Visa fullständig version : Var köper man "riktigt" GRÖNT TE?
Tjena!
Tänkte ta och börja dricka grönt te, då det sägs ska vara bra mot ett och annat!
Men då undrar jag var man köper "riktigt" grönt te?
Jag vet inte om de man hittar på ICA faktiskt är "riktigt", om ni förstår vad jag menar?
Någon som har en aning? :d
Mvh!
Ozziking
2015-05-01, 12:19
Diverse hälsokoster brukar min mor köpa grönt te på i alla fall.
martin89ek
2015-05-01, 12:27
Det är lätt att göra själv hemma annars.
Allt du behöver är Earl grey och karamellfärg, då blir det riktigt grönt.... Te. :smash:
Sry har något ocd behov av att posta ohjälpsamma kommentarer för tillfället :(
Skulle inte märka skillnad på te och kraftigt utspädd saft.
Förstår inte alls vad du menar med "riktigt". Grönt te är grönt te, det syns på färgen. Jag köper alltid grönt te på Ica Maxi, helt säkert ingen skillnad i kvalitet mot någon annanstans.
Förstår inte alls vad du menar med "riktigt". Grönt te är grönt te, det syns på färgen. Jag köper alltid grönt te på Ica Maxi, helt säkert ingen skillnad i kvalitet mot någon annanstans.
Men är du säker på att det är sådant grönt te som ska vara bra för kropp och själ?
Att det som finns på Ica Maxi är "riktig" kvalite?
I sådana fall vore det ju det bästa om det finnss att köpa där.
Men är du säker på att det är sådant grönt te som ska vara bra för kropp och själ?
Ja, grönt te är bara vanligt te som inte har fått oxidera lika länge som svart te och det känns tydligt på både smak och syns på färgen.
Så, ja, jag är säker :)
StarkaUlf
2015-05-01, 12:46
Vad är grönt te bra för? (Ja, jag vill gärna veta, det är inte en dryg fråga :) )
En massa saker! (http://examine.com/supplements/Green+Tea+Catechins/)
Är du säker på att grönt té som finns i "fairtrade tébutiker" är sånt som ska vara bra för kropp och själ?
Om téet är behandlat på ett sånt sätt att nyttigheterna finns där (i rimliga mängder) bör det inte spela nån större roll vilket märke det är.
Jag vet inte vilka fler faktorer som kan påverka än själva oxideringen. Hälsokostbutiker (och t ex "tébutiker)) har ofta en tendens att marknadsföra sina produkter som överlägsna andra. Detta först och främst av ekonomiska skäl men ofta pga okunnighet (säljaren är redan indoktrinerad att tro att deras märken är bättre <because reasons> när det kanske egentligen är likvärdiga).
Står det ica basic på något så tror folk per automatik att kvalitén är dålig. Men det behöver inte vara så. Man behöver heller inte vara en tébutik för att sälja "riktigt" grönt té.
Tack för era goda svar!
Mvh :)
Wilt the Stilt
2015-05-01, 14:34
Apropå "finkaffe" kontra "fulkaffe".
Luca Brasi
2015-05-01, 17:47
Riktigt grönt te köper man på internet tillsammans med den utrustning som krävs för att göra riktigt grönt te.
Riktigt grönt te köper man på internet tillsammans med den utrustning som krävs för att göra riktigt grönt te.
Utrustning som krävs för en kopp te = en kopp och en metod att värma vatten. :-)
R Scarpa27
2015-05-01, 19:33
har nog aldrig gillat te, isf chai te, med fet mjölk och agavesirap =P och vispad grädde på toppen då går det dricka :) men, blir ju mer en god drink än te nästan :)
till ts: köp lösvikts te på kahls kanske? brukar ju faktist smaka mer.
Brukade köpa nåt organiskt tjohej från Japan. Kändes väldigt "riktigt", förpackning var dessutom grön.
Man får väl inte blanda teet med vatten som är varmare än 70 grader?
R Scarpa27
2015-05-01, 20:23
Man får väl inte blanda teet med vatten som är varmare än 70 grader?
det får man faktist, har aldrig hört någon lag om detta :D helt lagligt.
Vattentemperatur beror på vad det är för te. Standard påste från ICA så funkar nog strax under kokande men finns många sorter där man förstör smaken med för varmt vatten.
Jag tycker trådstartaren har en vettig frågeställning. Det är stor skillnad på olika tesorter i fråga om innehåll. Det finns tre huvudsakliga riktlinjer:
1. Var noga med ursprungsland och märke. Tebusken suger upp stora mängder bly, aluminium och arsenik från marken utifall att de finns att tillgå. Därför är det väldigt viktigt vars ditt te kommer ifrån. Du bör inte köpa te från kraftigt industriella länder såsom kina. Japansk te såsom Teavana är att föredra.
2. Köp hela lösa teblad. Dessa tenderar att ha betydligt högre halter av antioxidanter såsom EGCG jämfört med skräpet som kommer i tepåsar.
3. Te som får bryggas kallt (det tar ett par timmar) har högre nivåer av antioxidanter än varmbryggt te och smakar dessutom mindre bittert.
Det finns också den pulveriserade varianten matcha som är ännu rikare på antioxidanter än vanligt grönt te.
Jag är ingen expert men har tänkt börja dricka mer grönt te själv och kommer så klart att testa matcha.
Personligen beställer jag ungefär alltid allt te från yunnan sourcing. Mestadels pu-erh av olika sorter..men ibland lite grönt med för den delen.
Jag tycker trådstartaren har en vettig frågeställning. Det är stor skillnad på olika tesorter i fråga om innehåll. Det finns tre huvudsakliga riktlinjer:
1. Var noga med ursprungsland och märke. Tebusken suger upp stora mängder bly, aluminium och arsenik från marken utifall att de finns att tillgå. Därför är det väldigt viktigt vars ditt te kommer ifrån. Du bör inte köpa te från kraftigt industriella länder såsom kina. Japansk te såsom Teavana är att föredra.
2. Köp hela lösa teblad. Dessa tenderar att ha betydligt högre halter av antioxidanter såsom EGCG jämfört med skräpet som kommer i tepåsar.
3. Te som får bryggas kallt (det tar ett par timmar) har högre nivåer av antioxidanter än varmbryggt te och smakar dessutom mindre bittert.
Vafan? Typ allt te är ju från kina. Iaf det jag köpt. Har du några siffror på punkt 1?
Luca Brasi
2015-05-04, 18:13
Vafan? Typ allt te är ju från kina. Iaf det jag köpt. Har du några siffror på punkt 1?
Det är väl lite som att undvika viner ifrån frankrike.
Tungmetaller finns i all jord.
Det är väl lite som att undvika viner ifrån frankrike.
Tungmetaller finns i all jord.
Det är uppmätt i studier att te från kina har alldeles för mycket bly i sig. Kolla dessa studier om du är nyfiken:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15998560
http://www.hindawi.com/journals/jt/2013/370460/
Koncentrationen av olika tungmetaller beror på vad jorden utsatts för.
I vissa provinser i kina vattnar man sina odlingar med avloppsvatten från gruvdrift. Att ha blysmältverk och jordbruk sida vid sida tycker de också är en bra idé. Och hör och häpna, folk blir också blyförgiftade i Kina. Kina har därtill väldigt svåra luftföroreningar och tungmetaller i jorden härstammar i huvudsak från atmosfären under normala omständigheter.
Men detta är inte allt. Man använder också förbjudna besprutningsmedel i sina teodlingar i Kina. Greepeace testade 18 olika tesorter från kina och 12 av dessa hade minst ett förbjudet besprutningsmedel i sig. Rapporten går att läsa här (http://www.greenpeace.org/eastasia/publications/reports/food-agriculture/2012/pesticides-chinese-tea-report/).
Det är uppmätt i studier att te från kina har alldeles för mycket bly i sig. Kolla dessa studier om du är nyfiken:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15998560
http://www.hindawi.com/journals/jt/2013/370460/
Koncentrationen av olika tungmetaller beror på vad jorden utsatts för.
I vissa provinser i kina vattnar man sina odlingar med avloppsvatten från gruvdrift. Att ha blysmältverk och jordbruk sida vid sida tycker de också är en bra idé. Och hör och häpna, folk blir också blyförgiftade i Kina. Kina har därtill väldigt svåra luftföroreningar och tungmetaller i jorden härstammar i huvudsak från atmosfären under normala omständigheter.
Men detta är inte allt. Man använder också förbjudna besprutningsmedel i sina teodlingar i Kina. Greepeace testade 18 olika tesorter från kina och 12 av dessa hade minst ett förbjudet besprutningsmedel i sig. Rapporten går att läsa här (http://www.greenpeace.org/eastasia/publications/reports/food-agriculture/2012/pesticides-chinese-tea-report/).
Hmm, fan också.
Har du nån direkt länk till något té som inte innehåller massa skit? :) (antar att man får länka té?)
Hmm, fan också.
Har du nån direkt länk till något té som inte innehåller massa skit? :) (antar att man får länka té?)
Att köpa ett certifierat organiskt te bör ju vara en god utgångspunkt för att slippa giftiga besprutningsmedel och florförgiftning men jag skulle inte lita på att något som kommer från Kina är besprutningsfritt. Är teet trots detta från Kina så är det också en god idé att välja tepåsar då de filtrerar bort det mesta av blyet. Dekaffeinerat te har också mindre bly.
En annan aspekt är antioxidanter. Man får mer av dessa från hela teblad. Ångat te har också mer antioxidanter än stekt te. I japan ångar man oftast och i Kina steker man oftast. Vitt te eller Matcha har mest antioxidanter. Matcha skulle jag dock aldrig köpa från Kina eftersom det kommer utan tepåse.
Detta japanska märke sägs vara bra grejer:teavana (http://www.teavana.com/).
Tack Klein! Blir japanskt i fortsättningen!
Hur är de med grönt té i kapslar då? Om man inte vill ha smak och bara effekt?
Hur är de med grönt té i kapslar då? Om man inte vill ha smak och bara effekt?
Du får i dig alla gifter på köpet. Jag skulle inte äta grönt te i kapslar ens om det var organiskt och kom från japan. Eller kanske lite överdrivet. Matcha är väl typ samma sak. Jag skulle iaf vara betydligt nogrannare med ursprunget i fall det är kapslar än om det är tepåsar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.