handdator

Visa fullständig version : För mycket fleromättat fett?

cero
2015-03-26, 03:23
Blir en hel del olivolja på bulk. Finns det några bieffekter med för mycket fleromättat fett?

agazza
2015-03-26, 08:03
Effektiva toalettbesök

Linjedomarn
2015-03-26, 13:52
olivolja innehåller ~9% fleromättat fett så det är inte direkt skyhögt innehåll. Rekommenderat intag från livsmedelsverket är 5-10E%. Vet inte om ett högt intag av fleromättat fett har direkta "bieffekter" men ett överdrivet intag under lång tid är absolut skadligt för kroppen.

camarade
2015-03-26, 15:01
ett överdrivet intag under lång tid är absolut skadligt för kroppen.

Jasså?

Linjedomarn
2015-03-26, 15:13
Jasså?

Precis som allt annat. Fleromättat fett oxideras lättare i kroppen än enkel och mättat fett. När fettet oxideras skadas cellens membran och det bildas lipidperoxider som har en rad toxiska effekter på kroppen.

cero
2015-03-29, 14:37
olivolja innehåller ~9% fleromättat fett så det är inte direkt skyhögt innehåll. Rekommenderat intag från livsmedelsverket är 5-10E%. Vet inte om ett högt intag av fleromättat fett har direkta "bieffekter" men ett överdrivet intag under lång tid är absolut skadligt för kroppen.

Får nog i mig närmare 1kkcal per dag bara från olivoljan som jag ringlar över pastan/riset osv (ca 7 matskedar totalt), och då räknar jag inte ens med allt som finns där från början. I farozonen?

Linjedomarn
2015-03-30, 14:35
Får nog i mig närmare 1kkcal per dag bara från olivoljan som jag ringlar över pastan/riset osv (ca 7 matskedar totalt), och då räknar jag inte ens med allt som finns där från början. I farozonen?

Nej förmodligen inte. Det är inte direkt vanligt att folk får i sig för mycket fleromättat fett. Betydligt vanligare att folk får i sig för mycket mättat fett.

Dock så vill man inte ha allt för skev kvot mellan linolsyra(Omega-6) och alfa-linolensyra (omega-3). Kvoten är runt 1:8 i olivolja vilket inte är optimalt då vi får ofta i oss linolsyra i våran västerländska kost. Jag skulle välja att byta ut en del av oljan till fett som innehåller mer alfa-linolensyra t.ex linfröolja.

Skall sägas också att de inte finns några nordiska rekommendationer för kvoten mellan omega-3 och 6.