handdator

Visa fullständig version : Lågkaloridiet hälsosamt?

Jokester
2015-04-06, 12:38
Har en kompis som precis börjat träna. Målet är att vara i så bra form (läs smal) som möjligt om 8 veckor när han ska resa. Min uppskattning är att han skulle behöva tappa i runda slängar 15-20kg vilket betyder 2kg/vecka. Har övertalat honom att köra styrketräning under tiden också och inte bara en massa cardio.

Nu till frågan, han kommer troligtvis behöva ligga på 1000kcal per dag beroende på hur mycket han rör på sig, men hur ligger man på 1000kcal per dag i 8 veckor utan att förstöra kroppen? Min spontana reaktion var att käka kycklingfilé och broccoli för 1000kcal, men klarar kroppen 8 veckor på det utan att gå sönder? Tänker mage (förstoppning), näringsbrist? Annars, vad rekommenderas om man ska ligga så lågt så länge? Viktnedgången är primär och muskler sekundära.

Beemel
2015-04-06, 13:14
Utan att ha så mycket att gå på så gissar jag att det visuella resultatet inte kommer bli särskilt lyckat. Smalare kommer han helt klart vara, men troligen inte särskilt välmående. Och troligen (gissningsvis) kommer det inte se så bra ut (om han aldrig tränat innan)

Sikta på att träna stenhårt och gå ner 5-6 kg istället. Resultatet kommer troligen bli bättre och dessutom vara en god grund att jobba vidare på efter resan.

Ni (han) får givetvis göra som han vill, men jag tror inte det vare sig kommer funka bra (att palla 1000kcal om dagen i 8v är troligen ingen trevlig upplevelse) eller bli de resultat som han tror (läs smalfet)

J.V
2015-04-06, 13:33
Nutrilett och liknande är väl att föredra framför "kyckling och broccoli" till att börja med.

Jokester
2015-04-06, 13:35
Utan att ha så mycket att gå på så gissar jag att det visuella resultatet inte kommer bli särskilt lyckat. Smalare kommer han helt klart vara, men troligen inte särskilt välmående. Och troligen (gissningsvis) kommer det inte se så bra ut (om han aldrig tränat innan)

Sikta på att träna stenhårt och gå ner 5-6 kg istället. Resultatet kommer troligen bli bättre och dessutom vara en god grund att jobba vidare på efter resan.

Ni (han) får givetvis göra som han vill, men jag tror inte det vare sig kommer funka bra (att palla 1000kcal om dagen i 8v är troligen ingen trevlig upplevelse) eller bli de resultat som han tror (läs smalfet)

Mina tips har givetvis varit en sansad diet på max 1000 i underskott med styrketräning, men det är en vuxen människa som är totalt inställd på att tappa så mycket som möjligt. Och då är jag fel person att fråga just därför frågar jag här, hur man kan droppa så pass mycket utan att gå sönder?

Jokester
2015-04-06, 13:36
Nutrilett och liknande är väl att föredra framför "kyckling och broccoli" till att börja med.

Pga näringsbrist? Det räcker inte med vitamintillskott?

Bossebäver
2015-04-06, 16:02
Jag tänker äta 600 kalorier om dagen de nästkommande 20 dagarna och ca 13-1400 dagarna efter det.

Orka va fet liksom.

MuskelMasen
2015-04-06, 16:30
Jag tänker äta 600 kalorier om dagen de nästkommande 20 dagarna och ca 13-1400 dagarna efter det.

Orka va fet liksom.

Muskelförlust?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

forslund
2015-04-06, 17:21
På 8 veckor kommer inte näringsbrist vara problemet utan utmaningen kommer ligga i att orka med vardagen och alla dess sysslor med det låga energiintaget.

Det kommer inte vara roligt men säkra upp med något omega 3- samt multivitamintillskott så kommer han åtminstone inte vara i någon farozon gällande näringen.

vicarious
2015-04-06, 17:31
Vart går resan? Känns som det finns risk för viss rebound om man svälter sig i 8 veckor för att sen åka ut och resa (om det handlar om semester). Styrketräning och proteinrik kost är hursomhelst två bra saker att ha med oavsett hur stort underskottet blir.

Du kan ju kika in i VLCD-tråden.

Jokester
2015-04-06, 18:48
Vart går resan? Känns som det finns risk för viss rebound om man svälter sig i 8 veckor för att sen åka ut och resa (om det handlar om semester). Styrketräning och proteinrik kost är hursomhelst två bra saker att ha med oavsett hur stort underskottet blir.

Du kan ju kika in i VLCD-tråden.

Han ska ut och backpacka.
Jo jag tänkte det, därför jag tipsat honom om att inte slarva med styrketräningen och lägga fokus på protein. Har dock svårt att se någon gå från chips och öl i soffan till träning flera gånger i veckan och svältkost i 8 veckor. Men men.

Bossebäver
2015-04-06, 19:21
Muskelförlust?

Nä det har jag inte planerat, inte speciellt mycket iallafall. Går det som tänkt så tänkte jag bli lite starkare.

MuskelMasen
2015-04-06, 19:22
Nä det har jag inte planerat, inte speciellt mycket iallafall. Går det som tänkt så tänkte jag bli lite starkare.

Intressant, hur är detta upplagt?

baton69
2015-04-06, 20:43
Kolla in VLCD enligt Ola Wallengren?

supercharge
2015-04-08, 00:48
Det verkar ju som personen är överviktig eller fet om han ska gå ner 20 kilo och är otränad. Om han dessutom börjat träna precis så vad har han att förlora i muskelväg ärligt talat? Personen lär väl snarare göra vissa nybörjarökningar oavsett.

Vi vet alla att idealen här på forumet är väldigt skeva, men för vanligt folk - och kanske i synnerhet det andra könet - så lär personen uppfattas som klart mer attraktiv om han är smal snarare än fet. Så är han fet, så tjänar han nog mycket på att gå ner de där kilona först, och i snabbt takt. Sedan finns det ju ingen anledning att gå ner till 3% kroppsfett direkt, men det inser han säkert själv.

Träna under tiden och ät tillräckligt med protein så blir det åtminstone någonting. Men den stora skillnaden kommer förstås av att få bort fetman. Sedan om man ska gå på stora underskott så hade jag nog försökt öka förbränningen för att inte kaloriintaget ska bli helt outhärdligt lågt.

Kaalle
2015-04-08, 10:38
Muskelförlust som "otränad" med högt protein intag och styrketräning? Troligare är väl att packar på sig lite muskler om han sköter allt. Eller?

z_bumbi
2015-04-08, 10:51
Det står bara hur mycket personen anses bör gå ner men inga andra uppgifter så det är helt omöjligt att säga något om det vettiga i det hela.
Träningsmässigt så låter det som att prio bör vara kondition och bålstyrka.

Jokester
2015-04-08, 14:55
Det står bara hur mycket personen anses bör gå ner men inga andra uppgifter så det är helt omöjligt att säga något om det vettiga i det hela.
Träningsmässigt så låter det som att prio bör vara kondition och bålstyrka.

Han väger 95 kg och är väl uppskattningsvis 175~ lång. Stilla vardag i övrigt.
Varför prio på kondition och bålstyrka?

z_bumbi
2015-04-08, 15:30
Han ska ut och backpacka.

Varför prio på kondition och bålstyrka?

Därför