Visa fullständig version : Bra kroppsvåg under 250 spänn?
Armed Dingo
2015-04-28, 15:54
Med bra menas att den inte växlar vikt upp och ner för varje gång du ställer dig på den.
"Funktioner" såsom kroppsfettskanning, BMI och hej kom och hjälp mig behövs inte.
Vill inte köpa en dålig våg så uppskattar alla erfarenheter! Utseende spelar noll roll.
Utseende spelar noll roll.
vad ska du då med en våg till?
PureWhey
2015-04-28, 16:14
vad ska du då med en våg till?
*whatever*
Armed Dingo
2015-04-28, 16:42
Hittade en analog våg för ordinarie 275 kr som jag hade 100kr studentrabatt på. Supernöjd (om den nu inte är bedrövlig).
http://www.tretti.se/personvard/halsovardsprodukter/personvagar/soehnle-vag-certified
Vill ni att jag följer upp med omdöme om två veckor eller nåt?
Linjedomarn
2015-04-28, 18:27
"Analog personvåg med "sportig" display" - vilket kap!
Fråga: Tillverkas det vågar som man kan kalibrera själv? Borde inte vara raketforskning.
"Analog personvåg med "sportig" display" - vilket kap!
Fråga: Tillverkas det vågar som man kan kalibrera själv? Borde inte vara raketforskning.
Hur hade du tänkt dig att det skall gå till? Man måste ju testväga med referensvikter för att kunna kalibrera en våg och med flera olika vikter dessutom eftersom kalibreringskurvan sällan är rent linjär.
Linjedomarn
2015-04-29, 08:56
Hur hade du tänkt dig att det skall gå till? Man måste ju testväga med referensvikter för att kunna kalibrera en våg och med flera olika vikter dessutom eftersom kalibreringskurvan sällan är rent linjär.
Haha ja ungefär sådär.
panzerpig
2015-04-29, 09:22
Om du googlar efter tester av personvågar så hittar du "Det är anmärkningsvärt att en av de billigaste modellerna, Andersson Bys 2.0, mäter närmare referensvärdet än de betydligt dyrare vågarna"
Jag köpte den för 199:- på netonnet. tycker absolut att den mäter jämnast av de vågar jag haft. (min förra våg diffade flera kg beroende på underlag, hur jag stod osv).
En begagnad Stathmos med balansvikter får du oftast för en bra bit under 250 kr. Så länge den inte är allt för rostig och ingen har misshandlat den å det grövsta så brukar de väga ganska så exakt.
Agitator
2015-04-29, 10:18
Billigaste vågen på clasan eller kjell typ ger samma resultat som de över under 1500 kr typ. Våg för 199 kr är väl det vanligaste.
Köper man inte en mekanisk balansvåg så känns det som det kvittar vad man köper så länge summorna inte är höga. Alla är "samma" nivå i slutändan.
Vill ni att jag följer upp med omdöme om två veckor eller nåt?
Det vore intressant läsning.
Billigaste vågen på clasan eller kjell typ ger samma resultat som de över under 1500 kr typ. Våg för 199 kr är väl det vanligaste.
Köper man inte en mekanisk balansvåg så känns det som det kvittar vad man köper så länge summorna inte är höga. Alla är "samma" nivå i slutändan.
Det är dock stor skillnad på om en våg anger den korrekta vikten eller en vikt. Om man har en viktklass att hålla så är den korrekta vikten intressant och inte bara vikten idag jämfört med en vecka sedan.
Det finns flera tester på nätet här är ett där de anger avvikelsen för ett antal vågar vid olika vikter:
http://reportr.se/test-av-personvagar-vagen-sager-inte-hela-sanningen/
Haha ja ungefär sådär.
Ah du tänkte så! Jo det hade varit smidigt förståss förutsatt att man hade tillgång till kalibrerade vikter men har man eleiko på gymmet så :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.