handdator

Visa fullständig version : Ortorexi...Har du det!?

cali
2004-04-06, 11:14
Jag läste idag i DN - Insidan om Ortorexi. som väckte en del tankar.

Orotorexi är en fixering vid att äta sunt och nyttigt hela tiden, man eftersträvar hela tiden att få i sig den kosten man tror är nyttigast. Det här resulterar ofta i att man går miste om något näringsämne och istället får brist. Man plockar bort så mycket saker från sin kost som anses onyttiga att det i värsta fall kan uppstå brist. Det behöver inte uppstå brist dock för tt klassas som ortorexi utan det räcker med att man har en fixering vid mat, näring och allt vad det innebär och att man försöker uppnå den perfekta kosten för att få perfekta resultat.(eller vad man nu eftersträvar)

Jag och flertalet här inne skulle kunna klassas att lida av Ortorexi och ätstörningar. Fast våra ätstörningar är nog inte lika påtagliga och leder oftast inte till någon brist, men det är ändock en ätstörning och fixering vid maten vi stoppar i oss.

Självklart måste man vara en medeveten konsument i dagens samhälle eftersom det bjuds på så mycket skit, men någonstans måste man dra en gräns.

Jag kommer ihåg ett inlägg jag läste en gång om en killes kostdag och han förbannande sig själv varje kväll över att han inte hade ätit tillräkligt många ägg. Sen har vi alla dessa kostprogram som vi kan räkna ut på miligammet hur mycket av varje ämne vi har fått i oss (hur sunt är det på en skala?)

Jag själv lider av en fixering att få i mej tillräckligt med protein, går jag i en affär väljer jag helst en produkt med proteiner i som mellanmål snacks etc.
Jag har läst så mycket att jag vet allt vad man ska undvika, det har lett till att de flesta matvaror förutom: Kycklingkött (magert kött), ägg, nötter, fisk, frukt och gröna blad är acceptabel mat ur näringsynpunkt.

Självklart lever jag inte som jag lär, vilket är tur. Jag kan smälla i mig en pizza eller en påse godis och vara nöjd med det.
Tur det, för jag tror om man tränar mycket måste man äta mycket och få i sig mycket energi, vad är då lättaste sättet att få i sig energi än genom onyttig mat? Jag tror man helt enekelt växer bättre av att ha slappare kostvanor och äta lite allt möjligt när man bygger, en för sund kosthållnign leder lätt till energiunderskott och det vet vi juh alla att då byggs inte mycket muskler :-)

Jag ska rada upp mina små ätstörningar så kan ni andra också göra de, jag är ialfall rätt övertygad att de flesta byggare lider av ätstörningar.

*Jag skulle aldrig dricka en läsk!
*Äter bara typ fem chips.
*äter aldrig pommes frites. (ialfall inte med gott samvete)
*Skrapar alltid bort överflödig dressing från hamburgare.
*Läser alltid innehållsförteckningen på alla mat jag stoppar i mig
*får typ ångest om jag skulle hoppa över ett mål mat för då blir jag ju katabol och alla muskler försvinner ;-), så jag missar aldrig en måltid.
*Dricker alldeles för mycket proteindrinkar.

Ja kan fortsätta så här :-)

Vad jag vill säga är att det är okej att vara en medeveten konsument och göra ett aktivt val när man äter sin pizza etc. Man vet vad den innehåller men man gör det valet att äta och njuta av den. Om jag ska äta onyttigt vill jag vara medveten om att jag gör det och det ska vara ett aktivt val. Tex om jag får falukorv serverat är det oerhört mycket onyttiga fetter i det och jag äter onyttigt utan att ens veta om det. Jag vill veta! :-)
Men det får aldrig bli en överdrift som jag ser alldeles för många av oss byggare gärna faller in i.
Vi behöver energi, massor med energi och då kan man gott äta lite onyttigt också.
Tänk hur sjuk tanken på att ha en ätar dag egentligen är, vadå begränsa sig.

Nä...mer onyttig mat åt de som tränar, det är ju trots allt vi som ska äta onyttigt om någon :-)

GhostFace
2004-04-06, 11:34
Lyssna På Kroppen!

Det är sanna o goda ord...:hbang:

Bra artikeltips!
:thumbup:

SeWs
2004-04-06, 12:00
Usch fan håller med det är fan en sjukdom :D, läser alltid innehållsförteckningar och är typ rädd för mjölk då jag är rädd att få insulintoppar eller för mycket kalorier... :smash:

JAM
2004-04-06, 12:13
Nja, jag stämmer inte in så väl på dessa beskrivningar... Självklart försöker man äta nyttigt och bra i träningssyfte, men det är inte extremt. Det enda jag känner igen mig lite lite i, är att jag blir grinig om jag missar en måltid. Men det tror jag mest är för att jag blir så jävla hungrig då... :em: :D

cali
2004-04-06, 12:31
är typ rädd för mjölk då jag är rädd att få insulintoppar eller för mycket kalorier...

Hehe, ja det där känner jag igen. Jag älskar mjölk och har alltid druckit en massa mjölk men sen så läste jag att proteinet från mjölk ger höga insulin toppar, jag tänkte:
- Fan nu måste jag sluta dricka mjölk också...

Men jag insåg rätt snabbt att en kost utan mjölk är rätt värdelöst, det blir som ett liv utan glädje :-)
Så jag fortsätter dricka min mjölk för det är så gott :-)
Sen så tror jag för övrigt att insulintopparna inte blir så höga om man är en van mjölkdrickare, kroppen har nämligen en oerhörd förmåga att anpassa sig, det är lite som laktos intolernas. Dricker man mycket mjölk blir man inte intolerant, dricker man lite eller inget utvecklar man en intolerans. Vore inte kroppen flexibel skulle man ha förgört sig själv för länge sen :-)

nighter
2004-04-06, 13:14
Hoppas du har rätt Cali för är riktig inbiten mjölk älskare här också.
brukar bli runt 3 liter mini mjölk om dan minst. Men sen man hörde om II indexet i mjölk.
Så började man få rejält med skulldkänslor efter hävt i sig lite mjölk. Så man kan nog lätt säga jag lider av Ortodoxi.
:(

Yooo
2004-04-06, 13:35
Stämmer rätt bra in på mig.... i alla fall lite av det

bigmcgee
2004-04-06, 14:08
stämmer absolut inte på mig :D.. jag äter mycket av allt och det jag tycker är gott närsomhelst :eating: ... men å andra sidan växer jag sakta åxå :smash: kanske är det nått att fundera på hmmm kosten hmmm :eating:

skaparn
2004-04-06, 17:31
Ortorexi är de karaktärssvaga människornas sätt att lindra sitt dåliga samvete, de kallar helt enkelt dom som äter lite bättre för något fint och lyfter fram ett exempel med nån knäppgök som inte kan hantera situationen.

Man måste inte må dåligt bara för att man har hårda krav på sin mat, och ge mig ett exempel på något som _inte_ kan gå till överdrift.

Keirin
2004-04-06, 21:48
Själv är jag besatt av mat. Jag tänker också mycket på mat för att jag vill orka träna och må bra.

Jag har ett behov av att veta vad maten jag äter innehåller exakt. Så har det alltid varit för mig. När jag var liten typ 10 år och blev bjuden på middag så kände jag ofta/alltid obehag när jag åt eftersom jag inte hade kontrollen.

Jag har alltid haft principer kring mat. Om vad jag äter och inte äter. Jag har aldrig varit förtjust i vilt, vitlök, kalkon, fisk. Dessutom äter jag absolut inte mögelost och andra konstiga påhitt.

I prinsip äter jag gris, ko, häst, grönsaker (förutom vitlök, selleri eller konstiga beska grönsaker), frukt, nötter, mjölkprodukter förutom skumma ostar.

Jag har altid varit rädd om min kropp så därför gav jag fan i ciggen i plugget.

På senare år har jag börjat utesluta härdat fett, konserveringsmedel, färgämnen.

Jag har tesetat att äta bilar efter träning men jag tycker helt enkelt inte om det. Bara för att frångå mina prinsiper.

Jag är inte så förtjust i att äta lunch ute eftersom jag inte blir mätt för att portionerna är för små för mig för det mesta. Och så vet jag inte heller om det är bra för mitt behov. Ofta är lunchmaten så snabb i GI också så jag blir fort trött och hungrig igen.

På jobbet tar min mat upp 80% av kylskåpet :D men det är iofs inte så stort heller. Och dom andra äter oftast ute.

Är jag inte sugen på den mat som serveras blir jag illamående. Även fast jag egentligen gillar maträtten.

Jag äter ofta samma maträtt i 1,5 månader varje dag. Jag är inte i behov av vareation i smaken. Jag är inte heller gorme´aktig av mig.

Smaken av mat upptar så liten del av livet och låter jag den ta över är jag kaske lite orolig för att bli tjock och sjuk.

Jag vill att maten ska ge näring och aktiviteter lycka. Allt för många människor förknippar "goda" feta och söta smaker med lycka och välmående. Jag vill hålla isär begreppen för egen del.

Dessutom tror jag att syntetiska ämnen i maten är dåligt för mig.

En del av mina fixeringar är dåliga. Andra tycker jag är bra. Men å andra sidan har väll alla dåliga sidor innom varje område vare sig det gäller mat eller något annat.

Så länge man äter lagom eller mycket och inte svälter sig själv eller på annat sätt straffar sig själv är det bra tycker jag.

Och jag får inte dåligt samvete när jag äter ute med vänner eller köper godis ibland.

skaparn
2004-04-06, 22:02
ok, Keirin vann besatt-priset idag. Nu ser det kanske mer ut än vad det är när man skriver ner allt sådär, men jag har inte ens hälften av dina principer och jag anser mig vara strikt.

Men, du skriver att du inte får dåligt samvete av att äta ute eller käka karameller, så du klarar dig nog.

ivandrago
2004-04-06, 22:56
Har bara som princip att huvuddelen av all mat man får i sig ska vara nyttiga saker. Sedan om det slinker ner godis, kakor, chips, pizza etc lite då och då spelar ingen roll.

Människan är allätare.

cali
2004-04-07, 09:18
Okej Keirin låter som en sann ortorexier ;-)
Akta så den inte blir för avancerad och begränsar dej för mycket!

Men du verkar va rätt medveten om din vridning men det är kanske ändå något du bör jobba på.
Man ska inte behöva tänka mat hela tiden, det stjäl så mycket energi från annat.
Sen att du äter samma mat veckor i rad låter faktiskt inte bra. Du får nog fundera lite på det där tycker jag :-)

Min mormor och morfar levde till hundra fastän de åt vafasiken som helst. Det är inte livsavgörande vad man äter utan vad som är livsavgörande är att man rör på sig! Man kommer ändå inte kunna förlänga livet med en översund fixerad kost utan det gör nog bara livet jobbigare.

stridis
2004-04-07, 09:43
Min princip är enkel: Ät för att vårda kropp och sinne, efter bästa förmåga.

Givetvis innehåller "för sinne" lite sk "svullande", men det innebär att jag äter nyttigt 90%av tiden och tar någon efterrätt ngn gång och utnyttjar att efter träning så ska det vara lite snabba kolhydrater och så ibland blir det hamburgare på mcdonalds . Men inte så ofta.

Så i praktiken som ivan allätaren ovanför.

edit: Men morsan verkar inte riktigt med på noterna (yepp bor fortfarande hemma hos mammsen :em: ) utan tycker att jag är för smal, medan jag istället tycker att jag helt enkelt inte har tillräckligt med muskler. Därför har söte mor ibland på pin kiv dränkt (!!) vissa gratänger osv med vanlig vispgrädde och andra grejer.
Sa faktiskt till henne att jag inte alls har något emot rätt sorts fett men att jag inte vill få i mig så mkt mättat fett som hon vill göda mig med då det ej är positivt.

Alcazara
2004-04-07, 11:38
Originally posted by skaparn
Ortorexi är de karaktärssvaga människornas sätt att lindra sitt dåliga samvete, de kallar helt enkelt dom som äter lite bättre för något fint och lyfter fram ett exempel med nån knäppgök som inte kan hantera situationen.

Man måste inte må dåligt bara för att man har hårda krav på sin mat, och ge mig ett exempel på något som _inte_ kan gå till överdrift.

Bra ord tycker jag!!!:thumbup: Allt som sticker ut lite från mängden ska ha olika namn idag. Diagnoser kan bli till självuppfyllande profetia också...så jag tycker läkare och psykologer ska vara försiktiga med alla dessa diagnoser...
Men sedan är det viktigt att de som verkligen har problemen...måste kunna få hjälp för att ta sig ur det!

Det här med ortorexi hade antagligen inte existerat som "sjukdom" om majoriteten av befolkningen åt rätt, det är bara för att några sticker ut som det uppmärksammas...Om några år så kanske fler inser (när de sitter där med sina magar)...att det kanske inte är så tokigt att äta rätt ändå...Att observara är ju också att det är stor skillnad på extrem fixering och att äta näringsriktigt...dock är det kanske svårt att dra gränsen för när det övergår i en fixering...

z_bumbi
2004-04-07, 13:14
Originally posted by Keirin
Själv är jag besatt av mat. Jag tänker också mycket på mat för att jag vill orka träna och må bra.

Snip

På senare år har jag börjat utesluta härdat fett, konserveringsmedel, färgämnen.

snip

Jag äter ofta samma maträtt i 1,5 månader varje dag. Jag är inte i behov av vareation i smaken. Jag är inte heller gorme´aktig av mig.

snip

Dessutom tror jag att syntetiska ämnen i maten är dåligt för mig.

Vad tror du är värst?
Att äta konserveringsmedel och färgämnen eller att äta samma maträtt flera veckor i sträck?

Jag vet vilket jag tycker verkar värst ur hälsosynpunkt.

Metal_boy_
2004-04-07, 15:05
Originally posted by z_bumbi

Vad tror du är värst?
Att äta konserveringsmedel och färgämnen eller att äta samma maträtt flera veckor i sträck?

jag brukar bara variera under själva dagen men det kan ändå se likadant ut en längre tid...typ jag äter inte samma måltid flera gånger på en dag om man räknar bort gröten..annars blir det ofta en rätt me fågel ..en me kött och så en till med antingen kött fågel elelr fisk

Keirin
2004-04-07, 18:42
Originally posted by z_bumbi

Vad tror du är värst?

Jag ser alltid till att få i mig kolhydrater, fett, proteiner varje dag.

Såhär äter jag:

Frukost: 3 mörka mackor med bregott och ost el gurka

När jag kommer till jobbet äter jag 2 mackor el proviva fruktdryck el keso med banan. Dessa 3 mål har jag i kylen som snabbmat när magen kurrar.

Lunch: Månadens rätt:D Kotlett med potatis och grönsaker.

Jag dricker proviva under dagen.

Innan hemgång blir det en macka.

Hemma lagar jag månadens rätt till middag.

Sen kanske det blir nån macka med te innan läggdax.

Jag har varierat mig sista tiden med köttfärssås och spagetti och fiskpinnar med potatis.

Vad tycker ni om mitt matschema rå? Låter det farligt? Är jag verkligen en ortorektiker??

Min aptit varierar pga årstider och månadscykeln som kvinnor har.

AFanatic
2004-04-07, 19:26
Originally posted by Alcazara

Bra ord tycker jag!!!:thumbup: Allt som sticker ut lite från mängden ska ha olika namn idag. Diagnoser kan bli till självuppfyllande profetia också...så jag tycker läkare och psykologer ska vara försiktiga med alla dessa diagnoser...
Men sedan är det viktigt att de som verkligen har problemen...måste kunna få hjälp för att ta sig ur det!

Damn right! Sen var det ngn snubbe lr ngt som sa (på tv) att alla dessa psyksjuka eg. iinte är sjuka utan att de bara blev triggade av något som gjorde att de fick ett visst beteende lr gjorde en viss handling. OCH att vi alla är sånna...Att alla är lika sjuka i huvudet. De diagnoser som ställs skulle då vara olika tillstånd av normalitet.

Ninjasmurf
2004-04-07, 19:41
Originally posted by AFanatic

Damn right! Sen var det ngn snubbe lr ngt som sa (på tv) att alla dessa psyksjuka eg. iinte är sjuka utan att de bara blev triggade av något som gjorde att de fick ett visst beteende lr gjorde en viss handling. OCH att vi alla är sånna...Att alla är lika sjuka i huvudet. De diagnoser som ställs skulle då vara olika tillstånd av normalitet.

vägrar vara normal... abnormal och knäpp räcker bra för mig :D

King Grub
2004-04-07, 19:43

Jag ser alltid till att få i mig kolhydrater, fett, proteiner varje dag.

Såhär äter jag:

Frukost: 3 mörka mackor med bregott och ost el gurka

När jag kommer till jobbet äter jag 2 mackor el proviva fruktdryck el keso med banan. Dessa 3 mål har jag i kylen som snabbmat när magen kurrar.

Lunch: Månadens rätt:D Kotlett med potatis och grönsaker.

Jag dricker proviva under dagen.

Innan hemgång blir det en macka.

Hemma lagar jag månadens rätt till middag.

Sen kanske det blir nån macka med te innan läggdax.

Jag har varierat mig sista tiden med köttfärssås och spagetti och fiskpinnar med potatis.

Vad tycker ni om mitt matschema rå? Låter det farligt? Är jag verkligen en ortorektiker??

Min aptit varierar pga årstider och månadscykeln som kvinnor har.

Du äter ju inte speciellt bra för en tränande individ, man eller kvinna, men inte är det en "farlig" kost. Den ser rätt medelsvensson och normal ut.

MAXX
2004-04-07, 19:57
har som mål varje dag att få i mig minst 200 g protein. sen när jag har fått i mig det så får jag äta vilket skräp jag vill :eating:

Wilson
2004-04-08, 01:55
man behöver ju inte vara totalt fanatisk, men att hålla god koll på att få i sig nyttig mat och det som är bra för kroppen, kan inte jag se som det minsta farligt.
Jag mår bättre både psykiskt och fysiskt av att hålla koll på min kost,(samtidigt som jag kan äta onyttiga saker ibland utan att känna dåligt samvete) så jag skiter fullständigt i att några idioter kallar det en sjukdom.
För mig är det, om inte en sjukdom, åtminstone ett sätt att skapa sin eller sina sjukdomar i förtid, att inte tänka på vad man äter, att inte motionera något eller att helt enkelt inte ta hand om sin oherhört betydelsefulla kropp.

Tolkia
2004-04-08, 12:29
Måste säga att det vi slår oss (åtminstone lite) förvånansvärt mycket för bröstet i den här och de andra ortorektikertrådarna, med tanke på hur de kost-, muskelbygges- och förbränningsrelaterade frågorna som brukar dyka upp här kan se ut ...

Keirin
2004-04-08, 14:16
Originally posted by King Grub

Du äter ju inte speciellt bra för en tränande individ, man eller kvinna, men inte är det en "farlig" kost. Den ser rätt medelsvensson och normal ut.

Precis, jag äter så som folk gör mest men det finns många produkter som jag inte äter. Främst är det prosessad mat jag vill undvika. Sen finns det en massa mat jag inte tycker smakar gott och en massa andra saker jag tycker är onödiga att äta för egen del.

Jag har testat 2 olika kosthållningar. Den ena för drygt 2 år sedan då jag åt pauluninspirerat. Mycket mat var med långsamt gi och så. Sen tyckte jag att jag inte fick i mig tillräckligt efter ett tag så jag började äta mer men med snabbare gi.

Sen har jag ätit stenålderskost men det funkade inte ihop med min träning och jag blev allt för begränsad.

Sen började jag äta som en vanlig svensson för att inte hamna "snett" eller allt för fixerad i mat. Om någon ny spennande kosthållning dyker upp kanske jag testar det och ser her det funkar för kroppen.

jag borde äta mer nyttigt fett än vad jag gör tror jag och kanske mindre bröd och skippa smör.

Snapphanen
2004-04-08, 14:28
och mer protein......

z_bumbi
2004-04-08, 15:12

Du äter väldigt konstigt för att försöka satsa på uthållighetsidrott.

Om det är farligt är svårt att säga men det ser väldigt ensidigt ut.

Ortorektiker? Ingen aning, har inte läst någon bra beskrivning på hur långt gången man måste vara för att kallas det.
Ett stort kontrollbehov finns det någonstans i botten i alla fall.

Tolkia: Kloka ord!:thumbup:

Bodylotion
2004-10-22, 20:01
Jag lider nog av ortodoixi sånna fall.. Jag är mer noga med att inte få ngn brist än om jag äter nyttigt...eller vänta nu, var det inte risken för att "få brist" som var definition på ortodoxi....?

Kan tänka mig att den större procenten av de som "verkligen" har den här sjukdomen lider av brist på "fett" i kosten..som faktiskt många tjejer gör, och det kan vara farligt. Och det är värt att uppmärksamma.

p.s Är det någon som har räknat fetthalten i gram om man äter enligt 30-30-30 principen?

King Grub
2004-10-22, 20:13
p.s Är det någon som har räknat fetthalten i gram om man äter enligt 30-30-30 principen?

Den avgörs väl ganska direkt av hur mycket energi du äter...

Dav0d
2004-10-22, 20:41
Detta betyder då att jag är sjuk, trivs så jävla bra med denna sjukdom :D.. :hbang:

Bodylotion
2004-10-22, 21:19
Den avgörs väl ganska direkt av hur mycket energi du äter...

Stämmer...väl därför man anger i procent liksom...

Jag själv har räknat ut min ungefärliga mängd gram fett per dag enligt principen och d visade sig vara mer än vad jag tror att folk kan tänkas äta, men min fråga var mer om "folk i allmänhet gör detta"?? Oftast räknar vi bara på kolhydrater och proteinet. Och vi e noga m proteinmängd, men när d gäller fett är det "oftast" bara indragningar..

Lasse Kongo
2004-10-22, 21:50
Orkar inte läsa allt, men ett tips som ja ger fler och fler är: gör allt på känsla, lyssna på kroppen!

Känns det bra att äta 10 äggvitor till frukost, GÖR DET DÅ, känns det inte bra att äta bilar efter träning, SLOPA DET DÅ :D

Svårare än så är det inte, fan allt flyter på så sjukt bra för mig nu när ja kör på känsla, 100ggr bättre än när ja skulle ha 100% koll på allt o väga/mäta etc.

Fan DARRA VÄRLDEN LASSE KONGO ÄR PÅ GÅNG , eller ngt :smokin:

tejpis
2004-10-22, 23:44
Knappast.. Smällde precis i mig 0,5kg godis och ska snart hälla upp lite Coca-Cola (ingen djävulsk Light heller). Ska nu fortsätta min fredagskväll med att läsa serietidningar, god kväll.

Edit: Jag känner mig så slappt efter allt godis att jag knappt orkar andas, lite körigt.

Äter relativt bra annars, ivf var 3 timme och alltid tänker jag på att det ska vara tillräckligt av alla näringsämnen -- lite för mycket mättat fett eller snabba kolhydrater lider jag inte av =)

Ingen ortorexi här inte.

vega
2004-10-23, 08:03
Tycker att ni missat en viktig del av ortorexin... Nämligen det att människor som drabbas av detta mår väldigt dåligt (psykiskt) av att hela tiden behöva tänka på mat och näringsvärde osv. Mår man inte dåligt av det så tycker jag inte man kan kalla sig ortorektiker. Dessutom så gör denna besatthet ibland att de isolerar sig och inte klarar av att leva så som de gjort innan sjukdomen.

Sen är det väl bara bra att man när man tränar vill äta bra och lära sig så mycket som möjligt om kost... Bara det inte går till överdrift då ;)

King Grub
2004-10-23, 08:07
Oftast räknar vi bara på kolhydrater och proteinet. Och vi e noga m proteinmängd, men när d gäller fett är det bara indragningar..

Det får stå för dig! :) Själv ser jag det som mycket viktigt att få i mig tillräckligt med fett; helt avgörande för hälsa och välbefinnande!

userfriendly
2004-10-23, 14:09
har haft orotorexi, anorexi, bulimi, BED.. vafan..
grejen är att man kan vara oerhört fixerad vid mat utan att ha ätstörningar. Det är när träningen o maten påverkar det sociala livet väldigt mkt som det blir "farligt". Eller när man blir deprimerad o får ångest... isolerar sig osv. Dessvärre kommer det nog bli vanligare med tiden eftersom överviktsproblemen har lett till en ENORM hälsofixering.

Bodylotion
2004-10-23, 19:09
Det får stå för dig! :) Själv ser jag det som mycket viktigt att få i mig tillräckligt med fett; helt avgörande för hälsa och välbefinnande!

Härligt King Grub! d e jue d jag oxå gör, äter mkt fett. 2 avocados om dan, plus mer...eftersom jag gillar 30-30-30 principen kom jag fram till en summa på ca 1g/kg kroppsvikt o d mår jag super av! Sammanhanget var om min första threadreply och gällde de som drabbats av ortodoxi..har ändrat lite i texten där så d inte missförstås en gång till..

Räcerman
2004-10-24, 00:27
Det som inte är bra för kroppen är bra för själen :smokin:

Mvh
Micke (som gått upp 7kg på tre månader :) )

no1fitness
2004-10-29, 05:27
Håller med Wilson i det han skrev. :thumbup:
Jag äter sånt som jag gillar och som jag och min kropp mår bra av. Visst kan det ses på som "sjukt" och fanatiskt av en del människor, men så länge som jag och min familj mår bra så är det supert ! :)

Sverker
2004-10-29, 05:53
Jag har som z_bumbi skrev i sitt inlägg, ett kontrollbehov.
Nu är det inte så mycket att kontrollera eftersom jag funnit vad jag trivs med och vad jag mår bra av. Äter alltså varierat men sett över någon vecka alltid det samma.

Sverker
2004-10-29, 06:07
I

Konserveringsmedel kanske låter otäckt men är något som istället är relativt harmlöst och som skyddar dig mot matförgiftningar.

De konserveringsmedel som absolut domminerar är kalium-sorbat ( E 202-E 201, E 200 ) och natrium-bensoat ( E 210, E 211 ).
Dessa två olika ämnen är väl undersökta och prövade under lång tid. Deras uppgift är att främst hålla tillbaka jäst och mögelsvampar som kan producera de mest giftiga ämnen som vi känner till ( ex aflatoxin ).

Att det står många olika konseveringsmedel på samma produkt, både E 202 och E 211, betyder inte att det är extra mycket konserveringsmedel med i produkten.
Tvärtom så sammarbetar många konserveringsmedel bra tillsammans att det går att tillsätta MINDRE mängd och ändå hindra mögelsvamparna att växa tiil.