handdator

Visa fullständig version : Stryka och kroppsvikt

BigSyke
2015-03-22, 09:25
Hej på er.

Har länge tänkt på det där med stark och kroppsvikt.
Känns som många tänker enbart på kroppsvikten.
Mycket snack om 1,5 eller 2 ggr kropssvikt bla bla bla.

Det är många som jämför styrkan och tänker att Kalle 80kg drar 160 kg marklyft är bättre än Pelle 100 som drar 185 kg för att kalle drar 2 ggr kroppsvikten medans Pelle drar 1,85 ggr kroppsvikten.

Detta påstående är helt korkat i min mening och totalt orelevant.
För att det enda man vet är att Pelle är faktiskt starkare och inget annat.

Att bara titta på kroppsvikten säger inget.
Pelle på 100 kg är kanske längre, mer fett på kroppen och kortare eller längre lemmar som gör att han får kämpa mer för att dra eller pressa en vikt.

Pelle kanske har tjockar benstomme, mer fett på kroppen vilket är att han på 100 pannor har kanske mindre kg muskler än Kalle som väger 80 kg.

Ska man jämföra då måste man räkna in alla parametrar eller ge fan i det och bara titta på vikten man drar eller pressar.

Kroppsfett
Muskelmassa
Längd
Mängden skellet
Längden på armar, ben, torso och t.ex storlek på bröstkorg.

Olegh
2015-03-22, 09:50
Stora och långa personer har grinat över detta sedan urminnes tider känns det som. Man måste inte alls antingen bortse från kroppsvikt helt eller räkna in alla tänkbara parametrar. Tänk om Kalles mormor dog dagen innan, så han kunde inte ladda maximalt med riskakor för att han låg på köksgolvet och vred sig i tårar? Med en bättre uppladdning hade han matchat Pelle.

myling
2015-03-22, 09:55
Fast att "räkna in alla parametrar" blir i princip omöjligt. Så alternativen blir således, antal lyfta kilon eller andel av kroppsvikt. I alla fall på hobbynivå.

Finns ju en anledning till att det är indelat i kroppsvikt på tävlingar. Gäller att ha bäst förutsättningar på given kroppsvikt, oavsett "parametrar".

Olegh
2015-03-22, 10:07
Hur tror ni längdklasser istället för viktklasser hade funkat?

BigSyke
2015-03-22, 10:14
Stora och långa personer har grinat över detta sedan urminnes tider känns det som. Man måste inte alls antingen bortse från kroppsvikt helt eller räkna in alla tänkbara parametrar. Tänk om Kalles mormor dog dagen innan, så han kunde inte ladda maximalt med riskakor för att han låg på köksgolvet och vred sig i tårar? Med en bättre uppladdning hade han matchat Pelle.

Alla parametrar när det gäller fysiken på kroppen. Man kan inte väga känslor eller genetiska förutsättningar.

BigSyke
2015-03-22, 10:17
Fast att "räkna in alla parametrar" blir i princip omöjligt. Så alternativen blir således, antal lyfta kilon eller andel av kroppsvikt. I alla fall på hobbynivå.

Finns ju en anledning till att det är indelat i kroppsvikt på tävlingar. Gäller att ha bäst förutsättningar på given kroppsvikt, oavsett "parametrar".

Ja för att de lätta klassar har aldrig som helst någon chans mot någon som är större och starkare. Då hade de lätta aldrig någonsin vunnit något.

Detta är den enda anledningen. Ska man titta på kroppsvikt då hade styrketävlingar varit baserade på relativ styrka. Vilket inte är fallet.

BigSyke
2015-03-22, 10:17
Hur tror ni längdklasser istället för viktklasser hade funkat?

Kasst....

Men när man mäter vem som är starkare så är snubben som lyfter mer starkare än den som lyfter mindre. Så jävla enkelt

Olegh
2015-03-22, 10:21
Visst är det så. Han som lyfter mest är starkast. Han som lyfter mest relativt sin kroppsvikt är starkast relativt sin kroppsvikt.

Mitosis
2015-03-22, 10:24
Man kan se styrka som absolut och relativ.

Ifall man väger 80kg och drar 160kg i marklyft, medans en andra person väger 100kg och drar 180kg.
Så är den som väger 80kg starkare relativt till sin egna vikt, men svagare i absolut styrka.

vvrab
2015-03-22, 10:39
Vad är det som är du är upprörande över? Blir du upprörd över att kvinnor tävlar för sig i friidrott eller att 10 åriga pojkar inte tävlar i samma liga som 26åriga män i fotboll?

BigSyke
2015-03-22, 10:40
Man kan se styrka som absolut och relativ.

Ifall man väger 80kg och drar 160kg i marklyft, medans en andra person väger 100kg och drar 180kg.
Så är den som väger 80kg starkare relativt till sin egna vikt, men svagare i absolut styrka.

Ja precis men jag förstår inte det med relativt. Helt meningslöst.

En som är smällfet på 130 kg kan väl fan inte vara starkare än någon som är fit på 80 kg. När man mäter styrka så är väl den enda intressanta vem som lyfter mest.

BigSyke
2015-03-22, 10:42
Vad är det som är du är upprörande över? Blir du upprörd över att kvinnor tävlar för sig i friidrott eller att 10 åriga pojkar inte tävlar i samma liga som 26åriga män i fotboll?

Det är just så det ska vara.. låt kvinnor tävla med kvinnor och pojkar med pojkar.

Men du kan ju inte säga att pojken är snabbare än kvinnan för att ja relativt för sin ålder så är han det.

Alexton
2015-03-22, 10:53

En som är smällfet på 130 kg kan väl fan inte vara starkare än någon som är fit på 80 kg. När man mäter styrka så är väl den enda intressanta vem som lyfter mest.

Varför är det helt meningslöst ?
Du mäter sagt styrka efter parametrar oavsett.
Starkast i bänkpress (med alla regler, tröja?), starkast i marklyft (med/utan dräkt, strongman eller SL version?), starkast i böj (SL eller OL?)

Du kan försöka göra det lätt men det är det inte. En normal 130kg person som är tjock har troligtvis mer muskelmassa än en random 80kg fit person. Parametrarna igen är "hur fit, vad för fit, vad för typ av tränad" osv.

Viktklasser i SL/OL finns där av en anledning, det är för att det är ett tävligtmoment.
Om du ska mäta total styrka så är troligtvis ett genomsnitt av flera grenar typ strongman.

Bara A eller B alternativ vem kan lyft den tynga stenen så borde det vara personen som är störst, men om det är intressant, njea.

bubbe
2015-03-22, 10:57
Wilks formula finns för att kunna jämföra totalen i styrkelyft mellan olika kroppsvikter. Glöm det där med 1,5x, 2x. Det enda man får ut av den jämförelsen är om man vill gå ner i vikt men kunna behålla sin motivation även fast man blivit svagare.

vvrab
2015-03-22, 10:59
Men du kan ju inte säga att pojken är snabbare än kvinnan för att ja relativt för sin ålder så är han det.
Ibland syftar "snabbare" eller "starkare" på relativt till något och ibland i absolut mening. Det bör framkomma från kontexten.

Att relativisera förekommer överallt och poängen med det är att göra jämförelser mer realistiska. Det är därför man inom makroekonomi brukar tala om "per capita" eller "% av BNP".

Mitosis
2015-03-22, 11:11

Själv så tycker jag att relativ styrka är mer intressant, då det handlar om att "maxa" inom en ram.
Tävlar du i en viktklass, t.ex -83kg så handlar det ju om vem som kan lyfta mest vikt relativt sin egna vikt.

Samma sak som med bilar, där du är ute efter så många hästkrafter/kg som möjligt.

Jockefoten
2015-03-22, 11:37
Kan inte vi småttingar få vinna i något?

Rikard Jansson
2015-03-22, 12:22
Något som fungerar bättre än wilks tycker jag är lyft vikt utöver sin egen kroppsvikt.

Henchman
2015-03-22, 17:06
Kalle kanske gör 15 chin-ups medan Pelle gör 8.
Kalle kanske orkar ta sig upp för trappor snabbare än Pelle.

Om Kalle då är längre och förflyttar vikten längre, kanske ska då Pelle starta på en platå för att jämna ut lyftvägen? Eftersom du verkar vara ute efter effekten/energin som lyftet genererar.

Du letar inom fel sport för att avse vem som är starkast TM, strongman är nog mera rätt ute.

ceejay
2015-03-22, 18:07
Går väl inte att göra så mycket annat i styrkelyft än som det är nu, viktklasser. Problemet är bara att jag skulle behöva väga sanslöst mycket för att vara konkurrenskraftig :D

Tyrwing
2015-03-22, 18:13
Går väl inte att göra så mycket annat i styrkelyft än som det är nu, viktklasser. Problemet är bara att jag skulle behöva väga sanslöst mycket för att vara konkurrenskraftig :D

Jo det problemet är ju alltid kul. :( bara 10-30kg kvar innan man är i vettig vikt.

Linjedomarn
2015-03-22, 19:07
"Det är många som jämför styrkan och tänker att Kalle 80kg drar 160 kg marklyft är bättre än Pelle 100 som drar 185 kg för att kalle drar 2 ggr kroppsvikten medans Pelle drar 1,85 ggr kroppsvikten."

Ja Pelle är den starkaste av dem men det låter som Kalle är betydligt mer vältränad och får därmed min respekt.

Kan man inte bara få ha sina egna värderingar?. Några faktorer som kan göra Kalles resultat mer imponerande än Pelles: Ålder, träningserfarenhet osv.

Brimon
2015-03-22, 19:27

Helvete vad jag ska sno den här citatet varje gång någon polare säger något om att jag bara är stark för jag e kort eller så.

BigSyke
2015-03-22, 19:45
"Det är många som jämför styrkan och tänker att Kalle 80kg drar 160 kg marklyft är bättre än Pelle 100 som drar 185 kg för att kalle drar 2 ggr kroppsvikten medans Pelle drar 1,85 ggr kroppsvikten."

Ja Pelle är den starkaste av dem men det låter som Kalle är betydligt mer vältränad och får därmed min respekt.

Kan man inte bara få ha sina egna värderingar?. Några faktorer som kan göra Kalles resultat mer imponerande än Pelles: Ålder, träningserfarenhet osv.

Ja Kalle är kanske mer vältränad för att Pelle har kanske 25 % bF och är 190 cm lång medan Kalle har kanske 8 % på 170 cm. Då är Kalles bedrift mycket mer imponerande. Trots mycket mer fett och längre drar han mer vikt.

Sen är jag för just det med viktklasser för att man ska tävla i en specifik "fack". Men att jämföra bara gånger kroppsvikt är helt off i min värld. Säger ju inte ett smack.

rolf
2015-03-22, 20:38
Wilks-poäng existerar ju, och används, av en anledning.

Scratch89
2015-03-22, 20:44
Jag har inte börjat stryka mer trots att jag blivit tyngre. Gör jag fel?

filmjölk
2015-03-23, 00:36
Jag håller med TS. Om jag hade tävlat hade det retat mig om någon liten manlet som ser ut som en krympt Arnold, på 165cm och 92,9kg tung med rutor på magen skulle få för sig att han gör relativt bra prestationer pga. låg kroppsvikt. Att kroppsvikten är låg är skitsamma om man är byggd som en ministridsvagn.

Finns en sådan i styrkesport borde han förpassa till tungvikten.

Agitator
2015-03-23, 00:49
Angående wilks, är väl många som vill att den ska uppdateras. Har ju några år på nacken.

spoon
2015-03-23, 02:21
Wilks fungerar bra för att jämföra resultat. Ladda hem en wilks kalkylator och jämför lite resultat så märker du det.

bubbe
2015-03-23, 07:13
Wilks fungerar bra i totalen i styrkelyft. Tyvärr används den felaktigt för att även jämföra grenresultat vilket den inte är konstruerad för och ger missvisande poäng. Lätta lyftare ofta högre poäng i marklyft och tyngre lyftare högre poäng i bänkpress.

spoon
2015-03-23, 07:41
Ser man på totalen med utrustning så tycker jag att det stämmer bra. 400 är bra 500 är mycket bra 600 är världsklass. CYC, Kjell Egil, Olech och Fedisienko ligger på ungefär samma poäng. Det är stor skillnad i vikt på dom men inte stor skillnad i prestation eller wilks.

MtotheM
2015-03-23, 09:44
Ser man på totalen med utrustning så tycker jag att det stämmer bra. 400 är bra 500 är mycket bra 600 är världsklass. CYC, Kjell Egil, Olech och Fedisienko ligger på ungefär samma poäng. Det är stor skillnad i vikt på dom men inte stor skillnad i prestation eller wilks.

Eller typ 350 bra, 430 mycket bra, 500 världsklass klassiskt.