Logga in

Visa fullständig version : Sämre immunförsvar vid deff?

KOLOTROLLET
2015-03-27, 17:26
Tja!

Började deffa den 16 januari. Den typ 27 januari fick jag lite lättare feber med förkylning. Allmänt energilös, blev dock bättre efter bara 2-3 dagar. Deffen fortsätter, den 1 mars ungefär så fick jag väääldigt högfeber samt maginfluensa. Blev sängliggandes ca 28 timmar av totalt 29 (kollade lite FB, duschade, osv). Var tillbaks på gymmet efter ca 5 dagar.

Jag var hemma hos min familj förra helgen. Min lillebror var sjuk, min morsa och farsa var också sjuka. Jag var där och åt middag. Och i tisdags sjuknar jag in och får exakt samma som dom. Dvs förkylning (en jävla hosta) och feber. Men jag tänkte ju att jag var mer eller mindre immun med tanke på att jag precis blivit frisk, antar nu i efterhand att det var ett ologiskt tänkande.

Den 16 januari låg jag på 86 kg morgonvikt ungefär. I måndags låg jag på 80 blankt. Har ätit väldigt bra under dessa månader. Har sköt kosten bättre än aldrig förr. Har räknat mina kalorier och har lagt mig på ca 2000-2250 kcal per dag. Styrkan och energin på gymmet har varit felfritt. Vid varje sjukdom har jag dock käkat på överskott, möjligen ganska brutala överskott....

Är detta normalt?! Börjar bli lite orolig nu. Är väl max sjuk 3 ggr per år annars, max.

forceberg
2015-04-27, 21:53
Jag har inte upplevt att jag fått sämre immunförsvar av mina deffar. Har nog dock ganska bra immunförsvar då jag typ aldrig blir sjuk, och jag kan vara i Indien och tåga runt och sedan slicka på fingrarna utan att bli kass i buken :D

Starvation
2015-04-28, 01:36
Tvätta och sprita händer hela tiden och ta det lugnt med vitamin-d. Funkar för mig. Vitamin-d delen är broscience dock men verkar blivit bättre av att sluta käka enorma mängder.

Ado2000
2015-04-28, 08:35
Har även varit med om detta själv, var förkyld/sjuk en hel del under första halvan av förra året då jag även höll på å deffa, å var riktigt sjukt i maj då också vilket gjorde mig sängliggandes i ett par dagar.

Har också funderat på att om det inte var pågrund av deffen men sen så tänker jag att jag inte åt särskilt varierat heller, då jag de sista tre månaderna av (mars-juni) var i slutspurten av min deff. Så hade nog med det att göra också att jag inte fick i mig tillräckligt med vitaminer å näring.

Sen dess har jag inte varit sjuk dock, men nu tänker jag också på att få i mig mer vitaminer speciellt vitamin-c å inte bara rätt mängd protein å kolhydrat.

Så mitt tips är iaf att tänk på att få i dig även en del vitaminer.

Lallle
2015-04-28, 08:43
Få i dig zink!