handdator

Visa fullständig version : En hel månad utan att ljuga

XXXL
2015-04-02, 14:26
Hur mycket trubbel skulle du hamna i? Du måste svara ärligt på alla frågar som folk vill att du ska svara på, oavsett sammanhang. Total 100% uppriktighet.

Någon som provat att göra något liknande? Hur funkade det?

Piranha
2015-04-02, 14:27
Hur mycket trubbel skulle du hamna i? Du måste svara ärligt på alla frågar som folk vill att du ska svara på, oavsett sammanhang. Total 100% uppriktighet.

Någon som provat att göra något liknande? Hur funkade det?

Definiera ljuga.

Edit: nej det skulle aldrig funka.

XXXL
2015-04-02, 14:31
Definiera ljuga.

Edit: nej det skulle aldrig funka.

http://www.ne.se/uppslagsverk/ordbok/svensk/lögn

medvetet osant påstående

Jag inkluderar även alla vita lögner; Hej älskling hur var det på jobbet idag? -Det var bara bra | Hej älskling hur var det på jobbet idag? - Det var piss min chef är en röv och jag vill bara ta livet av mig

Du kanske åker till mormor i helgen och hon bjuder på mat, det smakar förjävligt och hon frågar dig hur det smakade: Det smakar förjävligt.

Din chef frågar dig om du fått nått gjort idag och det har du inte: Du svarar då alltså "Nej det har jag inte, jag har inte fått något gjort idag"

Alla vardagssituationer, alla jobbsituationer e.t.c , hur illa ute är du efter en månad?

kebne
2015-04-02, 14:32
Det funkar rätt dåligt.

edit: räknas överdrifter som lögn? T.ex. att säga att maten var väldigt god även fast du tyckte den var meh?

XXXL
2015-04-02, 14:36
Det funkar rätt dåligt.

edit: räknas överdrifter som lögn? T.ex. att säga att maten var väldigt god även fast du tyckte den var meh?

Alltså då måste du säga att den var meh, du måste svara rakt ärligt och uppriktigt på allt du blir frågad om.

4623
2015-04-02, 14:36
Jag ljuger ytterst sällan. Skulle inte vara några problem för mig. Inte mer än vad jag har idag åtminstone.

kebne
2015-04-02, 14:40
Alltså då måste du säga att den var meh, du måste svara rakt ärligt och uppriktigt på allt du blir frågad om.

Folk är så vana vid att allting slätas över eller beröms så att konstant vara ärlig (om man inte tycker att allt är fantastiskt) mottages inte så bra.

mangemani
2015-04-02, 15:16
trubbel är ju att ta i, snarare att de tittar på en och undrar "hur kan han säga en sådan sak", eller "varför säger han en sådan elak sak för".
jag ljuger med andra ord inte, inte ens vita lögner vilket är detsamma, frågar någon så utgår man från att de vill ha ett ärligt svar, inte en lögn och kan man inte ta ett ärligt och rakt svar, håll tyst.

XXXL
2015-04-02, 16:08
Inspiration kom efter den här texten,

http://en.wikipedia.org/wiki/Radical_Honesty

http://www.esquire.com/news-politics/a26792/honesty0707/

För er som vill läsa mer.

kebne
2015-04-02, 16:19
Det är inte en bra idé i allmänhet. Det finns i princip inga fördelar som individ att vara 100% ärlig.

mangemani
2015-04-02, 16:55
jodå, finns en del.
man mår inerst inne bättre när man pratar sanning än när man drar en lögn.
man slipper tänka till, typ "vad är det nu jag har sagt? kan jag säga detta så att det stämmer överens med det jag nu kommer säga".
man slipper oroa sig för den dagen då lögnen kommer fram.
+ att jag kan tänka mig att det måste kännas pinsamt när dagen kommer då någon som man ljugit för säger "men det där stämmer ju inte" och de rabblar upp det man har sagt.

ceejay
2015-04-02, 17:00
Tror det skulle bli bättre för alla om man var lite mer ärlig med vad man tyckte. Att våga calla out bullshit och så vidare.

jenni
2015-04-02, 17:05
Jag har inte talangen för att ljuga, om det vore ett alt dock så skulle det vara intressant att se vad jag skulle ljuga om och hur det skulle vara att låta blir under en månad

Olegh
2015-04-02, 17:08
Om det är ok att helt enkelt vara tyst när man inte vill säga vad man tycker så.

Problem uppstår ju dock vid raka frågor som kräver diplomatiska svar, lite flytande, vagt, eller förenklat. Om nu det räknas som att ljuga.

ceejay
2015-04-02, 17:12
Tänk om politiker var tvungna att svara ordentligt i ens en dag.

Majsan86
2015-04-02, 17:25
Jag kan verkligen intre heller ljuga, försökt att småljuga några gånger, men känns som det lyser igenom så väl, så jag erkänner alltid direkt.

Fördelen med att va för ärlig är ju att man vet att dom få vänner som står ut med en, tycker om en för den man är.

Bättre det...

Man måste bara lära sig att lägga fram sanningen på det skonsammaste sättet.

spoon
2015-04-02, 17:30
Nej jag hade inte velat göra det med den definitionen som xxxl har. Jag ser dialog som ett samspel mellan personer. Vissa har hård hud andra har inte det. Då får man väga sina ord olika beroende på vem man pratar med. Man kan inte utgå ifrån att alla är likadana som sig själv.

kebne
2015-04-02, 18:05
jodå, finns en del.
man mår inerst inne bättre när man pratar sanning än när man drar en lögn.
man slipper tänka till, typ "vad är det nu jag har sagt? kan jag säga detta så att det stämmer överens med det jag nu kommer säga".
man slipper oroa sig för den dagen då lögnen kommer fram.
+ att jag kan tänka mig att det måste kännas pinsamt när dagen kommer då någon som man ljugit för säger "men det där stämmer ju inte" och de rabblar upp det man har sagt.
De flesta lögner är inte direkt komplicerade historier där du måste köra en whiteboard med vad du sagt till vem. Har svårt att se hur "vilken god mat" skulle komma tillbaka och uppdagas på ett problematiskt sätt.

mangemani
2015-04-02, 18:51
behöver inte vara komplicerade historier.
problematiskt sätt och problematiskt sätt, ja du kan ju säkert glatt skutta vidare i ditt liv och bara rycka på axlarna som om inget hade hänt, men om man nu inte bara tänker på sig själv för en sekund utan istället tänker på den som blir utsatt för lögnen, tänk om den som nu hade gjort maten blir väldigt sårad då du ljög om att du tyckte om maten, tänk om personen hade spenderat mycket tid på att fixa i ordning maten bara för dig och får sedan med tiden(på ett eller annat sätt) reda på att du tyckte det var det äckligaste du hade ätit.
då är det mycket bättre att vara ärlig istället för att låta personen gå runt och tro under en längre tid att hon/han är en mästerkock. 1 mild smäll direkt eller flera ton dynamit under berget som personen har lyckats klättra upp för och står nu stollt uppe på.

kebne
2015-04-02, 19:08
Nu förutsätter du att lögnen kommer fram svart på vitt. Det fungerar inte så.

King Grub
2015-04-02, 19:10
Jag ljuger inte. Jag berättar bara inte hela sanningen.

Yes
2015-04-02, 19:37
Jag skulle kalla det vardag. Det finns bara ett fåtal saker som inte är allmänt känt, och det är sånt som vänner berättat i förtroende. Handlar det om en sån sak ljuger jag mig såklart blå, men det har aldrig behövts.

mangemani
2015-04-02, 19:49
Nu förutsätter du att lögnen kommer fram svart på vitt. Det fungerar inte så.

jodå, för det mesta kommer den fram, om det är samma dag eller flera år senare, om det är på fyllan, man råkar försäga sig, genom en bekant, what ever, på ett eller annat sätt kommer den fram.
så visst fungerar det så.
men spelar det egentligen någon roll om den kommer fram eller inte, grejjen är man ljuger, man tänker bara på sig själv och ger blanka fan i hur personer man ljuger för kommer att reagera när det kommer fram.

kebne
2015-04-02, 19:51
jodå, för det mesta kommer den fram, om det är samma dag eller flera år senare, om det är på fyllan, man råkar försäga sig, genom en bekant, what ever, på ett eller annat sätt kommer den fram.
så visst fungerar det så.
men spelar det egentligen någon roll om den kommer fram eller inte, grejjen är man ljuger, man tänker bara på sig själv och ger blanka fan i hur personer man ljuger för kommer att reagera när det kommer fram, allt för att man är så ynkligt feg så man inte vågar säga som det är.
Grejen är att de allra flesta som ljuger säger när/om det kommer fram att de gjorde det för att vara snälla och får då cred för det. Sorry, men så länge ditt samvete inte äter upp dig så är det nästan bara win på att vara bra på att ljuga (med måtta givetvis) socialt sett.

mangemani
2015-04-02, 19:56
nej, håller inte med.
fortfarande mycket själviskt och riskerar att skada andra människors tillit och tillit är en så fruktansvärt skör sak, kan ta en mycket lång tid att få tillbaka i vissa fall.
bara fegt, svinigt och själviskt att ljuga.

R Scarpa27
2015-04-02, 19:57
Tänk om politiker var tvungna att svara ordentligt i ens en dag.

precis..
men det jag funderar över är...
varför ljugs det så mkt när man endå kan genomskåda och veta att de ljuger? varför är det så för?

fan tänk om ett parti skulle stå och säga exakt vad de har budget till, ska genomföra och kan göra... sanningspartiet skulle jag rösta på isåfall. sanningen och inte massa uppmålad skit om att allt ska ordnas och fixas.

Olegh
2015-04-02, 20:10
nej, håller inte med.
fortfarande mycket själviskt och riskerar att skada andra människors tillit och tillit är en så fruktansvärt skör sak, kan ta en mycket lång tid att få tillbaka i vissa fall.
bara fegt, svinigt och själviskt att ljuga.

Vita lögner och uppmuntringar är givetvis inte helt lyckat om personen saknar självinsikt. I de flesta fallen är dock gemene man smärtsamt medveten om när man inte lyckats med något lika bra som man vill. Vissa försöker ursäkta bort misslyckanden, andra ironiserar kring det hela och andra behöver hjälp att komma på fötterna igen genom att få höra dessa "lögner".

mangemani
2015-04-02, 20:19
Vita lögner och uppmuntringar är givetvis inte helt lyckat om personen saknar självinsikt. I de flesta fallen är dock gemene man smärtsamt medveten om när man inte lyckats med något lika bra som man vill. Vissa försöker ursäkta bort misslyckanden, andra ironiserar kring det hela och andra behöver hjälp att komma på fötterna igen genom att få höra dessa "lögner".

jo jag förstår poängen till varför människor ljuger, men det är ändå så fel.
en människa som behöver komma på fötter med hjälp utav lögner är ju typ som att försöka bygga ett berg som människan ska klättra på utav plocke pinn, 1 misstag, dvs att personen får veta att hela uppmuntran var lögn och inget stämde, så rasar hela bygget och personen slår sig rejält och det blir ännu värre än vad det var. det är en stor risk.

kebne
2015-04-02, 20:21
Tror du att alla konstant talar sanning för dig mangemani och om inte hur agerar du på det?

mangemani
2015-04-02, 20:27
nej, självklart så tror jag inte det, det är säkert ett antal lögner man själv har åkt på och en del har kommit fram.
1 fuck up och tilliten försvinner för personen direkt och verje gång personen säger något så ifrågasätter jag alltid.
vet inte hur många gånger jag själv har lyckats reparera tilliten genom åren pga dessa själviska typer, men det är inte lätt att börja kunna lita på folk igen.

Olegh
2015-04-02, 20:33
jo jag förstår poängen till varför människor ljuger, men det är ändå så fel.
en människa som behöver komma på fötter med hjälp utav lögner är ju typ som att försöka bygga ett berg som människan ska klättra på utav plocke pinn, 1 misstag, dvs att personen får veta att hela uppmuntran var lögn och inget stämde, så rasar hela bygget och personen slår sig rejält och det blir ännu värre än vad det var. det är en stor risk.

Det är givetvis inte optimalt, men det är inte optimalt att aldrig kompromissa heller. Om man vill och försöker vara uppriktig så räcker det långt.

filmjölk
2015-04-02, 22:07
Man kan få en ganska otrevlig personlighet om man alltid skall säga vad man tycker i kombination med att inte ljuga.

Tänk att ha nån slags Tourettes där man alltid måste berätta vad man tänker ihop med Nofap.