Logga in

Visa fullständig version : "Jag använder den billigaste tandkrämen"

dream_theater_
2015-03-27, 10:44
Jag läste precis en artikel på DN, som handlar om Colgates oetiska tandkrämstester på barn.

http://www.dn.se/ekonomi/tandkramsjatte-experimenterade-pa-barn/

Men det är inte det jag reagerade på i artikeln, utan detta citatet:

– Det är en vetenskaplig frågeställning som inte behöver besvaras. Man vet redan att fluor motverkar karies, säger Aron Naimi-Akbar.

Använder du själv ”sugar acid neutralizer”-tandkräm?

– Nej, jag använder vanlig fluortandkräm. Den billigaste som finns.

Aron Naimi-Akbar jobbar alltså på SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering. Han menar alltså att det är fullgott att använda den billigaste tandkrämen som innehåller flour. Vad tror ni?

hampfuz
2015-03-27, 10:46
Ja, det har tandläkare sagt i alla tider - det enda viktiga är fluorhalten.

Huvuddelen av rengöringen är mekanisk rengöring av själva borsten, tandkrämen är till för att lägga ett lägga ett lager fluor på tänderna.

tlk får gärna fylla i :D

XXXL
2015-03-27, 10:51
Jag vet att det kanske låter lite konspiratoriskt men om forskning skulle komma på något som skulle revolutionera tandhälsan då skulle eventuelt inte Aron Naimi-Akbar ha något jobb i framtiden.

Diomedea exulans
2015-03-27, 10:52
Jag köper tandkräm som har special-grejsimojs mot ilningar i sig. Är det onödigt alltså?

Udd3n
2015-03-27, 10:58
Jag köper tandkräm som har special-grejsimojs mot ilningar i sig. Är det onödigt alltså?

Tandläkaren i reklamen rekommenderar ju Sensondyne till sina patienter.. ;)

dream_theater_
2015-03-27, 11:02
Jag har alltid köpt Sensodyne i tron om att det ska vara den bästa tandkrämen. Ren BS alltså?

Snubben
2015-03-27, 11:04
Ni måste nog se till vad syfttet med tandkrämen är. Är det motverkande av de där med karies och skit så är det väl fluor som är viktigt.

Har Ni problem med illningar, vill få vita tänder, fräsch andedräkt så är det andra saker än flour så behövs.

Tror jag. TLK får komma och briljera..

Fordon
2015-03-27, 11:05

Det kanske är onödigt om man ser till karies, men väldigt bra för personen som besväras av just ilningar.

Mina 2 ören..

TheOne1994
2015-03-27, 11:06
detta måste vara tlk:s tråd. He is the expert..

awesomooo
Jag köper alltid den dyraste tandkrämen och tandborsten, känner mig lyxig när jag gör det.

ARMSTARK
Den som är billigast och godast.

4623
Jag köper alltid den dyraste tandkrämen och tandborsten, känner mig lyxig när jag gör det.

Kan man ska man!

J.V
2015-03-27, 11:32
Jag har alltid köpt Sensodyne i tron om att det ska vara den bästa tandkrämen. Ren BS alltså?Sensodyne har väl generellt sett högsta flourhalten, så den är väl snarare rätt bra.

Min tandläkare sa då åt mig att köpa denna pga högsta flourhalten, och varje gång jag tagit mig tid att jämföra har den haft högst.
http://media.apotea.se/product-images/XL/8131-1.jpg

PureWhey
2015-03-27, 11:38
Jag har sett folk som använder kokossmör som tandkräm istället, då flour är livsfarligt... :D (100% seriös)

Loke
2015-03-27, 11:44
En sökning i google scholar antyder att det finns visst stöd för att att högre flourhalt skulle vara lite bättre. Men rimligtvis borde det vara lite som med Yes diskmedel: billigare alternativ är lite sämre, men den enkla lösningen är då att ha lite mer av dessa. I slutändan blir det hugget som stucket.

Agitator
2015-03-27, 11:55
För att inte prata om folk som envisas med att borsta tänderna med salt.

Själv köper jag bililgaste stora tuben på lidl med smak. Dentalux eller vad den heter. Kostar 6-7 kr tuben. Mycket prisvärt och har fluor i sig. Vill man oroa sig för fluorhalten så kan man ju köpa flourtabletter billigt i bulk och ta då och då.

Of the toothpastes tested, Stiftung Warentest rated five as “very good”. These were Lidl's Dentalux, Colgate Total Original, Elmex Cavity Protection, Meridol and Rossmann's Perlodent.

http://www.thelocal.de/20130221/48105

lördagsgrogg
2015-03-28, 09:23
En sökning i google scholar antyder att det finns visst stöd för att att högre flourhalt skulle vara lite bättre. Men rimligtvis borde det vara lite som med Yes diskmedel: billigare alternativ är lite sämre, men den enkla lösningen är då att ha lite mer av dessa. I slutändan blir det hugget som stucket.

För alla hygienprodukter gäller väl det enkla sambandet - högt pris = hög marknadsföringsbudget. Sen är det samma skit i allt ändå.

delta_mats
2015-03-28, 10:15
Har jämfört några gånger och ofta har billigare varianter högre halt av fluor, vilket är det viktiga.

Det konstiga är att folk ofta sköljer munnen med munskölj efter tandborstning. Då sköljer man ju bort den skyddande fluoren från tandkrämen eftersom munskölj innehåller betydligt mindre fluor än tandkräm.

XXXL
2015-03-28, 10:37
Har jämfört några gånger och ofta har billigare varianter högre halt av fluor, vilket är det viktiga.

Det konstiga är att folk ofta sköljer munnen med munskölj efter tandborstning. Då sköljer man ju bort den skyddande fluoren från tandkrämen eftersom munskölj innehåller betydligt mindre fluor än tandkräm.

Jag sköljde alltid ur munnen med vatten efter jag borstat också när jag var yngre :d

tlk
2015-03-28, 11:05
Det här är tandkrämen jag använder och gårdagens frukost.

https://igcdn-photos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t51.2885-15/10963856_1421551678146729_1061398526_n.jpg

Enda gången jag använder något annat är när Colgate eller dylikt får för sig att de ska ge mig gratisprodukter så jag ska börja rekommendera deras grejer istället.

Generellt så är tandkrämer helt utbytbara så länge de har vettiga mängder av fluor.. vilket alla tandkrämer med fluor på svenska marknaden har. Barntandkräm har ofta mindre mängde.

Sen finns det specialfall där man vill ha tandkräm med högre fluorhalt (förhöjd risk för karies), fall där man vill undvika natriumlaurylsulfat (ponera att jag har lagt en lambå i din mun, suturerat och bett dig skölja med klorhexidin i två veckor.. då är är det vettigt att undvika det här) och fall där man vill ha lite "mildare" tandkräm som inte känns så mkt på tandkött osv.

Men ja.. Det är absolut inga konstigheter att SBU säger som de gör. Den vetenskapliga evidensen är sådan att för att förhindra karies så fungerar den billigaste tandkrämen lika bra som en dyrare. Likaså för att förhindra parodontit. I normalfallet dvs.

@delta_mats: sköljer man med 0.2%NaF-lösning efter tandborstning så ger det faktiskt högre fluorretention.. Men skölja med t.ex. vatten eller listerin är rätt dumt.

StarkaUlf
2015-03-28, 11:08
Hexident då? :D fy för smaken i munnen efteråt. (gurglar det bara dom gånger jag har ont i halsen ^_^)

tlk
2015-03-28, 11:10
Sensodyne har väl generellt sett högsta flourhalten, så den är väl snarare rätt bra.

Min tandläkare sa då åt mig att köpa denna pga högsta flourhalten, och varje gång jag tagit mig tid att jämföra har den haft högst.
http://media.apotea.se/product-images/XL/8131-1.jpg

http://media.apotea.se/product-images/XL/duraphat-tandkr%C3%A4m-5mg-per-g-51-g-0.jpg

Den dwarfar Pro-emaljs 1450ppm.

tlk
2015-03-28, 11:14
Hexident då? :D fy för smaken i munnen efteråt. (gurglar det bara dom gånger jag har ont i halsen ^_^)

Hexident är klorhexidin. Back in the days så användes det faktiskt för kariesprevention men ytterst sällan nu (möjligtvis på patienter där man snabbt vill ha ner skyhöga mängder streptococcus mutans). Verkligen inget du vill skölja bort tandkräm med.. du sköljer bort all fluor och förmodligen innehåller din tandkräm natriumlaurylsulfat som kommer att se till att klorhexidinet inte ens fungerar bakteriedödande. Fast du kanske får bruna tänder av det.. och det är ju najs. CHX har en tendens att missfärga tänder. cofffee

Om det fungerar mot ditt ont i halsen så äre ju grejt!

micke81
2015-03-28, 11:47
Det här är tandkrämen jag använder och gårdagens frukost.

https://igcdn-photos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t51.2885-15/10963856_1421551678146729_1061398526_n.jpg

Enda gången jag använder något annat är när Colgate eller dylikt får för sig att de ska ge mig gratisprodukter så jag ska börja rekommendera deras grejer istället.

Generellt så är tandkrämer helt utbytbara så länge de har vettiga mängder av fluor.. vilket alla tandkrämer med fluor på svenska marknaden har. Barntandkräm har ofta mindre mängde.

Sen finns det specialfall där man vill ha tandkräm med högre fluorhalt (förhöjd risk för karies), fall där man vill undvika natriumlaurylsulfat (ponera att jag har lagt en lambå i din mun, suturerat och bett dig skölja med klorhexidin i två veckor.. då är är det vettigt att undvika det här) och fall där man vill ha lite "mildare" tandkräm som inte känns så mkt på tandkött osv.

Men ja.. Det är absolut inga konstigheter att SBU säger som de gör. Den vetenskapliga evidensen är sådan att för att förhindra karies så fungerar den billigaste tandkrämen lika bra som en dyrare. Likaså för att förhindra parodontit. I normalfallet dvs.

@delta_mats: sköljer man med 0.2%NaF-lösning efter tandborstning så ger det faktiskt högre fluorretention.. Men skölja med t.ex. vatten eller listerin är rätt dumt.

Kan du översätta detta till något som vanliga korkskallar förstår? Vad är alla dessa fackutryck och vad innebär dom?

Anledningen att jag frågar här istället för att läsa på är att jag är en korkskalle som alltid drar allt för långt och överutbildar mig på egen hand när jag väl börjar läsa på om saker jag inte förstår på egen hand..

Tack på förhand:)

tlk
2015-03-28, 12:14
Kan du översätta detta till något som vanliga korkskallar förstår? Vad är alla dessa fackutryck och vad innebär dom?

Anledningen att jag frågar här istället för att läsa på är att jag är en korkskalle som alltid drar allt för långt och överutbildar mig på egen hand när jag väl börjar läsa på om saker jag inte förstår på egen hand..

Tack på förhand:)

Jag kan göra ett försök. *hug* Vet inte riktigt exakt vilka uttryck du menade men tar det mening för mening typ.

Normala rekommendationerna, som det finns gott om vetenskapligt belägg för, vad gäller just kariessjukdomen (=ruttnande tänder = "hål i tänderna") är 2-2-2. Borsta med fluortandkräm (cirkus 1450ppm, dvs. ungefär alla fluortandkrämer på svensk marknad) 2 gånger per dag, i 2 minuter, och använd 2 centimeter tandkräm. Detta är varför SBU-representaten säger att den billigaste fungerar fint. Den rengör lika bra och innehåller lika mycket fluor som alla andra.. och det är liksom det relevanta. Detta då på populationsnivå.

Men vidare då till det här andra då;

specialfall där man vill ha tandkräm med högre fluorhalt (förhöjd risk för karies).

Vissa individer har faktorer som gör att de har högre risk att drabbas av ruttnande tänder. T.ex. dålig salivsammansättning, muntorrhet, högt sockerintag... Och då brukar det rekommenderas att man ökar fluorinterventionerna. T.ex. genom fluorskölj, fluorlack (banan) eller då tandkräm med högre fluorinnehåll (t.ex. duraphat. Men den är svindyr så vettifan asså). Just för att fluoren motverkar karies.

fall där man vill undvika natriumlaurylsulfat (ponera att jag har lagt en lambå i din mun, suturerat och bett dig skölja med klorhexidin i två veckor.. då är är det vettigt att undvika det här)
Ibland behöver jag, eller någon annan för den delen, lägga ett litet snitt i patienters tandkött av lite olika anledningar. Det kan vara för extraktion när bara "dra ut tanden med en tång" inte fungerar av olika anledningar (bisfosfonatmedicinering, komplicerad anatomi...) eller kanske för att jag måste komma åt att ta bort tandsten och bakteriebeläggningar långt nere på rötterna. Då snittart man helt enkelt upp tandköttet på ett visst sätt dårå (en så kallad lambå, eller flap surgery på engelska) och sen när man är klar så syr man (suturerar) ihopa tandköttet igen. I en period efter det här så vill man inte att patienten borstar i området för det kan störa sårläkning så istället sätter man gärna in klorhexidinsköljning för att hålla ondskefulla bakterier borta. Problemet då är att viss tandkräm, som man gärna använder i andra delar av munnen, innehåller ett ämne som heter natriumlarylsulfat och det reagerar med klorhexidinet och gör det overksamt mot bakterier.

fall där man vill ha lite "mildare" tandkräm som inte känns så mkt på tandkött osv.
Vissa är väldigt känsliga.. känsliga tandhalsar. känsligt tandkött. you name it. Då finns det tandkräm som är lite "mildare" och inte känns så mycket mot tandkött osv. Till detta kan man möjligtvis lägga att vissa vill undvika slipmedel i tandkräm.

Men ja.. Det är absolut inga konstigheter att SBU säger som de gör. Den vetenskapliga evidensen är sådan att för att förhindra karies så fungerar den billigaste tandkrämen lika bra som en dyrare.

SBU utreder saker allt som oftast. Det är fint. Ofta baseras socialstyrelsens nationella riktlinjer till stor del på SBUs rapporter. T.ex. just karies hittar man en rapport på http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Karies---diagnostik-riskbedomning-och-icke-invasiv-behandling/. Och karies är då ruttnande tänder, eller vad vissa envisas med att kalla "hål i tänderna". Vetenskapliga läget just nu är att alla tandkrämer fungerar lika bra.. förutsatt att där är lagom mängd fluor. Och i extremfall kan extra fluor vara vettigt. Ungefär allt annat som man hör i reklam saknar evidens utöver bisarra labstudier.. tandvårdsvärlden är rätt så lik kosttillskottsvärlden (speciellt när det gäller materialsidan för protetik och dylikt.. fast det är inget som konsumenter märker av).

Likaså för att förhindra parodontit. I normalfallet dvs.
Parodontit (http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Kronisk-parodontit---prevention-diagnostik-och-behandling/) är en sjukdom som gör att man tappar tänderna. I folkmun heter det tandlossning. Många äldre saknar en hel del tänder, i de flesta fall pga. just den här sjukdomen. För att förhindra den så är A och O att göra ordentligt rent regelbundet. Förslagsvis med tandborste (stark evidens) och så brukas det rekommendera att man gör rent mellan tänderna (ungefär ingen evidens för detta, men det makear sense när man tittar på hur sjukdomen fungerar.. bar inget som har gjrots vettiga studier på) med tandtråd eller mellanrumsborstar. Här har tandkräm absolut ingen betydelse. Går lika bra att borsta med vatten ur det här perspektivet. Även om SBUs sammanfattning lätt tolkas som att fluor och klorhexidin är grejt shit här dårå så får man faktorer in lite fler grejer än just vad SBU säger.

Sen finns det en uppsjö av annan problematik i munhålan.. men där har tandkräm ingen relevans öht.

tldr kvittar vilken tandkräm man väljer så länge den innehåller fluor

delta_mats
2015-03-28, 12:16
Det vanligaste är väl att folk sköljer munnen efteråt med vatten eller listerinlikande munskölj.

tlk
2015-03-28, 12:18
Det vanligaste är väl att folk sköljer munnen efteråt med vatten eller listerinlikande munskölj.

Det jag tycker är intressant med det här är att innan nu härommånaden när det dök upp någon tandhälso-tråd här på kolo så har jag aldrig haft en tanke på att någon öht. skulle få för sig att skölja med någonting efter man har borstat tänderna. Inget jag någonsin har gjort iaf, och ärligt talat inte ens lagt en tanke på att någon skulle göra det. Har inte riktigt hittat någon studie på hur vanligt det är heller så vettifan. Hade gärna sett siffror på det här så jag hade vetat om det är något som faktiskt är värt att fråga patienter om.

XXXL
2015-03-28, 12:24
Det jag tycker är intressant med det här är att innan nu härommånaden när det dök upp någon tandhälso-tråd här på kolo så har jag aldrig haft en tanke på att någon öht. skulle få för sig att skölja med någonting efter man har borstat tänderna. Inget jag någonsin har gjort iaf, och ärligt talat inte ens lagt en tanke på att någon skulle göra det. Har inte riktigt hittat någon studie på hur vanligt det är heller så vettifan. Hade gärna sett siffror på det här så jag hade vetat om det är något som faktiskt är värt att fråga patienter om.

Äsch, du förtjänar ju ditt levebröd på det. Tänk vilken hemsk värld om vi alla skötte våra tänder perfekt :d

Gpajpen
2015-03-28, 12:31

Vad menar du med listerinliknande munskölj?

micke81
2015-03-28, 12:34
Jag kan göra ett försök. *hug* Vet inte riktigt exakt vilka uttryck du menade men tar det mening för mening typ.

Jättelångt informativt inlägg

tldr kvittar vilken tandkräm man väljer så länge den innehåller fluor

Tack det där var lysande:) nu förstår jag dom ord och meningar som var rena grekiskan innan:)
Alltihop låter mycket rimligt.

Slugus
2015-03-28, 12:42
Ett annat BS-påstående är alla tandkrämer som marknadsförs med "whitening-effekt", alltså att tänderna skulle bli vitare av dem. Dessa kostar ofta mer än "vanliga" tandkrämer men har inte visat någon ytterligare effekt. http://www.svt.se/plus/artikelarkiv/tuggummi-for-vitare-tander

tlk
2015-03-28, 12:42
Äsch, du förtjänar ju ditt levebröd på det. Tänk vilken hemsk värld om vi alla skötte våra tänder perfekt :d

Tvärtom så hade det varit supertrevligt. Hade knappast blivit någon arbetsbrist i tandvården bara för att gemene man slutade ha ruttna tänder och såg till att tänderna inte ramlade ut... Det är ju inte för intet som vi tjatar om att rengöra, använda fluor och sluta äta socker.

Skulle väl vara amerikanska "holstic dentists" som har våta drömmar om att folk ska sluta använda fluor så de kan köra drill-n-fill-behandlingar 24/7, och tutar i alla en massa onödiga behandlingar (eg. byta ut amalgamfyllningar) och rekommenderar alla att undvika, för kliniken icke-lönsamma, rotfyllningar för att istället gå på en rejält lönsam utdragning av tanden istället.

Alltihop låter mycket rimligt.

Vi försöker göra rimliga diagnoser och terapier utifrån nuvarande forskningsparadigm... That being said så för inte så jättemånga år sedan tänkte man att tandlossning berodde på att man bet ihop tänderna på fel sätt. Då var det mycket rimligt att slipa ner tänder rätt ordentligt för att motverka det hela, och det fanns rätt så mycket forskning som stödde det hela. I nuvarande syn på tandlossning verkar det däremot helt jäkla orimligt. Kanske om 20-30 år så är tandborstning och fluor riktigt orimligt. Who knows.

Quint
2015-03-28, 12:49

Jag sköljde med vatten efteråt i över 35 år innan min tandhygienist påpekade att det var en dålig ide. Tyckte det kändes lika naturligt att skölja ut tandkrämen efter tandborstning som att skölja ur schampot när man duschar.

Tyvärr är det ju svårt att komma ihåg varifrån en sådan vana kommit, för man har ju liksom alltid borstat tänderna :)

Det lilla jag minns från tidiga år när man hade tandläkare som pratade om hur man skulle borsta tänderna så var just fokuset alltid på hur man borstade, inte vad man gjorde efteråt.

XXXL
2015-03-28, 13:05
Jag sköljde med vatten efteråt i över 35 år innan min tandhygienist påpekade att det var en dålig ide. Tyckte det kändes lika naturligt att skölja ut tandkrämen efter tandborstning som att skölja ur schampot när man duschar.

Tyvärr är det ju svårt att komma ihåg varifrån en sådan vana kommit, för man har ju liksom alltid borstat tänderna :)

Jag har gjort exakt likadant också, ingen aning om vart de kommer ifrån heller? Fluortanten?

tlk
2015-03-28, 13:09
Det lilla jag minns från tidiga år när man hade tandläkare som pratade om hur man skulle borsta tänderna så var just fokuset alltid på hur man borstade, inte vad man gjorde efteråt.

Jag tycker det här är grymt intressant. Precis som du säger så är det enorm fokus på tandborstningsteknik och hur ofta. Har aldrig tänkt tanken att ställa frågan hur en patient gör efter borstningen men tänker börja från och med nu. Eller måndag.

delta_mats
2015-03-28, 13:14
Jag tycker det här är grymt intressant. Precis som du säger så är det enorm fokus på tandborstningsteknik och hur ofta. Har aldrig tänkt tanken att ställa frågan hur en patient gör efter borstningen men tänker börja från och med nu. Eller måndag.

I princip alla jag vet sköljer munnen med antingen vatten eller typ listerin efter de borstat klart. När jag var ungdom hade jag en kompis som inte sköljde munnen efteråt och vi tyckte det var äckligt, hans mamma var dock tandläkare. Så var ju vi som gjorde fel.

Gör en poll vetja!

tlk
2015-03-28, 14:18
I princip alla jag vet sköljer munnen med antingen vatten eller typ listerin efter de borstat klart. När jag var ungdom hade jag en kompis som inte sköljde munnen efteråt och vi tyckte det var äckligt, hans mamma var dock tandläkare. Så var ju vi som gjorde fel.

Gör en poll vetja!

Tack för infon och tipset.. En poll på kolo ger tyvärr rätt dåligt urval av personer som deltar. Men en undersökning på ett par tusen tandvårdskliniker låter som något intressant att göra :)

J.V
2015-03-28, 14:28
[/IMG]http://media.apotea.se/product-images/XL/duraphat-tandkr%C3%A4m-5mg-per-g-51-g-0.jpg[/IMG]

Den dwarfar Pro-emaljs 1450ppm.Men jag har aldrig sett den på livsmedelsbutiker och då existerar den inte. ;) Orkar ju inte gå in på apotek bara för tandkrämens skull.

edit: snordyr var den också.

tlk
2015-03-28, 15:29
Men jag har aldrig sett den på livsmedelsbutiker och då existerar den inte. ;) Orkar ju inte gå in på apotek bara för tandkrämens skull.

edit: snordyr var den också.

Det är rätt gott om tandkrämer i normal livsmedelsbutik som ligger på 1450ppm (som pro-emalj). Och just duraphat-värstingen är aktuellt i extremfall liskom.

Sheogorath
2015-03-28, 15:37
Jag har sett folk som använder kokossmör som tandkräm istället, då flour är livsfarligt... :D (100% seriös)

Blogg, Instagram och smartshake all the way.

tlk
2015-03-28, 15:57
Det är inte jättesällan som jag får frågor om oil pulling med just kokosolja... Som komplement till tandborstning med tandkräm knock yourself out om det gör dig glad. men som alternativ :(

cero
2015-03-28, 16:05
http://media.apotea.se/product-images/XL/duraphat-tandkr%C3%A4m-5mg-per-g-51-g-0.jpg

Den dwarfar Pro-emaljs 1450ppm.

Varför rekommenderar inte tandläkare att alla börjar använda detta? Onödigt måhända, men det lär ju minska hål sett till en hel population. Better safe than sorry brah.

cero
2015-03-28, 16:07

Gör en poll vetja!

Hade en kompis som sköljde med vatten. Jag skällde ut honom, nu har han slutat med det. True story.

http://2.bp.blogspot.com/-ZXrEuXxrOQo/UhMWt0M9YwI/AAAAAAAAWd4/P3TkaTwSoLg/s1600/reza-madadi_large.png

TANDHÄLSA!

tlk
2015-03-28, 16:21
Varför rekommenderar inte tandläkare att alla börjar använda detta? Onödigt måhända, men det lär ju minska hål sett till en hel population. Better safe than sorry brah.

Det saknas evidens för att högre än 1500ppm ger någon tilläggseffekt för normal-kariesaktiva.

Sen är inte karies så mycket av en folkhälsosjukdom som det en gång varit... ofta brukar man använda måttet DMFT (decayed, missing filled teeth) för att få någon form av pejl på läget och för svenska 12-åringar ligger det på 1.5 och för 19-åringar på 3.9 (Nordin & Rasmusson 2011). Sverige är ju rejält bra på att samla in data och få in i register och de här siffrorna är då genomsnitt så många ligger ju under och en del rejält över osv.

För riskpatienter så är det förvisso en bra rekommendation (grad 3 eller 4 i riktlinjerna) och rekommenderas nog ibland men jag personligen tycker att det är rätt dyr tandkräm och rekommenderar hellre fluorskölj som förstahandsval. Problemet med svindyr tandkräm i småtuber är att ingen kommer att följa rekommendationerna och då blir det helt meningslöst.

Jmf. om du har svamp i flabben. Det finns i princip två läkemedel för mig att skriva ut till dig. Det ena är bättre och mindre risk för systemisk påverkan. I 100 fall utav 100 väljer jag det andra just eftersom det första ger så dålig compliance.. ingen som orkar använda det på korrekt sätt liksom.

spoonchest
2015-03-28, 16:42
Får man tro reklamen verkar varje ny tandkräm man lanserar vara ett vetenskapligt genombrott.
Det, och hudkrämer.

StarkaUlf
2015-03-28, 16:47
Hexident är klorhexidin. Back in the days så användes det faktiskt för kariesprevention men ytterst sällan nu (möjligtvis på patienter där man snabbt vill ha ner skyhöga mängder streptococcus mutans). Verkligen inget du vill skölja bort tandkräm med.. du sköljer bort all fluor och förmodligen innehåller din tandkräm natriumlaurylsulfat som kommer att se till att klorhexidinet inte ens fungerar bakteriedödande. Fast du kanske får bruna tänder av det.. och det är ju najs. CHX har en tendens att missfärga tänder. cofffee

Om det fungerar mot ditt ont i halsen så äre ju grejt!

Ah, intressant :)

Det brukar faktiskt hjälpa ganska bra (inbillar jag mig). Gurglar en kork ett tag och spottar ut.

tlk
2015-03-28, 16:50
Får man tro reklamen verkar varje ny tandkräm man lanserar vara ett vetenskapligt genombrott.
Det, och hudkrämer.

och kosttillskott..

och material riktat till oss inom tandvårdsprofessionen... t.ex.
http://solutions.3msverige.se/3MContentRetrievalAPI/BlobServlet?lmd=1326731760000&locale=en_EU&assetType=MMM_Image&assetId=1319210769533&blobAttribute=ImageFile

http://www.danchildphotography.co.uk/wp-content/uploads/Flow-Composite-Advert-Final.jpg

och förmodligen alla andra brancher där de som reklamen riktas åt i genomsnitt inte orkar sätta sig in i saker på någon djupare nivå.

Tomas W
2015-03-28, 16:56
Jag har alltid köpt Sensodyne i tron om att det ska vara den bästa tandkrämen. Ren BS alltså?

Jag har haft ilningar i tänderna efter ätit surt sedan tonåren och använt mig av Sensodyne. Men tjejen glömde köpa den för något år sedan och jag blev arg. Borstade med "vanlig" colgate tandkräm några dagar och märkte att fick ännu mindre ilningar utav den jämfört med Sensodyne. Så nu kör jag på vanlig tandkräm och spar in minst 10 kr tuben pga detta och med bättre resultat.

Agitator
2015-03-28, 20:05
Mycket text, orkar inte läsa allt. Måste bara skriva att folket som köper listerine, sluta upp med det genast :) Det är bara 0,005% i den har jag för mig. 20 kr flaskan som billgast är väldigt dyrt ifall man utgår från mängden. Flux har 0.2%

tlk, några rekomendationer på andra märken och vart man hittar dem som ligger på samma nivå som flux?

Armed Dingo
2015-03-28, 20:19
Jag läste precis en artikel på DN, som handlar om Colgates oetiska tandkrämstester på barn.

http://www.dn.se/ekonomi/tandkramsjatte-experimenterade-pa-barn/

Men det är inte det jag reagerade på i artikeln, utan detta citatet:

– Det är en vetenskaplig frågeställning som inte behöver besvaras. Man vet redan att fluor motverkar karies, säger Aron Naimi-Akbar.

Använder du själv ”sugar acid neutralizer”-tandkräm?

– Nej, jag använder vanlig fluortandkräm. Den billigaste som finns.

Aron Naimi-Akbar jobbar alltså på SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering. Han menar alltså att det är fullgott att använda den billigaste tandkrämen som innehåller flour. Vad tror ni?
Det är inte bara att den billigaste tandkrämen fungerar lika bra, det är att alla de dyra, och många av de billiga, är likadana. Etiketterna är olika för människor är ute efter att stilla olika problem. Någon har tandsten, någon behöver fluor. Någon behöver extra fresh. Istället för att ha en enda tandkräm så måste bolagen ha flera.

Titta på detta exempel :) *drool*

Colgate har 1 tandkräm. På etiketten står det, Bra mot allt.
Pepsodent har 5 tandkrämer. De innehåller samma sak som Colgates. På en av dem står det, Extra bra mot tandsten.

Kunden Ida köper den som är extra bra mot tandsten, för hon har googlat fram att hon har det. Colgate förlorar kunden.

Hade Colgate haft samma produktportfölj som Pepsodent så hade de eventuellt vunnit kunden. De behöver ha olika etiketter med samma innehåll.

R Scarpa27
2015-03-28, 20:23
pepsodents eller icas.

när jag var liten smög jag in hos mina amerikanska kusiner och borstade tänderna i smyg... de hade sådan där tandkräm med massa färger som smakade godis.

dream_theater_
2015-03-28, 21:59
Otroligt intressant fenomen. Jag känner mig väldigt korkad som inte har sett igenom företagens påhitt om alla olika former och behov för en vanlig tandkräm. I fortsättningen köper jag den billigaste!

gohei
2015-03-29, 00:27
Även jag har alltid sköljt munnen med vatten efter tandborstning för att i mitt huvud få bort alla matrester som man precis borstat bort ut ur munnen. Om jag sköljer med vatten och sedan därefter sköljer med Flux så är man safe eller?

Agitator
2015-03-29, 00:31
Även jag har alltid sköljt munnen med vatten efter tandborstning för att i mitt huvud få bort alla matrester som man precis borstat bort ut ur munnen. Om jag sköljer med vatten och sedan därefter sköljer med Flux så är man safe eller?

Ja flux har bra värde.

Men finns många som sköljer sin mun ordentligt innan borstning, borstar tänderna och sedan enbart spottar, inte sköljer.

Så på så sätt behöver man inte använda flux ifall man börjar med den metoden.

Jakobson
2015-03-29, 01:12
Jag har hört att man kan borsta tänderna med bikarbonat ibland för att bleka dem, stämmer det?

svenbanan
2015-03-29, 01:36
Har sköljt med vatten i förtio år. Detta är första gången jag hör talas om att detta skulle vara en dålig idé.

Tror dock jag tänker fortsätta med det (för att bli av med müsli och liknande) och sedan kanske snaska i mig en klick tandkräm efteråt. Borde väl funka, eller?

svenbanan
2015-03-29, 01:38
Jag har hört att man kan borsta tänderna med bikarbonat ibland för att bleka dem, stämmer det?

Det tror jag att jag testat en gång i tiden. Minns dock inte hur utfallet blev.

Däremot minns jag resultatet av att borsta med salt (som jag hört samma sak om). Blödande tandkött och emaljen såg väldigt konstig ut. Liksom glansig, på väg att bli genomskinlig nästan. Testade bara en gång. :)

Agitator
2015-03-29, 02:38
Många borstar och sköljer för att sedan köra en liten skrubb med tandkräm med fingret runt lite i gommen. Och spotta givetvis, men inte skölja. Men på den nivån kan man lika bra börja med bulkförpacknningar fluortabletter :)

*Flash*
2015-03-29, 03:09
Jag blev tvungen att kolla hur mycket fluor det var i alla mina tandkrämstuber här hemma.:d

För övrigt så trodde jag bara folk använde Listerine när dom vill lukta "extra fräscht" ur munnen (eller iaf inbilla sig att man gör), det har väl varit allmänt känt i flera år att det inte är så bra att skölja munnen med det.

För övrigt så är jag också en sådan där som nästan alltid sköljt munnen med vatten efter tandborstning...att få veta nu att man inte borde skölja efteråt känns ungefär som den gången jag var hos en ny tandläkare när jag var typ 17 år gammal och fick världens utskällning för att jag tydligen borde ha använt tandtråd i 5 år redan eller något.*screwy*

tlk stämmer det verkligen att det är så dåligt att borsta "för hårt" som man får höra titt som tätt?
Borstar jag mjukt så blir det ju fan knappt någon skillnad i hur rena tänderna är/känns efteråt, jag har till och med gått över från soft till medium i hårdheten på tandborstar för jag tycker det känns bättre att borsta med.:d

Agitator
2015-03-29, 03:21
Alltid apotekets tepe x-mjuk eller x-soft. Byt varje månad vid löning typ som reminder.

tlk
2015-03-29, 06:31
Det här har ju urartat till att bli en riktig tandtråd.
http://pinkie.mylittlefacewhen.com/media/f/img/mlfw7506-BD_DUM_TSS.jpg

Bikarbonat, som för övrigt finns i ditt saliv, kan fungera. Det beror lite på varför färgen är som den är. Är det från exogena källor (mat, maillard reaktioner...) så kan det vara värt att prova. Väteperoxid gör möjligtvis ett bättre jobb. Är färgen istället för att dentinet, som har rätt så gul nyans för vissa etniciteter, lyser igenom så är det inte så mycket att göra åt saken.

Många borstar och sköljer för att sedan köra en liten skrubb med tandkräm med fingret runt lite i gommen. Och spotta givetvis, men inte skölja. Men på den nivån kan man lika bra börja med bulkförpacknningar fluortabletter :)

Tvärtom tror jag att det är enormt mycket bättre att tillföra tandkräm med fingret än att tugga på fluortabletter. Fluortabletter, och tuggummin för den delen, saknar evidens för att det har någon vettig tilläggseffekt utöver tandkräm och är något av ett sistahands val för riskpatienter som verkligen inte klarar av att fluorskölja ett par gånger om dagen (utöver borstningen då).

För övrigt så trodde jag bara folk använde Listerine när dom vill lukta "extra fräscht" ur munnen (eller iaf inbilla sig att man gör), det har väl varit allmänt känt i flera år att det inte är så bra att skölja munnen med det.

Listerins nyare produkter med 0.2%NaF fungerar nog fint. De tidigare är väl rätt najs för att de bränner i käften och man känner sig fräsch, som sagt. Stoppar bakterier gör den iaf inte.

tlk stämmer det verkligen att det är så dåligt att borsta "för hårt" som man får höra titt som tätt?
Borstar jag mjukt så blir det ju fan knappt någon skillnad i hur rena tänderna är/känns efteråt, jag har till och med gått över från soft till medium i hårdheten på tandborstar för jag tycker det känns bättre att borsta med.:/QUOTE]

http://www.dentalestetik.org/uploads/1/2/2/6/12263040/2098767_orig.jpg

Typisk tandborstskada, förmodligen på grund av för abrasiv borstning (=för hård borste eller för hög RDA på tandkrämen). Kanske lite av ett extremfall här men det är supervanligt. Värt att lägga märke till är att emaljen är i princip intakt och det som har borstats bort är dentin som tidigare har legat under tandköttet. Tandköttet har dragit sig tillbaka av någon anledning.. möjligtvis av hård tandborstning.

Liknande skador på emalj är inte så vanligt.. emalj är mycket tåligare.

I största allmänhet får man göra en individuell bedömning om det är illa att köra medium.. generellt så är det inte att rekommendera då det inte ger någon ökad rengörning. Får du inte rena tänder med mjukborstar så kanske din borstteknik behöver tweaking eller så är det rent och du tror det inte är rent.. infärgningstabletter kan vara värt att prova.

[QUOTE=svenbanan;7311551]
Däremot minns jag resultatet av att borsta med salt (som jag hört samma sak om). Blödande tandkött och emaljen såg väldigt konstig ut. Liksom glansig, på väg att bli genomskinlig nästan. Testade bara en gång. :)

Emalj är ett hyfsat translucent material (dvs. det släpper igenom ljus) och när det är välpolerat så ser det glansigt ut. I sitt normaltillstånd när det har utsatts för ditten och datten så är ytan lite ruggad så ljuset bryts. Ditt polerande med salt har gjort ytan blank och fin igen... tyvärr har du också slipat bort yttersta lagret. Gör aldrig om det eller jag ska komma och döda dig *grr27*

exevision
2015-03-29, 07:08
Många tandkrämer innehåller väll en massa grejer som inte är så nyttiga för övriga kroppen? Och för den skullen är det väll ok att skölja efteråt?

Sparven från Minsk
2015-03-29, 08:07
Snacka om att ämnet tandhälsa har växt explositionsartat på kolozzeum sedan tlk började härja runt i trådar!

Till och med jag som undvikit tandläkaren sedan 2009 tycker det är intressant :)

Termy
2015-03-29, 09:46
Som det verkar framkomma i tråden så verkar det ju vara utbrett att folk sköljer med vatten efter tandborstning. Själv har jag gjort det hela mitt liv innan tlk nämnde i den andra tråden att man inte skulle göra det. Alla jag någonsin sett har gjort precis på samma sätt, så det är ju en rutin man växt upp med helt enkelt. Ingen tandhygienist eller tandläkare som ens ställt frågan någon gång... alla dessa kanske går runt i tron om att folk inte sköljer efteråt? :)

tlk
2015-03-29, 11:58
Många tandkrämer innehåller väll en massa grejer som inte är så nyttiga för övriga kroppen? Och för den skullen är det väll ok att skölja efteråt?

massa grejer som inte är så nyttiga för övriga kroppen som t.ex....?

Fluor är riktigt elakt i stora doser annars vet jag inget som skulle vara dåligt i tandkräm.

Unless..
http://www.eastpennsd.org/teacherpages/dhertzog/_pending/radium_toothpaste.jpeg

Till och med jag som undvikit tandläkaren sedan 2009 tycker det är intressant :)

Du vet vad som gäller (https://www.antagning.se/se/search?period=HT_2015&freeText=tandl%C3%A4kare).

TheOne1994
2015-03-29, 12:56
snacka om att ämnet tandhälsa har växt explositionsartat på kolozzeum sedan tlk började härja runt i trådar!

+1

exevision
2015-03-29, 14:09
massa grejer som inte är så nyttiga för övriga kroppen som t.ex....?

Fluor är riktigt elakt i stora doser annars vet jag inget som skulle vara dåligt i tandkräm.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/farliga-substanser-i-vanlig-tandkram
http://www.svt.se/svts/article1136490.svt/BINARY/FRC_MC_57-cosmetiques-detail.pdf

Triklosan?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/amne-i-tval-och-tandkram-kopplas-till-levercancer/

Kanske svanenmärkta vore bra att hålla sig till?

tlk
2015-03-29, 14:29
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/farliga-substanser-i-vanlig-tandkram
http://www.svt.se/svts/article1136490.svt/BINARY/FRC_MC_57-cosmetiques-detail.pdf

Triklosan?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/amne-i-tval-och-tandkram-kopplas-till-levercancer/

Kanske svanenmärkta vore bra att hålla sig till?

Triklosan är väl inte ens något som förekommer i särskilt många tandkrämer i Sverige?

jenni
2015-03-29, 21:00
Är barntandkrämer sämre?

Tolkia
2015-03-29, 21:59
Triklosan är väl inte ens något som förekommer i särskilt många tandkrämer i Sverige?
Jag har inte sett några de senaste 15 åren, i alla fall. (Edit: Utomlands har jag dock sett det, t.ex. i USA.)

Ang blektandkrämer så provade jag under en av mina mer fåfänga perioder, men fick lägga ned pga att jag fick så sjukt ilande tänder. Jag har iofs tandhalsar i stil med skräckbilden som nyligen postades, så jag gissar att det har att göra med det. Antingen slipeffekten, eller också osmos, kanske?

whuddafuks
2015-03-29, 22:32
TLK - tandkrämer som sägs kunna göra ens tänder vita. Är det tjurbajs eller? Om inte, vad är det tandkrämen ska innehålla för att ge en snygga hollywood-tänder? :)

shadowfire
2015-03-29, 23:05
Tandkrämer med whiteningeffekt har inte sällan slipeffekt vilket kanske inte är så gott för emaljen överlag. Detsamma gäller om man skurar gaddarna med bikarbonat, det ger absolut en vitare effekt, men frågan är om det är så bra för gaddarna i det långa perspektivet. För vita tänder fungerar för mig blekning med gel bäst och om det ilar i tänderna Tolkia, så finns det även en gel som kan lindra det.

Även jag har för övrigt gjort fel som trott att ju hårdare man borstar desto renare blir det, vilket har gjort att tandköttet krupit uppåt (inte så mkt som på tlks bild, men tandhalsarna är blottade på flera ställen). Allt är friskt och bra, men tandkött finns där ju av en anledning. Lite tokigt att misshandla det.

Min rutin numera är borstning, sedan tandstickor som doppas i klorhexidin och slutligen fluorskölj. Jag märker på en sköljning att även om jag borstat noga och även om jag kört med tandstickor, så kommer en rejäl munskölj åt att spola rent matrester som de övriga två inte hittat eller fångat. Märks särskilt då jag ätit nötter eller annat som ger små smulor som sätter sig i trånga utrymmen.

shadowfire
2015-03-29, 23:14
Vad gäller bikarbonat så har jag för många år sedan sett en jämförelse mellan bikarbonat och stålull på _stål_ och slipeffekten skilde verkligen inte mycket (inzoomat så man kunde se repor mm). Prova för övrigt med lite bikarbonat i diskhon, droppa i lite vatten och veva runt med diskborsten - avlagringar och missfärgningar försvinner snabbare än massa dyra rengöringsmedel. Detsamma gäller med whiteningtandkräm, 2cm kabel ger en skinande ren diskho direkt, mångt mycket bättre än "köksrent"-flaskor. En diskho som rengörs med stålull är dock inte för vacker efter några år.

svenbanan
2015-03-29, 23:58
Emalj är ett hyfsat translucent material (dvs. det släpper igenom ljus) och när det är välpolerat så ser det glansigt ut. I sitt normaltillstånd när det har utsatts för ditten och datten så är ytan lite ruggad så ljuset bryts. Ditt polerande med salt har gjort ytan blank och fin igen... tyvärr har du också slipat bort yttersta lagret. Gör aldrig om det eller jag ska komma och döda dig *grr27*

Jag tror emaljen hunnit återbildas sedan jag gjorde detta i början av nittiotalet. :em:

tlk
2015-03-30, 09:36
Jag tror emaljen hunnit återbildas sedan jag gjorde detta i början av nittiotalet.

:banned

Nej men skämt å sido så har den troligtvis inte alls gjort det. Vad du har framkallat är snarlik dental erosion och där ser man aldrig en nybildning av emalj.

Emalj består till största del (99% eller nån sån siffra) av långa kristaller som går från dentingränsen och utåt. Typ som här

http://www.nature.com/nnano/journal/v5/n8/images_article/nnano.2010.83-f3.jpg

Erosion eller borstning med väldigt abrasiva saker ger lite osthyveleffekt vad gäller skadebilden.

http://www.karger.com/Article/ShowPic/325915?image=000325915_f01.JPG

So what liksom... kristaller kan ju växa till av sig själv tänker man. Det är ju bra tänkt men det fungerar inte riktigt så i munnen utan tandytan täcks av en ansamling proteiner från munhålan (pellikel kallas området på tanden) som förhindrar kristalltillväxten. Vilket kanske är bra för annars hade tänderna växt ad infinitum.

Initiala kariesskador ser lite annorlunda ut och själva skadan har ett lock av emalj ovanför sig.. och där kan du faktiskt få emaljtillväxt.

Antingen slipeffekten, eller också osmos, kanske?

Härligt tänkt och du är ledande hypotes vad gäller tandilningar på spåret. Tanken är att dentinet är fyllt med vätskefyllda kanaler och ändringar i vätskeflödet stimulerar nervändar.

http://image.wikifoundry.com/image/1/jKmI9kxAMJxMnAibhwmbuA29810/GW486H401

Blottade tandhalsar har blottade dentinkanaler... Men de kalkas igen med tiden. Går ju såklart att borsta bort igenkalkningen, eller fräta bort den med sötsura godisar, och då blir det fritt blås igen så att säga.

TLK - tandkrämer som sägs kunna göra ens tänder vita. Är det tjurbajs eller? Om inte, vad är det tandkrämen ska innehålla för att ge en snygga hollywood-tänder?

Det är som shadowfire säger. Whiteningtandkräm innehåller oftast någon form av slipmedel för att bättre få bort missfärgningar som har adhererat till utsidan av tanden. RDA är måttet som oftast används.. t.ex. krämen som tandhygienister (eller tandläkare för den delen) brukar använda för att putsa tänder ligger på RDA 170-250 och är väl lite högt för att använda till vardags. Pga. slitage på emalj och dentin. Själv så tror jag väl inte det är så mycket värt det där då många missfärgningar tar sig längre in i tanden ändå och kan inte borstas bort.

men tandkött finns där ju av en anledning. Lite tokigt att misshandla det.
*cupid*

Min rutin numera är borstning, sedan tandstickor som doppas i klorhexidin och slutligen fluorskölj. Jag märker på en sköljning att även om jag borstat noga och även om jag kört med tandstickor, så kommer en rejäl munskölj åt att spola rent matrester som de övriga två inte hittat eller fångat. Märks särskilt då jag ätit nötter eller annat som ger små smulor som sätter sig i trånga utrymmen.

Jag har en problemtand där jag kör klorhexidin på en mellanrumsborste.. för att få ner min eviga inflammation i tandköttet där. Teoretiskt sätt ska det gå att hålla inflammationen borta om jag rengör ordentligt med tandtråd och/eller mina mellanrumsborstar men just där fungerar det inte något vidare.

Problemet med tandstickor och sköljning är typ att bakteriebeläggningar sitter kvar, men klorhexidinet borde fixa rätt mkt av problemen med det där. Nice tänkt!

Frantic
2015-03-30, 11:32
Jag kikade lite på skillnaderna mellan Flux och Icas egna variant. Båda innehåller 0,2% NaF men den stora skillnaden var att Icas innehåller Alkohol. Torkar det ut munnen eller kan det ha någon annan dålig effekt?

whuddafuks
2015-03-30, 12:58
Jag kikade lite på skillnaderna mellan Flux och Icas egna variant. Båda innehåller 0,2% NaF men den stora skillnaden var att Icas innehåller Alkohol. Torkar det ut munnen eller kan det ha någon annan dålig effekt?

Jag har hört att de med alkohol ska öka risken för muncancer.

tlk
2015-03-30, 13:21

Jag har hört att de med alkohol ska öka risken för muncancer.

Drickande av alkohol (=etanol) har viss korrelation med oral cancer, ja. Verkningsmekanismen är lite oklar men t.ex. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25766659 har rätt intressant hypoteser om det. Nu är ju då lite frågan vad det är för mängder av alkohol i den här munsköljen och vad det är för typ av alkohol. Förstår inte riktigt heller varför ICA har valt att ha i det.

Listerin har normalt alkohol i sina produkter då för att lösa essentiella oljor från andra ingredienser.. där makear det sense liksom. För ICAs fluorskölj vettifan. Jag blev nyfiken och ska mejla dem och fråga om varför.

Tror inte det ökar risken för cancer direkt men det är ju inte omöjligt. Eventuell uttorkningseffekt kan helt ignoreras den med.

Macroman
2015-03-30, 14:22

Haha, precis så jag alltid gjort också! Ingen har någonsin sagt att man INTE ska skölja munnen efter borstning.

forestgrove
2015-03-30, 14:39
Haha, precis så jag alltid gjort också! Ingen har någonsin sagt att man INTE ska skölja munnen efter borstning.

Jag brukade också alltid göra så. De senaste åren har jag dock skippat vattnet efteråt. Men min sambo sköljer alltid med vatten och hon har aldrig haft ett hål och någon tandsten får hon inte heller.

cero
2015-03-30, 14:53
Har ni läst artikeln om de oetiska studierna på småbarn?

Känsliga läsare varnas:

Tandkräm utan flour!!

http://www.myfacewhen.net/uploads/793-man-crying-because-it-hurts.jpg

Macroman
2015-03-30, 15:16
Jag brukade också alltid göra så. De senaste åren har jag dock skippat vattnet efteråt. Men min sambo sköljer alltid med vatten och hon har aldrig haft ett hål och någon tandsten får hon inte heller.

Ja, kariesangrepp är ju till stor genetiskt betingad som jag förstått det.

forestgrove
2015-03-30, 15:37

Ja det är så jag förstått det också. Det finns många vinstlotter i det genetiska lotteriet man gärna dragit.

shadowfire
2015-03-30, 16:02

Den ena kan man svälja så sover man gott? :naughty:

Slice
2015-03-30, 16:38

Nja. I dagsläget forskas det mycket om genetikens roll i kariesprocessen och det finns samband. Men de två största faktorerna som man vet i dag är, föga förvånande, kost och munhygien.

tlk
2015-03-30, 16:45
Nja. I dagsläget forskas det mycket om genetikens roll i kariesprocessen och det finns samband. Men de två största faktorerna som man vet i dag är, föga förvånande, kost och munhygien.

Jo, fast nej. Munhygien är typ inte en faktor alls.. om något så ger dålig munhygien större bakteriebeläggningar som agerar diffusionsbarriär och minskar risken för karies. Munhygien är däremot A och O för vår andra stora sjukdom i munnen (=parodontit.. där för övrigt genetik anses ha en klar roll).

De två topprankade faktorerna, idag, är kost och salivmängd. Fluor har också en hög rankning.

Salivmängd kan förvisso påverkas av genetiken men vad som definitivt påverkas av ens (epi-)genetik är salivsammansättningen och där sker en del forskning. Salivsammansättning kan eventuellt påverka rätt rejält.

Bakteriesammansättning i normalfloran kan eventuellt också vara en intressant faktor men den har liksom en tendens att ändra sig efter miljön så kost trumfar ut den alla dagar i veckan.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20846151 är klart läsvärd om än lite gammal..

cero
2015-03-30, 16:47
Om man rankar vanliga sjukdomar, vad kommer då efter?

1 karies och parodontit
2 ?
3 ?
4 ?

shadowfire
2015-03-30, 16:49

1 karies/parodontit
2 ?
3 ?
4 ?

lathet

cero
2015-03-30, 16:54
lathet

Ja, den förtjänar ju en lista för sig själv nästan.

tlk
2015-03-30, 17:45

1 karies och parodontit
2 ?
3 ?
4 ?

Vilken kul fråga. Tveksamt om det finns bra statitisk på det där.

https://en.wikipedia.org/wiki/Oral_and_maxillofacial_pathology har någon form av översikt på saker och ting. Finns en underbar bok med samma namn (Damm, Allen & Bouquot).

Jag skulle gissa på något i stil med..

2. pulpit
3. apikal parodontit
4. kandidos

pulpit och apikal parodontit är rätt så ofta en följd av karies.

Eller i någon annan ordning. Herpes simplex-infektion är enormt vanligt med men ger inte så ofta symptom så skippade den... och inte precis som den behandlas ändå. Vissa bettproblem är också enormt vanliga.

tossefar
2015-03-30, 18:57
Vad ni för tips mot muntorrhet? Jag har så länge jag minns lidit av ganska rejäl muntorrhet som jag inte lyckas bli av med. Vad finns det för fungerande metoder?

tlk
2015-03-30, 19:58
Vad ni för tips mot muntorrhet? Jag har så länge jag minns lidit av ganska rejäl muntorrhet som jag inte lyckas bli av med. Vad finns det för fungerande metoder?

I dagsläget: salivstimulerande tabletter. Saliversättande sprayer. etc.

Någon lösning på problemet finns inte för tillfället. Ett par studier där man har stimulerat salivkörtlarna med laser har gett liten effekt men det är nog tyvärr en bra bit kvar tills det går att göra något åt problemet.

Slice
2015-03-30, 21:09
Jo, fast nej. Munhygien är typ inte en faktor alls.. om något så ger dålig munhygien större bakteriebeläggningar som agerar diffusionsbarriär och minskar risken för karies. Munhygien är däremot A och O för vår andra stora sjukdom i munnen (=parodontit.. där för övrigt genetik anses ha en klar roll).

Att säga att det "typ inte är en faktor alls" är väl ändå att ta i?

Så stora bakteriebeläggningar och en kost rik på fermenterbara kolhydrater kommer inte driva placksammansättningen till en mer syraproducerande sådan, med ökad kariesrisk som följd?

tlk
2015-03-30, 22:12
Att säga att det "typ inte är en faktor alls" är väl ändå att ta i?

Så stora bakteriebeläggningar och en kost rik på fermenterbara kolhydrater kommer inte driva placksammansättningen till en mer syraproducerande sådan, med ökad kariesrisk som följd?

Kost och munhygien är väl iofs lite olika saker.

Är karies en ekologisk katastrof??? tvingar vi fram nichade aciduriska bakterier??? Visst. why not. den ekologiska plackhypotesen är ju super. Men vad vi också vet är att alla orala plack kommer att producera syra oavsett konstellation..

Jag tycker inte alls att det är att ta i.. och resonerar lite som så här: Miljön, som du påverkar med din kost, kommer att påverka placksammansättningen for sure. Och visst är det så att utan plack så får vi ingen karies... Nu kommer förvisso bakteriesammansättningen att förändras i en ändrad miljö oavsett om du har stora plackbeläggningar på tänderna eller inte. Vad du däremot aldrig kommer att uppnå oavsett hur mycket munhygien du ägnar dig åt är en plackfri mun. Det tar ju inte lång tid mellan en PTR och att du har nya bakteriebeläggningar.. som såklart även de producerar syra om du matar dem oavsett om den kryllar av s. mutans eller inte. Du löser inte den här problematiken med rengörning på något vis då rengörning inte ändrar det orala biomet något speciellt (som du påpekar så är det kosten som gör det). Rengör du dina tänder på kvällen så är inte bakteriesammansättningen radikalt annorlunda när du vaknar upp på morgonen liksom. Vad som kvarstår är att kost kan ge syrabildning och även bidra till en miljö som är mer syrabildande än den kanske hade varit med en annan kost.

tldr: du påverkar inte syrabildning och/eller placksammansättning genom rengörning. Du påverkar det med att äta saker.

Något att fundera över är om just faktumet att man i verkligheten aldrig har en bakteriefrimun och syra kommer att produceras oavsett bakteriesammansättning gör det diskutabelt om biomets kvalitet och kvantitet ens är relevant för sjukdomsprogressionen? SBU (2007) förefaller totalsåga "mängd plack", eller mätning av s. mutans och/eller lactobaciller som prediktorer för kariesutveckling. Mig veterligen så fungerar mätning av, t.ex., s. mutans bäst för att se minskning av sockerintag men inte till så mycket annat.

(för utomstående: min besatthet av s. mutans och lactobaciller är för det är typ vad man kollar på i folks munnar normalt och s. mutans är sjukt bra på att producera syra och ansågs i bra många år vara själva problembakterien.. och det har råkat hänga med i tandvårdsforskningen. Extremt fascinerande bakterie *cupid*)

Om något så menar jag på att tjockare plack agerar diffusionsbarriär. När de yttersta lagret bakterier mumsar i sig blir det längre bit för vätet att färdas för att nå emaljen. Det krävs således mer kolhydrater för att få ruttnande tänder. That being said så rekommenderar jag såklart aldrig någon patient att låta bli att borsta tänderna.

Det finns ungefär inget vetenskapligt belägg av rang som stödjer att munhygien påverkar kariesprevalens. Faktumet återspeglas i de nationella riktlinjerna för tandvård. Du hittar ungefär två saker som rör munhygien och karies (=väldigt regelbunden PTR) och de har rekommendation runt 8. 8 är, som du säkert vet, i princip "lol nej" för de flesta fallen. Potentiellt på extrema riskpatienter där man kanske också sätter in klorhexedin för att få ner skyhöga s. mutans-tal.. men extremfall är ju liksom extremfall. Jämför rekommendationerna för parodontit där det finns god evidens för att munhygien är av vikt. Inte heller SBU (2002) menar på att rengörning har någon påverkan (sida 14 i sammanfattningen är t.ex. läsvärd). Allas vår bibel på ämnet Fejerskov & Kidd - Dental Caries: The Disease and Its Clinical Management (2008) är garanterat på exakt samma linje. Förvisso är 2002 och 2008 stenålders men liksom hela konceptet att munhygien skulle vara relevant för att motverka ruttnande tänder känns lite bakvänt så jag tror inte att det har kommit någon motsägande data. Har det faktiskt gjort det så vill jag veta ASAP så jag kan ändra min världsbild.

tldr: kändisarna och socialstyrelsen och SBU agrees.

Vad som är bra med tandborstning, ur kariessynpunkt, är att man tillför fluor.

tldr: ffs. det var en mening. läs den.

Slice
2015-03-30, 23:20
...

Nja, någon direkt motsägande data har inte inkommit, och mot bakgrund av SBU och NR kan jag inte gärna säga emot dig. Nedan citerar jag dock lite från Fjederev-boken, men många av studierna har några år på nacken.

Detta finns i inledningen till kapitlet om munhygienens roll i kariesprocessen:

"In a systematic review, Sutcliffe (1996) proposed a more balanced view by concluding that ‘there is no unequivocal evidence that good oral cleanliness reduces caries experience, nor is there sufficient evidence to condemn the value of good oral cleanliness as a caries preventive measure’." Detta som motvikt till att tandborstningen bara är ett transportmedium för tillförsel av fluor, som nämns precis före i inledningen.

Av honom kan man också läsa

"The strongest evidence supporting an effect of oral hygiene on caries stems from experimental in vivo studies. In a study conducted in dental students by von der Fehr et al. (1970), it was shown that withdrawal of oral hygiene procedures for 23 days led to the emergence of whitish, opaque, non-cavitated enamel lesions along the gingival margin of the teeth."

"More recently, modified orthodontic bands have been applied as an experimental model to study the effect of prolonged protection from mechanical forces on the buccal surfaces of premolars. When using this technique it has been demonstrated both clinically and histologically that
undisturbed biofilm formation under the band leads to the development of progressive stages of white-spot carious lesions within a period 4 weeks (Holmen et al., 1985a, b). After such lesions were re-exposed to the natural oral environment, including normal oral hygiene with a nonfluoride toothpaste, they showed evidence of regression and microwear of the surface (Holmen et al., 1987). Increased microwear with time supported the concept that mechanical biofilm removal was the main factor responsible for the arrest of the initial lesions."

"Because of the low clinical effectiveness of tooth brushing, as revealed by cross-sectional studies, some researchers believe that the primary purpose of tooth brushing is to serve as a vehicle for the application of fluoride (Lewis & Ismail,1995). As discussed in the previous sections, this belief is hardly justified. It is true that at the population level the effect of brushing with a fluoride toothpaste often does not exceed that obtained by water fluoridation (Ainamo & Parvinen, 1989) or by fortnightly fluoride rinses (Heidmann et al., 1992). However, this does not mean that careful tooth brushing should not be advocated. Tooth brushing is cheap and easy to implement and, when performed properly, has the potential to control both caries and gingivitis."

Fuark
2015-03-31, 00:45
Vänta lite här nu, sakta i backarna. Ska man inte skölja munnen med vatten efter man borstat tänderna?

Känns ju orimligt att man ens ska behöva använda tandkräm rent biologiskt, borde inte göra så stor skada om man sköljer efter man borstat, men vad vet jag

tlk
2015-03-31, 04:05
1970

Tyvärr har jag inte tillgång till fullängdaren på den här. Misstänker att det är fluor, eller bristen därav, som är boven i dramat.

re-exposed to natural oral environment
I "natural oral environment" remineraliseras tänder över tid. Nothing to see here, move along.

potentiellt

Jo alltså det är bra att borsta.

Vad som är bra med att komma dragandes med att "borsta tänderna så slipper du att dina tänder ruttnar" är att säga till tonåringar att "borsta tänderna.. annars tappar du tänderna om 40 år.. kanske" nog inte fungerar så bra till något alls. :)

Vänta lite här nu, sakta i backarna. Ska man inte skölja munnen med vatten efter man borstat tänderna?

Känns ju orimligt att man ens ska behöva använda tandkräm rent biologiskt, borde inte göra så stor skada om man sköljer efter man borstat, men vad vet jag

Biologiskt kanske inte är grejen ens. Tror det är mer åt kemihållet.. Vad du vill uppnå är att yttersta lagret av emaljen på dina tänder bildas om till fluorapatit istället för hydroxyapatit. Det gör tanden mer motståndskraftig mot syra. I brist på enzymer som skyndar på den här reaktionen så tar det lite tid och ur den synvinkeln är det lite fördelaktigt att ha kvar fluoren längre tid.

Olegh
2015-03-31, 05:30

Det handlar ju om att låta fluoret i tandkrämen göra maximal nytta, inte att man gör skada genom att skölja.

thenut
2015-03-31, 07:47
V6, Extra etc, bra, anus eller mittemellan? Gäller att passa på när tandtrollet härjar i tråden :)

Quint
2015-03-31, 14:03
Biologiskt kanske inte är grejen ens. Tror det är mer åt kemihållet.. Vad du vill uppnå är att yttersta lagret av emaljen på dina tänder bildas om till fluorapatit istället för hydroxyapatit. Det gör tanden mer motståndskraftig mot syra. I brist på enzymer som skyndar på den här reaktionen så tar det lite tid och ur den synvinkeln är det lite fördelaktigt att ha kvar fluoren längre tid.

Finns det någon information om ungefär hur lång tid man bör låta fluoret bör vara kvar, eller är det mest på formen "ju längre, desto bättre"?

Tänker t.ex på mina mornar där jag efter tandborstning åker till jobbet och i princip börjar med att ta en kopp kaffe det första jag gör när jag kommit in (som ju då antagligen kommer skölja bort allt fluor), vilket innebär att det får kanske 40-45 minuter på sig att verka.

shadowfire
2015-03-31, 14:14
Jag inbillar mig att det är nattetid det kan ha störst verkan och således är det främst vid läggdags som jag kör extra fluorskölj, precis som du skriver Quint så är man ju snabbt igång med brödtuggen på dagarna.

Det jag däremot inte begripit mig på riktig är fluorlack (banangojset) som tandhygienisten krämar på. Det känns som om det kanske ger en effekt under ett par extra timmar, men sedan blir det ju både utsatt för föda och till sist bortborstat. Kan det verkligen ge en signifikant effekt de timmar fluorlacket sitter kvar? Och varför säljs inte det i sådana fall som en produkt för hemanvändning, t.ex. om man vet att man har ett litet hål på en tand som kan läka ihop och så borde man kunna fluorlacka den varje kväll innan läggdags?

tlk
2015-03-31, 14:25
V6, Extra etc, bra, anus eller mittemellan? Gäller att passa på när tandtrollet härjar i tråden :)

Ökar salivsekretionen eftersom du tuggar. Det är bra.

Finns det någon information om ungefär hur lång tid man bör låta fluoret bör vara kvar, eller är det mest på formen "ju längre, desto bättre"?

Tänker t.ex på mina mornar där jag efter tandborstning åker till jobbet och i princip börjar med att ta en kopp kaffe det första jag gör när jag kommit in (som ju då antagligen kommer skölja bort allt fluor), vilket innebär att det får kanske 40-45 minuter på sig att verka.

Det finns säkert någon forskning på det där. Tveksamt om mer än 40-45 minuter ger någon extra effekt. Sköljs ändå bort av saliv och dylikt.

Jag inbillar mig att det är nattetid det kan ha störst verkan och således är det främst vid läggdags som jag kör extra fluorskölj, precis som du skriver Quint så är man ju snabbt igång med brödtuggen på dagarna.

Det jag däremot inte begripit mig på riktig är fluorlack (banangojset) som tandhygienisten krämar på. Det känns som om det kanske ger en effekt under ett par extra timmar, men sedan blir det ju både utsatt för föda och till sist bortborstat. Kan det verkligen ge en signifikant effekt de timmar fluorlacket sitter kvar? Och varför säljs inte det i sådana fall som en produkt för hemanvändning, t.ex. om man vet att man har ett litet hål på en tand som kan läka ihop och så borde man kunna fluorlacka den varje kväll innan läggdags?

Det verkar vettigt med fluorsköljen på natten. Är inte helt övertygad på att det ger någon klinisk relevant skillnad dock.

Och den är fluorlacken då.. Svenska riktlinjer för den (http://www.socialstyrelsen.se/tandvardsriktlinjer/sokiriktlinjerna/forhojdriskforkronkaries9) visar på saknad evidens för att det faktiskt fungerar men en grupp experter anser att två gånger / år ger en rejält kostnadseffektiv tilläggseffekt vid förhöjd risk för karies. Kostnadseffektiv ur samhällssynpunkt.

Den ska ju helst sitta på så länge som möjligt och borstas bort först på kvällen. Koncentrationen fluor är rejält hög i lacken så det anses ge ordentligt med mer inlagring och att det bildas ett litet specialar-lager med "fluor+kalcium-bollar" som ligger utanpå tanden som ger extra skydd. Att fluorlacka oftare än 2-3ggr/år skulle ge något extra är tveksamt.

Anledningen att det inte säljs till konsumenter är att fluor är giftigt.. och i kombination med den höga koncentrationen anses det dåligt att göra. I Sverige dårå.

kebne
2015-03-31, 14:31
Gör det någon nytta att låta tandkrämen vara kvar i munnen/spola runt den i några minuter efter att man borstat tänderna? Gör så ibland när jag borstar tänderna och sedan duschar..

cero
2015-04-01, 16:22

Naturen är inte perfekt, och vi är ju inte direkt skapta för att äta enorma mängder socker som vi gör i vårt moderna samhälle.

gohei
2015-04-01, 18:36
Hur vore det om man, utöver vanliga rengöringen (morgon o kväll), tog en svängom med tandtråd och flourskölj under dagen efter måltid? Overkill eller bra idé? Har nämligen lite problem med tandsten.

tlk
2015-04-01, 21:53
Gör det någon nytta att låta tandkrämen vara kvar i munnen/spola runt den i några minuter efter att man borstat tänderna? Gör så ibland när jag borstar tänderna och sedan duschar..

Finns nog inga studier på det. Rätt svårt att göra vettiga studier på det med. Jag är oerhört tveksam till att det ger något utöver borstningen med fluortandkrämen gör.

Hur vore det om man, utöver vanliga rengöringen (morgon o kväll), tog en svängom med tandtråd och flourskölj under dagen efter måltid? Overkill eller bra idé? Har nämligen lite problem med tandsten.

Fluorskölj gör inget alls mot tandsten. Mer jobbande med tandtråd kan eventuellt hjälpa.

gohei
2015-04-01, 23:09
Okej, då har jag missförstått vad tandläkaren menade.

cero
2015-04-02, 13:18

Att läsa på lite om borstningsteknik är nog en bättre idé. De flesta jag känner borstar bara tuggytorna lite snabbt och sedan är det klart, inte undra på att det då samlas plack kring tandköttskanten.

Gober
2015-04-02, 15:50
Denna tråd påminde mig om att jag måste till tandläkare asap! Jag har inte varit hos tandläkaren på över tio år. Har hela tiden skjutit fram och glömt bort att boka tid. Det är helt sinnessjukt att jag inte gått på så länge. Har dock inte haft ont i tänderna. Misstänker dock att jag har några hål och en satans massa tandsten. Har jag otur måste jag väl rotfylla (aldrig gjort det) och dra ut några visdomständer. Antar det kommer kosta en månadslön eller två.

När rotfyller man? Är det när hela tanden är rutten, och i så fall har en väl väldigt ont? Just rotfyllning verkar vara det dyraste och därmed det jag nojjar mest över.

Quint
2015-04-02, 16:07
Denna tråd påminde mig om att jag måste till tandläkare asap! Jag har inte varit hos tandläkaren på över tio år. Har hela tiden skjutit fram och glömt bort att boka tid. Det är helt sinnessjukt att jag inte gått på så länge. Har dock inte haft ont i tänderna. Misstänker dock att jag har några hål och en satans massa tandsten. Har jag otur måste jag väl rotfylla (aldrig gjort det) och dra ut några visdomständer. Antar det kommer kosta en månadslön eller två.

När rotfyller man? Är det när hela tanden är rutten, och i så fall har en väl väldigt ont? Just rotfyllning verkar vara det dyraste och därmed det jag nojjar mest över.

Hade också ett länge uppehåll utan besök hos tandläkare (om man inte räknar käkkirurger & tandregleringsspecialister) för ett antal år sedan, tror det var närmare 10 år även för mig, var när det lossnade en bit från en tand som jag insåg att det var hög tid för mig att återvända dit.

Var ändå förvånad över hur lite det var att göra, det biten som lossnade resulterade i en rotfyllning och utöver det var det två lagningar, hade förväntat mig oändligt mycket mer med tanke på hur dåligt jag skötte mina tänder på den tiden (fortfarande inget direkt äss på det, men åtminstone bättre nu).

När det gällde rotfyllningen så kände jag inte av något av det innan tandbiten lossnade och även efter det gjorde det inte direkt ont, kände bara att det saknades en bit av tanden, så inte säkert att du känner någon extrem smärta även om du har hål som letat sig in till pulpan och börjat orsaka inflammation.

Men jag somnade nästan medans de genomförde rotfyllningen, så jag är eventuellt inte helt normal när det gäller känsel i munnen :)

I vilket fall som helst blir det ju inte bättre av att du skjuter upp det.

XXXL
2015-04-02, 16:16

Jag skippade tandläkaren i 2 år så när väl dök upp så var jag tydligen tvungen att rotfylla för jag hade haft ett hål i 2 år och de gick inte att rädda/laga. För mig har tandläkarna alltid ringt eller hört av sig varje år, men ett år när de hörde av sig så gjorde jag lumpen och året efter så var jag utomlands och bägge gångerna glömde jag bort att de ens hört av sig typ veckan efter att de ringt så det var väldigt klantigt av mig. Jag hade kunnat undvika det med 100% om jag bara hade kommit in när de ringt och ville kolla läget, lägg att vara efterklok men jag tycker man borde gå till tandläkaren åtminstone 1 gång om året i alla fall. Det är ju inte tal om smärta, men det brukar oftast bli 3-4 stycken 45 minuters behandlingar som man åker på, och sen kostar de ju 4-10 tusen att göra det så på den fronten är de ju mer smärtsamt.

Hade inte alls ont i tänderna eller några problem.

tlk
2015-04-02, 22:12
Gillar man att bli kallad så kan man med fördel ordna sig frisktandvårdsförsäkring hos folktandvården så houndar de en regelbundet. Gå till tandläkare en gång om året vettifan.. men till tandhygienist iaf.

En helt rutten tand, för mig, betyder i princip att hela pulpan och rötter är döda där istället är gosig bakteriesamling. Och då ska man definitivt rotfylla.. men det behöver inte alls ha gått så långt. Rotfyllning gör man när man bedömer att pulpan är irreversibelt skadad (irreversibel pulpit). Det kan vara av lite olika anledningar som man gör den bedömningen. Ett kariesangrepp som har nått hela vägen in till pulpan är i princip alltid en indikation för att rotfylla, likaså om man skulle råka perforera tandens hårdvävnad och komma in till pulpan med borret när man exkaverar karies. Rätt så ofta är pulpan fin och vital och inte alls rutten. Finns förstås andra anledningar att rotfylla men tror knappast det är relevant...

Tillstånden i fråga behöver inte göra ont alls faktiskt. Pulpit är oftast symptomfri och följdsjukdomen apikal parodontit (bendestruktion vid rotspetsen) ger inte alltid symptom heller. Har själv råkat ha en symptomatisk apikal parodontit som uppkom av att jag gick runt med en tand som var helt öppen (bet av en stor bit) i 4-6 månader och det är verkligen inget jag rekommenderar någon.. Tacksamt nog rätt så ovanligt tillstånd.

Referenspriser på en rotfyllning är 3-5000 beroende på hur många kanaler det rör sig om. Till det kommer sen kostnad för en krona eller fyllning av hålet som har gjorts. Det är rätt så dyrt och viktigaste av allt: rotfyllningsbehandling är i regel olönsamt för kliniker.. så för tandvårdens väl se till att inte behöva rotfyllningar.

Skulle du vara i behov av dyra behandling så finns det nog en högskola med tandläkarelever som gör det mycket billigare inte allt för långt bort. Minns jag inte helt fel så kostar en rotfyllning vid MAH typ 650:-.

Gober
2015-04-02, 22:39
Tlk, tack för svar. Jag bor i Malmö så kanske borde låta eleverna där gå loss med verktygen på mig.

För övrigt har jag sköljt munnen efter tandborstning hela mitt liv. Blev förvånad av att läsa i tråden att det är fel. Även min sambo gör så, och vill minnas att familj och vänner gjort likadant. Men ikväll slutade jag med det :D

tlk
2015-04-02, 22:59
Tlk, tack för svar. Jag bor i Malmö så kanske borde låta eleverna där gå loss med verktygen på mig.

Kan eventuellt spara dig en slant, lite beroende på vad som ska göras. Tar däremot längre tid... Rotfyllning vid MAH: Gisstimerar 5-6 besök à 2.5 timmar stycket.

shadowfire
2015-04-07, 13:57
En annan sak som fungerar bra för min del är att då och då ta en klunk klorhexidin, gurgla lite och böja fram huvudet över handfatet så att hexidinet rinner mot framsidan/tänderna (med munnen stängd). Sedan trä in en tandsticka och rengöra mellan tänderna, för då tar tandstickan mer sig klorhexidinet vid varje drag och jag tycker att det har resulterat i mindre tandköttsinflammation för min del.

Däremot så nämnde en tandhygienist vid något tillfälle att man ska inte använda klorhexidin mer än tillfälligt en period. Jag har försökt hitta info om varför, om det försämrar bakteriekulturen i truten eller något sådant, men inte hittat något. Kan det vara som så att man är försiktig att prata om klorhexidin för att folk inte ska tro att det kan ersätta pillet med tandtråd? Jag tänker spontant att det borde ju snarare vara fördelaktigt att nyttja ihop med tandtråd/tandsticka för att verkligen få rent mellan tänderna där tandborsten inte kommer åt.

KalleBalik
2015-04-07, 14:03
Finns nog inga studier på det. Rätt svårt att göra vettiga studier på det med. Jag är oerhört tveksam till att det ger något utöver borstningen med fluortandkrämen gör.

Det var visserligen ganska många år sedan, men min tandläkare sa vid ett tillfälle till mig att "enligt nya studier" så skulle man helst inte skölja munnen alls med vatten när man borstat tänderna, jag har aldrig brytt mig om att följa det rådet iofs.

tlk
2015-04-07, 17:43
En annan sak som fungerar bra för min del är att då och då ta en klunk klorhexidin, gurgla lite och böja fram huvudet över handfatet så att hexidinet rinner mot framsidan/tänderna (med munnen stängd). Sedan trä in en tandsticka och rengöra mellan tänderna, för då tar tandstickan mer sig klorhexidinet vid varje drag och jag tycker att det har resulterat i mindre tandköttsinflammation för min del.

Däremot så nämnde en tandhygienist vid något tillfälle att man ska inte använda klorhexidin mer än tillfälligt en period. Jag har försökt hitta info om varför, om det försämrar bakteriekulturen i truten eller något sådant, men inte hittat något. Kan det vara som så att man är försiktig att prata om klorhexidin för att folk inte ska tro att det kan ersätta pillet med tandtråd? Jag tänker spontant att det borde ju snarare vara fördelaktigt att nyttja ihop med tandtråd/tandsticka för att verkligen få rent mellan tänderna där tandborsten inte kommer åt.

Generellt är tandstickor väldigt dåligt instrument för att få rent mellan tänder. Du kanske kan få bort lite matrester.. men rengörningens syfte är ju ändå att få bort bakteriebeläggningar och det gör du bättre med tandtråd eller mellanrumsborstar.

Nu har du såklart rätt i att i områden där du inte får bort bakteriebeläggning så väl ger CHX en minskning av inflammation just för det tar död på lite bakterier. Jag använder det t.ex. själv periodvis mellan två tänder och då som gel på en mellanrumsborste och detta pga. lite omständigheter. Problemet för både dig och mig här är att vi inte håller tillräckligt rent.. och då snackar jag inte bara få bort synlig mat utan bakteriebeläggningar.

Problemet med att förlita sig på CHX är att du egentligen inte får rent. Rekommendationerna att det ska användas i kortare perioder är mest för att det kan ge tråkiga missfärgningar på tänder och tunga + smaknedsättning.

Det var visserligen ganska många år sedan, men min tandläkare sa vid ett tillfälle till mig att "enligt nya studier" så skulle man helst inte skölja munnen alls med vatten när man borstat tänderna, jag har aldrig brytt mig om att följa det rådet iofs.

Fast nu var det väl tal om att swisha runt saliv+tandkräm i munnen?

Du ska definitivt inte skölja med vatten efter du har borstat med fluortandkräm. Gör du det en gång så tappar du alla tänder. Räcker med att du bara tänker tanken så får du 3 nya hål direkt.

KalleBalik
2015-04-07, 18:46
Generellt är tandstickor väldigt dåligt instrument för att få rent mellan tänder. Du kanske kan få bort lite matrester.. men rengörningens syfte är ju ändå att få bort bakteriebeläggningar och det gör du bättre med tandtråd eller mellanrumsborstar.

Nu har du såklart rätt i att i områden där du inte får bort bakteriebeläggning så väl ger CHX en minskning av inflammation just för det tar död på lite bakterier. Jag använder det t.ex. själv periodvis mellan två tänder och då som gel på en mellanrumsborste och detta pga. lite omständigheter. Problemet för både dig och mig här är att vi inte håller tillräckligt rent.. och då snackar jag inte bara få bort synlig mat utan bakteriebeläggningar.

Problemet med att förlita sig på CHX är att du egentligen inte får rent. Rekommendationerna att det ska användas i kortare perioder är mest för att det kan ge tråkiga missfärgningar på tänder och tunga + smaknedsättning.

Fast nu var det väl tal om att swisha runt saliv+tandkräm i munnen?

Du ska definitivt inte skölja med vatten efter du har borstat med fluortandkräm. Gör du det en gång så tappar du alla tänder. Räcker med att du bara tänker tanken så får du 3 nya hål direkt.

Skön attityd du har pysen, jag förmedlade bara vad min tandläkare sa, la ingen värdering i det öht.

StorSven
2015-04-07, 19:10
Är det ''dåligt'' att borsta tänderna tre gånger per dag?

shadowfire
2015-04-07, 19:19
Tandstickor i plast alltså? de som är räfflade? Jag tycker de är absolut bäst på att komma mellan tänder och "såga" mellan tänder?

ah det var bieffekterna jag funderade på.. tack för input!

Skön attityd du har pysen, jag förmedlade bara vad min tandläkare sa, la ingen värdering i det öht.

"Pysen" har en skön attityd, verkligen informativ och påläst på ämnet, helt klart ett tillskott till kolo. Läs tråden från början.

Är det ''dåligt'' att borsta tänderna tre gånger per dag?

Du kan borsta tänderna 5 eller 15 gånger per dag, om du har en mjuk borste. Har du en hård borste kan det räcka med 1 gång per dag för att slakta sönder ditt tandkött tillräckligt för att det ska börja krypa tillbaka. En del klarar av att ha en perfekt munhygien med 1 borstning per DYGN + tandtråd, men då gör de också exakt vad de ska när de väl rengör. För genomsnittet är 2 ggr per dag tillräckligt, möjligen om man vill sätta in extra insatser då man vet att man fått i sig kost som verkligen orsakar skada på emalj osv.

tlk
2015-04-07, 20:02

Fast din tandläkare gav dig råd om sköljning med vatten och frågan rörde något helt annat. Vad jag tycker om sköljning med vatten kan du se längre bak i tråden och möjligtvis i den andra tand-tråden.

Om det var mina skämt om att du skulle tappa tänderna som du reagerar på så ber jag om ursäkt för det.

Tandstickor i plast alltså? de som är räfflade? Jag tycker de är absolut bäst på att komma mellan tänder och "såga" mellan tänder?

Tänker mig något sånt här
http://www.gama.se/cache/images/80744.png

Inte sett några egentliga studier men i min erfarenhet så är de bättre än vanliga raka tandstickor men sjukt mycket sämre än tandtråd/plackers eller mellanrumsborstar vad gäller att få bort bakterieansamlingarna som är vad som ger inflammationen.

ah det var bieffekterna jag funderade på.. tack för input!

Do you even http://www.fass.se? extra spännande om man klickar in på vårdpersonal-sektionen.

tlk
2015-04-08, 12:30
https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/v/t1.0-9/p403x403/643974_389809024430023_1567986487_n.jpg?oh=564fce3 aff1228ffd1dd48dfa29bc771&oe=559B39A8

Gober
2015-04-08, 12:57
https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/v/t1.0-9/p403x403/643974_389809024430023_1567986487_n.jpg?oh=564fce3 aff1228ffd1dd48dfa29bc771&oe=559B39A8

:d

jon lord
2015-04-10, 10:13
Är det bara jag som får illningar av Sensodyne? Kör vanligtvis med är närmast ögonhöjd i butiken men sensodyne kan jag ej använda

J.V
2015-05-11, 00:59
Bump!

Jag köpte en tandkräm för någon vecka sedan som är ... vedervärdig. Den smakar bra/som vilken tandkräm som helst när man använder den, men efter runt 30 minuter börjar det kännas skumt i käften. Nästan lite som att jag blir torr i munnen och jag känner mig konstant törstig i flera timmar efteråt. Mat/dryck kan också smaka konstigt väldigt länge efter. Flickvännen upplever samma sak och det är inget vi någonsin varit med om.

tlk, råkar du veta vad som kan orsaka sånt här så jag vet vilken ingrediens man ska undvika i fortsättningen? :D