handdator

Visa fullständig version : Vad har hänt i mitt kylskåp?

Gober
2015-03-12, 21:36
Sedan några dagar tillbaka har en märklig doft gjort sig påmind i vårt kylskåp. Det luktar "gas". Våra ostar som låg inslagna i plastpåsar smakar som det luktar, gas. Vi slängde ostarna och imorrn ska jag grovrengöra kylen och slänga alla matvaror och frosta av frysen. Därefter får jag se om det försvinner eller om vi ska kräva ny kyl/frys (bor i hyresrätt och kylen är inte direkt ny). Men är det någon som varit med om något liknande, kan en någorlunda modern kyl läcka gas, är det ens gas i dagens kylsystem? Vår frys frostar ofta igen och jag har angripit isen med verktyg några gånger, kanske det skapat en läcka?
Kommer vi dö av förgiftning inom 24 timmar?

En teori är att det är stopp i avrinningssladden som avger denna märkliga gas/plastodör som smaksätter vår mat.

Jockefoten
2015-03-12, 21:43
Det är gas och den kan självklart läcka ut om något går sönder. Isobutan som är köldmediet i mindre kylskåp är relativt ofarligt. Hackar du bort is så kan du hacka sönder ett rör, men det känns rätt orimligt.

Gober
2015-03-12, 21:47
Har isobutan smak och lukt. Det konstiga är osten låg i plastpåseoch mjölken som också smakar konstigt har varit stängd (öppen förp men stängd öppning). Jag har bara knackat med hammare ett par gånger men visst, möjligt att det blivit en spricka i ett rör finns kanske om än lite osannolikt.

Jockefoten
2015-03-12, 21:48
Nae, inte direkt. Snarare oljan i kylsystemet som luktar om det läcker. Skulle det vara en läcka så skulle det rätt snabbt bli varmt i kylen. Det är inte många gram köldmedium i ett hushållskylskåp.

Gober
2015-03-12, 21:49
Ok, detta har pågått i en vecka. Mysteriet tätnar då kyl och frys är kall.

Gober
2015-03-12, 21:57
Kan vara att kylskåpet förvandlats till ett akvarie.

http://www.byggahus.se/forum/kok/8963-kylskap-som-luktar-vad-kan-det-vara.html