handdator

Visa fullständig version : Magproblem av smoothie

villor91
2015-03-17, 11:28
Jag har nyligen börjat med morgonsmoothies innehållande 100 gram frusen hackad spenat, 100 gram frusna blåbär & hallon, ett päron, en banan, två dl proteinpulver, en nypa solroskärnor, och kanel.
blir cirka 9 dl gegga utav detta.

Mitt problem är nu att jag har noll energi på morgonen och får lite lätt frossa och diarre av detta.
Vad är det som inte stämmer?

tack

King Grub
2015-03-17, 11:30

Din mage gillar inte att du häller ner den där sörjan i den?

villor91
2015-03-17, 11:37
Din mage gillar inte att du häller ner den där sörjan i den?

Det som är så smidigt att mixa frukosten..

Du har ingen gissning varför magen protesterar?

King Grub
2015-03-17, 11:42
Därför att du trycker i den ett kilo jox.

villor91
2015-03-17, 11:49
Därför att du trycker i den ett kilo jox.

Det kanske är så enkelt.

Hur kommer det sig att killar som exempelvis Magnus Samuelsson kan trycka i sig 5 dl havregryn, 1l mjölk och 3 dl proteinpulver som mellanmål, medans en sån som jag får problem på min förhållandevis kvinnliga drink?

Tack för svaren grub!

hampfuz
2015-03-17, 12:21
Det kanske är så enkelt.

Hur kommer det sig att killar som exempelvis Magnus Samuelsson kan trycka i sig 5 dl havregryn, 1l mjölk och 3 dl proteinpulver som mellanmål, medans en sån som jag får problem på min förhållandevis kvinnliga drink?

Tack för svaren grub!

Alla är olika känsliga. En del kan äta vad som helst, andra kan det inte.

Toberi
2015-03-17, 13:38
Om du vill ha en smoothie eller shake, prova ta

250g kvarg
1 dl äggvita på burk
3dl mjölk
valfri mängd bär

maqan
2015-03-18, 20:25
Smoothie är egentligen ganska konstig mat för våra magar skulle jag vilja påstå och de flesta får nog svårt med matsmältningen. Framförallt om man har i en massa olika typer av matvaror såsom nötter, fröer, frukt och grönsaker, samt dessutom även proteinpulver. Däremot går väl en ren fruktsmoothie an, kanske kompletterat med en mindre mängd grönt.

JacobHeitmann
2015-03-18, 20:39
Du fick i dig mer fibrer än vad du är van vid. Rekommendationer ligger på att du inte överstiger en ökning på mer än 5-10 gram fibrer per vecka. Sen som maqan säger kan kombo-a-bombon på fett+sockret+proteinet slagit slint.

Jättebra att du äter mer frukt och grönt!

Om jag skulle utgå från dina ingredienser skulle jag istället ta

100g spenat
4 bananer
lite kanel
100g bär

Blir det fortfarande kaos så ät spenaten tillsammans med mat istället och/eller börja med lite mindre mängder, det är rejält med fibrer där fortfarande. Ät proteinet separat som ett mellanmål eller nåt. Fröna och nötter brukar jag ha till maten.

z_bumbi
2015-03-19, 08:05
Intressant att i en tråd med en som reagerar starkt på en drink få nya förslag på drinkar som i sig inte är särskilt mycket vettigare.

Eftersom jag inte förstår varför man vill blanda allt som ingår i TS-drink så vore det intressant med en motivering annat än att det är enkelt.

Blue Nine
2015-03-19, 08:57
Frossa och magproblem av att hälla i sig en iskall sörja? Vad skulle det kunna bero på? :confused:

Wain
2015-03-19, 09:53
Börja med enklare och mindre volym på dina smoothies och öka alteftersom magen vänjer sig kanske kan fungera?

Klein
2015-03-19, 10:32
Solrosfrön innehåller trypsinblockerare som förhindrar spjälkning av protein.
Kombinera dessa frön med 2 dl proteinpulver som är allt annat än lättspjälkat och du har bäddat för gravt illamående.
Lägg till 100 gram rå spenat som är mer eller mindre ospjälkbart och katastrofen är ett faktum.

Lösningen är att minska till 1 dl protein och ta bort spenat och frön helt. Och tina frukten / bären innan.

Wain
2015-03-19, 14:23
Lägg till 100 gram rå spenat som är mer eller mindre ospjälkbart och katastrofen är ett faktum.

Que?

JacobHeitmann
2015-03-19, 15:24
Que?

färsk babyspenat = sten. :D

Morty
2015-03-19, 16:19
Jag drar i mig typ en liknande smoothie man har aldrig några frön i. Jag brukar använda:

50-60 gram fryst hackad spenat
50-60 gram frysta bär
En frukt
2-3 dl juice
10 gram aminosyror
10 gram spirulina
Sen vatten så att det blir en vettig konsistens (flytande).

Sänker jag hela, speciellt efter ett längre pass, fryser jag ju ihjäl. Men en stor tillbringare iskall smoothie med en stor, rykande het kaffe är ju fantastiskt.

Wain
2015-03-19, 16:52
Det här kör jag, med viss varation, vardagasmorgnar när jag cyklat till jobbet:

Filmjölk (hemgjord på ohomogeniserad fullfettsmjölk)
Äpple
Appelsin
Rödkål eller Rödbeta
Avokado
Frusna bär (t.ex. lingon, havtorn, blåbär)
Frusen hackad spenat
Mandlar
Linfrön
Chiafrön
Macapulver
Nässelpulver
Nyponpulver
Gurkmeja
Svarpeppar
Havssalt
Kokosolja
Vatten för konsistens

Blir runt 1,7l som jag delar upp till två personer.

Smakar oväntat bra. Sjukt hög placeboeffekt. Lite av en psykos att lägga till nya saker. :em:

Linjedomarn
2015-03-19, 19:28
Det här kör jag, med viss varation, vardagasmorgnar när jag cyklat till jobbet:

Filmjölk (hemgjord på ohomogeniserad fullfettsmjölk)
Äpple
Appelsin
Rödkål eller Rödbeta
Avokado
Frusna bär (t.ex. lingon, havtorn, blåbär)
Frusen hackad spenat
Mandlar
Linfrön
Chiafrön
Macapulver
Nässelpulver
Nyponpulver
Gurkmeja
Svarpeppar
Havssalt
Kokosolja
Vatten för konsistens

Blir runt 1,7l som jag delar upp till två personer.

Smakar oväntat bra. Sjukt hög placeboeffekt. Lite av en psykos att lägga till nya saker. :em:

tillagningstid 1h ?

Wain
2015-03-20, 22:57
tillagningstid 1h ?

5-10 min kanske.

villor91
2015-03-22, 12:19
Har nu uteslutit oljan och fröna och min mage är i shape igen.
Kan man vänja magen vid högre fiberintag? exempelvis från 2 dl havregryn till 3 per shake?
Märker att jag blir fisig hela dagen av havregryn. Kommer detta sluta?

Tolkia
2015-03-22, 18:52
Kan man vänja magen vid högre fiberintag? exempelvis från 2 dl havregryn till 3 per shake?
Frågan är väl varför du vill göra det. Vad är det för magiskt som skall hända av den extra decilitern havregryn?

R Scarpa27
2015-03-22, 19:27

finns ju även mycket annat än en extra dl havregryn för ca 137 kcal.

thel1985
2015-04-03, 07:31
Jag har nyligen börjat med morgonsmoothies innehållande 100 gram frusen hackad spenat, 100 gram frusna blåbär & hallon, ett päron, en banan, två dl proteinpulver, en nypa solroskärnor, och kanel.
blir cirka 9 dl gegga utav detta.

Mitt problem är nu att jag har noll energi på morgonen och får lite lätt frossa och diarre av detta.

tack

Ta bort kanel, irriterande för tarmen och giftigt för levern. Solroskärnor är en annan sak som kan påverka dig negativt. Om det inte blir bättre så kan du prova med att utesluta spenaten och ta det andra för att se vad som orsakar det.

Skickat med Tapatalk

G_lund
2015-04-06, 22:21
Ta bort kanel, irriterande för tarmen och giftigt för levern. Solroskärnor är en annan sak som kan påverka dig negativt. Om det inte blir bättre så kan du prova med att utesluta spenaten och ta det andra för att se vad som orsakar det.

Det är väl ändå kumarinet i kanelen som anses giftig..
Om man väger 50 kg så är rekommendationen att inte överstiga 1 tsk varje dag. Men man bör inte heller vara orolig om man överstiger den gränsen med det tredubbla under flera veckor.
http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/information+om+livsmedel+/livsmedelsfaror/naturliga+toxiner+i+livsmedel/kumarin+i+kanel/

I övrigt verkar Kanel innehålla en del nyttiga grejer också, så att utesluta det helt känns onödigt. Speciellt eftersom det är rätt gott. ;)

Nicklas skriver lite om hälsofördelarna här:
http://traningslara.se/kanel-nyttigt-gott-och-underskattat/

thel1985
2015-04-07, 17:12
Det vet jag inte, mycket möjligt att det är det giftiga. Jag talade om egen erfarenhet, blir dålig i magen av kanel, även vid mindre mängder.

Skickat med Tapatalk

R Scarpa27
2015-04-07, 18:44
på tal om kanel har man brukat det varje dag i ca 15 år.
inget negativt hitils, sen är ju alla olika och känsliga på olika livsmedel, och en överdrift blir ju alltid dåligt över en längre period.