handdator

Visa fullständig version : Normal ökning bänkpress med Russian squat routine?


Jansson_84
2015-04-27, 16:12
Tjena
Har nyligen börjat köra bänken med rsr. Jag upplever det som ganska lätta pass nu i början, och har förstått att det kommer att bli kämpigt på slutet.

För att förbereda mig för att tyngre vikter med fler repetitioner kommer, så har jag ökat vikterna med 2,5kg ibland 5kg på tvåorna och treorna samt med stopp i bottenläget.

Är det okej att göra så eller ska man inte ändra vikterna som programmet säger?
Tror att jag tar lite mer i dagsläget än det som jag skrev in om one rep max.

Sen så är jag nyfiken på vilka ökningar i kg som ni har gjort om kört rsr för bänken? Är 5% relativt rätt eller kan man hoppas på högre ökningar?

spoon
2015-04-27, 17:35
Det är ju bara ett program över sex veckor. Kan du öka med 2,5 kg var sjätte vecka så bör du vara glad. 25 kg på lite över ett år är väldigt bra. Sätt upp långsiktigare mål än bara sex veckor. Sist jag körde i böjen så ökade jag från 180-190 på två vändor, så jag fick ut fem kilo per gång. Det blir väl runt 2% om jag har räknat rätt.

Edit. Dom dagarna som det var väldigt tunga vikter till exempel 2x2 så stegrade jag upp till ett pers på en tvåa. 2x2 på 1RM hade jag inte chans på att fixa.

Jansson_84
2015-04-27, 17:56
Tack för svaret Spoon.
Är bara lite viktkåt och har bråttom. Det är därför som jag hoppas på lite större ökningar än 5%, i alla fall första gången man kör programmet. Är fullt medveten om att ökningskurvan avtar, men tror jag har lite muskelminne kvar sen förr och har hittills ökat ganska snabbt och hoppas att det kan fortsätta så ett litet tag till åtminstone.

spoon
2015-04-27, 17:59
Alla är vi viktkåta :D Men jag tycker du ska köra programmet en vända. Sedan utvärdera och förändra på det som du tror gör programmet bättre. Dont fix it if it aint broken.

Jansson_84
2015-04-27, 18:05
Yesbox, får köra klart och se hur det artade sig.
Men du tycker alltså inte att jag ska pilla och ändra på vikterna som är lätt?
Har jag förstått det rätt då? Men det måste ju vara bra att köra med stopp i bottenläget, har aldrig kört så tidigare men det ska väl ha sina fördelar vad jag har läst mig till.

spoon
2015-04-27, 19:26
Låter smart att köra med stopp och fina lyft om det känns lätt. Tycker att du ska maxa med stopp också när du kommer dit. Lättare att jämföra resultat med stopp mot varandra.

Känner du att du har mycket överskott av energi så kan du ju kasta in lite mer assistans. Axlar, flyes, lutande pressar och drag för bröstryggen. Så länge som det inte påverkar bänkprogrammet så är såna övningar fina att få med.