Visa fullständig version : Era bästa fuskminnen från skoltiden
Finns en sådan tråd på fb som jag tycker är underhållande, hittade ingen här så tänkte vad fan, det är kul att höra goa historier från gamla skoltiden. Alla har vi ju varit ung och dum.. Dela gärna med er av era lyckade samt mindre lyckade försök!
Skippa gärna allt moralsnack om att det "fel att fuska" osv. "man lurar bara sig själv". Ja det är klart man gör, men som sagt vi har alla varit unga och det är sånt man kan skratta åt idag :)
Kan börja själv. En av de bättre vi hade var när vi skulle ha franska prov. Glosor på en jädra massa ord och det skulle in i meningar osv. Eftersom jag endast valde franska för att man fick åka på klassresa till Frankrike så var jag väl inte jättemotiverad. Jag och en kompis kom på den fina lösningen, först så var vi "sjuk" på provdagen, vi fick sedan skriva provet veckan efter själva med läraren då. Vi hade förberett dagen innan alla ord och skrivit ut på papper fint, istället för att köra klassiska pappret i knät metoden så tejpade vi fast pappret på polarens rygg, jag satt rakt bakom honom och kunde då läsa av alla glosor, skrev in svaret sen så bytte vi prov (skrev självklart med lite annan handstil/penna).
Kompisen hade på sig långärmad ziptröja, sen hade vi tejpat lappen ryggen på t-shirten. Allt gick klockrent och det kändes som att allt var klappat och klart. Sen när vi ska gå därifrån så går jag först då. Polaren får sedan något hjärnsläpp och glömmer ta på sig långärmade tröjan och går rakt mot utgången med tröjan i handen.
När läraren får se lappen så hörs det ända ut till korridoren "vad i hela helveteee...."
Det vart IG och ett samtal hem till mor & far.
Läste in glosor på mp3 :cool:
hola me llamo Klopfis!
Enda gången jag fuskat var på projektarbetet i gymnasiet. Gjorde arbetet på två dagar och fick MVG. Hur gjorde jag? Skrev av en bok ord för ord och satte mitt namn på det.
Jansson_84
2015-03-13, 21:21
hola me llamo Klopfis!
Haha, klockrent :thumbup:
Av mig får du stora A, för din enastående kreativitet.
TheOne1994
2015-03-13, 21:25
vi hade en engelskbok med 4-5 olika prov. Efter varje prov skulle den påskrivas av förmyndare. Vi hade kopiator ( 80 talet ) vilket var ganska ovanligt då. Tog givetvis kopior på hela boken. Hade alltid alla rätt :)
Jansson_84
2015-03-13, 21:28
Får väl lämna ett bidrag jag med antar jag.
Gick i gymnasiet och skulle göra omprov i matte. Jag var väldigt lat och pluggade inte speciellt mycket inför provet. Spelade en del CS istället, mycket roligare.
I alla fall så var det ett matteprov jag skulle göra och jag hade matteboken i ryggsäcken.
Och döm av min förvåning när läraren satte mig i ett enskilt rum "ensam", för han hade andra lektioner. Jag satte mig vid ett skrivbord och lade matteboken i nedersta lådan.
Det vara bara att fiska fram boken när jag stötte på "problem".
Klarade provet galant och allt var frid och fröjd :naughty:
hola me llamo Klopfis!
Hahahaha +1.
Skulle skriva en mindre "uppsats" som avslutning på tyskaprovet i 8an eller 9an. Visste om det redan innan provet och hade ingen större lust (läs: jag hade inte kunnat) att göra detta. Så jag skrev en kort text på svenska, förde in i Altavista's språköversättningsverktyg, förde över till Word och gjorde texten så liten som det bara gick och samlade texten i en rektangulär ruta. Skrev ut ett antal versioner med olika utformning och hittade till slut ett som passade perfekt på ena sidan av mitt överdimensionerade (men ändå inte konstigt stort) suddgummi. På provdagen ställde jag suddgummit på ena långsidan med den minimala texten mot mig samtidigt som jag halvlåg på bänken när jag skrev av.
Fick VG även om läraren tyckte att texten var lite osammanhängande ibland och att det fanns en del annorlunda böjningar på orden.
Diomedea exulans
2015-03-13, 21:31
En gång i femman satt jag på ett geografiprov och kunde inte komma på vad en viss stad på kartan hette. Av en händelse tittade jag bakåt och råkade, utan mening, se att klasskompisen som satt bakom hade skrivit "Vasa" på staden. Då skrev jag också det, samtidigt som jag skämdes.
Bokrecesnion av ondskan från nätet.
bokrecesnion av ondskan från nätet.
mvg?
Jokester
2015-03-13, 22:02
Gömde alltid fusklappar och böcker på toaletten innan provet. Gjorde sedan hela provet och hoppade över de uppgifter jag ej kunde. När jag gjort alla uppgifter jag klarat av så kollade jag på de jag fastnat på, memorerade dem/området det handlade om och gick på toaletten. Bulletproof. Däremot så kan man ju inte ha noll koll med denna metod utan bör ha max 3-4 uppgifter som krånglar.
mvg?
G tror jag.
Sedan så lyckades en polare få tag i en kopia på ett omprov i stort sett hela klassen skulle göra och gissa om kopiatorn gick varm. Alla klarade det.
Javakurs någon gång i mitten av gymnasietiden. Datorbaserat prov. Givetvis fick man inte prata eller titta på varandras skärmar, men hallå liksom. Läraren vi hade var så flat att det hela eskalerade till en samarbetsövning mellan mig och en kompis på mitten av ena långsidan på bordet. Därifrån spred sig svaren utåt kanterna. På mitten av andra långsidan satt en annan kille som hade ännu bättre koll, och så var det samma visa för hur lösningarna propagerade utåt kanterna. Typ.
Hela kursen var riktigt b och jag kommer inte ihåg mer än just det här provtillfället egentligen.
Det här är enda gången som jag fuskat och har jäkligt svårt att skämmas för det eftersom hela situationen blev så absurd.
Diomedea exulans
2015-03-13, 22:42
En fråga till alla fuskare... Har fusket påverkat vad ni kan om ämnet i fråga idag? Eller med andra ord: gjorde fusket "skada"? Jag kan tänka mig att fusk i vissa fall gör att man minns information bättre än man hade gjort annars, just eftersom man minns hela situationen bättre.
En i klassen lyckades få tag i ett prov innan vi skulle skriva det (gymnasiet). Skrev ner alla svaren på en utskrift av provet, la det under stolen och kopierade rakt av. Läraren märkte konstigt nog ingenting. Detta gjorde hela klassen i princip. Nej det har inte skadat mig öht att jag fuskade på det provet.
En fråga till alla fuskare... Har fusket påverkat vad ni kan om ämnet i fråga idag? Eller med andra ord: gjorde fusket "skada"? Jag kan tänka mig att fusk i vissa fall gör att man minns information bättre än man hade gjort annars, just eftersom man minns hela situationen bättre.
Jag tänker mig att fusk inte påverkar hur mycket man lär sig, utan mer hur missvisande betyget är. Alternativet är liksom inte att plugga mer, utan att ta ett sämre betyg.
manzana
aula
casa
coche
Skulle nog få IG på provet idag också utan fusk :D
Baskagge
2015-03-13, 23:43
Kan inte minnas att jag fuskat något själv.
På gymnasiet var det en snubbe som sprang in på toaletten och ringde sin bror. Sedan gick han in och satte sig igen och kastade en lapp till sin kompis "min bror ringer upp med svaren igen om tio minuter". Tyvärr så råkade läraren få tag på den här lappen...
Kan inte minnas att jag nånsin fuskat. Tro´t eller ej.
Men så var jag medveten om att "skriva ner alla svar" i princip innebar att man ansträngde sig så pass att man lärde sig det man behövde lära sig och inte hade behövt fusklappen. Men jag var för lat för att göra en fusklapp (och slänga efteråt) så jag pluggade på "vanligt vis" (vad fan nu det var, jävligt dåligt fokus hade jag iaf, 30% effektiv tid och 70% dagdrömning eller däromkring).
Dessutom tillät vår mellanstadielärare att vi en gång fick ha med oss en "fusklapp" på 5x5 cm till ett av våra historieprov. Jäklar vad engagerade vi elever blev. Detta tillfälle bekräftade vad jag redan visste. Att sätta sig ner och kolla upp vad man har svårt för att lära sig och sedan skriva ner detta, innebär att man lär sig just dessa bitar. Detta var ju förmodligen hennes poäng också. Jag skrev dessutom bara på framsidan för jag var tydligen den som var bäst på att skriva smått och fick ner allt jag behövde veta på en sida.
Använde jag fusklappen? Tror det var en grej jag kollade upp just för att "vara säker" och det var jag tydligen. Att ha med sig fusklappen till provet hade ingen som helst effekt. Det var att skapa fusklappen som gav resultat.
Action Fighter
2015-03-13, 23:55
Fusklappar från mellanstadiet ändå upp till universitetet. Titta på grannen likaså.
Detta är väl inte riktigt fusk men minns så väl när jag fick MVG i Kemi av läraren fast jag inte skrivit MVG på ett enda prov, var 4 Gn och ett VG. Motivationen var att jag "försökte", detta var i gymnasiet. I gymnasiet hade jag alltid en väska framför mig på matteproven och lade upp boken mot väskan och löste allt på det sättet, hela raden längst bak i klassrummet gjorde likadant tillslut. Läraren var så slapp så han orkade inte resa på sig för att titta.
Diomedea exulans
2015-03-14, 00:01
Jag tänker mig att fusk inte påverkar hur mycket man lär sig, utan mer hur missvisande betyget är. Alternativet är liksom inte att plugga mer, utan att ta ett sämre betyg.
Tänkte inte ens på den aspekten, mem du har förstås rätt.
filmjölk
2015-03-14, 00:07
Fuskade bara en gång, vi skulle skriva en kort berättelse, jag stal en novell av stephen king. Fick en stark 2:a eller var det en stark 3:a? Nåja, jag hade väntat mig att stephen king skulle fått en femma på sin uppsats i tävlan med en massa åttondeklassare, men tji fick jag.
(Den läraren gillade inte mig)
tntballe
2015-03-14, 00:14
Fuskade bara en gång, vi skulle skriva en kort berättelse, jag stal en novell av stephen king. Fick en stark 2:a eller var det en stark 3:a? Nåja, jag hade väntat mig att stephen king skulle fått en femma på sin uppsats i tävlan med en massa åttondeklassare, men tji fick jag.
(Den läraren gillade inte mig)
Snodde en novell av King i gymnasiet, fick godkänt på gränsen till VG. Hade också räknat med bättre :)
Får väl lämna ett bidrag jag med antar jag.
Gick i gymnasiet och skulle göra omprov i matte. Jag var väldigt lat och pluggade inte speciellt mycket inför provet. Spelade en del CS istället, mycket roligare.
I alla fall så var det ett matteprov jag skulle göra och jag hade matteboken i ryggsäcken.
Och döm av min förvåning när läraren satte mig i ett enskilt rum "ensam", för han hade andra lektioner. Jag satte mig vid ett skrivbord och lade matteboken i nedersta lådan.
Det vara bara att fiska fram boken när jag stötte på "problem".
Klarade provet galant och allt var frid och fröjd :naughty:
Är du från Skellefteå?
awesomooo
2015-03-14, 07:31
I gymnasiet hade jag och en till kompis ett Biologiprov att göra som ingen av oss två hade gjort, vi blev satta i en varsin sal medans lektionen var i full gång, ingen av oss hade direkt pluggat på provet men kompisen hade ett papper med i princip alla svar på och en telefon så vi gjorde provet tillsammans genom att smsa med varandra.
KalleBalik
2015-03-14, 07:38
Minns en gång i gymnasiet när vi skulle skriva en bokrecension, jag var dock alldeles för lat för att läsa boken så jag lyckades hitta en recension på nätet som jag laddade ner och lämnade in... Ovetandes om att en annan snubbe i min klass hade gjort samma sak och lämnat in exakt samma recension. Läraren var inte särskilt imponerad :d
awesomooo
2015-03-14, 07:41
Minns en gång i gymnasiet när vi skulle skriva en bokrecension, jag var dock alldeles för lat för att läsa boken så jag lyckades hitta en recension på nätet som jag laddade ner och lämnade in... Ovetandes om att en annan snubbe i min klass hade gjort samma sak och lämnat in exakt samma recension. Läraren var inte särskilt imponerad :d
Mimers brunn? Hahaha klassisk sida!
Jag struntade i att skriva en uppsats en gång då det var viktigare att spela hockey och CS. Dessutom visste jag att läraren var hur virrig som helst (varje lektion fick vi höra om hur hon tappat bort något osv) och att hon inte skulle vara på plats på inlämningsdagen, utan vi skulle bara lämna in uppsatserna på hennes kontor.
Lektionen efter frågade hon varför jag inte lämnat in och då sa jag med min mest trovärdiga stämma att jag minsann lagt den på hennes skrivbord. Hon sa att hon skulle leta igen då, sedan hörde jag inget mer om det på förrän en vecka senare när alla uppsatser var betygsatta... Jag fick MVG. :D
KalleBalik
2015-03-14, 07:57
Mimers brunn? Hahaha klassisk sida!
Minns faktiskt inte, det här var typ 98-99 (jag är gammal), något som var lite lustigt var att läraren gav oss godkänt på recensionen mot att vi visade vilken sida vi laddat ner den från :)
Minns en lektion i gymnasiet, prov om riksdagen och sånt. Läraren hade dock glömt att de satt massa info-posters på väggen. Bara titta på dem och skriva av :D
Hade en klasskompis som fick betalt av en kille för att göra hans läxor. Läraren upptäckte dock att inlämningsuppgifterna hade samma skrivstil.
Sen var det väldigt lätt när internet var något nytt och tufft. Man kunde ladda ner färdiga arbeten (vilket lärarna inte hade lärt sig än). Vilket hände nån gång. Brukade dock skriva om dem lite. Två klasskompisar lyckades ladda ner samma arbete som de lämna in :D
Klarade fanimig att öppna bänken (medelst mad smooth cat moves :D) och slå upp haka i ordboken, tyst klassrum och flitigt plitande elever till trots.
Men det slog baköver när jag fick skryt och var den enda med rätt svar. Inte lika roligt utan att ha gjort sig förtjänt av det
Vet inte om det klassas som fusk.. men jag är en av de få personer som har ingenjörsexamen från KTH fast som saknar högskolekompetens (har inte godkänt i alla kärnämnen från gymnasiet)
Fusk eller inte. En liten bedrift och någorlunda unikt är det ju iallafall =)
StarkaUlf
2015-03-14, 09:30
Jag och en kompis skrev svaren på ett långt prov så exakt likadana, att läraren var fly förbannad, förhörde oss och frågade om vi hade fuskat, vilket hon var säker på. Vilket vi inte hade gjort. Slå det om ni kan.
eternallord
2015-03-14, 09:40
Att ha med sig fusklappen till provet hade ingen som helst effekt. Det var att skapa fusklappen som gav resultat.
Seriöst, detta är så mycket sanning. Jag tror man hade kunnat skriva en hel bok om konceptet.
Skulle analysera och tolka en dikt av Hemingway i Engelska. Eftersom vi hade urkundssystemet så visste jag att jag inte kunde kopiera en text på internet rakt av. Att ta en text skriven på engelska gick därmed inte. Jag hittade en svensk sida på nätet full av dikter och texter om vad dessa betydde. Översatte helt enkelt dikten jag hade valt från svenska till engelska.
Läraren blev alldeles tagen av min djupa förståelse för poesi. MVG :)
Det vart en del "uppsatser" om böcker och liknande från mimersbrunn.
Kommer ihåg att jag brukade gå med shorts till skolan när det var franska/tyska/spanska glosprov. Tejpade alla "träningsord" vi fått på låret och drog upp shortsen under bänken för att kolla orden.
Nu för tiden känns det betydligt lättare att fuska genom smartphones och liknande. Bara att gömma mobilen på toaletten och be om att få gå på toa och sen googla allt man inte kan. Det fanns inte på min tid.
Det vart en del "uppsatser" om böcker och liknande från mimersbrunn.
Kommer ihåg att jag brukade gå med shorts till skolan när det var franska/tyska/spanska glosprov. Tejpade alla "träningsord" vi fått på låret och drog upp shortsen under bänken för att kolla orden.
Nu för tiden känns det betydligt lättare att fuska genom smartphones och liknande. Bara att gömma mobilen på toaletten och be om att få gå på toa och sen googla allt man inte kan. Det fanns inte på min tid.
Detta har jag tänkt på en del. Vakterna vid tentor är 70-80 bast. Det är bara att stoppa telefonen i kalsongerna, gå in på toan och googla. Dom kommer ju aldrig kolla en. Måste förekomma väldigt mycket fusk även på universitet/högskola tror jag.
Inom 5-10 år så kan man ju hoppas på någon slags visitering innan man får gå in och tentera
Jansson_84
2015-03-14, 11:56
Jag struntade i att skriva en uppsats en gång då det var viktigare att spela hockey och CS. Dessutom visste jag att läraren var hur virrig som helst (varje lektion fick vi höra om hur hon tappat bort något osv) och att hon inte skulle vara på plats på inlämningsdagen, utan vi skulle bara lämna in uppsatserna på hennes kontor.
Lektionen efter frågade hon varför jag inte lämnat in och då sa jag med min mest trovärdiga stämma att jag minsann lagt den på hennes skrivbord. Hon sa att hon skulle leta igen då, sedan hörde jag inget mer om det på förrän en vecka senare när alla uppsatser var betygsatta... Jag fick MVG. :D
hahaha Cold as ICE :bow:
Minns två klasskompisar som hade omprov i tyska, de fick skriva provet samtidigt som vi andra fick sitta och läsa en lång tysk text. Läraren satt längst framme och rättade andra prov/uppgifter. De satt på rad och på slutet av tiden så bytte de prov med varandra och fyllde i det den andra inte kunde och hjälpte varandra på så vis, sedan bytte de tillbaka och lämnade in provet utan att läraren märkte något. Måste varit i nian eller åttan.
Jag har väl fuskat någon gång där man har kikat på sin kamrat bredvid sig. En vän till mig har dock haha kört en Michael Scofield (Prison Break) Han skrev upp en avancerad matematisk formel på sina ben med en penna som används till att anteckna på whiteboards. Till hans besvikelse kom denna formel aldrig upp på provet haha!
Jag körde också knepet med att spela in svar på mp3 och använde mig av det vid ett av de få tillfällen där man fick ha hörlurar (2:an på gymnasiet tror jag). Dock så var det inga glosor utan andra frågor som gjorde det lite knepigare, men det gick bra ändå :)
Inför ett spanskaprov i nionde klass så skrev jag ned en del glosor på bänken (med blyerts = lätt att sudda ut efteråt) och dolde dem med armen och kikade snabbt när det behövdes. Fick 100 % rätt och MVG i hela kursen :D Kan tilläggas att läraren var ganska virrig också.
Angående fusk på högskola/universitet. Kan man inte bara skriva ut en "svarslapp" (datorskriven = inget vet att det är din) och innan man skriver tentan gå in och gömma den på toaletten. Finns ju mängder med gömställen där. Sen är det bara att ta en "toapaus" om det är nått man behöver kolla upp. Jag har aldrig varit med om att skrivvakterna inspekterat toaletterna innan skrivningen? Och om de i så fall hittar något så kan dom ju inte veta vem det tillhör.
Projektarbetet i hade i gymnasiet kan man säga att jag fuskade mig fram till. Varje vecka skulle man skicka en projektlogg på vad man har gjort den veckan, projektarbetet var en 100 poäng kurs så vi höll på med under både HT och VT.
Ingenting av det jag skrev i projektloggen stämde, varje lektion satt vi i gruppen och spelade OSU istället. Två veckor innan insåg jag att jag låg illa till, låste in mig på mitt rum över helgen och gjorde klart hela projektet.
Fick MVG och diplom för bästa genomförda projektarbete under hela årskursen(vi var tre klasser).
Detta har jag tänkt på en del. Vakterna vid tentor är 70-80 bast. Det är bara att stoppa telefonen i kalsongerna, gå in på toan och googla. Dom kommer ju aldrig kolla en. Måste förekomma väldigt mycket fusk även på universitet/högskola tror jag.
Där jag har skrivit tentor så har det varje gång varit larm för mobiler på toaletten. Dvs, tar du upp mobilen så och använder den kommer det börja pipa ett larm som hörs i hela salen och du får gå ut skamset och skämmas inför alla och du får avbryta tentan och en rapport om fusk skickas in...
Fast fusklapp funkar ju (lär vara rätt vanligt). Nån gång när jag skrivit tenta finns det folk som springer på toa 7-8ggr under en 4-5timmars period, visst man kan vara väldigt kissnödig, men....
Jag körde också knepet med att spela in svar på mp3 och använde mig av det vid ett av de få tillfällen där man fick ha hörlurar (2:an på gymnasiet tror jag). Dock så var det inga glosor utan andra frågor som gjorde det lite knepigare, men det gick bra ändå :)
Inför ett spanskaprov i nionde klass så skrev jag ned en del glosor på bänken (med blyerts = lätt att sudda ut efteråt) och dolde dem med armen och kikade snabbt när det behövdes. Fick 100 % rätt och MVG i hela kursen :D Kan tilläggas att läraren var ganska virrig också.
Angående fusk på högskola/universitet. Kan man inte bara skriva ut en "svarslapp" (datorskriven = inget vet att det är din) och innan man skriver tentan gå in och gömma den på toaletten. Finns ju mängder med gömställen där. Sen är det bara att ta en "toapaus" om det är nått man behöver kolla upp. Jag har aldrig varit med om att skrivvakterna inspekterat toaletterna innan skrivningen? Och om de i så fall hittar något så kan dom ju inte veta vem det tillhör.
Har hört via bekanta om deras bekanta att det förekommer endel av den varan ja. Men jag har också för mig att det har varit fall när folk åkt dit på det där fusket, har för mig att det stod i lokaltidiningen när dom blivit straffade.
Fuska på universitetet är liksom lite allvarligare än gymnasiet eller lägre så det bör man undvika.
Har hört via bekanta om deras bekanta att det förekommer endel av den varan ja. Men jag har också för mig att det har varit fall när folk åkt dit på det där fusket, har för mig att det stod i lokaltidiningen när dom blivit straffade.
Hörde via en kompis som pluggar på UMU att dom har speciella tentasalar med utrustning som känner av mobilsignal, typ.
på LTU har vi absolut ingenting, ingen mobilkoll eller tentavakter som kollar ifall man har mobilen i fickan, har själv glömt det ett par gånger. Hur lätt som helst att bara gå in på toan och söka sig fram på Google.
Vet inte om det klassas som fusk.. men jag är en av de få personer som har ingenjörsexamen från KTH fast som saknar högskolekompetens (har inte godkänt i alla kärnämnen från gymnasiet)
Fusk eller inte. En liten bedrift och någorlunda unikt är det ju iallafall =)
Kan ju knappast räknas på något vis, det där kompetensdravlet från gymnasienivån är ju förövrigt mest trams. Ska ju liksom bara vara någon form av fingervisning på om man kan tänkas klara av en utbildning vilket du uppenbarligen var ändå.
Hörde via en kompis som pluggar på UMU att dom har speciella tentasalar med utrustning som känner av mobilsignal, typ.
på LTU har vi absolut ingenting, ingen mobilkoll eller tentavakter som kollar ifall man har mobilen i fickan, har själv glömt det ett par gånger. Hur lätt som helst att bara gå in på toan och söka sig fram på Google.
Hur menar du att det skulle hjälpa med att känna av mobilsignal osv? skulle de göra det på toan också då?
Om man skriver i dom riktiga tentasalarna så är det så ja, men ofta skriver man i någon annan sal (ex vanliga hörsalar) och då kan det variera friskt. På många ställen måste man ju som liksom gå utanför salen för att gå på muggen och då lär det gå att fuska mycket om man är förberedd.
vi hade en engelskbok med 4-5 olika prov. Efter varje prov skulle den påskrivas av förmyndare. Vi hade kopiator ( 80 talet ) vilket var ganska ovanligt då. Tog givetvis kopior på hela boken. Hade alltid alla rätt :)
Men du är ju född på 90-talet!
Hur menar du att det skulle hjälpa med att känna av mobilsignal osv? skulle de göra det på toan också då?
Dessa speciella tentasaler har även toaletter i tentalokalen, ifall det var det du undrade över.
Hur själva system funkar vet jag inte, där kanske Fartman kan hjälpa en?
Men du är ju född på 90-talet!
Jag vet, han envisas dock med att låtsas vara 70-talist i alla trådar... ;)
Alla har väl fuskat någon gång i grundskolan, kanske även gymnasiet. Men att fuska på högskola/universitet känns bara inte rätt. Då hoppas jag att man har insett allvaret i att fuska, och någon slags heder har man väl förhoppningsvis.
Nej, jag vill inte ha läkare och andra yrkesgrupper som fuskade för att klara tentor. Det känns bara mycket fel. Att det sedan går är en annan sak.
Det närmaste "fusk" jag nog kommit var när min fysiklärare till slut ledsnade på att jag fick göra om ett av hans prov lite väl många gånger så att han till slut gav mig alla svaren med uträkningar och allt.:d:em::smash:
Där jag har skrivit tentor så har det varje gång varit larm för mobiler på toaletten. Dvs, tar du upp mobilen så och använder den kommer det börja pipa ett larm som hörs i hela salen och du får gå ut skamset och skämmas inför alla och du får avbryta tentan och en rapport om fusk skickas in...
Fast fusklapp funkar ju (lär vara rätt vanligt). Nån gång när jag skrivit tenta finns det folk som springer på toa 7-8ggr under en 4-5timmars period, visst man kan vara väldigt kissnödig, men....
Första gången jag hör om detta. Lär väl komma mer och mer skulle jag tippa. På tal om det så berättade en föreläsare om att de hade hittat en iPad inne på toaletten en gång under skrivning. De frågade vem den den tillhörde men såklart vågade ingen erkänna :D skickad till disciplinnämnden eller förlora en iPad, ganska solklart val.
Första gången jag hör om detta. Lär väl komma mer och mer skulle jag tippa. På tal om det så berättade en föreläsare om att de hade hittat en iPad inne på toaletten en gång under skrivning. De frågade vem den den tillhörde men såklart vågade ingen erkänna :D skickad till disciplinnämnden eller förlora en iPad, ganska solklart val.
Chansen att man kan spåra ägaren till iPaden är ju minst sagt hög så det är nog lika bra att erkänna.
Har vid en tenta varit med om att tentavakterna bad om att alla skulle lägga sina mobiler framme vid dem och la man inte ifrån sig någon kollade de fickorna så man inte kunde ha någon på sig, så borde det alltid vara. Alltid lika nervöst när de söker igenom formelsamlingarna också, räcker med någon liten hjälpanteckning man glömt att sudda ut...
On topic så tänkte jag när jag såg tråden att "här kan jag skriva massor", men nu kommer jag inte på något bara för det... antar att man inte fuskade så mycket. Eller jo, i årskurs 4 hade vi fasta bänkar, alltså samma plats varje dag i samma klassrum och dessa bänkar kunde man fälla upp så man hade alla sina böcker och pennor i bänken hela tiden. På insidan av bänken skrev jag in alla floder i Europa till något geografi prov och satt sedan under provet och lyfte på bänklocket, läraren var inte superimponerad ;). Fick minuspoäng för varje rätt flod om jag inte minns fel :P.
Edit; spydde senare under året i samma bänk, mina barndomsvänner mobbar mig fortfarande för det... hade ätit cornflakes och russin till frukost.... Okej det där var rätt random.
kaffekopp
2015-03-14, 21:39
hade en miniräknare där man kunde programmera in egen kod eller text på.. rätt smidigt att lägga in räkne exempel på alla formler i matten :)
Jag studerar på UMU och vi har de där "mobillarmen" som tjuter om man har mobilen påslagen. Mobil, plånbok, kläder, väskor osv får man inte ha vid sin skrivplats utan det ska lämnas vid entrén. Men just det här med att gömma nått på toaletten innan tentan börjar måste ju vara sjukt enkelt ändå, tror som sagt inte att skrivvakterna gör en "husrannsakan" på toaletten och om de hittar nått så kan det inte bevisas vems det är ändå. Borde vara ganska lätt att fuska med andra ord :smash: Lite Off topic kanske..
Dessa speciella tentasaler har även toaletter i tentalokalen, ifall det var det du undrade över.
Hur själva system funkar vet jag inte, där kanske Fartman kan hjälpa en?
Ingen aning, det enda jag vet är att det står att dom finns och att det är typ en varningslampa utanför dassen. Har aldrig sett dom gå igång så dom skulle lika gärna kunna vara fake.
Ingen aning, det enda jag vet är att det står att dom finns och att det är typ en varningslampa utanför dassen. Har aldrig sett dom gå igång så dom skulle lika gärna kunna vara fake.
Dom funkar! Iaf i Umeå. Sett/hört de gå av ett par gånger i olika salar.
När jag gick på gymnasiet och pluggade på teknisk högskola, på 80-talet, fanns inga mobiler och inget internet och inga datorer för prov eller tentor. Enda möjligheten var fusklappar eller att skriva i formelsamlingen. Men det var ju larvigt, gjordes inte. Skrev man det kunde man det ju.
Men på gymnasiet kom jag på att religionsläraren var förtjust i att prata. Om man skippade de skriftliga proven fick man enskilt muntligt. Och om man ställde lite smarta frågor fick man honom att prata en massa. Och då verkade han tycka man var bra på ämnet, och så gav han höga betyg. Jag utnyttjade det konsekvent med högsta betyg i ämnet. Mycket praktiskt, särskilt som religion är "kuriosa" i min värld och inget viktigt.
filmjölk
2015-03-14, 23:35
snodde en novell av king i gymnasiet, fick godkänt på gränsen till vg. Hade också räknat med bättre :)
:d
Fuskat i en rad ämnen i grundskolan, gymnasiet och komvux. Nu på universitet skulle det aldrig falla mig in (och inte heller möjligt på samma sätt).
Var väl inget fusk. Men i princip hela klassen åkte fast i urkund i en kurs. Trots att ingen hade plagierat något från någon annan. :D
Jag skrev ner lite saker på vaden när jag gick i 9an, rullade bara upp jeansen och låtsades klia mig satt rätt långt bak så de va ingen som märkte något.
Dessutom tillät vår mellanstadielärare att vi en gång fick ha med oss en "fusklapp" på 5x5 cm till ett av våra historieprov. Jäklar vad engagerade vi elever blev. Detta tillfälle bekräftade vad jag redan visste. Att sätta sig ner och kolla upp vad man har svårt för att lära sig och sedan skriva ner detta, innebär att man lär sig just dessa bitar. Detta var ju förmodligen hennes poäng också. Jag skrev dessutom bara på framsidan för jag var tydligen den som var bäst på att skriva smått och fick ner allt jag behövde veta på en sida.
Använde jag fusklappen? Tror det var en grej jag kollade upp just för att "vara säker" och det var jag tydligen. Att ha med sig fusklappen till provet hade ingen som helst effekt. Det var att skapa fusklappen som gav resultat.
Hade en lärare som var inne på samma spår. Han uppmanade alla att skriva fusklappar, men sedan lämna dem hemma. Just eftersom processen att "destillera ner" informationen till en fusklapp är ett utmärkt sätt att lära sig på.
Kan inte minnas någon regelrätt fusk jag ägnat mig åt, men i vissa fall när jag slarvat med pluggandet så hände det att jag tryckte in någon viktig formel eller liknande i korttidsminnet precis innan jag gick in i prov/tenta-sal, sedan så fort jag fått tag på penna och papper skrev jag ned det innan jag riskerade glömma bort det. Kan dock inte minnas att jag någonsin hade något för att jag gjorde på det sättet :)
Fuskade inte speciellt mycket, men kommer ihåg ett prov jag "missat att göra" och skulle göra om, då tar jag hjälp av 2personer som sitter med mig var i ett separat rum jag/vi blev påkomna, det jag kommer ihåg med det hela var att fröken skällde ut dom som hjälpte mig och det trodde honom inte om dom, medans jag kom undan. Undra vad den läraren trodde om mig, fick ett G på provet iaf
Kan ju knappast räknas på något vis, det där kompetensdravlet från gymnasienivån är ju förövrigt mest trams. Ska ju liksom bara vara någon form av fingervisning på om man kan tänkas klara av en utbildning vilket du uppenbarligen var ändå.
Jo visst men faktumet att jag kom in på högskolan utan att uppfylla grundkraven för att komma in där tycker jag är lite intressant ;-)
Fusk handlar om att kringå eller bryta regler, eller hur?
Jo visst men faktumet att jag kom in på högskolan utan att uppfylla grundkraven för att komma in där tycker jag är lite intressant ;-)
Fusk handlar om att kringå eller bryta regler, eller hur?
Hur gjorde du för att komma in då?
TheOne1994
2015-03-20, 14:07
svårslaget fusk
http://www.dn.se/nyheter/varlden/massivt-provfusk-i-indien-nu-fangat-pa-bild/
Kan inte minnas att jag nånsin fuskat. Tro´t eller ej.
Men så var jag medveten om att "skriva ner alla svar" i princip innebar att man ansträngde sig så pass att man lärde sig det man behövde lära sig och inte hade behövt fusklappen. Men jag var för lat för att göra en fusklapp (och slänga efteråt) så jag pluggade på "vanligt vis" (vad fan nu det var, jävligt dåligt fokus hade jag iaf, 30% effektiv tid och 70% dagdrömning eller däromkring).
Kan meddela att vi en kurs på master-nivå på Handelshögskolan i Stockholm också fick göra och ha med oss en egen liten fusklapp, inte bara på mellanstadiet sådant gäller alltså!
Skriva egna formelblad på tekniska utbildningar är nog ganska vanligt också. Om man har en ambition att lära sig så tror jag det är positivt men samtidigt finns det ju alltid muppar som fungerar mer som papegojor. Det finns en risk i att det leder till alltför billiga poäng för just dessa individer. Det hänger ju liksom på om examinatorn lyckas ta höjd för det i tentan genom att faktiskt förutsätta en viss förståelse även i de enklare uppgifterna.
Fuskade ett par gånger på spanska lektionerna.
Babelfish, svensk text, direkt till spanska.
Gick inte bra.
Skulle ha kontrollerat texten efteråt, vissa ord klarade inte programmet att översätta så de blev till engelska.
Fick g i kursen så det var ju bra iallafall.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.