Visa fullständig version : Lättlagat käk?
60kgMuskel
2015-03-31, 16:05
Tjenare, 20 bast nyligen flyttat hemifrån, knappt någon erfarenhet i köket och på gränsen till anorektiker. Skaffar gymkort idag och undrar om ni kanske har några bra tips på lättlagad men "bra" mat? Tack :)
Skriv ner maträtter du gillar och sen lär du dig göra dessa och sen får du lära dig hitta sätt att variera dessa rätter, ingen lagar 4 olika rätter om dagen 7 dagar i veckan.
Djungeln
2015-03-31, 16:55
Potatis. Så in i helvete billigt, lätt att variera och det passar med det mesta. Perfekt om du vill öka i vikt. Utgår ifrån att du inte har ekonomin att frossa i kobe-stekar och hummer, så kassler, kyckling, köttfärs, torsk bla är bra proteinkällor. Sen är det bara att googla fram en lista på bra basvaror att ha hemma så som pasta, kryddor, mjöl osv.
Tjenare, 20 bast nyligen flyttat hemifrån, knappt någon erfarenhet i köket och på gränsen till anorektiker. Skaffar gymkort idag och undrar om ni kanske har några bra tips på lättlagad men "bra" mat? Tack :)
Pannkakor, pasta carbonara
Sen funkar alltid smörgåsar med olika pålägg samt äggröra med ost tex
Potatis. Så in i helvete billigt, lätt att variera och det passar med det mesta. Perfekt om du vill öka i vikt. Utgår ifrån att du inte har ekonomin att frossa i kobe-stekar och hummer, så kassler, kyckling, köttfärs, torsk bla är bra proteinkällor. Sen är det bara att googla fram en lista på bra basvaror att ha hemma så som pasta, kryddor, mjöl osv.
Potatis är väll jävligt mättande per kalori? Snarare bättre för deff enligt mig. Tycker ris, pasta och bröd är bättre val med tanke på ts situation.
Potatis är knappast bra om man vill öka i vikt, snarare bra om du vill gå ner i vikt. Det skulle vara om du gör potatismos men annars är det ju väldigt kalorisnålt och mättande.
Köttfärsås och spaghetti kommer du långt på. Gör storkok så slipper du laga så ofta. Även om man inte är bra på att laga mat är det inte speciellt svårt att följa recept. Googla upp några bra receptsidor och gör som det står helt enkelt.
60kgMuskel
2015-03-31, 18:29
Pengar är inga direkta problem för tillfället då jag jobbar, för tillfället blir det mest pasta/köttbullar, chicken nuggets/pomme frite, färdigmat.
Djungeln
2015-03-31, 18:37
Jag viker mig angående potatisen. Jag har ingen erfarenhet av att äta för att gå upp i vikt, så jag ska inte yttra mig i det sammanhanget
Jag gillar sidan recepten.se tycker den är pedagogisk. Laga mycket mat när du väl lagar och frys in matlådor. Skönt att ha dagar som man är lat.
R Scarpa27
2015-03-31, 19:32
väljer du potatisprodukt gör isf mos, grädde och riktigt smör ska de va gjort på annars är det inget mos.
sen som många föregående sagt ris, pasta, pannkakor och bröd...
pannkakor kan du äta med allt möjligt och även göra crepes.
glöm för helvete inte massa bröd det är kolhydratens konung.
& är du riktigt lat och fattig, lek gymnasieelev och dra och käka på skolor på lunchtid, ett mål iaf :D
dock tar inte mat lång tid att slänga ihop.
Ozziking
2015-03-31, 20:28
väljer du potatisprodukt gör isf mos, grädde och riktigt smör ska de va gjort på annars är det inget mos.
sen som många föregående sagt ris, pasta, pannkakor och bröd...
pannkakor kan du äta med allt möjligt och även göra crepes.
glöm för helvete inte massa bröd det är kolhydratens konung.
& är du riktigt lat och fattig, lek gymnasieelev och dra och käka på skolor på lunchtid, ett mål iaf :D
dock tar inte mat lång tid att slänga ihop.
Detta ska jag ha i minnet. Haha, bästa tipset 2k15!
Stjarnan
2015-04-01, 07:36
Koka önskad mängd ris.
Stek lite grönsaker som du gillar i 3-4 min, kläck i X antal ägg och rör om i 2-3 min.
Släng i det kokta riset i stekpannan och rör om i 2 min..
Brukar vara en standard när jag inte orkar tillaga kött/fisk/fågel.
Toppas med sweetchilisås och jordnötter
R Scarpa27
2015-04-03, 21:18
Koka önskad mängd ris.
Stek lite grönsaker som du gillar i 3-4 min, kläck i X antal ägg och rör om i 2-3 min.
Släng i det kokta riset i stekpannan och rör om i 2 min..
Brukar vara en standard när jag inte orkar tillaga kött/fisk/fågel.
Toppas med sweetchilisås och jordnötter
sweetchili och jordnötter är gott till mycket mat, och är kanongott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.