Visa fullständig version : Lita på lifesum?
Hej!
Jag testar appen Lifesum och vet inte om jag ska lita på den. Enligt den har jag bränt ca 2300-2400 kalorier, har gjort 5 km + intervaller idag.
Appen påstår jag käkat ca 1540 kalorier igår och jag skulle bränt ca 2400 vilket jag tycker låter lite konstigt. Jag menar jag var ju mätt när jag gick och la mig. Dock vet jag att jag är lite slarvig med kosten i prop med min träning.
Vad ska man tro egentligen om sånna appar?
Hej!
Jag testar appen Lifesum och vet inte om jag ska lita på den. Enligt den har jag bränt ca 2300-2400 kalorier, har gjort 5 km + intervaller idag.
Appen påstår jag käkat ca 1540 kalorier igår och jag skulle bränt ca 2400 vilket jag tycker låter lite konstigt. Jag menar jag var ju mätt när jag gick och la mig. Dock vet jag att jag är lite slarvig med kosten i prop med min träning.
Vad ska man tro egentligen om sånna appar?
Kallorierna i maten är ju nästan alltid rätt om du utgår från råvarorna
tillexempel om du loggar ägg, mjöl, smör och mjölk och inte bara "pannkakor"
Kaloriförbrukningen som uppskattas för träning är dock oftast väääldigt opålitlig.
monsa123
2015-04-09, 18:25
Lifesum är väldigt bra men se till att du väljer ett bra alternativ på varje livsmedel. De flesta brukar vara rätt.
Vart kommer träningskalorierna ifrån? Har du alltså lagt in dem själv via de existerande träningsformerna i Lifesum eller kommer de från någon extern app, typ Apple Health, Google Fit, Endomondo eller liknande?
Jag har då använt Lifesums egna. Men jag menar, kör man ett styrkepass bör det väl nästan inte gå att hitta någon vettig siffra, ens i närheten av vad man bränner?
För det andra äter jag mer proteiner än appen rekommenderar men mindre kolhydrater. Jag har typ alltid haft en ganska stor förkärlek till kött, kan lätt äta 2 biffar + bea till middag och 1-2 kycklingsfilé till lunch + jag käkar stekt ägg till frukost med lite macka. Detta eftersom jag tycker pasta och potatis är väldigt smaklöst och tråkigt... Detta trots alla uppmaningar att smälla i sig detta vita, smaklösa... nonsens*gah!*?
Detta är väl inte farligt sålänge jag typ inte får ont i njuren?
Använder aldrig program för att kompensera eller räkna ut förbrukning för träning.
Oavsett vilket program det är så är sådana uträkningar i 97% av fallen helt värdelösa (och oftast överskattade) och i resterande 3% så stämmer det hyfsat beroende på ren och skär tur.
Jag kompenserar i.o.f.s. aldrig träningen i kost överhuvudtaget jag äter lika mycket varje dag.
Och om jag skulle äta mer skulle jag prioriterat att göra det på vilodagarna (om jag hade haft sådana :em:)
Lite får man tänka själv. Man får väga sig och se om man uppnår dom resultaten som man vill. Annars får man justera sitt intag alternativt räkna om på förbränningen av träningen. Man ska inte lita blindt på något.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.