Visa fullständig version : Tumbling (gymnastik) - Göteborg?
Något bra ställe för att lära sig tumbling, volter och likn.? Vad jag har sett är det mest årskullar för ungdomar, är ute efter något som passar en vuxen nybörjare.
Jag undrar det samma för vuxna stockholmare.
C h r i s
2015-04-17, 17:54
Något bra ställe för att lära sig tumbling, volter och likn.? Vad jag har sett är det mest årskullar för ungdomar, är ute efter något som passar en vuxen nybörjare.
För vuxna? Utanför ett valfritt sjukhus!
Jag har testat vuxengymnastik i Göteborg. Det börjas med grundläggande kullerbyttor och liknande och går sen över till handstående och volter/handvolter/flickisar. Det är en lärarledd lektion i veckan och sen har man även möjlighet till två ytterligare träningar där det inte direkt finns någon instruktör. Man får testa det man vill helt enkelt men det finns alltid folk som kan hjälpa till att passa.
Låter det intressant kan jag skriva lite mer om du vill.
C h r i s
2015-04-17, 18:23
Jag undrar det samma för vuxna stockholmare.
http://www.stockholmsstudentersif.se/redskapsgymnastik/ Möjligtvis?
Artistisk gymnastik dock. Som gammal elitgymnast vill jag rekommendera det, men att börja med ringar/barr/räck i vuxen ålder är nog inte jättegivande.
Sedan får man hoppas att instruktörerna är kompetenta, annars blir det helt plötsligt en riktigt farlig sport (vilket det dock redan är).
C h r i s
2015-04-17, 18:33
Jag har testat vuxengymnastik i Göteborg. Det börjas med grundläggande kullerbyttor och liknande och går sen över till handstående och volter/handvolter/flickisar. Det är en lärarledd lektion i veckan och sen har man även möjlighet till två ytterligare träningar där det inte direkt finns någon instruktör. Man får testa det man vill helt enkelt men det finns alltid folk som kan hjälpa till att passa.
Jag antar att ni då tränade på mjukt underlag? Att låta vuxna nybörjare göra volter utan instruktör är inte ok. Inte barn för den delen heller, men i de flesta fallen jag landat på huvudet och nacken hjälpte troligtvis min dåvarande ålder (<17) till att hålla mig borta från rullstolen. :)
men att börja med ringar/barr/räck i vuxen ålder är nog inte jättegivande.
Varför inte?
Det där låter så jäkla kul!
Det är ju tusan att man bor i en liten småstad.
C h r i s
2015-04-17, 18:59
Varför inte?
Allt beror såklart på vad du har för mål med träningen, men som en vuxen man på >80kg? som inte rört redskapen tidigare har du klart begränsade förutsättningar att nå större framsteg. Det finns ju en anledning till att alla gymnaster är små, otroligt smidiga samt tränar 6+ ggr i veckan. Jag vill inte låta bitter, mina åsikter färgas såklart av min bakgrund som gymnast. Har man som mål att lära sig några grundläggande övningar kan det nog bli riktigt skoj (med rätt instruktör). Det som är väldigt givande med gymnastik (även på denna nivån) är känslan av att man har total kontroll över sin kropp. :)
Jag antar att ni då tränade på mjukt underlag? Att låta vuxna nybörjare göra volter utan instruktör är inte ok. Inte barn för den delen heller, men i de flesta fallen jag landat på huvudet och nacken hjälpte troligtvis min dåvarande ålder (<17) till att hålla mig borta från rullstolen. :)
Att låta? Är man vuxen får man väl göra vad man vill? Nu finns det iofs båda tjockmattor, airtrack och liknande så det är inget problem men det går ju inte direkt att förbjuda, eller för den delen förhindra, om någon helt plötsligt får för sig att försöka sig på en salto när denne står på ett lite hårdare underlag :D
Det finns som sagt alltid folk där som passar :)
EDIT: Jag håller för övrigt med dig på ang det andra. Man ska hålla förväntningarna i schack :D Börjar man närma sig 30 och är stel som ett kylskåp kanske man inte ska förvänta sig att klara av någon sorts tumbling efter första veckan.
C h r i s
2015-04-17, 19:32
Att låta? Är man vuxen får man väl göra vad man vill? Nu finns det iofs båda tjockmattor, airtrack och liknande så det är inget problem men det går ju inte direkt att förbjuda, eller för den delen förhindra, om någon helt plötsligt får för sig att försöka sig på en salto när denne står på ett lite hårdare underlag :D
Det finns som sagt alltid folk där som passar :)
EDIT: Jag håller för övrigt med dig på ang det andra. Man ska hålla förväntningarna i schack :D Börjar man närma sig 30 och är stel som ett kylskåp kanske man inte ska förvänta sig att klara av någon sorts tumbling efter första veckan.
Jo självklart får man det. :D Men har sett unga tjejer och killar ramla så hårt så att benpipor söker sig ut ur kroppen, så målar upp ett skräckscenario framför mig där Ölkagge-Berra 40 som tror att han är på elitnivå efter ett pass får för sig att testa lite volter på egen hand. Fast som du säger... med eller utan instruktör, idioter testar ändå. :D
Hittade detta, kanske kan vara något. GBG Power Gymnastics (http://www.gbgpowergymnastics.se/video-bild/bild-23180740). Vuxengrupper för alla nivåer 3 ggr/vecka. Verkar vara tumbling, ringar, trampolin och hela paketet.
Finns det ngt annat namn för tumbling, volter osv? Truppgymnastik (?) Så att det blir enklare att googla.
Simonstroem
2015-04-18, 10:24
Berätta gärna mer, vilken klubb ??:hbang:
Jag hörde med en bekant som tränar både på GBG Power Gymnastics och föreningen där jag körde och han rekommenderar de första. Det är lite samma sak men den stora skillnaden är att de har en riktig gymnastikhall (alltså hall ämnad för gymnastik) med allt vad det innebär.
Jag hörde med en bekant som tränar både på GBG Power Gymnastics och föreningen där jag körde och han rekommenderar de första. Det är lite samma sak men den stora skillnaden är att de har en riktig gymnastikhall (alltså hall ämnad för gymnastik) med allt vad det innebär.
Tackar, blir kanske ett besök till Power Gymnastics då.
Tackar, blir kanske ett besök till Power Gymnastics då.
Jag är faktiskt lite sugen jag också så vi ses kanske där.
Jag är faktiskt lite sugen jag också så vi ses kanske där.
Se där. :naughty:
Din bekanta sade inget om andra föreningar som passar för vuxna nybörjare? Bara så man kollat upp allt innan man väljer.
Se där. :naughty:
Din bekanta sade inget om andra föreningar som passar för vuxna nybörjare? Bara så man kollat upp allt innan man väljer.
Nope. Utbudet är nog inte större än så.
Bumpar i fall att det finns något mer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.