handdator

Visa fullständig version : Bot mot pollenallergi!

Ann1234
2015-04-29, 15:48
Hej!
Kanske någon här som lider av pollenallergi nu och vill ha en alternativ lösning? Jag har haft Pollenallergi sedan jag var 4 år, är nu 46 år. Tycker inte medicinerna har hjälpt så mycket. Nu har jag lyckats bota mig själv genom att ändra på kosten innan pollensäsongen och under pollensäsongen för björk, det är nu min tredje vår jag provat detta och vill gärna dela med mig. Det är ingen lätt diet men för mig är det värt det!

Detta är dieten:
Ingen komjölk, inte ens laktosfri, smör går bra men alltså ingen ost, mjölk, grädde. Getost, fårost går bra. (Havremjölk använder jag som alternativ finns även som matlagningsgrädde, Oatly)
Inget vetemjöl, glutenfritt går bra, jag äter bröd av rågmjöl tex knäckebröd. Ingen pasta (jag har hittat pasta gjort på soyaböner, helt ok. Jag äter också mycket ris, potatis och ägg. Istället för kakor gjorda på mjöl tycker jag sesamkakor fungerar bra, goda! Och mörk choklad brukar inte ha mjölk)

Jag har ännu inte behövt ta någon medicin mot allergin i år. Jag började med dieten i mitten av mars.

Snubben
2015-04-29, 15:58
.. ingen oboy alltså?

Pass!

martikainen
2015-04-29, 16:13
i call slump. glutenintolerans kan ju resultera i trötthet vilket även allergier orsakar.

Om nu det enkla svaret hade varit en kost likt den du beskriver så kan jag garantera att detta skulle vara allmän information som även läkare rekommenderar.
Att det fungerar för dig är ju toppenbra! Men jag skulle nog lägga mina pengar på att du är lite glutenintolerant och således inte drabbas av både trötthetern från gluten, och tröttheten från allergierna.

En alternativ lösning som faktiskt fungerar för väldigt många är att vaccinera sig, (Allergenspecifik immunterapi). Dock är det en behandling som tar ca 3 år innan man kan förvänta sig få full effekt (om man ens får det).

PureWhey
2015-04-29, 22:13
Kortisonspruta är det enda som hjälper mig.