Logga in

Visa fullständig version : Bostadsrätt vs hyresrätt?

Puryeah
2015-03-17, 21:51
Hur ser ni på detta egentligen? Min hjärna har gått på högvarv den senaste tiden för att jag inte kan bestämma mig. Så tänkte höra era egna erfarenheter och åsikter.

Jag är 21 år gammal, bor fortfarande hemma och har billig hyra jämfört med att bo i egen lägenhet, fast jobb osv.

Har sparat ihop såpass mycket att jag har till en insats till en lägenhet på drygt 1450 000:-. Har även lånelöfte. Men då är ju kapitalet slut så att säga, så jag får i så fall spara ihop mer då möbler och allt ska inhandlas.

Hur tror ni det blir med de nya amorteringskraven? Kan det vara smartare att köpa till hösten än idag?

Har tackat nej till två hyresrätter jag kikade på i helgen, kollade på en annan igår som jag är sugen på. Måste bestämma mig idag. Men då känns det som att jag "kastar" pengar i sjön som jag kunde ha lagt i en bostadsrätt istället. Men samtidigt så är man ju inte låst för fem öre när man hyr.

Lite tips och funderingar uppskattas så man kanske kan bli lite klokare på detta!

Exdiaq
2015-03-17, 21:56
http://www.rikatillsammans.se/2014/07/24/intervjuad-i-sydsvenskan-kring-mitt-val-att-bo-i-en-hyresratt/

Fordon
2015-03-17, 21:58
Det är bättr att köpa idag än till hösten med de nya amorteringskraven. Som det är nu har du valfrihet att amortera på det samma som det kommande systemet. Skillnaden är att dj nu kan anpassa det till din ekonomi på ett bättre sätt. Just nu kanske du inte kan amortera, men om ett par månader kan du amortera mycket mer osv. Någon gång kanske du blir långtidssjuk, och då kan det vara bra att inte behöva amortera lika mycket under tiden för att då ekonomin att gå ihop.

Puryeah
2015-03-17, 22:03
Det är bättr att köpa idag än till hösten med de nya amorteringskraven. Som det är nu har du valfrihet att amortera på det samma som det kommande systemet. Skillnaden är att dj nu kan anpassa det till din ekonomi på ett bättre sätt. Just nu kanske du inte kan amortera, men om ett par månader kan du amortera mycket mer osv. Någon gång kanske du blir långtidssjuk, och då kan det vara bra att inte behöva amortera lika mycket under tiden för att då ekonomin att gå ihop.

Jo, men jag tänkte mer ifall det kanske kan vara så att folk "stressköper" lite nu pga det. Och att det därför blir bättre till hösten, och då menar jag inte lägre utropspriser. Men att konkurrensen kan bli lägre och därför inte alls samma budgivning.

Bara en tanke.

PixelMiner
2015-03-17, 22:13
Generellt sätt brukar ju priserna stiga lite kring terminsstart i högskolestäder, vilket kan vara en anledning att inte vänta till hösten.

xodd
2015-03-17, 22:16

Det där är väl ändå inte sant. Vi har inte en aning om hur priserna kommer påverkas om Finansinspektionens förslag går igenom. Det kan med andra ord komma en sättning eller ett prisfall. Ingen vet, går bara att spekulera. Du kan med andra ord förlora ganska stora belopp över en natt, men som sagt, ingen vet. Kan vara så att små billiga lägenheter inte påverkas alls lika mycket av ett amorteringskrav som lite större dyrare.

Att amortera är något positivt, och får väl ändå ses som en form av sparande åt en själv. Finansinspektionen har även i sitt förslag lagt undantag till amorteringen, till exempel vid arbetslöshet, sjukdom etc.

När du säger att du har sparat ihop så du kan köpa en lägenhet för drygt 1,5 miljoner förutsätter jag att du har sparat ihop drygt 15% eller 225000kr? Du kommer antagligen ändå behöva amortera på dina topplån.

Jag hade haft lite is på magen och väntat tills att förslaget blir verklighet och inte följt med hetsen hos dom som vill köpa innan för att man minsann slipper amortera.

Trouble
2015-03-17, 22:24
Kör på bara

http://cornucopia.cornubot.se/2014/10/bostadsrattspriserna-utveckling-1970.html

mangemani
2015-03-17, 22:24
bostadsrätt, garanterat.
men har du planer på att flytta vidare senare, så är det inget jag rekommenderar, då är hyresrätt bättre.

Puryeah
2015-03-18, 19:58
Det där är väl ändå inte sant. Vi har inte en aning om hur priserna kommer påverkas om Finansinspektionens förslag går igenom. Det kan med andra ord komma en sättning eller ett prisfall. Ingen vet, går bara att spekulera. Du kan med andra ord förlora ganska stora belopp över en natt, men som sagt, ingen vet. Kan vara så att små billiga lägenheter inte påverkas alls lika mycket av ett amorteringskrav som lite större dyrare.

Att amortera är något positivt, och får väl ändå ses som en form av sparande åt en själv. Finansinspektionen har även i sitt förslag lagt undantag till amorteringen, till exempel vid arbetslöshet, sjukdom etc.

När du säger att du har sparat ihop så du kan köpa en lägenhet för drygt 1,5 miljoner förutsätter jag att du har sparat ihop drygt 15% eller 225000kr? Du kommer antagligen ändå behöva amortera på dina topplån.

Jag hade haft lite is på magen och väntat tills att förslaget blir verklighet och inte följt med hetsen hos dom som vill köpa innan för att man minsann slipper amortera.

Summan stämmer ganska bra där ja.

Precis, det är i de banorna jag går också, att inte stressköpa just nu. Vi får se hur det blir, tackade ja till en hyresrätt igår efter en jävla massa tänkande fram och tillbaka. Dock är det 6 andra som har samma erbjudande så är inte alls säkert att jag får den. Annars sparar jag vidare bara och köper senare det här året eller så :)

JamesD
2015-03-18, 20:09
Bostadsrätt ger högre livskvalitet och bättre ekonomi i de flesta fallen skulle jag tro.

http://www.rikatillsammans.se/2014/07/24/intervjuad-i-sydsvenskan-kring-mitt-val-att-bo-i-en-hyresratt/

Det var rätt mycket tankevurpor i den artikeln. Begriper faktiskt inte alls poängen som människan försöker göra. Dumskallen har bott i hyresrätt i 10 år och försöker få det att verka smart? Hade han köpt en bostadsrätt för 10 år sedan hade han förmodligen gjort miljonvinst i en storstad.

Argumentet att pengarna stannar i bostaden håller ju inte heller för fem öre. Många i mina trakter säljer husen på gamla dagar och flyttar till hyresrätter. De tycker nog definitivt att deras hus har varit bra investeringar när 1.5-2 miljoner ramlar in på kontot.

petah
2015-03-18, 20:14
.

+1 på hela posten

Olegh
2015-03-18, 20:20
Ptja, det stämmer ju att det är en form av spekulering. Historiskt sett med väldigt goda odds.

HVR
2015-03-18, 20:27
Jag tycker att Jan Bolmesson har en mycket bra poäng i det han säger. Ägandekostande kommer idag att vara relativt lika med den enda stora skillnaden att i en bostadsrätt står du idag med en i bästa fall medelstor risk och i värsta fall en monumental risk. Ett stort lån, upphaussad bostadsmarknad massa realrisk i form av oförutsedda utgifter med mera. Att få lov att klä väggarna med hellokitty tapeter och hänga upp s&m gungor i alla rum är för mig inte värt risken.

Att säga att "jamen titta så mycket man har tjänat tidigare på att äga sin bostadsrätt!" är ungefär lika klokt som att i januari år 2000 säga "klart man skall köpa massa IT-aktier, titta så mycket man tjänat på det tidigare". Warren buffet uttryckte det klokt; "If past history was all there was to the game, the richest people would be librarians".

JamesD
2015-03-18, 20:51
Jag tycker att Jan Bolmesson har en mycket bra poäng i det han säger. Ägandekostande kommer idag att vara relativt lika med den enda stora skillnaden att i en bostadsrätt står du idag med en i bästa fall medelstor risk och i värsta fall en monumental risk. Ett stort lån, upphaussad bostadsmarknad massa realrisk i form av oförutsedda utgifter med mera. Att få lov att klä väggarna med hellokitty tapeter och hänga upp s&m gungor i alla rum är för mig inte värt risken.

Att säga att "jamen titta så mycket man har tjänat tidigare på att äga sin bostadsrätt!" är ungefär lika klokt som att i januari år 2000 säga "klart man skall köpa massa IT-aktier, titta så mycket man tjänat på det tidigare". Warren buffet uttryckte det klokt; "If past history was all there was to the game, the richest people would be librarians".

Fast lik förbannat har hyresrättsdyrkarna alltid fått fel, har de inte det? Även om man köpte precis före krisen på 90-talet så hade en försäljning idag genererat rejäl vinst. Vad hade det spelat mig för roll om min villa hade varit värd bra mycket mindre än jag köpte den för under några år på 90-talet? Priserna har sedan dess ändå gått förbi och bortom det jag köpte för. Och även om de inte till slut hade gjort det så köper man inte dyrare än att man har råd med en nedgång.

De som drabbas är de som köper dyrare än de har råd med. Man ska göra smarta affärer och räkna med worst case-scenarion. Då har man inte något att vara rädd för. Och vill man inte bo som en pajas i en hyresrätt hela livet så har man inget val. Det enda man kan göra är att köpa med skallen.

Att priserna både kan gå upp och ner får man räkna med. Det är så klart inte garanterat att priserna går upp. Det gör inte en bostadsrätt eller villa till mindre av en investering för det. Investeringar kan vara både bra och dåliga. Det gör inte heller Jan Bolmesson till något geni för att han stått utanför 10 års uppgång på bostadsmarknaden. Jag har svårt att se ett scenario där en så spektakulär krasch äger rum att han skulle ha förlorat några enorma summor på en lägenhet köpt för tio år sedan. En lägenhet i Stockholms innerstad kommer liksom aldrig att kosta 500 000 kr.

Sparven från Minsk
2015-03-18, 21:02
Hyr hus, is the shit!

HVR
2015-03-18, 21:30
Fast lik förbannat har hyresrättsdyrkarna alltid fått fel, har de inte det? Även om man köpte precis före krisen på 90-talet så hade en försäljning idag genererat rejäl vinst. Vad hade det spelat mig för roll om min villa hade varit värd bra mycket mindre än jag köpte den för under några år på 90-talet? Priserna har sedan dess ändå gått förbi och bortom det jag köpte för. Och även om de inte till slut hade gjort det så köper man inte dyrare än att man har råd med en nedgång.

De som drabbas är de som köper dyrare än de har råd med. Man ska göra smarta affärer och räkna med worst case-scenarion. Då har man inte något att vara rädd för. Och vill man inte bo som en pajas i en hyresrätt hela livet så har man inget val. Det enda man kan göra är att köpa med skallen.

Att priserna både kan gå upp och ner får man räkna med. Det är så klart inte garanterat att priserna går upp. Det gör inte en bostadsrätt eller villa till mindre av en investering för det. Investeringar kan vara både bra och dåliga. Det gör inte heller Jan Bolmesson till något geni för att han stått utanför 10 års uppgång på bostadsmarknaden. Jag har svårt att se ett scenario där en så spektakulär krasch äger rum att han skulle ha förlorat några enorma summor på en lägenhet köpt för tio år sedan. En lägenhet i Stockholms innerstad kommer liksom aldrig att kosta 500 000 kr.

Återigen, att bara titta bakåt är en ganska dålig strategi. Allting är klart som korvspad när man sitter där med facit i hand. Att bygga hela sin argumentation på att "så har det varit förut!" leder knappast till kloka investeringar. När på 90-talet hade vi negativ ränta?

"Att priserna både kan gå upp och ned" är såklart sant. Det krävs ingen raketforskare för att säga. Att kunna sia om sannolikheten för endera utfallet är dessto svårare.

"Det är såklart inte säkert att priserna går upp. Det gör inte en bostadsrätt eller villa till en mindre investering för det." - Jo, självklart gör det det.

På vilket sätt är man en pajas om man bor i hyresrätt?

Minimjölk
2015-03-18, 21:40
Jag bor i hus som jag amorterat av. Den dag jag väljer att sälja av går hela beloppet in på kontot vilket är en väldigt skön säkerhet men den stor vinsten för mig är den lägre månadskostnaden idag och för all framtid.

Att bara köpa ett boende som någon form av pensionsförsäkring är lite feltänk tycker jag då du faktiskt måste sälja ditt hus för att få loss dessa pengarna, det är just där den lägre boendekostnaden kommer in, ser du till att hamna där kan du vid sidan lägga av de extra pengarna som sedan kan säkra din framtid oavsett om du vill flytta eller bo kvar.

Sedan har vi sak till som många i nuläget glömmer. Det finns väldigt många självutnämnda experter just idag som målar upp en bild hur man skall stå där med alla sina tillgångar i en aktiedepå. Det har bara under 2000-talet varit tre rejäla svackor som fått folk att tänka helt annorlunda men det verkar bortglömt idag 2015. Det kan vara ett bra alternativ att inneha både värdepapper och en bostad och därmed inte lägga alla äggen i en korg.

Sedan är det väl egentligen ännu viktigare hur du tror du kommer trivas i ditt nya boende, det är väl viktigare än att det är det mest ekonomiska alternativet? Jag bor inte dör jag gör för att jag skall tjäna pengar på boendet utan för att jag trivs i det huset jag bor.

Trouble
2015-03-18, 21:53
JamesD, vad tänker du om den här grafen? Känns det fortfarande smart att köpa in sig i en bostadsrätt i nuläget?

http://1.bp.blogspot.com/-XEdqxCAfBLM/VDPfUURUetI/AAAAAAAAbc8/v1V-aruF0x8/s1600/bostadsratter_1980-2014p.png

Vän av ordning noterade att man till 1996 befann sig rejält under BNP, så ett större ras än så är inte omöjligt. Där priserna kraschade som värst under 90-talet såg man inte ovanstående grafs nedgång med 24%, utan nedgångar upp till 90 - 99%. På en del håll gav man rent av bort bostadsrätter gratis, bara för att kunna fly(tta). Och då var som vi ser den bubblan minimal jämfört med idag. Man kan konstatera att kraschen på 90-talet nästan tog tillbaka priserna till KPI, vilket idag skulle innebära en krasch på 88%.

Puryeah
2015-03-18, 21:59
Jag bor i hus som jag amorterat av. Den dag jag väljer att sälja av går hela beloppet in på kontot vilket är en väldigt skön säkerhet men den stor vinsten för mig är den lägre månadskostnaden idag och för all framtid.

Att bara köpa ett boende som någon form av pensionsförsäkring är lite feltänk tycker jag då du faktiskt måste sälja ditt hus för att få loss dessa pengarna, det är just där den lägre boendekostnaden kommer in, ser du till att hamna där kan du vid sidan lägga av de extra pengarna som sedan kan säkra din framtid oavsett om du vill flytta eller bo kvar.

Sedan har vi sak till som många i nuläget glömmer. Det finns väldigt många självutnämnda experter just idag som målar upp en bild hur man skall stå där med alla sina tillgångar i en aktiedepå. Det har bara under 2000-talet varit tre rejäla svackor som fått folk att tänka helt annorlunda men det verkar bortglömt idag 2015. Det kan vara ett bra alternativ att inneha både värdepapper och en bostad och därmed inte lägga alla äggen i en korg.

Sedan är det väl egentligen ännu viktigare hur du tror du kommer trivas i ditt nya boende, det är väl viktigare än att det är det mest ekonomiska alternativet? Jag bor inte dör jag gör för att jag skall tjäna pengar på boendet utan för att jag trivs i det huset jag bor.

Vettigt inlägg, det har jag också tänkt på. Den låga månadskostnaden i framtiden. Om jag köper kommer jag dock inte bo där för resten av livet.

Och det sista stycket är väl egentligen den största anledningen varför jag ens är sugen på att köpa istället för att hyra. Att kunna välja det hem du verkligen känner att du vill ha, och dessutom göra det precis som du vill. Och om t. ex köket måste renoveras så är det lugnt, för att man kan samtidigt se det som en investering, pengarna du lägger får du ganska garanterat tillbaka liksom. Medans man i en hyresrätt mest får vara nöjd med läget och slänga upp några tavlor och måla om på sin höjd.

JamesD
2015-03-18, 22:07
Återigen, att bara titta bakåt är en ganska dålig strategi. Allting är klart som korvspad när man sitter där med facit i hand. Att bygga hela sin argumentation på att "så har det varit förut!" leder knappast till kloka investeringar. När på 90-talet hade vi negativ ränta?

"Att priserna både kan gå upp och ned" är såklart sant. Det krävs ingen raketforskare för att säga. Att kunna sia om sannolikheten för endera utfallet är dessto svårare.

"Det är såklart inte säkert att priserna går upp. Det gör inte en bostadsrätt eller villa till en mindre investering för det." - Jo, självklart gör det det.

På vilket sätt är man en pajas om man bor i hyresrätt?

Fast jag var aldrig ute efter att argumentera om priserna kan rasa eller ej. Visst kan de göra det. Det jag inte förstår är poängen med att sitta och tycka att man är smart som bott i hyresrätt i 10 år. Det är som att jag skulle påstå att jag är riktigt begåvad som inte varit med på en akties rusning bara för att den kan gå ned i morgon. Fånigt.

Men att varna folk för att köpa dyrare än de har råd med, visst. Men så länge man räknar med vad som kan hända så är det lugnt. Killen i artikeln påstår ju sig ha råd med en flashig villa, att då sitta en hyresrätt tycker jag är dumt. Men somliga tycker att livskvalitet är en sak, somliga en annan. Jag hade tyckt att risken var värd det i alla fall.

Trouble: Än en gång, om man har råd, och vill bo i bostadsrätt: Gör det. Att spekulera i eventuella bubblor är omöjligt. Vi kan lika gärna sitta här om 10 år till och se att priserna gått upp, eller legat kvar, utan någon krasch. Dessutom kan jag tänka mig att väldigt många som ägde bostad under 90-talet inte alls märkte av krisen. Som sagt, vad spelar det för roll vad bostaden är värd när man inte ska sälja?

Agitator
2015-03-18, 22:16
Fast jag var aldrig ute efter att argumentera om priserna kan rasa eller ej. Visst kan de göra det. Det jag inte förstår är poängen med att sitta och tycka att man är smart som bott i hyresrätt i 10 år. Det är som att jag skulle påstå att jag är riktigt begåvad som inte varit med på en akties rusning bara för att den kan gå ned i morgon. Fånigt.

Men att varna folk för att köpa dyrare än de har råd med, visst. Men så länge man räknar med vad som kan hända så är det lugnt. Killen i artikeln påstår ju sig ha råd med en flashig villa, att då sitta en hyresrätt tycker jag är dumt. Men somliga tycker att livskvalitet är en sak, somliga en annan. Jag hade tyckt att risken var värd det i alla fall.

Trouble: Än en gång, om man har råd, och vill bo i bostadsrätt: Gör det. Att spekulera i eventuella bubblor är omöjligt. Vi kan lika gärna sitta här om 10 år till och se att priserna gått upp, eller legat kvar, utan någon krasch. Dessutom kan jag tänka mig att väldigt många som ägde bostad under 90-talet inte alls märkte av krisen. Som sagt, vad spelar det för roll vad bostaden är värd när man inte ska sälja?

På 90 talet med ej så stora skulder på billiga bostäder, inte så mycket.

Med dagens miljonbelopp utan amortering och räntenivåer som kan bli helt knasiga och en negativ ränta och inflation på det hela, en helt annan verklighet att leva med.

smeander
2015-03-18, 22:35
Hur ser ni på detta egentligen? Min hjärna har gått på högvarv den senaste tiden för att jag inte kan bestämma mig. Så tänkte höra era egna erfarenheter och åsikter.

Jag är 21 år gammal, bor fortfarande hemma och har billig hyra jämfört med att bo i egen lägenhet, fast jobb osv.

Har sparat ihop såpass mycket att jag har till en insats till en lägenhet på drygt 1450 000:-. Har även lånelöfte. Men då är ju kapitalet slut så att säga, så jag får i så fall spara ihop mer då möbler och allt ska inhandlas.

Hur tror ni det blir med de nya amorteringskraven? Kan det vara smartare att köpa till hösten än idag?

Har tackat nej till två hyresrätter jag kikade på i helgen, kollade på en annan igår som jag är sugen på. Måste bestämma mig idag. Men då känns det som att jag "kastar" pengar i sjön som jag kunde ha lagt i en bostadsrätt istället. Men samtidigt så är man ju inte låst för fem öre när man hyr.

Lite tips och funderingar uppskattas så man kanske kan bli lite klokare på detta!

En hyresrätt kostar enbart pengar.
En bostadsrätt kan du tjäna pengar på.

Hyresrätt: Du behöver inte köpa ny spis, hyresvärden står för sådana kostnader, men du får inte måla, lägga nytt golv eller på annat sätt förändra lägenheten.
Bostadsrätt: Du får köpa allt själv om något går sönder, men du får i stort sätt göra vad du vill med lägenheten.

Anton Fräs
2015-03-18, 23:44
En hyresrätt kostar enbart pengar.
En bostadsrätt kan du tjäna pengar på.

Hyresrätt: Du behöver inte köpa ny spis, hyresvärden står för sådana kostnader, men du får inte måla, lägga nytt golv eller på annat sätt förändra lägenheten.
Bostadsrätt: Du får köpa allt själv om något går sönder, men du får i stort sätt göra vad du vill med lägenheten.

Man kan även förlora pengar på en bostadsrätt, viktig poäng.

mattepatte
2015-03-19, 06:38
Asså för helvete ni som helt förkastar att vi faktiskt kan ha en bostadsbubbla, en ganska rejäl sådan.
Det är ju för fan respektlöst att försumma det när någon ber om tips, det är ett jävligt tungt argument för att i dagens tider bo i en hyresrätt, det kan sätta djupa spår i någons ekonomi för resten av livet om man gör en felaktig investering i en bostadsrätt.

Vem är jag att tala om att vi kan ha en bostadsbubbla? Ingen, men det finns erkända ekonomer som siar om att vi har en bostadsbubbla och det är seriösa saker, det är ingen jävla teve man köper på avbetalning.

Att köpa en bostadsrätt idag är som att köpa en aktie i en rusning, ja. Alla vet att den kan krascha och det är en risk, en STOR risk att ta med i kalkylen.

Nej jag säger inte att hyresrätt idag per automatik är bättre, men lite respekt för folks ekonomi och framtid och sluta vara så ignoranta.
Alla har inte heller råd att köpa en bostadsrätt men det vet vi ju.
Nästa gång någon skriver "har du råd att köpa bostadsrätt, gör det" så klöser jag ut mina ögon.

Fordon
2015-03-19, 07:02

Vad är det som inte är sant? Jag har inte pratat om några priser. Men till hösten så blir det ju hårdare amorteringskrav. Jag har inte sagt att amortering är dåligt. Jag säger att eftersom det är större valfrihet att att amortera på sina egna villkor nu, så är det bättre.

agazza
2015-03-19, 07:45
JamesD, vad tänker du om den här grafen? Känns det fortfarande smart att köpa in sig i en bostadsrätt i nuläget?

[IMG]http://1.bp.blogspot.com/-XEdqxCAfBLM/VDPfUURUetI/AAAAAAAAbc8/v1V-aruF0x8/s1600/bostadsratter_1980-2014p.png[/IG]

Alltså, det kommer bli otroligt roligt då detta läge är ett skolexempel på psykologi och kurvan kommer i princip se ut som en kalkerad bild av en bubbla, och alla kommer ändå försöka säga "ja men vi visste ju inte, hur skulle vi ha kunnat vetat detta?" och självklart, att det är alla andras fel än sitt eget :D

Nog från mig i detta ämne. Det är inte värt tiden att försöka diskutera scenarion

Trouble
2015-03-19, 08:24
Alltså, det kommer bli otroligt roligt då detta läge är ett skolexempel på psykologi och kurvan kommer i princip se ut som en kalkerad bild av en bubbla, och alla kommer ändå försöka säga "ja men vi visste ju inte, hur skulle vi ha kunnat vetat detta?" och självklart, att det är alla andras fel än sitt eget :D

Nog från mig i detta ämne. Det är inte värt tiden att försöka diskutera scenarion

Frågan är bara, som jag tror du var inne på i en annan tråd (?), hur man från ovan kommer att försöka lindra smällen för bolånetorskarna och exakt hur det i sin tur kommer att påverka oss med konsekvenstänkande (Tack på förhand allihopa).

4623
2015-03-19, 08:39
Med tanke på at vi lever i Sverige så är det givetvis någon annans fel att du är överbelånad. Därför ser jag, som det enda rimliga, att staten går in och subventionerar.

Raschmus
2015-03-19, 08:43
Har inte läst igenom inläggen men OM du får för dig att köpa bostadsrätt så vill jag rekommendera att du köper minst 2/2,5rum lgh. Kostnaden och boendet kanske är för stort för dig nu men ett fyllefuck kan snabbt bli samboliv och då är det tråkigt att stå med en 1rums.

Står själv med en 2rums på 60kvm jag trivs bra med för mig och sambo men det är inte omöjligt man försöker yngla av sig inom 3-4 år vilket blir tvångsflytt även om man troligtvis fortfarande trivs med lgh och läget.

agazza
2015-03-19, 08:54
Frågan är bara, som jag tror du var inne på i en annan tråd (?), hur man från ovan kommer att försöka lindra smällen för bolånetorskarna och exakt hur det i sin tur kommer att påverka oss med konsekvenstänkande (Tack på förhand allihopa).

Med tanke på at vi lever i Sverige så är det givetvis någon annans fel att du är överbelånad. Därför ser jag, som det enda rimliga, att staten går in och subventionerar.

Jag tror faktiskt på att detta är ett verkligt scenario. Vilket kommer uppröra väldigt få, men väldigt mycket.

hurril
2015-03-19, 08:58
Bostadsrätt. Förköp dig inte utan se till att kunna klara att betala en ränta på över 5-6% utan att din ekonomi går åt helvete. Kör ett bufferkonto du hela tiden betalar 1-2 procentenheter extra på, kör rörlig ränta.

Om bostadsmarknaden krashar så sitter du och betalar samma avgift och samma på lånen oavsett. (Plus sannolikt en betydligt högre ränta - se till att ha råd!) Med andra ord blir det precis som att i dagsläget sitta och pröjsa hyra.

Köp inte bostadsrätt för att tjäna pengar, köp för att du vill bo där du köper. Investeringsaspekten bör du inte titta på mer än att du vet att det du köper inte är överprisat (vilket kan vara nog så svårt givetvis.)

Cornholiocopia är soussepropaganda skrivet av och för okunniga personer som vill ha braskande budskap att slå folk i huvudet med.

4623
2015-03-19, 09:03
Bostadsrätt. Förköp dig inte utan se till att kunna klara att betala en ränta på över 5-6% utan att din ekonomi går åt helvete. Kör ett bufferkonto du hela tiden betalar 1-2 procentenheter extra på, kör rörlig ränta.

Om bostadsmarknaden krashar så sitter du och betalar samma avgift och samma på lånen oavsett. (Plus sannolikt en betydligt högre ränta - se till att ha råd!) Med andra ord blir det precis som att i dagsläget sitta och pröjsa hyra.

Köp inte bostadsrätt för att tjäna pengar, köp för att du vill bo där du köper. Investeringsaspekten bör du inte titta på mer än att du vet att det du köper inte är överprisat (vilket kan vara nog så svårt givetvis.)

Cornholiocopia är soussepropaganda skrivet av och för okunniga personer som vill ha braskande budskap att slå folk i huvudet med.

Nu håller jag med i det mesta du skriver. Men om bostadsmarknaden kraschar. Tror du inte banken kommer kräva dig på det du lånat som eventuellt överstiger bostadens värde?

Minimjölk
2015-03-19, 09:05
Asså för helvete ni som helt förkastar att vi faktiskt kan ha en bostadsbubbla, en ganska rejäl sådan.
Det är ju för fan respektlöst att försumma det när någon ber om tips, det är ett jävligt tungt argument för att i dagens tider bo i en hyresrätt, det kan sätta djupa spår i någons ekonomi för resten av livet om man gör en felaktig investering i en bostadsrätt.

Vem är jag att tala om att vi kan ha en bostadsbubbla? Ingen, men det finns erkända ekonomer som siar om att vi har en bostadsbubbla och det är seriösa saker, det är ingen jävla teve man köper på avbetalning.

Att köpa en bostadsrätt idag är som att köpa en aktie i en rusning, ja. Alla vet att den kan krascha och det är en risk, en STOR risk att ta med i kalkylen.

Nej jag säger inte att hyresrätt idag per automatik är bättre, men lite respekt för folks ekonomi och framtid och sluta vara så ignoranta.
Alla har inte heller råd att köpa en bostadsrätt men det vet vi ju.
Nästa gång någon skriver "har du råd att köpa bostadsrätt, gör det" så klöser jag ut mina ögon.

Jag ser ingen som helt förkastar risken för att en bostadsbubbla är i görningen. Å andra sidan så var detta på tal redan när jag köpte min lägenhet för 15år sedan och vårt hus för ca 10 år sedan. Jag är som de flesta vet vid detta laget mån om min ekonomiska trygghet och har därför inför varje köp sett till att jag:
A: haft en plan med mitt boende och hur ekonomin skulle påverkas
B: Haft en tillräckligt stor kontantinsats när jag köpte.
C. När läge funnits, amorterat ned lånen.

Ser man till att man uppfyller de tre ovanstående så minskar man risken med sitt bostadsköp enormt. Är man säker på var och hur man vill bo är därför en bostadsrätt ett betydligt bättre alternativ, speciellt om man själv vill kunna påverka hur boendet ser ut.

Vill man däremot komma enklare undan och inte behöva bry sig då kan ju såklart hyresrätt med alla de begränsningar detta har fungera. I en hyresrätt slipper du insats men du bestraffas med en väldigt hög avgift och kan inte heller helt bestämma för dig själv.

Min farmor sitter i hyresrätt-trea inne i centrala stan och hon har ca dubbelt så hög månadskostnad som vi har i vår 200kvm+villa.

Så länge man har råd att betala månadskostnaden och inte tvångsförflyttas så är det på sikt bättre för ens ekonomi att äga sitt boende än att hyra. Sedan är väl mer mitt råd att köpa något som man faktiskt har råd med även om det skulle bli tuffare tider för ens hushållsekonomi. Alltför många idag köper alldeles för dyrt med tanke på deras förutsättningar. Har man medelinkomst och väldigt lite pengar undansparade så skall man nog inte börja kolla från 4miljoner och uppåt utan man får börja lägre. Det är där mycket går fel idag, alla agerar ungefär likadant oavsett deras tillgång på pengar vilket gör att klyftorna ökar. Hur svårt är det att hitta en kostnadskostym som passar? Tydligen svårt med tanke på hur många som inte har koll på sin ekonomi.

agazza
2015-03-19, 09:06
Nu håller jag med i det mesta du skriver. Men om bostadsmarknaden kraschar. Tror du inte banken kommer kräva dig på det du lånat som eventuellt överstiger bostadens värde?

Jag tror detta blir från fall till fall. Jag vet inte ifall dom är ålagd att göra detta, men faller den underliggande säkerheten i värde, så är det kanske inte heller våra svenska banker som styr ifall lånet skall amorteras ned eller inte.

Mental
2015-03-19, 09:09
Jag letade hyresrätt ganska länge, men fick ge upp och ta en bostadsrätt. Men nej, det är inte kul att vara belånad upp över öronen.

vvrab
2015-03-19, 11:18
Ett argument för att inte amortera är att man istället kan investera pengarna och om man slår räntan så tjänar man på det. Hur vanligt är det egentligen bland Svenssons som inte amorterar att investera extra vs att shoppa bort pengarna?

agazza
2015-03-19, 11:29
Ett argument för att inte amortera är att man istället kan investera pengarna och om man slår räntan så tjänar man på det. Hur vanligt är det egentligen bland Svenssons som inte amorterar att investera extra vs att shoppa bort pengarna?

Antagligen runt promillegränsen. Har aldrig hört talas om att någon amorterar extra när räntan är låg. Det blir shopping och semester istället.

Sedan att alla använder investeringskortet i eventuella diskussioner är en annan femma

PixelMiner
2015-03-19, 12:05
Prisrallyt de senare åren är ju givetvis något som talar FÖR en bostadsbubbla. Att bostadsbubblan i slutet på 80-talet sprack berodde ju både på ett extremt prisrally + ett väldigt högt byggande (framförallt av kontorslokaler). Där var det en extrem spekulationsekonomi och kontorsfastigheter köptes för belopp som var sådana att hyresinkomster minus driftskostnader inte på långa vägar täckte räntorna. Dessutom stack räntorna rejält när Sverige försvarade sin låsta valutakurs.

Dagens bubblar handlar ju mer om höga privatlån. För att den skall spricka så krävs att räntorna sticker till sådana nivåer att folk inte har råd att bo kvar utan tvingas sälja till förlust. Och dessutom måste ju ganska många drabbas av detta samtidigt för att bubblan verkligen skall spricka. De allra flesta har ju trots allt lån på sådana nivåer att de privatekonomin skulle klara 1-2% upp, troligtvis ännu mer. Det skulle säkert svida i många plånböcker, men de skulle säkert kunna härda ut. Om inte räntorna stiger så kommer bubblan ej heller att spricka. Bostadsmarknaden kanske stagnerar något ifall priserna faller, men folk kommer helt enkelt vänta ut till priserna stabiliseras igen. För om man inte MÅSTE sälja så kommer ju folk helt enkelt bo kvar om de har råd.

agazza
2015-03-19, 13:08
Alla borde läsa FI:s utredning som talar om inlåsningseffekt och dylikt.

Nu säger jag inte att detta är någon bibel, då jag redan sett två tre sakfel.

Men det ger bättre förståelse för couse and result

Schysst. Men läs sida 28 i finansinspektionens

http://www.fi.se/upload/43_Utredningar/90_samverkan/2014/atgarde_hushall_skuldsattning_amorteringskrav_1411 11ny2.pdf

hurril
2015-03-19, 18:38

Ja, detta är något jag och the boyz diskuterat många gånger och det har hävdats mig att detta inte "kan hända" i Sverige. MEN jag erkänner utan omsvep mina brister här.

Exdiaq
2015-03-19, 19:15

Det jag nojjar över som okunnig är inte så mycket "förlust" vad gäller förväntad avkastning utan att en ev bostadskrach lär få långtgående följer på ekonomin i sin helhet med allt vad det innebär. Vill det sig illa sitter man i skiten med högt lån, ingen inkomst och tillgångar som inte motsvarar skulderna. Med hyresrätt kan man flytta på sig till något betydligt billigare och provisoriskt alternativ om det skiter sig ordentligt.

Mental
2015-03-19, 19:42
http://www.dn.se/ekonomi/eva-christiansen-far-betalt-for-att-lana-pengar/

Ska bli intressant att se hur det går i grannlandet. Att få pengar för att låna låter, spännande....

Puryeah
2015-03-19, 19:42
Det jag nojjar över som okunnig är inte så mycket "förlust" vad gäller förväntad avkastning utan att en ev bostadskrach lär få långtgående följer på ekonomin i sin helhet med allt vad det innebär. Vill det sig illa sitter man i skiten med högt lån, ingen inkomst och tillgångar som inte motsvarar skulderna. Med hyresrätt kan man flytta på sig till något betydligt billigare och provisoriskt alternativ om det skiter sig ordentligt.

Lite så jag tänker också. Inte lätt det här.

Gpajpen
2015-03-19, 19:49
Nå nu är jag motståndare till bostadsrätteism och andra blåblodiga aktiviteter men har ändå denna undran:

Om ett prisras sker och min fiktiva bostadsrätt sjunker 50% i värde varför skulle jag INTE fortsätta bo kvar tills priserna är höga igen?

spoon
2015-03-19, 19:49
För egen del så har jag jobbat en jäkla massa för att komma in på marknaden. Här kostar det lika mycket att hyra som att äga och amortera. Då känns det senare alternativet bättre. Även om det inte blir någon värdeökning så har jag svårt att se att priset skulle sjunka mycket. Det finns inte så många lägenheter centralt i Oslo och staden växer hela tiden.

Hur mycket skiljer det i pris mellan att hyra och köpa i Stockholm?

spoon
2015-03-19, 19:50
Nå nu är jag motståndare till bostadsrätteism och andra blåblodiga aktiviteter men har ändå denna undran:

Om ett prisras sker och min fiktiva bostadsrätt sjunker 50% i värde varför skulle jag INTE fortsätta bo kvar tills priserna är höga igen?

Ett exempel kunde vara att du skaffar familj. Ett annat att du får jobb på annan ort.

Gpajpen
2015-03-19, 19:52
Ett exempel kunde vara att du skaffar familj. Ett annat att du får jobb på annan ort.

Om jag skaffar familj i den sitsen är jag ju inte bättre än random wt-socfall?

Jobb på annan ort ok.

Olegh
2015-03-19, 19:54
Tänk dig att räntan samtidigt står på 8% och du har blivit av med jobbet.

spoon
2015-03-19, 19:57
Om jag skaffar familj i den sitsen är jag ju inte bättre än random wt-socfall?

Jobb på annan ort ok.

Tja saker kan ju ske. Min kusin bytte upp sig från en etta till en trea när hon planerade att få barn. Sen fick hon trillingar. Fick sälja trean med förlust för att flytta till hus istället. Hade man i det läget suttit med en krashad marknad så hade det varit lite jobbigt.

JamesD
2015-03-19, 19:58
Tänk dig att räntan samtidigt står på 8% och du har blivit av med jobbet.

Fast det ska man så klart räkna med att klara av när man köper bostaden..

Olegh
2015-03-19, 20:06
Fast det ska man så klart räkna med att klara av när man köper bostaden..

Men hur pass extrema eventualiteter ska man ta hänsyn till då? 10% ränta, 6 månaders arbetslöshet och sen anpassa boendekostnads-bufferten efter det? Räcker det? Hur många tror du gör så?

JamesD
2015-03-19, 20:23
Men hur pass extrema eventualiteter ska man ta hänsyn till då? 10% ränta, 6 månaders arbetslöshet och sen anpassa boendekostnads-bufferten efter det? Räcker det? Hur många tror du gör så?

Arbetslöshet och 8% ränta känns inte speciellt extremt enligt mig. Har idag varit iväg och fixat lånelöfte och de räknade med att jag skulle klara 7% ränta.

Så pass svårt är det ändå inte att minimera risken. Jobbar man som läkare så kanske man inte behöver ha några vidare gigantiska säkerhetsmarginaler (eftersom man alltid har jobb, i princip). Jobbar man med något där man inte är vidare attraktiv på arbetsmarknaden så får man planera för längre perioder av a-kassa och liknande.

Är man två i hushållet så är det så klart mindre risk att båda blir utan jobb samtidigt. Här ska man dock se upp för eventuell skilsmässa.

Jag personligen är extremt oattraktiv på arbetsmarknaden och förlorar jag jobbet så går jag nog och skrotar ett bra tag. Därför belånar jag mig en bra bit under vad jag skulle ha råd med i dagsläget.

Så klart hade jag varit som mest säker utan några lån alls. Däremot tycker jag att en liten och kalkylerad risk är värd det för att få en vettig bostad. Det finns säkert omständigheter där jag också hamnar i skiten. Vattenskada, skilsmässa, 10% ränta och ett förlorat jobb på en och samma månad hade kanske varit tufft. Men inom rimliga gränser känner jag mig säker.

Olegh
2015-03-19, 20:34
Arbetslöshet och 8% ränta känns inte speciellt extremt enligt mig. Har idag varit iväg och fixat lånelöfte och de räknade med att jag skulle klara 7% ränta.

Så pass svårt är det ändå inte att minimera risken. Jobbar man som läkare så kanske man inte behöver ha några vidare gigantiska säkerhetsmarginaler (eftersom man alltid har jobb, i princip). Jobbar man med något där man inte är vidare attraktiv på arbetsmarknaden så får man planera för längre perioder av a-kassa och liknande.

Är man två i hushållet så är det så klart mindre risk att båda blir utan jobb samtidigt. Här ska man dock se upp för eventuell skilsmässa.

Jag personligen är extremt oattraktiv på arbetsmarknaden och förlorar jag jobbet så går jag nog och skrotar ett bra tag. Därför belånar jag mig en bra bit under vad jag skulle ha råd med i dagsläget.

Så klart hade jag varit som mest säker utan några lån alls. Däremot tycker jag att en liten och kalkylerad risk är värd det för att få en vettig bostad. Det finns säkert omständigheter där jag också hamnar i skiten. Vattenskada, skilsmässa, 10% ränta och ett förlorat jobb på en och samma månad hade kanske varit tufft. Men inom rimliga gränser känner jag mig säker.

Med din vanliga inkomst eller a-kassa?

I sin egen privatekonomi har man ju alla möjligheter att försöka räkna på det, men bara för att du försökt göra det så är jag inte övertygad om att det hör till normen. Ett fall som många kanske ser som "värsta tänkbara" är att man får sälja och byta ner sig. Problemet uppstår ju då om man är tvungen att bo kvar eftersom värdet på bostaden inte täcker pantbrevet..

4623
2015-03-19, 20:35

Jag bodde i andra hand, betala 8,5k.

Nu betalar jag lika mycket. Fast jag amorterar 3k.

Loke
2015-03-19, 20:38

Riksbanken har ju en ränteprognos. Över 4% de närmsta 3 åren är osannolikt. Plus kanske 2 % extra för marginal. Använder man då dessa 4% att amortera under dessa 3 år så sitter man ju rätt säkert sedan. Sannolikt kommer dessutom räntan vara mycket lägre än så.

Ser inte riktigt poängen med att dra fram ett jättehögt räntevärde och säga "vad gör du nu då, va, va, va?"

Olegh
2015-03-19, 20:45
Riksbanken har ju en ränteprognos. Över 4% de närmsta 3 åren är osannolikt. Plus kanske 2 % extra för marginal. Använder man då dessa 4% att amortera under dessa 3 år så sitter man ju rätt säkert sedan. Sannolikt kommer dessutom räntan vara mycket lägre än så.

Ser inte riktigt poängen med att dra fram ett jättehögt räntevärde och säga "vad gör du nu då, va, va, va?"

Varför ens räkna med 7% då?

Det började med att Gpajen frågade varför det skulle kunna bli problematiskt om hans boende sjönk med 50% i värde. Notera att något rätt jäkla extremt måste inträffa då. Exdiaq var inne på just det här spåret, att vid ett sådant extremt scenario så påverkas inte enbart bostadspriserna, utan risken för att du blir arbetslös (och kommer ha svårare att hitta nytt) ökar också.

4623
2015-03-19, 20:54
Varför ens räkna med 7% då?

Det började med att Gpajen frågade varför det skulle kunna bli problematiskt om hans boende sjönk med 50% i värde. Notera att något rätt jäkla extremt måste inträffa då. Exdiaq var inne på just det här spåret, att vid ett sådant extremt scenario så påverkas inte enbart bostadspriserna, utan risken för att du blir arbetslös (och kommer ha svårare att hitta nytt) ökar också.

Skulle det hända är nog landet redan förlorat. Då är det bara att lämna skiten och dra någon annanstans.

Exdiaq
2015-03-19, 22:00
Skulle det hända är nog landet redan förlorat. Då är det bara att lämna skiten och dra någon annanstans.

För händelserna 2008 visade att det som inträffar i ett visst land stannar vid gränsen?

4623
2015-03-19, 22:12
För händelserna 2008 visade att det som inträffar i ett visst land stannar vid gränsen?

Nej? Men din skuld kommer du ifrån.

agazza
2015-03-19, 23:21

Kan du väl göra, det talas mest om inlåsningseffekter.

Men banken kan komma att kräva att du tvångsamorterar tills din skuldkvot är inom ramen för lånet igen. Handlar det om 10-30% av en bostad man köpt för 3 mille så får man leva lite tråkigt bra länge..

sent from my one+

agazza
2015-03-19, 23:23
Nej? Men din skuld kommer du ifrån.
Beror på vart du tänkte emigrera. Bättre att köpa bostad i ett AB isf..

sent from my one+

hurril
2015-03-19, 23:34
För egen del så har jag jobbat en jäkla massa för att komma in på marknaden. Här kostar det lika mycket att hyra som att äga och amortera. Då känns det senare alternativet bättre. Även om det inte blir någon värdeökning så har jag svårt att se att priset skulle sjunka mycket. Det finns inte så många lägenheter centralt i Oslo och staden växer hela tiden.

Alldeles för lite. Hyra borde vara betydligt mycket dyrare. Å andra sidan är det bara riktiga bourgare som får förstahandskontrakt (och som därefter hyr ut med fin profit.)

nisse1976
2015-03-20, 05:44

Spelar det så stor roll?
Om din bostad sjunker med 50% så gör ju hela marknaden. Du får alltså mycket mindre för din lägenhet men betalar också mycket mindre för den du köper.

Riktig förlustaffär blir det ju bara om du säljer och skaffar hyresrätt.

agazza
2015-03-20, 07:23
Jag citerar in Minimjölks inlägg från den andra diskussionen i husköp tråden.

Jag tycker alltid det är intressant att se hur mycket av sitt liv man bjuder bort bara för att man vill ha det alla andra har. Folk tänker för mycket på jaget än livet verkar det som och avundsjukan förstör livet för många i det långa loppet.

Intressant sätt att se det. Om vi istället tar ett lån på 3,9 miljoner och en ränta på 5% då blir det efter det 30% avdraget 150tkr, vilket då motsvarar ett halvårs lön om du får 25tkr netto och ännu mer brutto såklart.
Vid en ränta på 3% så blir siffran 82tkr, dvs 4 månadslöner för någon som får ut 20,5tkr.

Sedan tillkommer ju allting annat kring boendekostnad och drift
Sett ur detta perspektivet så är det ännu mer lönt att faktiskt amortera ned kostnaden. Skulle vi ta exemplet ovan som nu när räntorna är låga faktiskt amorterar av 10.000kr varje månad så kommer de om 10år ha följande siffror vid 5% ränta:
lån: 2,7Mkr
Räntekostnad (med avdrag): 135tkr (94,5tkr)

Dvs en skillnad på 56tkr årligen i bara räntekostnad. Räknar vi om detta efter en nettolön på 25tkr så innebär det 2,24 månaders hårt jobb.

Självklart kan man om man är riskbenägen istället för hård amortering istället investera och nå bättre avkastning men för att nå högre avkastning måste du ta risker och att ta dessa risker med fullbelånat hus är som gjort för magsår och sömnlösa nätter. Bättre att ta 5-10 hundår i början för att sedan ha valet att fortsätta amortera i samma/lägre takt, spekulera i värdepapper, jobba deltid eller unna sig mer av livet med dina och inte bankens pengar.

Jag länkar också till sidan där det diskuteras. Läs från sida 74 och framåt

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157189&page=74

tlk
2015-03-20, 07:29
Jag bor i hyresrätt dårå. Har gjort de senaste 15 åren. Central 4a i Malmö för tillfället. Trivs bra med det. Bostadsrätt verkar rätt jobbigt tycker jag. Hålla på att köpa och sälja sin bostad varje gång man känner för att flytta liksom. Möjligtvis om man planerar att bo på samma ställe en längre tid (5-10 år dårå) men annars vettifan vad det är som skulle vara så grejt med bostadsrätt.

4623
2015-03-20, 08:05
Alldeles för lite. Hyra borde vara betydligt mycket dyrare. Å andra sidan är det bara riktiga bourgare som får förstahandskontrakt (och som därefter hyr ut med fin profit.)

Det gäller främst äldre hyresrätter. Så fort det görs förbättringsåtgärder så sticker hyrorna. Nyproduktion är allt annat än billigt.

Loke
2015-03-20, 08:38
Det gäller främst äldre hyresrätter. Så fort det görs förbättringsåtgärder så sticker hyrorna. Nyproduktion är allt annat än billigt.

Men det är fortfarande bruksvärdet som hyran sätts efter, även vid renovering. Därför är centrala hyresrätter ändå för billiga.

agazza
2015-03-20, 08:38

+1.

Jag fick betala 8.200kr för en nyrenoverad 78kvm trea i järfälla. Iof Inkl El och vatten.

4623
2015-03-20, 08:43
Men det är fortfarande bruksvärdet som hyran sätts efter, även vid renovering. Därför är centrala hyresrätter ändå för billiga.

Ja om vi ser till marknaden så är dem det i många fall. Men nu får fastighetsägarna inte välja hyra fritt vilket är sjukt.

Gpajpen
2015-03-20, 10:46
Spelar det så stor roll?
Om din bostad sjunker med 50% så gör ju hela marknaden. Du får alltså mycket mindre för din lägenhet men betalar också mycket mindre för den du köper.

Riktig förlustaffär blir det ju bara om du säljer och skaffar hyresrätt.
Så det är lugnt mao? Vad händer med dom 50% jag är skyldig på lånet som jag inte får tillbaka när jag säljer?

agazza
2015-03-20, 10:47
Så det är lugnt mao? Vad händer med dom 50% jag är skyldig på lånet som jag inte får tillbaka när jag säljer?

Restskuld du får fortsätta betala av.

Men faller priset och du hamnar under 85% skuldgränsen kan banken komma att tvinga dig att amortera, men jag tror det kommer vara bedömningsfråga från fall till fall.

Minimjölk
2015-03-20, 11:26
Jag bor i hyresrätt dårå. Har gjort de senaste 15 åren. Central 4a i Malmö för tillfället. Trivs bra med det. Bostadsrätt verkar rätt jobbigt tycker jag. Hålla på att köpa och sälja sin bostad varje gång man känner för att flytta liksom. Möjligtvis om man planerar att bo på samma ställe en längre tid (5-10 år dårå) men annars vettifan vad det är som skulle vara så grejt med bostadsrätt.

1. Det finns ett större utbud och du kan välja bättre efter dina behov.
2. Lägre månadskostnad.
3. Möjlighet att tjäna (men även förlora) investerade pengar.
4. Genom kraftig amortering idag kan du sänka din framtida boendekostnad vilket du inte kan göra i en hyresrätt.
5. Frihet att renovera etc.

Sedan finns det ju fina fördelar med hyresrätt med men rent ekonomiskt har det historiskt sätt nästan alltid lönat sig med bostadsrätt.

agazza
2015-03-20, 11:36
Folk har även väldigt dålig koll på vilka regler som gäller ifall det en bostadsrättsförening du köper in dig i.

http://cornucopia.cornubot.se/2011/03/du-ager-inte-din-lagenhet.html

http://cornucopia.cornubot.se/2015/02/hur-stora-ar-din-bostadsrattsforenings.html

Bara för att du själv sköter ekonomin är det inte säkert att resten av dina grannar gör det.

Det är stora risker till höger och vänster känner jag, som inte gör det värt att spekulera när man kan bo i hyresrätt.

http://cornucopia.cornubot.se/2014/10/bostadsrattspriserna-utveckling-1970.html

http://cornucopia.cornubot.se/search?ie=UTF-8&q=klubbmedlemskap&sa=S%C3%B6k

JamesD
2015-03-20, 12:07
Beror också lite på vars man bor hur stora fördelarna är med bostadsrätt jämfört med risken, skulle jag vilja säga. Där jag bor får man en bostadsrätt för mellan 300-600k. Jag behövde inte ens låna några pengar när jag köpte min för 180k för 4-5 år sedan. Så här uppe skulle jag säga att den ekonomiska risken med bostadsrätt i princip är obefintlig och likaså fördelen med hyresrätt. Så om man bor där priserna ligger som här så vill jag påstå att hyresrätt alltid är idiotiskt.

Bor man däremot där en 2:a kan gå för 3 miljoner så kan avvägningen vara lite svårare.

tlk
2015-03-20, 12:11
1. Det finns ett större utbud och du kan välja bättre efter dina behov.
2. Lägre månadskostnad.
3. Möjlighet att tjäna (men även förlora) investerade pengar.
4. Genom kraftig amortering idag kan du sänka din framtida boendekostnad vilket du inte kan göra i en hyresrätt.
5. Frihet att renovera etc.

Sedan finns det ju fina fördelar med hyresrätt med men rent ekonomiskt har det historiskt sätt nästan alltid lönat sig med bostadsrätt.

Det är ju bra poänger. Förutsatt att du ska faktiskt bo på stället en längre tid. Jag skulle liksom aldrig få för mig att renovera ett boende i Malmö där jag ändå bara har tänkt bo ett fåtal år. Och framtida boendekostnader? Jag har ingen framtid här. Flyttar om två år liksom. Ser det verkligen inte som någon "frihet". Bara skönt att hyresvärden får ta hand om allt det där och man får nya grejer när man flyttar in.

Lägre boendekostnader vettifan. Jag bor rätt billigt här (dryga 9k hyra / månad). Nu vet jag inte vad priset på en bostadsrätt motsvarande denna jag nu bor i ligger på men jag är tveksam till att det på att det faktiskt skulle resultera i lägre månadskostnad att köpa sig en rymlig central 4a i Malmö. Kanske när man väl har amorterat av eventuellt lån men vem gör det på ett par år liksom? Inte jag iaf.
Och visst finns det möjlighet att tjäna lite slantar.. Men jag ser då inte att någon har blivit enormt rik på att köpa bostäder i Malmö för att sen sälja dem ett par år senare. Jag är högst tveksamt till att det är ekonomiskt lönsamt i sammanhanget.

Stor nedsida är ju att det sen eventuellt är svårt att bli av med den när man väl ska flytta. Stort plus där för hyresrätt.

Bostadsrätt känns verkligen inte rätt om man inte har tänkt bo där en längre tid. Det hela känns bara jobbigt ärligt talat. Du köper en bostadsrätt, renoverar++, sen efter 2-3 år så flyttar du. Fast då måste du försöka få skiten såld också. Men aja du vill ju flytta en viss datum så du får väl sitta med den osåld. Så länge börjar du renovera den nya lägenheten där du har tänkt bo 2-3 år.. sen går det runt så.

Jmf. hyresrätt där du hittar en najs. Flyttar in. Hyresvärden hookar upp med nya grejer. Efter 3 år har du fixat en ny. Säger upp den första. It's all good.

Minimjölk
2015-03-20, 13:13
Ja, vet man med sig att man skall flytta inom två år så är hyresrätt attraktivt om man kan hitta en lämplig dvs.
9k i hyra tycker jag är väldigt mycket. Det är över 100k per år som försvinner direkt till en förening.

Självklart blir det pengar även för en bostadsrätt men nog skulle man kunna spara någon/några tusingar per månad. Jag håller dock med att om man skall fixa 2-års boende i en storstad idag så kanske hyres är att föredra.

Fordon
2015-03-20, 14:06
Det är ju bra poänger. Förutsatt att du ska faktiskt bo på stället en längre tid. Jag skulle liksom aldrig få för mig att renovera ett boende i Malmö där jag ändå bara har tänkt bo ett fåtal år. Och framtida boendekostnader? Jag har ingen framtid här. Flyttar om två år liksom. Ser det verkligen inte som någon "frihet". Bara skönt att hyresvärden får ta hand om allt det där och man får nya grejer när man flyttar in.

Lägre boendekostnader vettifan. Jag bor rätt billigt här (dryga 9k hyra / månad). Nu vet jag inte vad priset på en bostadsrätt motsvarande denna jag nu bor i ligger på men jag är tveksam till att det på att det faktiskt skulle resultera i lägre månadskostnad att köpa sig en rymlig central 4a i Malmö. Kanske när man väl har amorterat av eventuellt lån men vem gör det på ett par år liksom? Inte jag iaf.
Och visst finns det möjlighet att tjäna lite slantar.. Men jag ser då inte att någon har blivit enormt rik på att köpa bostäder i Malmö för att sen sälja dem ett par år senare. Jag är högst tveksamt till att det är ekonomiskt lönsamt i sammanhanget.

Stor nedsida är ju att det sen eventuellt är svårt att bli av med den när man väl ska flytta. Stort plus där för hyresrätt.

Bostadsrätt känns verkligen inte rätt om man inte har tänkt bo där en längre tid. Det hela känns bara jobbigt ärligt talat. Du köper en bostadsrätt, renoverar++, sen efter 2-3 år så flyttar du. Fast då måste du försöka få skiten såld också. Men aja du vill ju flytta en viss datum så du får väl sitta med den osåld. Så länge börjar du renovera den nya lägenheten där du har tänkt bo 2-3 år.. sen går det runt så.

Jmf. hyresrätt där du hittar en najs. Flyttar in. Hyresvärden hookar upp med nya grejer. Efter 3 år har du fixat en ny. Säger upp den första. It's all good.

Dels så får du det ett trevligare hem efter en renovering, och dels så går du väldigt mycket plus på en renovering vid försäljning (i dagsläget).
Och så jäkla jobbigt är det väl knappast att sälja sin bostad när du vet om att du kommer gå med vinst? det är inte svårt att sälja en bostad med tanke på att det är bostadsbrist.

Själv så stiger min lya med över 100k per år och har gjort så i över 6 års tid. Sen ser jag inte riktigt poängen med att flytta runt efter något enstaka år. varför inte bosätta sig där man vill bo istället?

tlk
2015-03-20, 16:34
Ja, vet man med sig att man skall flytta inom två år så är hyresrätt attraktivt om man kan hitta en lämplig dvs.
9k i hyra tycker jag är väldigt mycket. Det är över 100k per år som försvinner direkt till en förening.

Självklart blir det pengar även för en bostadsrätt men nog skulle man kunna spara någon/några tusingar per månad. Jag håller dock med att om man skall fixa 2-års boende i en storstad idag så kanske hyres är att föredra.

Nu vet jag då inte riktigt hur bostadspriserna är här i stan. Kollade lite snabbt på hemnet och det ser iofs ut som det inte går loss på mer än 5-6 000 000 för en motsvarande lägenhet. Avgiften då på 6-7k. Med amortering på lånet så blir det väl inte så extremt mycket billigare än 9k ändå?

Dels så får du det ett trevligare hem efter en renovering, och dels så går du väldigt mycket plus på en renovering vid försäljning (i dagsläget).
Och så jäkla jobbigt är det väl knappast att sälja sin bostad när du vet om att du kommer gå med vinst? det är inte svårt att sälja en bostad med tanke på att det är bostadsbrist.

Själv så stiger min lya med över 100k per år och har gjort så i över 6 års tid. Sen ser jag inte riktigt poängen med att flytta runt efter något enstaka år. varför inte bosätta sig där man vill bo istället?

Fast varför vill man bo på samma ställe år ut och år in? Och det kan ju finnas goda anledningar till att man flyttar till annat ställe. Kanske jobb, kanske studier, kanske något annat. Nog för att vi senare planerar att blir mer bosatt på en och samma plats men då blir det ju knappast inne i stan liksom.

Och det är klart att det går att sälja. Jag har ingen koll på bostadsmarknaden öht. men det är rätt schysst att ha en månadsuppsägningstid och då vara säker på att man inte sitter med någon bostad kvar att sälja + nytt lån att betala av.

PixelMiner
2015-03-20, 17:31
Nu vet jag då inte riktigt hur bostadspriserna är här i stan. Kollade lite snabbt på hemnet och det ser iofs ut som det inte går loss på mer än 5-6 000 000 för en motsvarande lägenhet. Avgiften då på 6-7k. Med amortering på lånet så blir det väl inte så extremt mycket billigare än 9k ändå?

Fast i en välskött bostadsrättsförening brukar avgiftshöjningarna vara långt mindre än hyreshöjningarna i motsvarande hyresrätter.

Kan ju bara ta exemplet på den lägenhet som jag köpte som student. Det var en 2:a på runt 60kvm. När jag flyttade in så var månadsavgiften 3900 kr/mån vilket var ungefär samma som i motsvarande hyresrätt. När jag sålde lägenheten 6 år senare hade månadsavgiften bara ökat till 4000 kr/mån, detta medan motsvarande hyresrätt kostade nästan 6000 kr/mån. Om vi räknar med att prisutvecklingen var någorlunda linjär på båda lägenhetstyperna så sparade jag dryga 80 tusen i ren månadsavgift på att bo i bostadsrätt. Att jag dessutom kunde plocka ut dryga 350 tusen i reavinst när jag sålde bostadsrätten gjorde ju saken ännu bättre.

JamesD
2015-03-20, 17:51
En jobbig insikt som man kan konstatera, tlk, är att du gått miste om hundratusentals kronor, kanske miljoner under dina 15 år i hyresrätt. Baserat på att du påstår att en bostadsrätt motsvarande din hyresrätt kostar 5-6 mille så kan det säkert vara miljonbelopp. Någon som är mer insatt på så dyra marknader kanske vet bättre?

Detta för att du tycker att det är jobbigt att sälja när man ska flytta...

Och visst är det lätt att vara efterklok, och köper du imorgon så kanske allt skiter sig. Men du verkar inte ha varit orolig för någon krasch, utan mest varit lat? Hur som helst kanske du skulle tänka om?

tlk
2015-03-20, 18:43
Fast i en välskött bostadsrättsförening brukar avgiftshöjningarna vara långt mindre än hyreshöjningarna i motsvarande hyresrätter.

Kan ju bara ta exemplet på den lägenhet som jag köpte som student. Det var en 2:a på runt 60kvm. När jag flyttade in så var månadsavgiften 3900 kr/mån vilket var ungefär samma som i motsvarande hyresrätt. När jag sålde lägenheten 6 år senare hade månadsavgiften bara ökat till 4000 kr/mån, detta medan motsvarande hyresrätt kostade nästan 6000 kr/mån. Om vi räknar med att prisutvecklingen var någorlunda linjär på båda lägenhetstyperna så sparade jag dryga 80 tusen i ren månadsavgift på att bo i bostadsrätt. Att jag dessutom kunde plocka ut dryga 350 tusen i reavinst när jag sålde bostadsrätten gjorde ju saken ännu bättre.

Nu tror jag det varierar. För dryga 10 år sedan bodde jag i en hyresrätt där hyran låg på 4052:-. Råkar känna de som bor där nu och 10 år senare ligger hyran på 4400:-

En jobbig insikt som man kan konstatera, tlk, är att du gått miste om hundratusentals kronor, kanske miljoner under dina 15 år i hyresrätt. Baserat på att du påstår att en bostadsrätt motsvarande din hyresrätt kostar 5-6 mille så kan det säkert vara miljonbelopp. Någon som är mer insatt på så dyra marknader kanske vet bättre?

Detta för att du tycker att det är jobbigt att sälja när man ska flytta...

Och visst är det lätt att vara efterklok, och köper du imorgon så kanske allt skiter sig. Men du verkar inte ha varit orolig för någon krasch, utan mest varit lat? Hur som helst kanske du skulle tänka om?

Dina beräkningar verkar helt baserat på att jag faktiskt skulle bo på samma ställe över dessa 15 år. Mer trovärdigt är minst 4-5 bostadsbyten på denna tid. Tycker definitivt det är värt de pengarna som jag eventuellt hade gått med vinst på att köpa och sälja boende stup i kvarten när man betänker friheten det ger mig. Har sett både en och tre personer som inte får sin bostadsrätt såld på tre månader från dagen de bestämt sig för att flytta iaf.

Någon krasch är jag definitivt inte orolig över för jag har ingen pejl på något som rör bostadsmarknaden. Mer än att jag om något år eller två ämnar köpa ett hus/gård någonstans och etablera mig lite längre period så vettifan asså. Och då är jag ju aspolut inte orolig eftersom jag faktiskt har tänkt bo på stället och inte ser det som någon investering.

Tror för övrigt inte att Malmös bostadsmarknad är särskilt dyr. Vad kostar en rymlig fyr-rummare i något vettigt läge i Stockholm eller Göteborg t.ex.?

vvrab
2015-03-20, 18:52
Om priserna på bostadsrätter skulle falla pga hög ränta, borde det inte betyda att hyran på hyresrätter stiger p.g.a. större tryck? Eller tänker jag fel?

JamesD
2015-03-20, 18:57
Dina beräkningar verkar helt baserat på att jag faktiskt skulle bo på samma ställe över dessa 15 år. Mer trovärdigt är minst 4-5 bostadsbyten på denna tid. Tycker definitivt det är värt de pengarna som jag eventuellt hade gått med vinst på att köpa och sälja boende stup i kvarten när man betänker friheten det ger mig. Har sett både en och tre personer som inte får sin bostadsrätt såld på tre månader från dagen de bestämt sig för att flytta iaf.

Någon krasch är jag definitivt inte orolig över för jag har ingen pejl på något som rör bostadsmarknaden. Mer än att jag om något år eller två ämnar köpa ett hus/gård någonstans och etablera mig lite längre period så vettifan asså. Och då är jag ju aspolut inte orolig eftersom jag faktiskt har tänkt bo på stället och inte ser det som någon investering.

Tror för övrigt inte att Malmös bostadsmarknad är särskilt dyr. Vad kostar en rymlig fyr-rummare i något vettigt läge i Stockholm eller Göteborg t.ex.?

Ja, precis. Helt klart värt att pissa bort en massa pengar för att man kanske hade fått betala dubbla avgifter i några månader.

Irrelevant hur som helst. Gjort är gjort och det är bra att du är nöjd. Jag hade inte varit det.

vvrab: Man får inte ta hur hög hyra man vill.

xps93
2015-03-20, 19:07
Ja, precis. Helt klart värt att pissa bort en massa pengar för att man kanske hade fått betala dubbla avgifter i några månader.

Irrelevant hur som helst. Gjort är gjort och det är bra att du är nöjd. Jag hade inte varit det.

Nu kanske jag går lite OT men. Vad är logiken bakom detta egentligen? Antar att man inte vill att hyresvärdar ska ta hutlösa priser men förstår inte varför detta ska regleras när man är fri att prissätta det mesta annat som man vill. Om jag äger ett hus förstår jag inte varför jag inte ska få ta så mycket betalt jag vill? Om marknaden tycker att priset är för högt så får jag ju det inte uthyrt helt enkelt.

Trouble
2015-03-20, 19:08

Vad är egentligen din poäng, Captain hindsight?

JamesD
2015-03-20, 19:11
Vad är egentligen din poäng, Captain hindsight?

Precis det jag skrev. Att det kanske är dags att tänka om.

Trouble
2015-03-20, 19:13
Precis det jag skrev. Att det kanske är dags att tänka om.

För att?

JamesD
2015-03-20, 19:18
För att?

Spelar du dum? För att tråden handlar om hyresrätt eller bostadsrätt. Hans val har hyresrätt har till synes varit en usel affär hittills. Så det kanske är dags att tänka om?

*gah!*

Trouble
2015-03-20, 19:27
Spelar du dum? För att tråden handlar om hyresrätt eller bostadsrätt. Hans val har hyresrätt har till synes varit en usel affär hittills. Så det kanske är dags att tänka om?

*gah!*

Och sedan när har historisk avkastning varit en garanti för framtida dito? Nej, precis:

...................ALDRIG
.
.
.

JamesD
2015-03-20, 19:30
Och sedan när har historisk avkastning varit en garanti för framtida dito? Nej, precis:

...................ALDRIG
.
.
.

Alltså.. Jag sa ju precis det i mitt första inlägg... :smash:

Trouble
2015-03-20, 19:41
Alltså.. Jag sa ju precis det i mitt första inlägg... :smash:

Samtidigt som du tycker att han borde tänka om, lol. Det finns noll poäng med att peka på hur det har varit. Kan du inte bokmärka tråden och komma tillbaka om tio år för att berätta vilka aktier jag borde investera i?

4623
2015-03-20, 19:43
Om priserna på bostadsrätter skulle falla pga hög ränta, borde det inte betyda att hyran på hyresrätter stiger p.g.a. större tryck? Eller tänker jag fel?

Det är en reglerad marknad.

JamesD
2015-03-20, 19:53
Samtidigt som du tycker att han borde tänka om, lol. Det finns noll poäng med att peka på hur det har varit. Kan du inte bokmärka tråden och komma tillbaka om tio år för att berätta vilka aktier jag borde investera i?

Fast nu reagerade jag mest på att han var riktigt nöjd med hyresrätt. Vi har facit i hand, och det var ekonomiskt inte alls bra att han valde det för 15 år sedan (Så klart lite beroende på faktorer omöjliga att veta. Men med absolut största sannolikhet). Därför påpekade jag att jag inte alls tycker att han gjort rätt som bott i hyresrätt. Han håller inte med trots de argument jag lade fram. Då har vi helt enkelt konstaterat att vi har olika åsikter i frågan.

Sedan kan det visst finnas en poäng att tänka om med tanke på hur det gått historiskt. Jag har själv bott i hyresrätt och tänkte byta till en annan innan jag kollade upp bostadsrätt. Jag tyckte det verkade helt rätt jämfört med att hyra. Hittills har min lägenhet nästan dubblats i värde samtidigt som den är minst 1500 kr billigare i avgift än hyresrätterna jag kollade på. Så än så länge var det i alla fall rätt val.

Hade jag valt hyresrätt hade jag definitivt varit lack över det valet idag. Och kanske hade jag bytt till bostadsrätt nu istället. Och kanske hade jag fått ångra mig. DET VET JAG INTE. Observera, det är omöjligt att veta något om morgondagen. Påpeka INTE detta igen då alla i tråden har förstått det flera gånger om. Du har missat min poäng tidigare, kanske gick den hem nu?

Minimjölk
2015-03-20, 20:21
Ni kanske resonerar annorlunda. Hade du idag erbjudit tlk en miljon i näven och 3000kr mindre i avgift är jag tämligen säker på att han tagit det men under de senaste 15 åren har det varit en del upp och ned på marknaden och det har varnats mer än en gång om bostadsbubbla. Att i det läget gå in i en bostadsrätt för att bo där i 1-2år är ytterst riskabelt.

Är man i tlks situation där man ständigt vill vara fri och kunna röra på sig är hyresrätt ett bra alternativ så länge man är införstådd att det rent ekonomiskt troligtvis är en mindre lyckad affär.

Jag är mer stationär och väljer hellre att äga mina boende, främst för jag trivs bättre med detta och sedan är en eventuell vinst vid försäljning bonus.

JamesD
2015-03-20, 22:35
Ni kanske resonerar annorlunda. Hade du idag erbjudit tlk en miljon i näven och 3000kr mindre i avgift är jag tämligen säker på att han tagit det men under de senaste 15 åren har det varit en del upp och ned på marknaden och det har varnats mer än en gång om bostadsbubbla. Att i det läget gå in i en bostadsrätt för att bo där i 1-2år är ytterst riskabelt.

Är man i tlks situation där man ständigt vill vara fri och kunna röra på sig är hyresrätt ett bra alternativ så länge man är införstådd att det rent ekonomiskt troligtvis är en mindre lyckad affär.

Detta har du rätt i.

nisse1976
2015-04-09, 11:13

Jag tänker såhär:

Du köper en första lägenhet för i miljon.
Samtidigt finns det en större lägenhet ute som kostar 1,5 miljon
Du bor i din 1 miljons lägenhet 1 år och sen bestämmer du dig för att flytta till den större lägenheten som kostar 1,5 miljon.
Om det inte hade hänt nånting med priserna så hade du sålt din lägenhet för 1 miljon och sen fått låna 500 000 till för att köpa den andra lägenheten för 1,5 miljon
Totalt lån: 1,5 miljon

Nu har dock priserna sjumkit med 20% så du får bara 800 000 för din lägenhet.
Den större lägenheten som du vill köpa har också sjunkit 20% dock så den kostar nu bara 1,2 miljon.
Du får låna 400 000 till för att ha råd med den.
Total lån: 1,4 miljon

agazza
2015-04-09, 11:33
Det finns en bra värmekarta över prisutvecklingen över storstäderna i Sverige på Lars Wilderängs blogg, den kan användas med fördel för att flytta mellan områden som håller på bli attraktiva, ifall man nu kommer byta bostad några gånger, så kanske man har tur och får lite skjuts i "bostadskarriären". Flyttar man mellan bostäder där värdeökningen eller minskningen är ungefär lika procentuellt blir det ju bara ett nollsummespel och man behöver bara ha i åtanke vad man är villig att bli fastlåst med samt vad man kan klara av att betala i månadskostnad

perl
2015-04-09, 11:57
Det finns en bra värmekarta över prisutvecklingen över storstäderna i Sverige på Lars Wilderängs blogg, den kan användas med fördel för att flytta mellan områden som håller på bli attraktiva, ifall man nu kommer byta bostad några gånger, så kanske man har tur och får lite skjuts i "bostadskarriären". Flyttar man mellan bostäder där värdeökningen eller minskningen är ungefär lika procentuellt blir det ju bara ett nollsummespel och man behöver bara ha i åtanke vad man är villig att bli fastlåst med samt vad man kan klara av att betala i månadskostnad

ja eller rent av en minusaffär då man dessutom ska betala skatt vid försäljning om man inte köper dyrare vid nästa köp.

Gpajpen
2015-04-09, 12:01
Jag tänker såhär:

Du köper en första lägenhet för i miljon.
Samtidigt finns det en större lägenhet ute som kostar 1,5 miljon
Du bor i din 1 miljons lägenhet 1 år och sen bestämmer du dig för att flytta till den större lägenheten som kostar 1,5 miljon.
Om det inte hade hänt nånting med priserna så hade du sålt din lägenhet för 1 miljon och sen fått låna 500 000 till för att köpa den andra lägenheten för 1,5 miljon
Totalt lån: 1,5 miljon

Den större lägenheten som du vill köpa har också sjunkit 20% dock så den kostar nu bara 1,2 miljon.

Så då är allt lugnt mao?

spas
2015-04-09, 12:12
Så då är allt lugnt mao?

Nej allt är inte lugnt. Du kommer ha ett lån på 200 000 utan någon bostad som säkerhet när du går till banken och vill låna till lägenhet nr 2.

Mental
2015-04-09, 12:40

Det förutsätter att banken tycker att det är vettigt att låna ut 1,4 mille till dig med en säkerhet värd 1.2 mille. Och tittar man på dyrare bostäder kanske det rör sig om 5-600 000 i lån över bostadens värde.

Normalt vill banken bara låna ut 0.85*säkerheten, dvs ca 1 mille i ditt exempel, de kommer inte villja låna ut 400k utöver detta

Gpajpen
2015-04-09, 13:03
Tyckte väl att det lät uppfantiserat.

benya
2015-04-09, 13:59

Jag är mer stationär och väljer hellre att äga mina boende, främst för jag trivs bättre med detta och sedan är en eventuell vinst vid försäljning bonus.

hur bedömer du oron kring en ev bubbla på bostadsmarknaden?

nisse1976
2015-04-09, 20:06
Det förutsätter att banken tycker att det är vettigt att låna ut 1,4 mille till dig med en säkerhet värd 1.2 mille. Och tittar man på dyrare bostäder kanske det rör sig om 5-600 000 i lån över bostadens värde.

Normalt vill banken bara låna ut 0.85*säkerheten, dvs ca 1 mille i ditt exempel, de kommer inte villja låna ut 400k utöver detta

Ja naturligtvis måste du ju kunna få ett lån på nästa lägenhet.

Min poäng är att folk verkar enbart titta på värdeutvecklingen på sitt eget boende och verkar helt bomma att övriga objekt också går upp/ner.
Om du har tjänat 1 miljon på ett objekt under x års tid och skall köpa något dyrare så har det istället blivit 1,5 miljon dyrare.

Dock är det ju väldigt många som har problem att få ihop insats idag och då är det ju naturligtvis bra att marknaden stiger

Men den klart största effekten av upp/nedgång får du om du säljer och flyttar till hyreslägenhet

mij82
2015-04-10, 07:03
~400.000:- i värdeöknng på ett år för en mindre bostadsrätt i Sthlm innerstad, vansinne. Men snabba pengar för den som har möjlighet, timing och en gnutta tur.

agazza
2015-04-10, 07:14
~400.000:- i värdeöknng på ett år för en mindre bostadsrätt i Sthlm innerstad, vansinne. Men snabba pengar för den som har möjlighet, timing och en gnutta tur.

Som säljer av och flyttar tillbaka till Flen eller liknande, men det är nog bara en promille.

Det hade varit intressant ifall flera samtidigt skulle välja att casha ut på den absurda värdeökningen innan det vänder, flytta hem till morsan och farsan i typ två tre år och bara njuta över att man har flera hundratusen eller till och med miljoner i riktiga likvida medel.

Hade jag varit dum nog att köpa en lägenhet i sthlm då jag flyttade dit för 4 år sedan och sålt den innan jag flyttade tillbaka på landet hade jag varit rikare nu, men det var redan absurt redan då, till och med 6 år tidigare då brorsan flyttade dit.

Men den som är satt i skuld är inte fri, och det lär de väl märka

4623
2015-04-10, 07:59

Nu är det svårt att säga innan det realiserats. Men jag har en större värdeökning på min utanför stan.

Minimjölk
2015-04-10, 08:28
hur bedömer du oron kring en ev bubbla på bostadsmarknaden?

Jag är nog inte rätt person att fråga men min bedömning är att priserna kommer hausas fram till det datum att ett amorteringskrav slår till för att sedan falla tillbaka lite. Däremot finns det ju ett antal spekulativa säljare som tror likadant och därför kommer trycka ut sina hus till försäljning nu och inte senare vilket tillfälligt kan mätta marknaden och därmed hålla nere priserna. Jag skulle som spekulativ köpare med avsikt att amortera ned mitt lån avvakta att köpa till hösten då priserna troligtvis blir mer attraktiva.

En total krasch på bostadsmarknaden tror jag inte på, däremot en justering som gör att de fastigheter som stuckit iväg mycket i pris (omotiverat mycket) kommer gå ned något mer än övriga

Jag tror inte det är det faktum att folk är överbelånade som gör att en krasch kommer inträffa. De allra flesta som äger sina boende har möjlighet att täcka en eventuell räntehöjning men ökade boendekostnader kommer ju minska konsumtionen i övrigt.

Jag anser att det är alldeles för billigt idag att låna en miljon kronor. Detta gör att folk överlag lättare blir fartblinda och unnar sig boende och prylar för mer pengar än de egentligen skulle vilja betala för.

Jag är med andra ord inte överdrivet oroad för en bostadsbubbla men jag sitter helt skuldfri i ett bra värderat hus och skulle kunna nyttja en eventuell nedgång till köpa på mig ett bättre hus. Så det är väl det som är tipset till alla, se till att amortera på era lån när ni har möjlighet för att säkra er framtid. Det är möjligt att det kommer gå upp i 10år till men det kommer någon gång gå ned och att då ha amorterat av en del av sina lån kommer ge dig möjligheter istället för ekonomisk misär och oro. Jag tycker amorteringskravet i grunden är något bra. Jag bara önskar att de infört det för 10-15år sedan.

mij82
2015-04-10, 09:27
Nu är det svårt att säga innan det realiserats. Men jag har en större värdeökning på min utanför stan.

Helt sinnes, får en gissa på någon av de sydvästra närförorterna?

xodd
2015-04-10, 09:39

Västerort har varit precis samma sak. Näst på tur att omvandlas till "attraktiva lägen" på västerort tror jag är Råcksta och Blackeberg.

4623
2015-04-10, 23:50

Stämmer bra det.

421
2015-04-11, 00:40
Jag fick värdering nästan plus 500tusen på ett år. Jag ordnade badrum men annars samma.

BlötSnö
2015-04-11, 07:40
Även jag fick en omvärdering i år som satte min bra mycket högre än vad jag trodde att den kunde gå på ett år. Dock lägre än någon av de andra angivna summorna i denna tråd. Min lägenhet ligger i ett hus där en av de dyraste 1:orna som sålts utanför tullarna såldes för någon månad sedan, men den är med stor sannolikhet bara ett extremexempel. Betryggande för mig att någon är villig att betala lika mycket för 19kvm som jag betalade för mina 44 för mindre än tre år sedan.
Ska bli intressant att se hur länge det här kan knalla på innan det stagnerar/fallerar.

Adama
2015-04-11, 07:50
Har köpt ett hus (inflytt i sommar). Kollar runt efter bästa räntorna.. har haft LF flera år. Fick detta erbjudande från LF.

3 mån rabatt -0,54 (1,48%)
3 åring rabatt -0,46 (1,45%)
4 åring rabatt -0,70 (1,58%)
5 åring rabatt -0,53 (1,72%)

Låter ju bra.. kunde inte fixa bättre med SBAB's generatorer. Hade tänkt kolla med någon bank till, men vetefan om man kan förvänta sig ännu lägre än dessa?

Mental
2015-04-11, 08:43
Har köpt ett hus (inflytt i sommar). Kollar runt efter bästa räntorna.. har haft LF flera år. Fick detta erbjudande från LF.

3 mån rabatt -0,54 (1,48%)
3 åring rabatt -0,46 (1,45%)
4 åring rabatt -0,70 (1,58%)
5 åring rabatt -0,53 (1,72%)

Låter ju bra.. kunde inte fixa bättre med SBAB's generatorer. Hade tänkt kolla med någon bank till, men vetefan om man kan förvänta sig ännu lägre än dessa?

Det kan man, men det beror ju på belåningsgrad och bankengagemang.

Min 3mån ränta

http://images.tapatalk-cdn.com/15/04/11/12503241f1384aafc9b1638217b32ec3.jpg

hahavaffan
2015-04-11, 09:24
Det kan man, men det beror ju på belåningsgrad och bankengagemang.

Min 3mån ränta

http://images.tapatalk-cdn.com/15/04/11/12503241f1384aafc9b1638217b32ec3.jpgDet är inte din ränta, det är din rabatt.

Mental
2015-04-11, 09:25
Det är inte din ränta, det är din rabatt.

Ja, vi pratar om rabbatt på listräntan för 3 mån löptid.
Listräntan för lånet hos swedbank är 2.02 nu, så jag har i nuläget 1.4 på 3 mån.

Gpajpen
2015-04-11, 09:28
Det är inte din ränta, det är din rabatt.

Det var nog det han menade eftersom det var det som diskuterades.

Mental
2015-04-11, 09:36
Det var nog det han menade eftersom det var det som diskuterades.

Japp, jag tolkade det som om Adama undrade om man kunde få mer än den ränterabbat som LF erbjöd

Beelz
2015-04-11, 10:26
Jag och min sambo köpte oss ett radhus(bostadsrätt) igår. Visst är marknaden lite tokigt nu men vi behövde nytt boende eftersom vi väntar barn i september.

Vi går från hyresrätt centralt utan parkering bara två rum och ingen tvättmaskin i lägenheten och en boendekostnad på nästan 10k till ett radhus i ett nybyggt barnfamiljsområde i stan (3km från centrum) nära till dagis, parkering utanför dörren, 3 rum tvättmaskin/tumlare osv och en boendekostnad på ca 7k.

Omsättning på dom bra hyresrätterna i stan är så låg så det är ingen idé att vänta på en. Man får bara tag i skitlägenheter och då köper man hellre...

Flygplan
2015-04-11, 10:45
Priset för 2:or i mitt hus har gått från 850.000 till 1.15 msek på 4-5 månader. Jag har möjlighet att flytta till hyresrätt, så jag sålde precis min bostad för att tjäna en slant. Precis som Minimjölk misstänker jag att priserna kommer justeras nedåt efter amorteringskravet träder i kraft.

4623
2015-04-11, 14:05
Priset för 2:or i mitt hus har gått från 850.000 till 1.15 msek på 4-5 månader. Jag har möjlighet att flytta till hyresrätt, så jag sålde precis min bostad för att tjäna en slant. Precis som Minimjölk misstänker jag att priserna kommer justeras nedåt efter amorteringskravet träder i kraft.

Vad baserar du det på?

Flygplan
2015-04-11, 14:22
Vad baserar du det på?

Källa på min misstanke? Bara på Kolozzeum :d

Men tja... Rekordlåga räntor och kommande amorteringskrav. Jag tror även att myten om att bostadspriserna alltid stiger eldar på markanden lite extra. Vi människor har tydligen ett kort minne. Marknaden har gått bra sen ca år 2000, innan dess var bostäder ingen vidare bra investering.

4623
2015-04-11, 14:40
Källa på min misstanke? Bara på Kolozzeum :d

Men tja... Rekordlåga räntor och kommande amorteringskrav. Jag tror även att myten om att bostadspriserna alltid stiger eldar på markanden lite extra. Vi människor har tydligen ett kort minne. Marknaden har gått bra sen ca år 2000, innan dess var bostäder ingen vidare bra investering.

Källa har jag inte efterfrågat. Men ett resonemang. Känns som att gemene man tror sig vara expert på bostadsmarknaden utan adekvat kunskap.

Var är det tänkt att folk ska bo då? Amorteringskrav på 1M är inte speciellt tungt.

Flygplan
2015-04-11, 15:10
Källa har jag inte efterfrågat. Men ett resonemang. Känns som att gemene man tror sig vara expert på bostadsmarknaden utan adekvat kunskap.

Var är det tänkt att folk ska bo då? Amorteringskrav på 1M är inte speciellt tungt.

Adekvat kunskap för att spekulera... Nej du, precis som med börsen finns det ingen som vet var marknaden bär av i framtiden. Bevisligen är ekonomer och "experter" lika lite träffsäkra i sina prognoser som Svensson. Jag förbehåller mig rätten, precis som många andra i tråden att framföra mina misstankar om framtiden, tack.