket så har banken räknat på 8% och kollat att min ekonomi faktiskt klarar av det. Vilken den gör, annars hade jag aldrig fått låna alls. Nationalekonomiskt så är jag säkrad för 8% och nu är väl de flesta nere på mellan 0,5-1,5 om man har förhandlat sin ränta. Det är nästan så jag kan räkna om, tar det tio år för räntan att nå 8%?

När räntan var uppe på 4,1% 2011(?) så satt jag med 1/3 av mitt lån bundet till under 2% på två år. ;)

jaosef
2015-05-03, 06:16
När man binder ränta så är det ju en sorts "försäkring", och den får man ju betala för. När banken tar fram sin kalkyl för vad detta ska kosta så har de ganska goda marginaler, så generellt så ska man alltid ha rörligt.
Hänvisar till sparekonom Gunther Mårder som brukar förklara det på detta sätt på sparpodden när frågan kommer upp.

Men visst, är trygghet viktigt så finns det ju ett värde i att binda bara därför.