Visa fullständig version : Tips o råd angående att hyra ut del av villa?
Hej!
Som rubriken lyder. Ska hyra ut ett våningsplan i villa (markplan med alla faciliteter, själv tänker jag behålla resten av huset för att gå igenom arvegods, ha micro o vattenkokare för de dagar jag är där typ). Familjen som är aktuell är helt fine med att jag kommer o hustomtar ngn dag i månaden för att gå igenom prylarna. Vi har enat om en summa (kallhyra) och de pengarna kommer jag i 1a hand återanvända till service/buffert t huset.
Inför kontraktskrivande, ngt särskilt att tänka på? Ska kontakta mitt försäkringsbolag o höra mig för allmänt osv, men alltid positivt med input från någon som har erfarenheter eller råd, tips eller varningar. Tack på förhand!
Se till att skriva något i kontraktet vem som ansvarar för saker som gräsklippning, snöskottning etc... Det ansvaret tillfaller inte automatiskt hyresgästerna utan anses nog i de allra flesta fallen vara hyresvärdens ansvar.
Ignatius72
2015-04-10, 11:06
Kolla referenser, ta kreditupplysning och begär förskottshyror. Skriv ett riktigt kontrakt.
KalleBalik
2015-04-10, 11:57
Om du hyr ut det möblerat så bör du upprätta en inventarielista som båda parter skriver under.
Se till att skriva något i kontraktet vem som ansvarar för saker som gräsklippning, snöskottning etc... Det ansvaret tillfaller inte automatiskt hyresgästerna utan anses nog i de allra flesta fallen vara hyresvärdens ansvar.
Det tog de själva upp att de tar på sig, dock har jag en åkgräsklippare som jag tänkte att får ingå i hyran (men att de står för bensin), klurar lite på vad vi ska skriva där, den kostade 16kkr o om den skulle paja, om den ska gå på min hemförsäkring - får fråga försäkringsbolaget där tror jag.
Och snöskottning har varit ett litet aber; som ägare så är det ju mitt ansvar om ngn går oinbjuden o ringer på o skulle halka förstod jag det som, så har haft god hjälp sv grannar där.. Men bör ju kolla om de kan ta över det ansvaret om jag bistår m material typ.
Trädgården är dealen att de får nyttja, plocka o vårda befintligt, enas vi om mer planteringar/odling bekostar jag (men kommer inte köpa dem växthus, men typ buskar etc).
Kolla referenser, ta kreditupplysning och begär förskottshyror. Skriv ett riktigt kontrakt.
Attans, kreditupplysning hade jag typ glömt, slarvigt.. Får fixa innan vi skriver under. Kontrakt fanns bra på villaägarnas.se m fler men känns som att de hyr del av bostad, behövs fler punkter.
Om du hyr ut det möblerat så bör du upprätta en inventarielista som båda parter skriver under.
Absolut, vi enades att de får sätta lappar på de möbler jag lämnat kvar som de inte vill ha så ställer jag dem i mina låsta utrymmen.
Tack för inputs, gärna fler om ni kommer på! :) Kommer hyra ut om ett par månader tänkte jag.. Do:s and dont:s vad gäller att agera hyresvärd annars?
När jag varit inneboende har jag fått betala förskottshyra plus en månadshyra i deposition (som jag fått tillbaka när jag flyttat ut om allt varit i sin ordning).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.