Visa fullständig version : snabbmakaroner
Metal_boy_
2004-04-04, 15:59
snabbmakaroner har väl samma GI som dom som tar 7min typ??? har för mig det sas så här nån stans..stämmer det? förr trodde jag att snabbmakaroner va snabba kolisar me men man kanske luras av namnet??
och angående nudlar så har jag Äggnudlar hemma med 2g fett per 100g
hur ligger GI:t på dem nån som vet?? står inte på pauluns sida..där står bara risnudlar och snabbnudlar och snabbnudlar e ju dem me massa fett i,,,,
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19360&highlight=snabbmakaroner
King Grub
2004-04-04, 16:20
Och http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=21789&highlight=%E4ggnudlar
Metal_boy_
2004-04-04, 16:57
tack grabbar...är inte så bra på o söka o hitta:em:
Uhm, vad jag har hört skall snabbmakaroner ha högre gi, och jag tycker det är helt logiskt att en tunn makaron som kokas på 3min löses upp snabbare i magen än en tjockare mer kompakt sak. Blev grymt förvånad när jag läste det här faktiskt.
King Grub
2004-04-04, 18:07
Originally posted by aliquis
Uhm, vad jag har hört skall snabbmakaroner ha högre gi, och jag tycker det är helt logiskt att en tunn makaron som kokas på 3min löses upp snabbare i magen än en tjockare mer kompakt sak. Blev grymt förvånad när jag läste det här faktiskt.
Måhända, men så är det.
Däremot har spaghetti generellt lägre GI än makaroner.
Diabetes Care.
Glycemic response to pasta: effect of surface area, degree of cooking, and protein enrichment.
Wolever TM, Jenkins DJ, Kalmusky J, Giordano C, Giudici S, Jenkins AL, Thompson LU, Wong GS, Josse RG.
To see whether food form, the degree of cooking, or protein enrichment affected the glycemic response to pasta, we gave test-meal breakfasts to 13 diabetic patients. Macaroni had a significantly greater glycemic index (GI) (68 +/- 8) than spaghetti (45 +/- 6, P less than .01); the GI of star pastina was intermediate (54 +/- 6). The GI of spaghetti was not significantly affected by cooking for 5 or 15 min (45 +/- 6 and 46 +/- 5, respectively), or by protein enrichment (38 +/- 4). The GI of spaghetti was similar in 11 non-insulin-dependent and 6 insulin-dependent diabetic patients (49 +/- 7 compared with 57 +/- 8). We conclude that different types of pasta may produce different glycemic responses but that these are not necessarily related to differences in cooking or surface area.
Även om bara riset parboiled av alla ris kommer nära pastans GI så hör man hela tiden på radio, man läser i tidningar hur pasta är snabba kolisar. Det är ju irriterande. Pasta ligger väl runt 60 och ris 60-80? GI 60 är ju knappast snabba.
Edit: Verkar ju till och med vara ännu lägre enligt rapporten ovan.
King Grub
2004-04-04, 18:57
Originally posted by Vir
Edit: Verkar ju till och med vara ännu lägre enligt rapporten ovan.
Rapporten går efter den internationella standarden, med glukos som 100, inte vitt bröd, därav de lägre siffrorna jämför med de svenska värdena. Sverige är nog det enda land där vitt bröd fortfarande används som referens på 100.
Originally posted by King Grub
Rapporten går efter den internationella standarden, med glukos som 100, inte vitt bröd, därav de lägre siffrorna jämför med de svenska värdena. Sverige är nog det enda land där vitt bröd fortfarande används som referens på 100.
Jaja, men GI för pasta ligger runt 60-70 och ändå hör man varje dag att pasta är snabba kolisar. Att man ska föredra ris och potatis. Vad är det för outbildat folk som får talan egentligen? :(
King Grub
2004-04-04, 19:00
Även om de har fel angående pastans "snabbhet", så har de rätt i att ris och potatis är betydligt näringsrikare än pasta. Pasta är bara vetemjöl. Både ris (förutom den vita, blankpolerade sorten) och potatis är näringsbomber, potatis i synnerhet. Potatis är "nyttigare" än pasta.
Även om de har fel angående pastans "snabbhet", så har de rätt i att ris och potatis är betydligt näringsrikare än pasta. Pasta är bara vetemjöl. Både ris (förutom den vita, blankpolerade sorten) och potatis är näringsbomber, potatis i synnerhet. Potatis är "nyttigare" än pasta.
Näring som energi? För isåfall tror jag att du har fel. Möjligt att potatis och ris innehåller mer mineraler/vitaminer men pasta är energirikare.
Taget från paulun.se.
100g p f k
Pasta 12.5 1.2 71.9
Ris (parboiled) 7.7 0.3 74.2
Potatis 1.7 0.1 16.4
Vacker tabell va? ;)
King Grub
2004-04-04, 19:44
Energi är inte samma sak som näring! Då kan du ju säga att strösocker är näringsrikare än både pasta och ris och potatis och broccoli och jag vet inte vad.
Energi är inte samma sak som näring! Då kan du ju säga att strösocker är näringsrikare än både pasta och ris och potatis och broccoli och jag vet inte vad.
Var så god och berätta för mig då Grub. Vad är det i ris som är så viktigt att man inte kan vara utan det? Broccoli har jag inte ätit på år och skulle aldrig få för mig att göra om det ;)
King Grub
2004-04-04, 20:11
Det har jag väl inte sagt; att du inte kan ersätta ris med annat. Jag bara säger att det innehåller mer näring än pastans vetemjöl. Variation är det viktigaste, och ett kostupplägg utan grönsaker är ett rätt värdelöst kostupplägg. Och jag menar inte gurka och tomat.
Energi är ju bara ett mått på hur många kalorier du får från ett livsmedel. Det har inget att göra med vilka näringsämnen livsmedlet innehåller.
Det har jag väl inte sagt; att du inte kan ersätta ris med annat. Jag bara säger att det innehåller mer näring än pastans vetemjöl. Variation är det viktigaste, och ett kostupplägg utan grönsaker är ett rätt värdelöst kostupplägg. Och jag menar inte gurka och tomat.
Energi är ju bara ett mått på hur många kalorier du får från ett livsmedel. Det har inget att göra med vilka näringsämnen livsmedlet innehåller.
Jag äter paprika också ;)
Jo jag ska försöka äta lite mer grönt emellanåt men broccoli kan jag vara utan.
Sorry att jag kapade tråden.
Så ris är nyttigare? inte vetat, adjö pasta mao :D
Metal_boy_
2004-04-05, 01:31
man kan ju försöka få me grönsaker till åtminstånde 1 av målen under dagen om man tex tar vitamin och mineraltillskott...jag håller me grub också att det gäller inte gurga o tomat, de e bara till för prydnad eller till tjocka tanter som hetsäter grönt i hopp om att bli smala och får värsta fett o sockerfrossan istället som följd en vecka senare
Broccoli är den finaste grönsaken man kan få tag i och desutom den godaste....själv brukar jag slänga till lite wokgrönsaker till nått mål under dagen me broccoli o kastanjer o andra godsaker..:eating: :eating:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.