handdator

Visa fullständig version : Snusluktsförbud

BlötSnö
2015-04-16, 08:36
http://www.di.se/artiklar/2015/4/16/rodgrona-vill-stoppa-snuslukt/

Det känns på något sätt som att det är rökare som tvingas gå ut, alternativt inte röka alls på arbete, som vill trycka åt snusare för att få någon form av rättvisa.
Å andra sidan kanske någon annan som arbetar inom vårdsektorn eller i en instängd miljö har någon bra historia att berätta som kan rättfärdiga det här på något plan.
Kanske brukar Gröt-Lasse sitta mitt emot och baka sig en halv dosa general efter lunch som stinker ner hela lokalen, för att framåt eftermiddagsfikat ha
ett sånt där vackert leende som bara folk som snusar bak/lössnus kan ha.

Borde man få förbjuda snuslukt (i förlängningen snus) på arbetsplatser?

timoat
2015-04-16, 08:40
Nej. Jag hatar snuslukt men det är sinnesjukt att förbjuda det. Då kan man förbjuda alla andra dofter också. Eller viss mat dom luktar. Eller folk får inte äta vitlök längre för det luktar. Fan vad alla ska bli kränkta idag av skitsaker. Låt tiggarna drälla ner våra städer utan att så mycket som säga ett pip, men snuslukt , ja det ska minsann tas upp! Jävla ickeproblem.

4623
2015-04-16, 08:41
Längtar till den dagen illaluktande människor förbjudas att vistas på allmän plats.

z_bumbi
2015-04-16, 08:43
Doftförbud är inget nytt inom vården så varför blev det ett sånt himla liv om det här?

Latissimus Dorsi
2015-04-16, 08:47
Doftförbud är inget nytt inom vården så varför blev det ett sånt himla liv om det här?

Sjukhus =/= allmän plats

MouZe
2015-04-16, 08:50
Längtar till den dagen människor förbjudas att vistas på allmän plats.

+1 :thumbup:

Quint
2015-04-16, 08:57
Tycker förbud känns överdrivet, men hade inte haft något emot att snusare valde att vara lite mer medvetna om var/hur de sprider sin doft. Behöver man verkligen börja gräva runt i snusdosan så fort man tagit sista tuggan mat på en restaurang t.ex?

BobaFett
2015-04-16, 09:05
Man förbjuder väl inte snus för att man förbjuder snuslukt?

Det är som att säga: Förbud mot vitlöksdoft och i förlängningen utvisning av alla invandrare :d

filmjölk
2015-04-16, 09:20
Hell no! Snus är den sista bastionen av svenskt kulturarv som finns kvar.

TomasB
2015-04-16, 09:21
Längtar till den dagen illaluktande människor förbjudas att vistas på allmän plats.

LOOOOL!:d
Eller folk som inte hittat varesig tandtråd eller tandborste.

AeternusRex
2015-04-16, 09:30
Spontant känns det som omöjligt att genomföra. det är alldeles för många som snusar och seriöst jag fungerar inte utan snus. Skall dom gå runt och glo folk i munnen då eller? På mig syns det inte om jag har en inne och vad lukt osv beskaffar så vetifan vad det skulle va. Jag har hånglat upp folk med en prilla i munnen utan att dom märkt nåt :-P personligen tycker jag snus luktar gott det motverkar även hål i tänderna. (även om dom sedermera faller ut) motverkar även en lång rad andra sjukdomar!

Dreas
2015-04-16, 10:19
Portionssnus luktar väl inte speciellt mycket? Beror ju säkerligen på sort. Jag snusar inte själv så någon får fylla i. Men jag ser inte några problem med folk som snusar. Visst inom vården kan jag förstå det. Men en busschaffis ska inte få snusa? Idioti!

Red Apple
2015-04-16, 10:22
Jag gillar inte lukten av curry, så borde vi förbjuda det på arbetsplatser? Njaaaaaa.

Snubben
2015-04-16, 10:24
... men hur förbjuder man snusdoft?

mangemani
2015-04-16, 10:26
stinker ned hela lokalen var ju att ta i;)
luktar typ så att de personer som sitter närmast en kännar av det och det är en lukt som försvinner efter typ någon sekund bara.
jag snusar portion men gillar inte när någon öppnar sin snusdosa och känner av lukten, men inte skulle jag vilja förbjuda något för det:).
då är det värre om någon släpper en fis, det stinker ned lokalen, det är äckligt, det påverkar folk som sitter och äter.

Thelvino
2015-04-16, 14:44

Media vill få likes och politiker är politiker.

Har funnits i över tio år i Kronoberg och alliansen tog inte bort det när de hade makten fastän de vid tillfället var för införandet. Iofs Centern var ju med och införde det (med S) och alla andra var emot. (Media i Kronoberg visste inte om att det redan var infört och försökte även förstora frågan och få likes.)

Diomedea exulans
2015-04-16, 15:10
Förbjud all tobak, tycker jag.

luderlasse
2015-04-16, 16:43
Man kan faktiskt dö av passiv snuslukt

Tricklew
2015-04-16, 17:06
Men ha? Är detta ett skämt eller har vi röstat in förståndshandikappade politiker?

Jag vet inget värre än att komma till busskuren i regnet, och där står någon jäkel och blåser snusrök på mig. Nej just det, andrahandssnusning är inget som finns, högafflar våldsamt intryckta i ansiktet på dessa idiotdjävlar vi låter styra.

http://www.foodclubsandcoops.com/wp-content/uploads/2011/11/angry-mob.bmp

Robbmeister
2015-04-16, 18:49
Portionssnus luktar väl inte speciellt mycket? Beror ju säkerligen på sort. Jag snusar inte själv så någon får fylla i. Men jag ser inte några problem med folk som snusar. Visst inom vården kan jag förstå det. Men en busschaffis ska inte få snusa? Idioti!

Lössnus luktar inte heller så farligt.
Visst, vissa kanske inte gillar lukten. Men man känner bara lukten inom en 1 meters radie och den försvinner på några sekunder. Så det är egentligen ett icke problem.

sotala
2015-04-16, 20:30
Men förfasen snus luktar ju gott! Själv är jag ändå varken cigg lr snusanvändare.

PureWhey
2015-04-16, 20:34
Men ha? Är detta ett skämt eller har vi röstat in förståndshandikappade politiker?

Jag vet inget värre än att komma till busskuren i regnet, och där står någon jäkel och blåser snusrök på mig. Nej just det, andrahandssnusning är inget som finns, högafflar våldsamt intryckta i ansiktet på dessa idiotdjävlar vi låter styra.

http://www.foodclubsandcoops.com/wp-content/uploads/2011/11/angry-mob.bmp

Det senare.

R Scarpa27
2015-04-16, 20:37
förbjuder dom snuslukt blir det sjukligt...
då kan man lika väl sätta skyltar på dörrarna in till gymmen ( här tar vi det lugnt, tar inte i, springer inte, spela gärna bridge för det är förbjudet med svett lukt på detta område)

Diomedea exulans
2015-04-16, 20:41
Lössnus luktar inte heller så farligt.
Visst, vissa kanske inte gillar lukten. Men man känner bara lukten inom en 1 meters radie och den försvinner på några sekunder. Så det är egentligen ett icke problem.

Det kan bli ett problem om man är på en arbetsplats med fasta platser och den bredvid en stoppar in en snus 5 gånger per arbetsdag.

Tricklew
2015-04-16, 21:09
Det kan bli ett problem om man är på en arbetsplats med fasta platser och den bredvid en stoppar in en snus 5 gånger per arbetsdag.

Ja herrejösses, det luktar snus i hela 1 minut under din arbetsdag? Låter hemskt, som tur var så luktar parfym, rökare, mat med mera inget.

Dagen de förbjuder snuslukt bryter raskriget ut, om inte jag får stoppa in en prilla då och då, så ska tamigfan den indiska killen jämte mig inte få lukta curry. Vi ska inte ens tala om hästtjejer och deras ständiga lukt av hästskit, de djävlarna förtjänar giljotinen.

http://macrobits.pinetreecapital.com/wp-content/uploads/angry-mob.jpeg

Oxe
2015-04-16, 21:29
tur att dom inte har andra problem att koncentrera sig på

tyckte denna var ganska bra
http://www.svt.se/opinion/article2847089.svt

filmjölk
2015-04-16, 22:06

G]

Förmodligen politiker köpta av större tobaksbolag och läkemedelsbolag, snusar folk säljer både cigg och nikotin"läkemedel" kasst.

Röda Björnen
2015-04-16, 22:10
Jag saknar ord.
Jag vill ha tillbaks mina skattepengar.

filmjölk
2015-04-16, 22:27

Eller om en bredvid har kaviar på mackan, eller är vegan och pruttar mer och värre än andra, bär parfym, använder schampoo och balsam med fruktdoft, har smort in sig med någon slags olja, svettas, käkar vitlök eller curry, eller har sk. raslukt.

Men som vanligt är det ok att ge sig på den vita underklassen, nu i form av angrepp mot vår naturliga doft av snus.

Tolkia
2015-04-17, 06:05
Problemet med det här är, tycker jag, att "lukta snus" inte är ett beteende utan någon annans subjektiva upplevelse. När det gäller parfymer så finns på de flesta arbetsplatser i landstingen där man hanterar patienter regler om att man inte skall bära detta, även om de följs i varierande grad, så argumentet "mäh, förbjud parfym också rå" fungerar inte riktigt. Skillnaden här är ju dock att "bära parfym" är ett beteende som man kan välja att avstå från, medan "lukta" är något som definieras av hur de som finns runt omkring en upplever saken, och det öppnar för oändligt godtycke. Jämför t.ex. hur många tycker att cigarrettrök är äckligt men cigarrök lite müsigt, utan att cigarrök på något sätt är "nyttigt" i jämförelse. Det förvånar mig lite att ingen verkar ha tänkt på det när man lade förslaget.

Rahf
2015-04-17, 06:44
Ett icke-problem av rang. Det känns som om vissa bara försöker göra lite väsen av sig.

R Scarpa27
2015-04-17, 06:53
tur att dom inte har andra problem att koncentrera sig på

tyckte denna var ganska bra
http://www.svt.se/opinion/article2847089.svt

bra där!