Visa fullständig version : Ägg i förhållande till vassle och kasein?
Hur snabbt sker upptaget av heläggsprotein jämfört med kasein och vassle?
Om man ser till de egenskaper man främst förknippar med de två olika källorna (jag syftar på vassle= proteinsyntes/snabb "toppning", kasein= långsamt upptag, antikatabolt), var sas hamnar helägg i jämförelse, närmare kasein eller vassle?
Mvh
StarkaUlf
2015-03-28, 22:03
Ägg är långsammare än kasein.
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=62952&stc=1&thumb=1&d=1244811176
King Grub
2015-03-28, 22:03
"Table 2" i http://www.cscca.org/document/proteinissue
Tnx!
Så, om man vill vara lite mer opti- faschist så är det läge att byta ut kvällskvargen mot ägg?
Tnx!
Så, om man vill vara lite mer opti- faschist så är det läge att byta ut kvällskvargen mot ägg?
Borde annars rimligtvis räcka med att slänga in ett par havregryn i kvargen om du vill ha ett långsammare gensvar.
exevision
2015-03-29, 06:42
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=62952&stc=1&thumb=1&d=1244811176
"Table 2" i http://www.cscca.org/document/proteinissue
Är fria aminosyror långsammare än vassle?
Old Nick
2015-03-29, 07:38
Varje gång jag ser sådana här tabeller noterar jag att kasein ligger i topp tillsammans med vassle och fria aminosyror. Men det verkar bara vara jag som ser det. Sedan fortsätter folk att prata om det som ett långsamt och sävligt protein som man skall ta innan sängdags. Vad är det jag missar här?
King Grub
2015-03-29, 07:58
Kasein är det långsamma mjölkproteinet, men inte det långsammaste av alla proteiner.
StarkaUlf
2015-03-29, 15:13
Är fria aminosyror långsammare än vassle?
Om man ser till g/h. Men då kan man ju även tänka på att man behöver 50% mindre för att t.ex stimulera MPS maximalt. 10g jämfört med 20g.
Old Nick
2015-03-30, 07:27
Kasein är det långsamma mjölkproteinet, men inte det långsammaste av alla proteiner.
Ja men det refereras ju alltid till som ett långsamt protein. Jag har aldrig hört någon säga, "kasein är skitsnabbt, men av mjölkproteinerna är det det långsammaste". Tvärtom säger folk "kasein är ett långsamt protein, så det är perfekt att ta innan sängdags när man vill ha en långsamt upptag av protein under natten".
Ingen rekommenderar maltodextrin till den som vill ha långsamma kolhydrater bara för att det är aningen långsammare än vitargo. Varför rekommenderas då kasein alltid till den som vill ha ett långsamt protein? Det känns bara som att det är någonting jag missar här, för jag förstår det inte. Stämmer tabellerna så är ju kasein snabbt, inte långsamt.
- Rått ägg ska vi inte äta.
- Ärtprotein är inte komplett och behöver kompleteras med annat protein.
- Ägg är bra. Men det är svårt att motivera mer än 12 gram äggprotein ( två ägg ) varje dag.
Kvar finns olika varianter av mjölk;).
Maverick
2015-03-30, 16:53
- Rått ägg ska vi inte äta.
- Ärtprotein är inte komplett och behöver kompleteras med annat protein.
- Ägg är bra. Men det är svårt att motivera mer än 12 gram äggprotein ( två ägg ) varje dag.
Kvar finns olika varianter av mjölk;).
Hur menar du där? :cool:
King Grub
2015-03-30, 16:54
Vadå svårt att motivera? :p Jag har redan ätit sex ägg i dag, och det var inte speciellt svårt med motivationen.
Hur kan mjölkprotein vara långsammare än kasein, när mjölkprotein består av kasein & vassle, och vassle är snabbare än kasein?
Starvation
2015-03-30, 17:35
Tnx!
Varför då? Visst är det bra att käka innan man går o lägger sig på diet, har jag märk iaf. Men satsar du på att äta så mycket ägg så att det "finns" protein hela sömnen?
Vadå svårt att motivera? :p Jag har redan ätit sex ägg i dag, och det var inte speciellt svårt med motivationen.
Kan du med goda skäl och gott samvete rekommendera alla att konsumera > 15 ägg / vecka ?
Ta fullt ansvar för samtliga åkommor i hjärt- kärlsystemet ?
Agitator
2015-03-30, 17:54
Någon onyttig last måste man väl ha? Kan lika bra vara ägg!
http://i.imgur.com/TB8IGYu.jpg
King Grub
2015-03-30, 21:08
Kan du med goda skäl och gott samvete rekommendera alla att konsumera > 15 ägg / vecka ?
Har inte alla rekommendationer för kolesterolkonsumtion tagits bort nu? FDA senast. Det finns inga belägg för gamla trötta påståenden om att äggkonsumtion och kolesterolintag påverkar risken för hjärt- och kärlsjukdom.
Previously, the Dietary Guidelines for Americans recommended that cholesterol intake be limited to no more than 300 mg/day. The 2015 DGAC will not bring forward this recommendation because available evidence shows no appreciable relationship between consumption of dietary cholesterol and serum cholesterol, consistent with the conclusions of the AHA/ACC report.
Cholesterol is not a nutrient of concern for overconsumption.
http://www.health.gov/dietaryguidelines/2015-scientific-report/06-chapter-1/d1-2.asp
Äckligt opti.
Bossebäver
2015-03-30, 22:13
Ganska dumt argumenterat.
Kan du med gott samvete rekommendera någon att spela fotboll med alla knän och korsband som opereras varje år? Vad kan man rekommendera egentligen?
Vad jag vet så, rent historiskt, så har alla människor som ätit något, någonsin, dött.
Rent anekdotiskt så tenderar dock människor som inte äter något dö inom ett kortare tidsspann, jag har dock inga studier eller vetenskaplig litteratur för att backa upp detta påstående.
Agitator
2015-03-30, 22:43
Äckligt opti.
Första måltiden efter gymmet är alltid viktigt. Sedan får man inte glömma kvargen med vatten, socker och 150-200 gr havregryn innan man lägger sig efter kvällsfikat.
bear.flowertwig
2015-03-31, 09:56
Haha, det där var något av det konstigaste jag sett. Kör du nykokta och löskokta ägg så att det blir krämigt? Det blev jag lite sugen på...
PerLedin
2015-03-31, 11:32
Blir det för geggigt om du bara knäcker ner äggen i pastan (efter du slagit bort vattnet såklart) i katrullen och rör om med lite värme på, carbonara-style?
exevision
2015-03-31, 12:27
Ägg är väll iaf inte bra för diabetiker?
Agitator
2015-03-31, 16:33
Haha, det där var något av det konstigaste jag sett. Kör du nykokta och löskokta ägg så att det blir krämigt? Det blev jag lite sugen på...
Kost som kost. Fast ägg är ju väldigt nyttigt och har många fördelar. 7 mins kokta. Inte varit så mycket för löskolta ägg direkt, men det är från tiden man åt ägg som liten på macka. Löskokt på vissa maträtter har ju aldrig varit ett problem. Ska nog prova nästa måltid med löskokta.
Ganska dumt argumenterat.
Kan du med gott samvete rekommendera någon att spela fotboll med alla knän och korsband som opereras varje år? Vad kan man rekommendera egentligen?
Vad jag vet så, rent historiskt, så har alla människor som ätit något, någonsin, dött.
Rent anekdotiskt så tenderar dock människor som inte äter något dö inom ett kortare tidsspann, jag har dock inga studier eller vetenskaplig litteratur för att backa upp detta påstående.
Jag skrev lite provocerande och fick ett tydligt svar.
Trådar om kolesterol brukar sväva långt bort och fastna i att oxiderat kolesterol är farligt. Men svaret på HUR kolesterolet oxiderar och vilka ANTIOXIDANTER som motverkar oxidationen i det syrerika blodet kommer inte fram.
Ett rimligt antagande borde vara att inte fylla blodet med överskott av kolesterol enligt antagandet mer kolesterol -> mer oxiderat kolesterol, under samma förutsättningar.
Tydligen spelar mängden kolesterol i blodet ingen roll.
Bossebäver
2015-03-31, 19:42
Jag skrev lite provocerande och fick ett tydligt svar.
Trådar om kolesterol brukar sväva långt bort och fastna i att oxiderat kolesterol är farligt. Men svaret på HUR kolesterolet oxiderar och vilka ANTIOXIDANTER som motverkar oxidationen i det syrerika blodet kommer inte fram.
Ett rimligt antagande borde vara att inte fylla blodet med överskott av kolesterol enligt antagandet mer kolesterol -> mer oxiderat kolesterol, under samma förutsättningar.
Tydligen spelar mängden kolesterol i blodet ingen roll.
Med dina kemikunskaper är du betydligt bättre lämpad att bedömma oxidering och antioxidanter än vad jag är.
Men den stora elefanten i rummet är ju i huruvida kolestrol i kosten korrealerar med faktiska nivåer av kolesterol i blodet. Riktlinjerna för fett och kolesterol-intag är(och har varit ett tag) under en del beskjutning och det ska bli kul att se vad som kommer ur det hela.
Jag tyckte två ägg per dag var en rimlig mängd. Dubbelt mot det som lärts ut tidigare, dvs ett ägg om dagen, även inräknat ägg i matlagningen. Detta eftersom jag visste att det har visats att risken med kolesterol i kosten är överdriven.
Vill man ersätta en proteindrink, 30 gram protein, blir det fem ägg i ett svep. Jag tror inte någon undersökt intervallet 30 - 50 st ägg / vecka, under lång tid.
Agitator
2015-03-31, 21:19
Vill minnas att vi haft trådar med ägg och kolesterol. Vad kom vi fram till i dem?
Har för mig att det var snack om att 10 ägg om dagen osv inte var något större problem. Var väl några "kända" profiler här på kolo som åt typ 10 ägg om dagen eller mer.
R Scarpa27
2015-03-31, 21:27
Vill minnas att vi haft trådar med ägg och kolesterol. Vad kom vi fram till i dem?
Har för mig att det var snack om att 10 ägg om dagen osv inte var något större problem. Var väl några "kända" profiler här på kolo som åt typ 10 ägg om dagen eller mer.
mikaelj var väl glad i ägg.
många här som är, dock inte jag.
produkter som innehåller ägg men inte hela just ägg ägg =O
gillade det mkt en period men nu får jag inte i mig det vettifan what happend.
chokladägg är riktigt gott dock :D
Starke75an
2015-04-02, 07:36
Finns det nån koppling mellan ägg och testosteron? Eller är det avfärdat att det ska påverka?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.