handdator

Visa fullständig version : HMB eller BCAA?

Smashups
2015-04-29, 19:07
Hej kära Kolo,

Jag har bestämt mig för att gå all in för muskelbygge och gör därför en lista över lämpliga kosttillskott.
Utmaningen ligger i att inte behöva skyffla alltför mkt pengar på pulver och piller, så om vi antar att jag sköter kosten i övrigt, vad bör jag då investera i för att få ut maximalt av mina ansträngningar på gymet?

Vad jag kommit fram till hittills är följande:
- Proteinpulver - ett måste för att uppnå tillräckligt med proteinintag

Sedan är jag kluven....
BCAA eller HMB? För och nackdelar med dessa?
Sedan är jag inne på att köpa Omega3 för jag tycker mig ha läst att det kan hjälpa till att hålla skadorna borta..

Ursäkta om detta redan besvarats i andra trådar men sökfunktionen funkar sådär i min telefon vilket är det enda jag har att surfa på för närvarande.

Smashups
2015-04-29, 19:08
Kan tillägga att jag har med Kreatin på listan då jag tycker det fungerar bra för mig

vicarious
2015-04-29, 19:19
Du behöver varken BCAA eller HMB. Skaffa omega-3 som tillskott om du inte får i dig det från kosten.

Beemel
2015-04-29, 19:28
Kreatin, koffein no more no less.

Proteinpulver är ju självklart alltid smidigt om man har svårt att få i sig tillräckligt i från vanliga kosten.
Jag använder själv ZMA för (placebo eller ej) tycker det förbättrar kvaliteten på min sömn och därmed indirekt påverkar träningen positivt.
Omega 3 om man inte får det från andra källor kan säkert vara bra.

Resten ger jag inte mycket för.

King Grub
2015-04-29, 19:30
BCAA är pengarna i sjön. HMB kan vara till hjälp vid riktigt hård träning, gör att man kan träna på en nivå som annars hade gjort att man blivit övertränad och verkar muskelbyggande.

jonkii
2015-04-29, 20:31
...Vill bara påpeka att proteinpulver inte är ett måste för att uppnå tillräckligt proteinintag. Men visst kan det vara lätt och smidigt.

Sparven från Minsk
2015-04-29, 20:37
BCAA är pengarna i sjön.

EAA likaså?

Lika bra att köra endast whey innan, under efter träning?

King Grub
2015-04-29, 20:39
EAA likaså? ?

Nej, EAA innehåller alla aminsyror som behövs för nybildning av muskelprotein.

Bossebäver
2015-04-29, 20:53
EAA likaså?

Lika bra att köra endast whey innan, under efter träning?

Om man inte har ett extremt begränsat kaloriintag så finns det ingen anledning att inte köra vassle.

anvihl
2015-04-29, 23:36
Om man inte har ett extremt begränsat kaloriintag så finns det ingen anledning att inte köra vassle.

och har man inte ett extremt begränsat kaloriintag finns det ingen anledning att inte köra på mat.

Beemel
2015-04-30, 06:01

Jag kräks om jag ska blanda vassle med vatten, därför tycker jag EAA är smidigare.

Smashups
2015-04-30, 10:42
Har EAA några direkta fördelar i jämförelse med vassleprotein?

King Grub
2015-04-30, 10:54
Behövs mindre energi för att uppnå maximal stimulans av proteinsyntesen. 10 gram EAA från vassleprotein ger 100 kcal jämfört med lite över 40 kcal för ett rent EAA-tillskott. Kan vara värdefullt vid hård kalorirestriktion.

PureWhey
2015-04-30, 11:13
Behövs mindre energi för att uppnå maximal stimulans av proteinsyntesen. 10 gram EAA från vassleprotein ger 100 kcal jämfört med lite över 40 kcal för ett rent EAA-tillskott. Kan vara värdefullt vid hård kalorirestriktion.

Fast man vill ju fortfarande träffa låt säga 2x p/kgv, är det inte lika bra att köra vassle då hursom?

King Grub
2015-04-30, 11:14
10 gram EAA motsvarar mer än det dubbla i intakt protein. Själva syftet med EAA-tillskott från början var just att man inte behöver äta så mycket protein, pga olika medicinska tillstånd där ett normalt proteinintag är negativt.

Bossebäver
2015-04-30, 11:29
och har man inte ett extremt begränsat kaloriintag finns det ingen anledning att inte köra på mat.

Praktiskt, billigt, gott.

PureWhey
2015-04-30, 12:22
10 gram EAA motsvarar mer än det dubbla i intakt protein. Själva syftet med EAA-tillskott från början var just att man inte behöver äta så mycket protein, pga olika medicinska tillstånd där ett normalt proteinintag är negativt.

Jo.
Räknar du 10gr EAA som 20gr protein i ditt dagsintag menar du?
Syftar inte på hur det stimulerar MPS utan dagens 'proteinkvot', hos en normalt tränande individ.

King Grub
2015-04-30, 12:26
Jag med. Övriga aminosyror kan syntetiseras i kroppen. Har du tänkt dig ett proteinintag på 200 gram per dag, kan du äta 100 gram protein från mat och 50 gram EAA i stället om du skulle vilja av någon anledning.

jontexer
2015-04-30, 16:16
sköter du kosten i övrigt som du sade behöver du inte proteintillskott eller omega-3.
hbm har visats ge vara muskeluppbyggande och tillåter en träna på en något högre nivå.
kreatin är fastställt att det är ett tillskott som fungerar.
Så sköter du kosten exemplariskt och vill gå all in för muskelbygge och lägga pengar på kosttillskott så kör på dessa två enligt mig.

Bossebäver
2015-04-30, 17:09
sköter du kosten i övrigt som du sade behöver du inte proteintillskott eller omega-3.
hbm har visats ge vara muskeluppbyggande och tillåter en träna på en något högre nivå.
kreatin är fastställt att det är ett tillskott som fungerar.
Så sköter du kosten exemplariskt och vill gå all in för muskelbygge och lägga pengar på kosttillskott så kör på dessa två enligt mig.

Hur kan man påstå att proteintillskott inte fungerar? Det är protein, billigt och med hög kvalitèt. Tycker man dessutom att det är gott så är det dessutom praktiskt, protein efter träning kanske inte är nödvändigt men verkligen inte dåligt.

Jag med. Övriga aminosyror kan syntetiseras i kroppen. Har du tänkt dig ett proteinintag på 200 gram per dag, kan du äta 100 gram protein från mat och 50 gram EAA i stället om du skulle vilja av någon anledning.

Kan man anta att det är säkert att under längre tid inta 50g EAA dagligen? Olika substanser, enzymer and what not's bildas ju i många fall av aminosyror, finns det ingen risk att fördelningen blir lite skev?

PureWhey
2015-04-30, 17:12

Indaresting.

gohei
2015-04-30, 17:43

Om man skulle fylla på med extra EAA enligt ditt exempel (t.ex under deff) finns det några tillfällen under dagen där det skulle lämpa sig bättre eller spelar det ingen roll när under dagen man tar sina EAA-doser?

Beemel
2015-04-30, 19:56
Hur kan man påstå att proteintillskott inte fungerar?

Det är det väl ingen som gjort?!?
Det som skrevs var att äter man tillräckligt med protein i kosten är det onödigt med proteinpulver.
Därmed är det inte sagt att proteinpulver i sig inte fungerar.

jontexer
2015-04-30, 20:00
Hur kan man påstå att proteintillskott inte fungerar? Det är protein, billigt och med hög kvalitèt. Tycker man dessutom att det är gott så är det dessutom praktiskt, protein efter träning kanske inte är nödvändigt men verkligen inte dåligt.

vart skrev jag att proteintillskott inte fungerar?

Han skrev tydligt i trådstarten att han sköter kosten i övrigt. Det tolkar iallafall jag som att han får i sig det protein han behöver genom kosten. Och då behöver han ju inte proteintillskott.

utveckla gärna varför du tycker att han skall köpa proteintillskott och trycka i sig när han redan äter all protein han behöver.

BobaFett
2015-05-01, 08:10
Om man skulle fylla på med extra EAA enligt ditt exempel (t.ex under deff) finns det några tillfällen under dagen där det skulle lämpa sig bättre eller spelar det ingen roll när under dagen man tar sina EAA-doser?

Efter träningen. Mellan måltider.

Alternativt om du äter något där mängden protein inte maximerar proteinsyntesen. T.ex. om du äter en liten Lindahls kvarg 150g. Antingen kan du ta en till kvarg eller dricka en EAA/(*BCAA).

* I det här fallet borde det räcka med en BCAA.

z_bumbi
2015-05-01, 10:57

Jag skulle köra i samband med vanliga måltider.

gohei
2015-05-01, 11:43
Efter träningen. Mellan måltider.

Alternativt om du äter något där mängden protein inte maximerar proteinsyntesen. T.ex. om du äter en liten Lindahls kvarg 150g. Antingen kan du ta en till kvarg eller dricka en EAA/(*BCAA).

* I det här fallet borde det räcka med en BCAA.

Jag skulle köra i samband med vanliga måltider.

:thumbup:

anvihl
2015-05-01, 13:23
Praktiskt, billigt, gott.

Ät praktisk billig god mat då ;). Kan finnas en plats för pulver, absolut, men det överanvänds ju nått fruktansvärt.