Logga in

Visa fullständig version : Behöver akut hjälp med faktura till Norge

walkmail
2015-03-16, 13:59
Bodde för ett tag sen en sväng i Norge och pga en del krångel med adressändringar när jag flyttade till Sverige igen så har jag missat betala en faktura som kom till en adress jag inte längre bodde.

Hur som helst har jag nu fått påminnelse hem till Sverige med krav om betalning inom några få dagar annars går ärendet vidare till inkasso.

Tur som är så är betalningen inte stor alls, men det är brådis. Jag är osäker på hur jag från en svensk bank för över till norsk så det blir "rätt".
Här är i alla fall infon jag fått:

Swift-kode: NDEANOKK
Bank konto: 6401 06 50060
IBAN-nummer: NO7364010650060

Saksnr: 4147593
Blankettnr: 6435026353

----

Min bank är handelsbanken och jag tänkte betala med min internetdosa.

Har jag all info som jag behöver, är det nåt jag bör tänka på och ska jag "byta ut" några siffror så att det blir rätt när jag betalar från svensk till norsk?

All tacksamhet till hjälp!

agazza
2015-03-16, 14:00
Ring in till din banks telefontjänst så hjälper dom dig men du har allt du behöver vad jag kan se i och med IBAN och SWIFT.

Så slipper du känna oro för halvkassa svar från främlingar.

jag har varit i samma sits

walkmail
2015-03-16, 14:15
Okej tack, mm tänkte på det men kände ändå att jag var någorlunda säker på hur det låg till och behövde bara mer bekräftelse från någon/några andra om att det var lugnt. Något jag dock inte är säker på är överföringskostnad - Det är ju en exakt summa jag ska betala in, måste jag alltså addera några kronor för att det ska bli rätt summa pengar som kommer in på deras konto, IOM överföringsavgift som dras?

walkmail
2015-03-16, 14:21
Betalningssätt: Normal, express, nordisk kundbetalning, EU-betalning/SEPA?

walkmail
2015-03-16, 14:24
Betalningssätt: Normal, express, nordisk kundbetalning, EU-betalning/SEPA?

Ok normal skulle det vara. Frågan kvarstår om jag måste lägga till någon summa nu för utlandsbetalning, eller om det räcker med beloppet jag ska betala.

agazza
2015-03-16, 15:01
Ok normal skulle det vara. Frågan kvarstår om jag måste lägga till någon summa nu för utlandsbetalning, eller om det räcker med beloppet jag ska betala.

Det brukar finnas ett alternativ vid utlandsbetalning att antingen du står för alla extraavgifter i och med växel osv eller att mottagaren gör det.

Väljer du mottagaren lär du få problem.

Sedan beror det på med standard eller express när betalningen skall vara gjord. Det kostar ifall det ska gå fortare

Piranha
2015-03-16, 15:03
Dagens internet tips.

Om du riskerar inkasso, låt inte avgöras på svar på ett forum på internet.

walkmail
2015-03-16, 15:03
Yes tacktack det är löst nu, var bara att välja EU/SEPA betalning. Tydligen var det gratis inom dessa länder stod det. Var tvungen att konvertera kostnaden dock då det med detta alternativ inte gick att välja NOK - Så min fakturabetalning av 722 norska blev 764.01 svenska.