handdator

Visa fullständig version : Ny på styrketräning -Bäst val av kcal-mängd?

Mishegas
2015-04-14, 23:26
Hej!
Har precis kommer igång med styrketräning sedan några veckor tillbaka. Jag hade i princip ingen muskelmassa när jag började, så räkna med att jag börjar helt från början även om jag tränat någon gång ibland på gym förut.

När man börjar träna vet jag att det är ytterst viktigt att äta ordentligt så att muskler kan växa. Problemet är att jag har sjukt högt BMI på ca 23-24. (Går att mäta på mig eftersom jag i princip inte har någon muskelmassa att prata om)

Jag är 187 cm lång och väger 82 kg. Jag uppfattas som lång och smal med kläder. Men tar jag av mig kläderna ser jag extremt smalfet ut. Har ett stort bildäck runt magen, kombinerat med smala armar i brist på muskler. Har dock bra ämnesomsättning, därför jag kunnat maskera mig med kläder så jag upplevs vara smal och mer fit än jag egentligen är. Har naturligt väldigt smal midja också, så axlarna lyckas ändå se något bredare ut än midjan.

Största problemet är angående kosten. Bör jag ligga på kaloriöverskott eller underskott? Bör jag köra cardio när jag inte styrketränar? Brukar jobba 4-5 km. 3 dagar gym samt 3 dagar jogging 4km samt 1 vilodag, kan det vara lämpligt tro?
Mitt basala energiintag är ca 2000 kcal per dag, och 2700 kcal för att behålla min vikt ( på relativt låg aktivitetsnivå (1.375)

Mitt långsiktiga mål är att få ungefär som Hugh Jackmans kropp: http://i40.tinypic.com/24oaxvs.jpg

Med tanke på mitt mål, hur bör jag lägga upp min diet? Jag är beredd att gå mycket lång för att nå mitt mål. Väga mat, äta vad som helst etc. Kan lätt öka på cardio också. Gör helt enkelt det som är bäst för min situation!

Mycket tacksam för svar!

Agitator
2015-04-14, 23:50
Antagligen svälter du bort fettet medans du tränar, dvs underskott. Men eftersom du är så lång så kommer det se sjukt spinkigt ut när du börjar rasa i vikt.

Eller så tränar du balans och försöker bli starkare under 1-2 år. Förhoppningsvis så blir du då av med ditt smalfeta utseende.

Eller så tränar du med svagt överskott och blir starkare och större snabbare, men slutar med massa fett på kroppen som du sedan måste plåga bort med en deff eller två. Vilket kan ta allt från någon månad till ett år för vissa.

Svårt att säga helt enkelt. Kanske prova balans ett tag och se hur det känns och om du växer av det. Risken är att du blir lite starkare men fortfarande ser smalfet ut. Skulle nog provat tränat en period säg 2-3 månader med svagt överskott och se hur den utvecklingen ter sig. Du kanske inte tycker du ser smalfet ut när du får något extra kg på dig och du börjar bli starkare och får någon liten volymökning kanske.

Träna helkropp 3-4 ggr veckan första perioden så du maximerar dina träningstillfällen under första ökningarna som brukar gå snabbt för "nybörjare". Istället för massa splittar osv.

Du får nog fundera på vad som känns bäst för dig. Beroende på hur du ser ut nu osv, så hade jag personligen själv kanske försökt deffat snabbt först även fast man knappt har muskler, bara för att bli av med det här smalfeta utseendet och sedan lägga mig på svagt överskott under ett år. Typ 0.6 - 1 kg i månaden viktuppgång (hur man kommer fram till den beräkningen via kcal är något man får prova sig fram på helt enkelt).

Svårt att svara på din fråga helt enkelt. Viktigaste är att du tränar och mår bra, så välj den metod som får dig att gå till gymmet.

z_bumbi
2015-04-15, 08:20
Träna på och ät så att du ligger stilla i kroppsvikt, sikta på att göra framsteg på gymmet och bry dig inte så mycket om övriga detaljer. Efter några månader kan du börja fundera på om du ska göra några förändringar.

Shqypnia
2015-04-15, 10:10
Som ovanstående. Under denna tid lär du känna din kropp och det är bara din egen kropp som kan svara på din fråga, inte vi.

Tisu
2015-04-15, 11:27
Problemet är att jag har sjukt högt BMI på ca 23-24.

http://www.quickmeme.com/img/3b/3b75813af2350e14a3403e46e8539c3cb2f8d44e36b0a0ff45 0203ef80b42b2c.jpg

Hugh Jackmans BMI i X-Men är 25-26.

King Grub
2015-04-15, 11:33
Jo, men ett skelett av adamantium gör att siffrorna inte är rättvisa.

Beemel
2015-04-15, 11:39

That post just made my day! :)

Agitator
2015-04-15, 12:14

That post just made my day! :)

:laugh::d:laugh:

Önskar det fanns poängsystem som på imgur just nu. Tårarna sprutar faktiskt.

cero
2015-04-15, 14:12
Träna på och ät så att du ligger stilla i kroppsvikt, sikta på att göra framsteg på gymmet och bry dig inte så mycket om övriga detaljer. Efter några månader kan du börja fundera på om du ska göra några förändringar.

+1

Fokusera på att bli riktigt stark. Lyckas du göra det och ligga stilla i vikt så kommer din kroppskomposition förbättras.

Ozziking
2015-04-15, 16:19
Lägg upp en bild om du vill! Så får man lite perspektiv! :)

Mishegas
2015-04-18, 21:40
Lägg upp en bild om du vill! Så får man lite perspektiv! :)

Ligger mellan 20-25% på de bilderna ungefär. http://cdn.builtlean.com/wp-content/uploads/2012/09/body-fat-percentage-picture-men-women.jpg

Mishegas
2015-04-18, 21:42
http://www.quickmeme.com/img/3b/3b75813af2350e14a3403e46e8539c3cb2f8d44e36b0a0ff45 0203ef80b42b2c.jpg

Hugh Jackmans BMI i X-Men är 25-26.

Som jag skrev efter, eftersom jag inte direkt har någon muskelmassa att prata om, är BMI rätt intressant på mig. Att Jackmans BMI inte går att jämföra är därför självklart då han har stor muskelmassa.

Tisu
2015-04-20, 07:34
Som jag skrev efter, eftersom jag inte direkt har någon muskelmassa att prata om, är BMI rätt intressant på mig. Att Jackmans BMI inte går att jämföra är därför självklart då han har stor muskelmassa.

Jo, men ett BMI på 23-24 är inte sjukt högt.

Mishegas
2015-05-05, 23:20
Ligger still på 82 kg men kroppen börjar ta form! Mest mitt på magen jag har en del fläsk nu.