Visa fullständig version : Vad är skillnaden på dessa knäskydd?
Tjena tjena!
Inleder posten med att jag inte är helt säker på om jag la tråden i rätt forumdel, admin får mer än gärna flytta på den om den ligger fel.
I vilket fall. Jag har på senaste börja få lite ont i mina knän, lite ovan knäskålen och på insidan av benet, nära quadriceps. Detta börjar kännas lite bättre efter 1 veckas vila från benträning dock, jag tar anti-inflammatoriska 3ggr/dag. Denna "skada" eller inflammation (tror dock att det kan vara en början på hopparknä) kommer dock inte som en surprise. Jag kör tyngdlyftning, har böjt TUNGT och många reps i ca 9 månader 3-4 ggr i veckan utan knäskydd, så att mina knän börjar ta stryk är inte konstigt.
Så jag har lite tankar på att införskaffa ett knäskydd, för att det finns väldigt få nackdelar med det samt för att uppenbarligen hålla knäna säkra under tunga lyft. Har kollat på två knäskydd;
Bortsett från färgen så kan jag inte se mycket skillnad på dessa. Är det att dom används i olika syften? På 7751 så står den att den ska användas vid "lindriga knäproblem och förslitningsskador", och på 7751RX står det "Knäskyddet är utmärkt som stöd vid rehabilitering efter skador eller operation".
Jag letar efter ett långsiktigt knäskydd som kommer hålla mina knän säkra under tung belastning, har någon erfarenhet av dessa och är skillnaden mellan dessa två stor? Tack så mycket!
// Beols
Beholder
2015-04-23, 18:52
Tjena tjena!
Inleder posten med att jag inte är helt säker på om jag la tråden i rätt forumdel, admin får mer än gärna flytta på den om den ligger fel.
I vilket fall. Jag har på senaste börja få lite ont i mina knän, lite ovan knäskålen och på insidan av benet, nära quadriceps. Detta börjar kännas lite bättre efter 1 veckas vila från benträning dock, jag tar anti-inflammatoriska 3ggr/dag. Denna "skada" eller inflammation (tror dock att det kan vara en början på hopparknä) kommer dock inte som en surprise. Jag kör tyngdlyftning, har böjt TUNGT och många reps i ca 9 månader 3-4 ggr i veckan utan knäskydd, så att mina knän börjar ta stryk är inte konstigt.
Så jag har lite tankar på att införskaffa ett knäskydd, för att det finns väldigt få nackdelar med det samt för att uppenbarligen hålla knäna säkra under tunga lyft. Har kollat på två knäskydd;
Bortsett från färgen så kan jag inte se mycket skillnad på dessa. Är det att dom används i olika syften? På 7751 så står den att den ska användas vid "lindriga knäproblem och förslitningsskador", och på 7751RX står det "Knäskyddet är utmärkt som stöd vid rehabilitering efter skador eller operation".
Jag letar efter ett långsiktigt knäskydd som kommer hålla mina knän säkra under tung belastning, har någon erfarenhet av dessa och är skillnaden mellan dessa två stor? Tack så mycket!
// Beols
Du vill ha sbd
R Scarpa27
2015-04-23, 19:04
hade gått till butiken ev frågat personalen och testat båda och sett vilken som känts bäst.
Du vill ha sbd
Varför? Har aldrig testat dom men känns som om dubbla priset är svårt att motivera.
Har dom andra du länkade, är nöjd med dom. Men det är också mitt första par så har inget att jämföra med.
Beholder
2015-04-23, 20:11
Varför? Har aldrig testat dom men känns som om dubbla priset är svårt att motivera.
Har dom andra du länkade, är nöjd med dom. Men det är också mitt första par så har inget att jämföra med.
Dom är väldigt mycket stabilare och dom är gjorda för sl vilket också märks. I princip alla har sbd knäskydd inom sl just nu för stabilitet och lite extra kilo. Jag har också haft problem med mina knän och upplever också själv att sbd skyddar mina knän riktigt bra.
Du vill ha sbd
Som sagt så utövar jag tyngdlyftning och att ha SBD knäskydd är inte optimalt. Däremot i styrkelyft förstår jag det, men jag vill kunna ha mina knäskydd i vanliga lyft också :)
Som sagt så utövar jag tyngdlyftning och att ha SBD knäskydd är inte optimalt. Däremot i styrkelyft förstår jag det, men jag vill kunna ha mina knäskydd i vanliga lyft också :)
Köp SBD med normal passform och inte supertight då om det är problemet? Eller är det att dom kanske kan ta emot när du ska dra stången över knäna? *jorgen*
Köp SBD med normal passform och inte supertight då om det är problemet? Eller är det att dom kanske kan ta emot när du ska dra stången över knäna? *jorgen*
Grejen med tyngdlyftning är att du vill ha en smidig bana, ner i sittet. Jag säger inte att SBD motverkar detta men det är främst gjort för styrkelyft och då känner jag hellre att jag lägger ner pengarna på något jag vet fungerar, t.ex Rehband.
Tyngdlyftare brukar ju linda knäna istället med något tunt och elastiskt. Köp elastiskt bandage från apoteket eller knälinda för OL från tex Hookgrip.
Vad har du tänkt dig att de ska skydda mot?
Tyngdlyftare brukar ju linda knäna istället med något tunt och elastiskt. Köp elastiskt bandage från apoteket eller knälinda för OL från tex Hookgrip.
Ska kolla efter. Tack för förslaget!
Vad har du tänkt dig att de ska skydda mot?
Skador var min tanke, genom att ge extra stabilitet och värme. Mycket tryck sätts på knäna i tyngdlyftning och böjar i allmänt så att skydda dom är väl 1:a prio... bara det att jag inte gjort det upp tills nu.
Värme ger de väl antar jag men jag har svårt att se att så mjuka saker ska ge stabilitet.
Grejen med tyngdlyftning är att du vill ha en smidig bana, ner i sittet. Jag säger inte att SBD motverkar detta men det är främst gjort för styrkelyft och då känner jag hellre att jag lägger ner pengarna på något jag vet fungerar, t.ex Rehband.
Du tillskriver SBD egenskaper när du inte ens har testat dem.
Jag har inget emot Rehband, men är det stabilitet du är ute efter är SBD överlägsna. Jag tycker dessutom inte SBD påverkar sittet när jag (förvisso på hobbynivå) lirar runt med lite frivändningar och ryck och då kör jag med så tighta värmare att jag knappt får på dem själv.
Men jag ska inte förvandla tråden till att försöka kränga SBD värmare :P, såklart ska du köra med det du själv upplever fungerar bäst.
Du tillskriver SBD egenskaper när du inte ens har testat dem.
Jag har inget emot Rehband, men är det stabilitet du är ute efter är SBD överlägsna. Jag tycker dessutom inte SBD påverkar sittet när jag (förvisso på hobbynivå) lirar runt med lite frivändningar och ryck och då kör jag med så tighta värmare att jag knappt får på dem själv.
Men jag ska inte förvandla tråden till att försöka kränga SBD värmare :P, såklart ska du köra med det du själv upplever fungerar bäst.
Självklart så är det dumt att döma SBD innan jag testat dom, men min poäng var att SBD var främst gjord för styrkelyft, men kan även fungera för tyngdlyftning. Det jag vill framföra var även att Rehbands kan fungera bättre för tyngdlyftning utifrån vad jag hört, har frågat styrkelyftare som utövar tyngdlyftning vid sidan av (som kör SBD vid böjar osv) men kör på vanliga Rehbands vid tyngdlyftningen, och det dom sa var att SBD var alledes för "stiff" för att komma ner i riktigt djupa sitt, smidigt och snabbt i tyngdlyftning.
Med det sagt så vill jag tacka för din åsikt. Du gav mig en annan syn på ämnet! God natt :D
Agitator
2015-04-24, 00:10
Eller så böjer du mycket mindre några pass med halverade vikter om ens det. För genomblödning. Sedan går du på tyngre vikter när du känner dig bra igen?
Testa även att värma upp knäna med 3-4 minuter lätt cykling innan du kör knäböj. Ibland känner jag att det ömmar på första settet vid uppvärmningen, då drar jag till en cykel och trampar på näst lägsta nivån i lugn takt medans jag tittar på teven ~2-3 minuter. Sedan går jag in och böjer, som bortblåst.
Man måste inte alltid köpa utrustning och strula till det. Anpassa din träning efter hur det känns och böj efter det.
Jag kör tyngdlyftningen med bandage/lindor alt. knäskydd likt Rehband. Har prövat lyfta i mina SBD värmare men dem är bara i vägen och gör mig mindre smidig.
Jag vill slå ett slag för rehband blue line 7 millimeters. Fungerar väldigt bra till både ryck och stöt och ger bra med värme. Tycker även de ger tillräcklig stabilitet.
SBD hade jag personligen inte köpt då jag tror de hämmat förmågan att snabbt komma ner i sittet och varit i vägen vid draget. Då är det nog bättre att linda istället.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.