Visa fullständig version : Detaljerat näringsinnehåll på hundmat?
Jag tänker inte äta det själv.. Men sambon håller på undersöka vilka hundmatsorter som faktiskt uppfyller näringskraven och vilka sorter man eventuellt måste tillsätta annat i dieten.
Detta är självklart kortvarigt medan vi håller på renoverar köket och har fått simplifiera BARF maten.
Hur som, här är näringskraven för en hund, som jag inte källgranskat.
http://www.sallanderconsulting.com/empty_98.html
och de köttkorvar hundarna har tillgängligt nu under en period innehåller lunga strupe lever hjärta och njure
Med en proteinhalt på 13%, fett 15% samt 675kj/100g
Vilket jag tycker är märkliga värdeinnehåll. Eftersom det innehåller lever kan jag inte tänka mig att detta inte ska kunna tillgodoses som fullgod kost, men enligt tillverkaren gör det inte det för det saknas tillsättning av vissa näringsämnen, som de inte heller speccar.
Jag kan tänka mig att det ska räcka med lite extra lever och ägg för att det ska vara schysst.
Tankar?
Köp ett vanligt foder som är avsett att användas som det enda fodret?
BARF är utmärkt, kompletterar med lite äggskal/krossat ben och lite grönt ibland så blir det bra. Vi har utfodrat jakthundar med byttor med barf som slängs i gräs. Inga som helst problem där.
shinymetalass
2015-03-31, 16:33
Ska vovven deffa till sommaren eller?
:naughty:
+1 På Snubben
Jag kör själv med BARF Vaisto; har precis kommit 3kg förpackningar också för 169:-/st (dock kompletterar jag inte med grönt/krossade ben)
Anton Fräs
2015-03-31, 17:29
BARF-sidan skrek humbug lång väg. Hundar är ju inte karnivorer och har väl dessutom anpassat sig till intag av sädesslag?
Ett däggdjur är ett däggdjur är ett däggdjur.
Är väl bara att räkna fram random deff/balans/bulk diet för jycken som skulle funka bra på dig själv så är problemet löst.
Har för mig att jyckarna kan behöva något tillskott som komplement om det bara får "människoföda"
Diomedea exulans
2015-03-31, 19:34
Ett däggdjur är ett däggdjur är ett däggdjur
Nej, så kan man inte tänka. En vampyrfladdermus kan imte leva på gräs som en ko. En katt kan inte leva på eukalyptusblad som en koala. Osv.
Köp ett vanligt foder som är avsett att användas som det enda fodret?
Det innehåller oftast spannmål och kyckling som en av dom inte verkar tåla, det enda som inte måste beställas från sthlm som fyller kraven är den jag länkade, som går att köpa i butik i närheten, men enligt etiketten kan hunden få brist. Men specificerar inte vad eller varför. Vilket är märkligt med tanke på att den innehåller ben och lever.
BARF är utmärkt, kompletterar med lite äggskal/krossat ben och lite grönt ibland så blir det bra. Vi har utfodrat jakthundar med byttor med barf som slängs i gräs. Inga som helst problem där.
Vi kör barf och jag har blivit tvingad av sambon att efterforska ämnet så pass att jag funderar på skriva en egen bok i ämnet då det är svårt att hitta näringskriterier osv för hundar då de flesta påståenden saknar underlag. Men vi har bra koll på dieten nu, möjligtvis att vi ska göra ett pälsprov för att se att det inte finns någon obalans. Men hur som så har vi inte något kök kommande veckorna och vi måste lata oss på barfen.
Men jag kompletterar med ägg, lite mer lever inom gränsvärdena så får det rulla på tills köket är klart. Jag har levt på sämre mat längre perioder utan att få skörbjugg
Sent from my one plus
Det innehåller oftast spannmål och kyckling som en av dom inte verkar tåla, det enda som inte måste beställas från sthlm som fyller kraven är den jag länkade, som går att köpa i butik i närheten, men enligt etiketten kan hunden få brist. Men specificerar inte vad eller varför. Vilket är märkligt med tanke på att den innehåller ben och lever.
Har ni inte enda affär eller veterinärklinik som säljer foder som ligger närmare än Stockholm?
Har ni inte enda affär eller veterinärklinik som säljer foder som ligger närmare än Stockholm?
Inte utan kyckling eller spannmål som utfyllnad vad jag kan hitta
BARF-sidan skrek humbug lång väg. Hundar är ju inte karnivorer och har väl dessutom anpassat sig till intag av sädesslag?
... en hund är väl ändå en karnivor?
En hund äter andra djur, så som kadaver och grönt (gräs t.ex.). Ge dem foder fungerar utmärkt men de har t.ex. inte samma behov av att trycka i sig kolhydrater som människor. Med det sagt så betyder det inte att "kolhydrater är bajsdåligt för hunden". De behöver inte kolisar men måste få i sig proteiner och fett för att må bra, men om man vill ge dom det så är det inget fel med det, finns, vad jag vet, även vissa positiva egenskaper med att tillföra kolisar. Men inget krav.
Sedan kan jag tycka att BARF marknadsför sig lite för knasigt. Det är ingen direkt ny eller revolutionerande produkt. Många inom jakt har själva slaktat och kastat smått och gott till djuren i flera år. Kunskapen har funnits sen länge. Lixom inget nytt. Sedan att de framställer sig som hippies med all kunskap i världen om detta gör att det blir lite ... oseriöst.
Vi kör barf och jag har blivit tvingad av sambon att efterforska ämnet så pass att jag funderar på skriva en egen bok i ämnet då det är svårt att hitta näringskriterier osv för hundar då de flesta påståenden saknar underlag. Men vi har bra koll på dieten nu, möjligtvis att vi ska göra ett pälsprov för att se att det inte finns någon obalans. Men hur som så har vi inte något kök kommande veckorna och vi måste lata oss på barfen.
Men jag kompletterar med ägg, lite mer lever inom gränsvärdena så får det rulla på tills köket är klart. Jag har levt på sämre mat längre perioder utan att få skörbjugg
Sent from my one plus
:thumbup:
Kan vara värt att köpa större ben från slaktare och liknande, luktar urk men gör hunden gott.
Anton Fräs
2015-04-01, 09:07
Jag trodde vovvar var omnivorer, tillskillnad från katter som måste äta animalier.
Jag trodde vovvar var omnivorer, tillskillnad från katter som måste äta animalier.
Ser du till tänderna så har de väl inga tänder där funktionen är att mala maten utan enbart slita av stycken. Ser man till magsäcken och så så kan de trycka i sig en en hel del (en jävla massa mat, kan juh se ut som ballonger) vilket bör indikera på att de är byggda för att inte äta exakta klockslag utan äter när chansen ges (typiskt jaktorienterad).
Sedan om jag inte minns fel så ligger enzymet som bryter ner "grönt" sent i deras tarmsystem samt att inget annat påbörjar nedbrytningen av grön hos hundar, vilket tyder på att grönt inte är någon primär matkälla för dom (med det sagt så betyder det inte att de inte behöver det).
Deras saliv samt magsäck innehåller väl något som bryter ner bakterier samt är sjukt sur som dödar bakterier (?) vilket bör tyda på att deras kost har under en längre tid handlat om att äta kött/andra djur/döda djur?
Någon får rätta mig om jag har fel, det är vad jag minns från allt blabblbabb om sådana här saker under jakt och liknande..
Diomedea exulans
2015-04-01, 11:28
Tillägg till Snubbens argument: Hundar härstammar från vargar, och vargar äter, såvitt jag vet, mest kött. Och hundars kroppar ser ut att vara skapta för att kunna döda. De har huggtänder, kan springa snabbt, osv.
Som motargument: Även björnar har rovdjurskroppar, och många björnar äter i huvudsak växtdelar. Och angående hundar så brukar förvildade tamhundar vara notoriskt dåliga på att jaga, har jag läst.
Och det jag säger har tyngd eftersom jag en gång läste en A-kurs i psykologi på Lunds universitet och därför kan räknas som en av "de lärde i Lund".
:thumbup:
Kan vara värt att köpa större ben från slaktare och liknande, luktar urk men gör hunden gott.
Jo vi hämtar slaktavfall månadsvis, vi har en hel frys dedikerad till hundarna faktiskt, men det är fortfarande grundproblemet att jag saknar kök i någon vecka till.
Tillägg till Snubbens argument: Hundar härstammar från vargar, och vargar äter, såvitt jag vet, mest kött. Och hundars kroppar ser ut att vara skapta för att kunna döda. De har huggtänder, kan springa snabbt, osv.
Som motargument: Även björnar har rovdjurskroppar, och många björnar äter i huvudsak växtdelar. Och angående hundar så brukar förvildade tamhundar vara notoriskt dåliga på att jaga, har jag läst.
Och det jag säger har tyngd eftersom jag en gång läste en A-kurs i psykologi på Lunds universitet och därför kan räknas som en av "de lärde i Lund".
:D
Fast alla behöver få i sig grönt, det handlar väl mer om vad som är den "primära födan".
:D
Fast alla behöver få i sig grönt, det handlar väl mer om vad som är den "primära födan".
köttiga ben, fisk, ägg, frysta eller mixade grönsaker, lever, fågel osv.
Allt ska ha varit fryst och det skall vara rått, speciellt fågel är väldigt viktig att den är rå vid servering, men det ska vara blandkost, med inriktning på LCHF kan man säga..
Men det verkar finnas otroligt många tyckare inom råkost för hundar men otroligt lite data, men det som finns har jag försökt sammanställt åt sambons hundkurssida.
När det är klart tänkte jag även slänga iväg tankarna här med källhandvisningar till rådata:t men det lär dröja över sommarn.
Det viktigaste är att man håller koll på lever och njure intaget.
Jag var tvungen att ställa upp en excel för att få ordning på måltiderna, men som sagt så ska vi göra ett pälsprov och se att det faktiskt stämmer med verkligheten också, annars får man anpassa, men när det är klart kommer det ut på riktigt, så folk har något konkret att förhålla sig till förutom alla jävla "vi gör såhär och ger såhär och det funkar juee"
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.