Visa fullständig version : Börja gymma.
ahtaj006
2015-03-17, 00:29
Hej, jag har bestämt mig för att börja gymma.
Jag är en ganska svag kille, har dålig kondition, jag spenderar mesta delen av min fritid på att antingen plugga och sitta vid datorn.
Om det finns några snälla personer på den här sidan som skulle kunna hjälpa mig lite så skulle det vara sjyst.
Jag vet inte vad man ska göra på ett gym, jag klarar knappt att bänkpressa 20kg.
Så ja, vad ska en stereotypisk datornörd börja med på ett gym, har ni några tips och sådant? Hur var era första gånger på gym? Några "rookie" misstag som jag borde undvika?
Kort fattat, kan ni försöka komma med lite tips, hur jag ska börja och sådant?
Förlåt om det här är lite dåligt skrivet, jag vet bara inte vad jag ska fråga om direkt. Hursomhelst, tips och liknande uppskattas. Tack så mycket.
Lär dig tekniken ordentligt och följ:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454
Lär dig tekniken ordentligt och följ:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454
Håller med om denna.
Håll det enkelt.
Se om du får med dig nån polare.
Gå inte ut stenhårt.
Du kanske inte tycker att det är jätteroligt i början, men det handlar om att bygga en vana. Låt oss säga att du börjar med att gå två gånger i veckan. Tisdag och torsdag.
Ta det på hemvägen efter skolan, alternativt gå hem och lämna din skolväska och ta träningsväskan och gå direkt till gymmet. Ge inte dig själv några möjligheter att prokrastinera eller fastna framför datorn/tv:n/vadsomhelst som för tillfället verkar mer attraktivt än att träna.
Börja smått och simpelt med ett par övningar och utveckla det sedan ju mer du lär dig.
Du är kanske sugen på att gå ut lite hårdare än vad som rekommenderas, men gör inte det. Det bränner ut självdisciplinen och motivationen rätt fort för många. Det tog mig ett par år att få upp en bra rutin som jag sedan hållit i många år med ett par avbrott och jag skulle nog delvis säga att det var på grund av att jag envisades med att alltid bränna på så mycket jag orkade så ofta det gick varje gång jag återupptog det och sedan dog intresset ganska fort igen.
Och så länken cero lade upp. Läs läs LÄS!
Nordenator
2015-03-17, 01:11
Som BlötSnö säger handlar det mycket om vana. Även om man kanske inte alltid tycker det är roligt blir det till slut rutin och det känns konstigare att inte träna. Jag började visserligen träna sent i högstadiet, men jag kom som överviktig datornörd och började med typisk maskinträning som kanske inte var speciellt givande. När jag kom igång med fria vikter i början av gymnasiet tyckte jag helt plötsligt att det började bli roligt, men jag vill höja varningens finger att man ska skynda långsamt. Att försöka pressa sig för hårt i början av sin gymkarriär medan man inte riktigt har koll på vad man gör kan lätt resultera i att man skadar sig. Jag lyfte rätt snabbt för tungt med tveksamt utförande och det tog en stund innan jag insåg det. I början går det väldigt snabbt att öka, men ta det progressivt och fokusera på att träna rätt snarare än att träna tungt.
Och ja - läs, titta på videor och framförallt ta dig till gymmet även då du inte nödvändigtvis känner för det. Även om jag tränar fem dagar i veckan har jag dagar då jag hellre vill ligga kvar i sängen. Skippar man en dag är det lätt att skippa fler, men nu mer har jag praktiskt taget inga avbrott i träningen (bortsett ifrån semester och sjukdom) och dagarna då man inte vill träna blir färre.
Nu tränar jag väl seriöst i förhållande till gemene man - men jag är fortfarande en slö datornörd!
Ja, det är ett bra råd att följa det där schemat som ni har länkat. Jag tror dock inte att personen i fråga kanske vet vad alla gymövningar och termer står för.
För att göra det ännu enklare, för du verkar vara steget innan nybörjare (om det finns ett sådant), så försök att börja med att komma till ett gym och utforska vad som finns, innan du börjar med ett schema. Men tekniken är viktig. Börja med väldigt lätta vikter och känn hur det känns.
Du lär få träningsvärk i början, men helt otränade personer brukar få snabba resultat, så se till att helt enkelt börja så kommer det att bli roligare. Därefter kan du ta upp ett schema när du ha bättre koll på vad övningarna gör.
Det viktigaste är enligt mig att se till att börja med att träna. Sedan finns det gott om tid till att testa olika scheman, kosttillskott, experiment med mera som tillhör träningsvärlden.
ahtaj006
2015-03-17, 11:53
Tack så mycket för hjälpen.
Jag har några frågor med om vad som behövs på ett gym osv.
Jag har hört massa snack om "shakes" och andra saker som tydligen ska hjälpa en att bygga upp muskler eller något sådant. Behövs kosttillskott, shakes, och sådant eller klarar man sig utan? Behöver man någon specifik utrustning på gym?(Har sett att de flesta av mina kompisar som gymmar har några sorts handskar, bälten och annat jag inte är 100% säker på att jag behöver när jag ska börja gymma. Och är det okej att sticka från ett gym utan att duscha där och duscha hemma istället(ogillar att duscha med andra personer, som tur är så har alla mina idrottslektioner varit sista lektionen under hela min skolgång ^^)
Jag har hört massa snack om "shakes" och andra saker som tydligen ska hjälpa en att bygga upp muskler eller något sådant. Behövs kosttillskott, shakes, och sådant eller klarar man sig utan?
Nej, absolut inte. Ät vanlig mat. En del tar tillskott av praktiska skäl, många tycker nog det har en viss coolhetsfaktor. Lär dig träna ordentligt och få rutin på det innan du bekumrar dig över kosttillskott.
Behöver man någon specifik utrustning på gym?(Har sett att de flesta av mina kompisar som gymmar har några sorts handskar, bälten och annat jag inte är 100% säker på att jag behöver när jag ska börja gymma.
Nej, det behöver du absolut inte. Jag tror att det i många fall snarare försämrar. Bekymra dig inte för det förrän du har ett verkligt behov.
Duscha gör du var du själv vill, det är din ensak.
Precis som det mesta med att träna, det är din sak. Om dina polare göra massa grejer så bry dig inte för mycket om det, följ råd du får här så kommer du snart vara större och starkare än alla du känner och de kommer inte fatta vad som hände.
Jag började gymma på grund av att jag satt för mycket vid datorn, som ledde till problem med rygg och muskelatur.
Bästa valet i mitt liv, så här i typ ~13-15 år senare (med uppehåll i längre perioder pga. studier etc.) så är det det bästa valet jag har gjort. Få in vanan, få kunskapen om hur man ska ta hand om sig.. Det finns en extra stor värld där ute som man kan ta del av om man har en kropp som är välmående!
Kör hårt! :)
Utöver ovan råd,
Med tanke på att muskelutveckling tar väldigt lång tid så är det envishet som lönar sig. Sätt därför ett långsiktigt mål att avsett vad så träna 2 ggr i veckan (om du inte blir sjuk eller allvarligt skadad) framåt i ett halvår eller ett års tid (jag tycker personligen halvår är bättre för det är mer inom min överskådliga planeringstid). När målet är nått, gör en utvärdering om du ska fortsätta med ett halvår till eller sluta där. Men oavsett vad avbryt för fasiken inte efter halva pga massa dåliga ursäkter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.