Logga in

Visa fullständig version : Varför ska man deffa?

Starke75an
2015-03-24, 20:26
Finns det några andra skäl till att deffa än rent utseende mässigt. Alltså mer deffad än normal, dvs varken fet eller deffad. Och vart går den övre samt nedre gränsen för vad som är hälsosamt. Om det finns nån gräns.

Sheogorath
2015-03-24, 20:30
Jag skulle säga nej. Har man gått ner i fettvikt (deffat) är det också framförallt fettvikt man går upp vid en viktuppgångsperiod. Att man lättare bygger muskler kontra fett som smal gäller bara om man aldrig varit annat än smal. Ett hälsosamt intervall som man skulle jag säga är sådär 7-18%. Men andelen fett kring de inre organen är klart mer intressant än totala fettmassan.

xcv
2015-03-24, 20:51
Om man vill prestera i vissa idrotter kan jag tänka mig att det kan vara fördelaktig att skala av några kilon för att bli lättare. En spontan tanke bara.

En av anledningarna till att jag går ner till sommaren är att jag ska väga lite mindre när jag spelar fotboll och dylikt, dels orkar jag mer, dels tycker jag att mina knän verkar må bättre av det!

Mickee
2015-03-24, 21:26
Jag skulle säga nej. Har man gått ner i fettvikt (deffat) är det också framförallt fettvikt man går upp vid en viktuppgångsperiod. Att man lättare bygger muskler kontra fett som smal gäller bara om man aldrig varit annat än smal. Ett hälsosamt intervall som man skulle jag säga är sådär 7-18%. Men andelen fett kring de inre organen är klart mer intressant än totala fettmassan.

Det fetmarkerade har man hört en del innan, men finns det någon forskning om vad som är mest effektivt i styrke- och volymökning mellan dessa två scenariorna (finns givetvis mer fördelar med att ligga på 10% med tanke på t.ex allmän hälsa och orka röra på sig mer, men om man ser till enbart styrke- och volymökningar):

Scenario 1:
Som fetast har man legat på 30% BF men man deffar ner sig till 10% och lägger sig på svagt överskott med mål att lägga på sig muskler.

Scenario 2:
Som fetast har man legat på 30% BF och man ligger fortfarande kvar på samma fett-% och svagt överskott med mål att lägga på sig muskler.

Tänkte främst på att det kräver mer jobb för kroppen att gå från 30 till 35% istället för 25 till 30% och därmed utnyttjar muskelmassan lite extra av överskottet istället (i scenario 2), ungefär så som det sker vid en smal person som har lättare att öka muskler?

Lite luddigt formulerad fråga kanske men men...

z_bumbi
2015-03-24, 22:03
Jag tycker det är en överdriven fokus på att man lättare ökar i fettvikt om man en gång varit fet och då speciellt för de som aldrig varit feta.
En långsam viktuppgång med vettig träning kommer att ge helt andra förutsättningar vs att bara äta upp sig även för de som tidigare varit feta och därför är det mer intressant att se hur snabbt det är rimligt att man ökar i styrka och muskelmassa. Någon som faktiskt varit fet får kanske tänka mer på att dra ner tempot i ökningarna medan någon som bara varierar i vikt och inte ens är uppe och nosar på höga fettnivåer kan öka lite snabbare.

Gpajpen
2015-03-25, 07:28
Klart det är alltid fördel att deffa.
Eller vad hände med påståendet att en överfet man i princip bara lägger på sig fett under vidare kaloriuppgång? Kasserat påstående?

Sheogorath
2015-03-25, 08:06
Jag skulle säga att någon som "nyss" deffat (om huruvida man kan ändra sin setpoint tvistar de lärde) kommer vara mer benägen att gå upp i fettvikt än någon som inte gjort det, oavsett fettmängd på den odeffade personen. Att gå från knallhård till så-som-jag-var-innan-deffen-mjuk kan gå fantastiskt fort. Det erfar nog de allra flesta som någon gång deffat.

AeternusRex
2015-03-25, 08:18
Välmående. Även om jag mest inte kände för att vara svennefet längre så mår vi alla bättre av lite mindre fläsk att släpa runt på. Det finns massor med medicinska fördelar med. Det behövs inte mångs kilon extra fläsk innan set börjar spöka med metabolismen och hormoner osv. Bättre immunförsvar osv.

Gpajpen
2015-03-25, 08:39
Om man är fetare än man någonsin varit, om än så lite med ett par kg bör man alltid deffa.

King Grub
2015-03-25, 09:02
Kasserat påstående?

Nej. Ju fetare man blir, desto mer kommer en fortsatt viktuppgång att bestå av fett, samtidigt som den hormonella balansen för muskeluppbyggnad blir sämre.

Sheogorath
2015-03-25, 09:05
Nej. Ju fetare man blir, desto mer kommer en fortsatt viktuppgång att bestå av fett, samtidigt som den hormonella balansen för muskeluppbyggnad blir sämre.

Och samtidigt: är det framförallt fettvikt man gått ner är det framförallt fettvikt man går upp när man börjar överäta. Den här övertron på hur man ska bulka på sig en massa muskler när man deffat är väldigt naiv kan jag tycka.

baton69
2015-03-25, 09:33
Så hur ska man göra då? Om du har ett långsiktigt mål att vara någorlunda deffad med någorlunda mycket muskelmassa är det förkastligt att spendera februari-maj till att deffa ner sig inför sommaren eftersom det ändå bara är en temporär förbättring där du bygger mindre muskler? Säg att du ligger på 20%BF och gärna vill ligga på 12% men fortsätta bygga muskler långsiktigt. Skulle en deff ner till 12% leda till att du ändå kommer tillbaka till ruta ett när du sedan börjar försöka bygga muskler igen (även om vi inte pratar grisbulk)?

King Grub
2015-03-25, 09:44
Resultatet av en deff är visuell, inte ett sätt att optimera muskeltillväxten. Under uppbyggnadsfas bör man hålla kroppsfettet i schack och inte låta sig svälla upp för mycket.

Old Nick
2015-03-25, 11:56
Jag skulle säga att någon som "nyss" deffat (om huruvida man kan ändra sin setpoint tvistar de lärde) kommer vara mer benägen att gå upp i fettvikt än någon som inte gjort det, oavsett fettmängd på den odeffade personen. Att gå från knallhård till så-som-jag-var-innan-deffen-mjuk kan gå fantastiskt fort. Det erfar nog de allra flesta som någon gång deffat.

Jag har själv varit rätt överviktig och upplever att setpointen numera är förändrad. Så länge jag äter rätt typ av kost är jag praktiskt taget oförmögen att spontant gå upp igen.

Däremot har jag ett litet spann på 5 kg som jag rör mig inom. Jag kan lätt som en plätt deffa ner mig till 75 kg. Att gå under det kräver en rätt stor ansträngning. Sedan kan jag äta hur mycket jag vill och gå upp till 80 kg. Där tar det stopp. Men detta tar någonstans mellan 6 och 12 månader.

Men viktuppgången består förstås mest av fett. Och skulle jag deffa ner mig till knallhård nivå skulle jag förmodligen lägga på mig vikt i rasande fart så fort jag började äta igen. Det är inte så att setpointen ändras bara för att man vill det. Min ändrades från fet till ofet när jag slutade äta skräp. Inte från fet till hård. Tyvärr.

Beemel
2015-03-25, 12:01
Det känns som väldigt många både på detta forum och generellt använder ordet deff istället för bantning/viktminskning/diet.
Verkar nästan som ordet deff uppfattas som coolare än andra namn på vikminskning. Gissar på att ordet deff mer antyder en fitnesslivsstill och understryker att man tränar (vilket i.o.f.s. inte alltid är fallet för de som använder ordet i fikarummet på jobbet...)
När en person på 140kg börjar prata om att deffa så blir det i min värld lite lätt konstigt.

Fördelen med "deff" är inte så många (förutom utseende) för det allra flesta.
Medan en viktminskning hos en överviktig kan ha med sig många fördelar.

Sheogorath
2015-03-25, 13:22
Jag har själv varit rätt överviktig och upplever att setpointen numera är förändrad. Så länge jag äter rätt typ av kost är jag praktiskt taget oförmögen att spontant gå upp igen.

Däremot har jag ett litet spann på 5 kg som jag rör mig inom. Jag kan lätt som en plätt deffa ner mig till 75 kg. Att gå under det kräver en rätt stor ansträngning. Sedan kan jag äta hur mycket jag vill och gå upp till 80 kg. Där tar det stopp. Men detta tar någonstans mellan 6 och 12 månader.

Men viktuppgången består förstås mest av fett. Och skulle jag deffa ner mig till knallhård nivå skulle jag förmodligen lägga på mig vikt i rasande fart så fort jag började äta igen. Det är inte så att setpointen ändras bara för att man vill det. Min ändrades från fet till ofet när jag slutade äta skräp. Inte från fet till hård. Tyvärr.

Stämmer bra med den uppfattning jag fått om hur det verkar fungera för många. :thumbup:

Stjarnan
2015-03-25, 13:41
Det känns som väldigt många både på detta forum och generellt använder ordet deff istället för bantning/viktminskning/diet.
Verkar nästan som ordet deff uppfattas som coolare än andra namn på vikminskning. Gissar på att ordet deff mer antyder en fitnesslivsstill och understryker att man tränar (vilket i.o.f.s. inte alltid är fallet för de som använder ordet i fikarummet på jobbet...)
När en person på 140kg börjar prata om att deffa så blir det i min värld lite lätt konstigt.

Fördelen med "deff" är inte så många (förutom utseende) för det allra flesta.
Medan en viktminskning hos en överviktig kan ha med sig många fördelar.

Diet behöver inte betyda viktminskning. En anorektier kan använda sig av en diet för att gå upp i vikt.
Diet=kosthållning
Deff=viktminskning

AeternusRex
2015-03-25, 14:09
Diet behöver inte betyda viktminskning. En anorektier kan använda sig av en diet för att gå upp i vikt.
Diet=kosthållning
Deff=viktminskning

Är det universellt korrekt? För mig är diet någon form av kosthållning som inte tillhör vanligt svenne ätande. Typ lchf osv.
Bantning är viktminskning och deff är riktad fettförbränning.
Tjockisar som slutar äta dåligt bantar att deffa i mina ögon är nåt helt annat med ett helt annat slutmål.

Stjarnan
2015-03-25, 14:13
Är det universellt korrekt? För mig är diet någon form av kosthållning som inte tillhör vanligt svenne ätande. Typ lchf osv.
Bantning är viktminskning och deff är riktad fettförbränning.
Tjockisar som slutar äta dåligt bantar att deffa i mina ögon är nåt helt annat med ett helt annat slutmål.

Ja, diet är en form av kosthållning oavsett viktminskning/viktuppgång.

Riktad fettförbränning? Förstår inte riktigt vad du menar..

Beemel
2015-03-25, 18:35
Diet=kosthållning
Deff=viktminskning

Ja?!? Det är jag fullt medveten om... Men nu var det vilket ord som användes jag pratade om. Och i det avseendet spelar det väl ingen roll om just ordet diet kan betyda flera saker?!?

AntonHA
2015-03-25, 22:37
Vad klassar ni som fet? Jag var smal i hela min uppväxt till för ett år sedan då jag åt sjukt mycket och gick upp typ 15 kg på några månader. Kom upp till ungefär 20%, och har nu deffat ned mig till typ 14-15%. Målet är 10%. Om jag lägger mig på ett överskott när jag är på 10% kommer det mesta som läggs på att vara fett då?

AquaRegia
2015-03-25, 22:50
Vad klassar ni som fet? Jag var smal i hela min uppväxt till för ett år sedan då jag åt sjukt mycket och gick upp typ 15 kg på några månader. Kom upp till ungefär 20%, och har nu deffat ned mig till typ 14-15%. Målet är 10%. Om jag lägger mig på ett överskott när jag är på 10% kommer det mesta som läggs på att vara fett då?

Det beror såklart på hur stort överskottet är.

AntonHA
2015-03-25, 23:15
Det beror såklart på hur stort överskottet är.

Typ 300kcal

Old Nick
2015-03-26, 08:28
Stämmer bra med den uppfattning jag fått om hur det verkar fungera för många. :thumbup:

Ja det är ju en välsignelse om man är nöjd med sitt spann. Väldigt enkelt. Man deffar lite inför sommaren och har en hyfsad form. Sedan kan man äta obehindrat typ hela sommaren och fram till nästa vår och varken behöva oroa sig för att få suboptimala träningsresultat p.g.a. för lite kalorier eller att bli alldeles för fet. Fem kilo på ett år som enkelt deffas bort på 5-10 veckor känns som en vettig "bulk".

Helst hade jag ju velat att magrutorna varit framme under sommaren. Men nuvarande situation är så bekväm att det inte känns värt att mejsla fram dem för att sedan vara hungrig hela tiden eller se dem försvinna direkt.

L-Sami
2015-03-26, 08:33
Prestationen kan förbättras i vissa idrotter om man har mindre kroppsfett, tänk löpning och hoppgrenar (då har man mindre vikt/fett att förflytta), även andra sporter där man förflyttar sin kropp där tyngd är en mindre faktor, en guardspelare i basket exempelvis.

Aping
2015-03-26, 12:21
Jag tycker att det är skönt att ha mindre fett på ffa på sommaren när jag ofta lider av värmen. Jag upplever att det är betydligt lättare (!) att dumpa överskottsvärme med mindre underhudsfett ivägen.

z_bumbi
2015-03-26, 13:03
Så hur ska man göra då? Om du har ett långsiktigt mål att vara någorlunda deffad med någorlunda mycket muskelmassa är det förkastligt att spendera februari-maj till att deffa ner sig inför sommaren eftersom det ändå bara är en temporär förbättring där du bygger mindre muskler? Säg att du ligger på 20%BF och gärna vill ligga på 12% men fortsätta bygga muskler långsiktigt. Skulle en deff ner till 12% leda till att du ändå kommer tillbaka till ruta ett när du sedan börjar försöka bygga muskler igen (även om vi inte pratar grisbulk)?

Träna vettigt hela tiden.
Ligger du på 20% så är det vettigt att gå ner till 12% om du inte redan är underviktig.
Ligg sedan kvar runt 12% runt ett halvår och sedan väljer du om du ska minska fettet mer eller om du väljer att direkt börja överäta runt 10-12 veckor.
Efter varje period av överätning så ligger du stilla i vikt för att få en chans att bygga några muskler under längre tid.

Fet för den generella personen är ett BMI över 30, för de som styrketränar och också lägger på sig muskelmassa så förskjuts siffran uppåt dvs man kan ha ett BMI över 30 utan att vara fet.

Fettprocent är i sammanhanget inte intressant om man inte också vet kroppsvikt, kroppslängd och mängd muskelmassa.

Har man inte något så när pålitliga mätningar av kroppsfett så tjänar man inte ett dugg på att gissa vad man har utan då får man gå efter hur träningen går och hur kroppen utvecklas.

Ozziking
2015-03-26, 17:01
Jag trodde det låg till såhär, angående begreppen:

Deff = Viktminskning med syfta att bibehålla/bygga så mycket muskelmassa som möjligt.
Banta = Viktminskning utan styrketräning och bibehållandet av muskler inkopplat.
Diet = En viss kosthållning för viktupp/nergång (Som sagt).

Ozziking
2015-03-26, 17:18
Resultatet av en deff är visuell, inte ett sätt att optimera muskeltillväxten. Under uppbyggnadsfas bör man hålla kroppsfettet i schack och inte låta sig svälla upp för mycket.

Finns det andra aspekter på hur man kan hålla kroppsfettet i schack än att hålla sig till ett mindre överskott och minska ner socker och onödigt fet mat?

AntonHA
2015-03-26, 17:49
Finns det andra aspekter på hur man kan hålla kroppsfettet i schack än att hålla sig till ett mindre överskott och minska ner socker och onödigt fet mat?

Socker och fet man spelar la ingen roll så länge överskottet inte är stort?