Visa fullständig version : Bilderna som visar vad som hände innan ingripandet mot nioåringen
Va säger ni? Överraskade? Rätt/Fel
http://www.svt.se/nyheter/sverige/bilderna-som-visar-vad-som-hande-innan-ingripandet-mot-nioaringen
32Min in i Programmet
http://www.svt.se/veckans-brott/se-program/veckans-brott-sasong-10-avsnitt-8?autostart=true
Jag vet inte hur vakterna skulle agerat annars faktiskt. Ungar är sjukt starka när de verkligen vill något/ vill vara jävliga. Svår situation faktiskt.
mangemani
2015-03-11, 07:01
ser inga som helst fel med detta, ett vanligt ingripande typ, inga slag eller så från ordningsvakten, han håller bara i.
fel utav 9 åringen däremot som slår, biter, skallar och gör motstånd när ordningsvakten bara ber att de stannar där.
sen att folk står och filmar och zoomar in när vakten håller i och när 9 åringen sprattlar och gör motstånd så att det ser värre ut än vad det är, är irelevant.
helt rätt, 2 brottslingar som blev haffade utav ordningsvakterna tills polisen kom.
Sparven från Minsk
2015-03-11, 07:22
Vakterna gör ett korrekt ingripande. Vad annat kan de göra?
De blir definitivt friade. Vanlig tjänsteutövning.
BigSpawn
2015-03-11, 07:41
denna videos visades väl aldrig från början? varför visades det inte? ser ju inte alls ut som övervåld ut i denna?
denna videos visades väl aldrig från början? varför visades det inte? ser ju inte alls ut som övervåld ut i denna?För att man vill såklart få fram en reaktion och den ska ju såklart vara för de små puttenuttiga skitungarna!
http://www.hejlskov.se/blog41.html
http://www.hejlskov.se/blog41.htmlHan har ju tydligen inte fått all information till sig, så han är förlåten för sina dåliga uttalanden.
TheOne1994
2015-03-11, 07:57
ja vad säger man. Ungjvl helt enkelt. Jag förundras hela tiden den här mentaliteten ungar har. Visst var man rädd/respekt för dom som var större än en själv när man var liten, numera verkar det vara bortblåst.
http://www.hejlskov.se/blog41.html
"En ordningssvakt bör kunna prata sig till vad han vill uppnå. Kan han inte det bör han kanske hitta sig ett annat yrke."
"Det framgår tydligt att pojken inte kan svenska."
Jävla tomte du har länkat till. Vad ska vakterna göra? Kalla in en tolk med 10 sekunders marginal? Och om inte det går bara släppa ungjävlarna? Eller kanske ge dom en kram och varsin snickers?
"En ordningssvakt bör kunna prata sig till vad han vill uppnå. Kan han inte det bör han kanske hitta sig ett annat yrke."
"Det framgår tydligt att pojken inte kan svenska."
Jävla tomte du har länkat till. Vad ska vakterna göra? Kalla in en tolk med 10 sekunders marginal? Och om inte det går bara släppa ungjävlarna? Eller kanske ge dom en kram och varsin snickers?Det syns ju också i SVT-klippet att vakterna pratar med ungarna först.
Det syns ju också i SVT-klippet att vakterna pratar med ungarna först.
Javisst det är bara ett jävla dravvel från hans sida (liraren med hemsidan).
Arne Persson
2015-03-11, 09:21
Skönt att dom specialimporterade marockanska ligistungarnas skitbeteende kom upp i ljuset så att vakterna slipper ta mer skit när dom faktiskt var helt oskyldiga!
TheOne1994
2015-03-11, 09:32
Skönt att dom specialimporterade marockanska ligistungarnas skitbeteende kom upp i ljuset så att vakterna slipper ta mer skit när dom faktiskt var helt oskyldiga!
så blir det när man specialimporterar :)
Nu känner jag mig världsfrånvänd, är det krig i Marocko?
TheOne1994
2015-03-11, 09:38
enligt sverige är det krig överallt.
Oacceptabel behandling av polisen, helt sjukt.
Lägger man ihop allt så är slutsatsen fortfarande övervåld mot barn.
Barnet verkar rätt lugnt tills dem tar tag i honom, man ser även han som sitter på bänken på försöker stoppa dem.
Även han uppfattar det som fel.
Krig är inte det enda flyktingskälet.
Lägger man ihop allt så är slutsatsen fortfarande övervåld mot barn.Man ska passa sig för att döma folk.
Har du någon gång försökt att hantera en våldsam person försiktigt?
edit: Men vem som liten uppfattar inte att ens kompis blir nedbruten som fel? Jisses.
TheOne1994
2015-03-11, 09:50
Barnet verkar rätt lugnt tills dem tar tag i honom, man ser även han som sitter på bänken på försöker stoppa dem.
övervåld ? du är nog ensam om den tanken. Vad hade du själv gjort i den situationen ? klappat honom på kinden ?
Henchman
2015-03-11, 10:11
Vakterna hade kunnat ge grabben lite utrymme för hans egna kroppsspråk istället för att greppa första bästa arm och förvärra det från det skedet.
Men man ska väl inte förvänta sig alltför mycket av ordningsvakter iom att ungen själv lär skaffa jobb som ordningsvakt då han växt upp.
Ungen är alltså ändå en skitunge.
Vakterna hade kunnat ge grabben lite utrymme för hans egna kroppsspråk istället för att greppa första bästa arm och förvärra det från det skedet.
.
Jävligt lätt att sitta med facit i hand och tycka och tänka på millimeterskala om hur en vakt med polisorder och en rabiat unge som precis bitit dig så att blodvite uppstod skulle ha handlat.
Om han lyckats fly för att sen bli överkörd eller liknande hade du nog haft annat ljud i din pipa.
Intressant att varken Expressen eller Aftonbladet skriver nånting om det, och att det verkar vara ganska gömt i övriga medier också.
Och att GW själv säger "9-åringen, eller eventuell några år äldre" betyder nog att han inte är de påstådda 9 åren.
Skönt för vakterna iallafall.
TheOne1994
2015-03-11, 10:17
Jävligt lätt att sitta med facit i hand och tycka och tänka på millimeterskala om hur en vakt med polisorder och en rabiat unge som precis bitit dig så att blodvite uppstod skulle ha handlat.
Om han lyckats fly för at sen bli överkörd eller liknande hade du nog haft annat ljud i din pipa.
Intressant att varken Expressen eller Aftonbladet skriver nånting om det, och att det verkar vara ganska gömt i övriga medier också.
Och att GW själv säger "9-åringen, eller eventuell några år äldre" betyder nog att han inte är de påstådda 9 åren.
Skönt för vakterna iallafall.
det hade varit döden för kvällstidningarna och skriva smörja om en "svensk skitunge" , tidningarna ägs av sossar.
http://www.metro.se/nyheter/ny-video-visar-sa-gick-det-till-nar-9-aringen-holls-fast-av-ordningsvakt/EVHock!unD3EQJH6OhtE/
Bara läs artikeln , hur de beskriver de två olika filmerna, först kommenteras den första filmen som alla gick i taket över:
På de mobilfilmade klippen gick det att se hur en ordningsvakt satte sig på den ena pojken, nio år gammal, med en hand på hans ansikte. Enligt vittnen ska ordningsvakten också ha dunkat pojkens huvud i marken
Det presenteras som fakta, som att alla är överens om vad som händer. De stackars barnen blir utsatta för övervåld. "Vittnen" finns också.
Sen kommenteras/beskrivs de nya övervakningsfilmerna, som är filmade helt opartiskt av en maskin, och visar det hela händelseförloppet så här:
SVT beskriver hur de två pojkarna först står tillsammans med ordningsvakterna men att en av dem plötsligt reagerar på något. Enligt Veckans brott har han då fått höra att polisen ska vara på väg.
Den yngre pojken agerar mot en av vakterna som då tar tag i honom. Pojken försöker slita sig loss och sparkar på vakten, samt biter honom i armen, enligt SVT.
Därefter går det att se hur ordningsvakterna brottar ner pojken på marken.
När han slutat göra motstånd lyfter ordningsvakterna upp honom igen, men SVT skriver att det då ser ut som att pojken försöker skalla den ena vakten.
Det är efter det som ordningsvakten sätter sig på pojken.
De nya uppgifterna beskrivs alltså som tvivelaktiga och skylls på SVT och Veckans brott, alltså vakternas ingripande som man klart och tydligt ser på de nya bilderna "beskrivs ", "sägs vara" eller "enligt SVT" medans ungarnas beteende presenteras som fakta och mjäkas ner till "agerande" och "försök till skallning" när det klart och tydligt framgår att det faktiskt händer.
Synd också att de inte visade hela den andra mobilfilmen när ungen i handfängsel dubbelsparkar den en vakten i ryggen. Inte för att det skulle göra så stor skada, men för att visa att ungfan är extremt aggressiv även efter handfängsel, och har noll respekt för övermyndigheter trots att han kommer från ett land "och är livrädd för poliser efter allt stackarn gått igenom"
Cry me a river...
denna videos visades väl aldrig från början? varför visades det inte? ser ju inte alls ut som övervåld ut i denna?
för media bryr sig inte om sanningen, bara rubriker.
Själva ingripandet är väl "ok" då vakterna gör (med sin usla utbildning) vad de kan i den situationen. Det som är äckligt är diskussionerna om ungarna. Det är lätt att sitta och säga att det är oförskämda "importerade" ungar som inte har respekt för lagen. Men de som uttalar sig så, vad fan vet de om ungarnas bakgrund? Att springa runt som en gatunge i Maroko är väl knappast en dans på rosor. Vem vet vad de råkat ut för som får de att reagera så starkt på just poliser?
Räcker det inte att konstatera att ingripandet var någorlunda ok med tanke på de förhållanden som rådde i kaoset, eller måste man också spy ut sitt hat mot barnen? Visst är media snabba med att använda barnens bakgrund till sin fördel, men likaså är SD-anhängarna och dess likasinnade väldigt snabba med konstatera att deras beteende är just ett bevis på vad som händer när vi inte håller oss till den ariska rasen här i svearike.
Själva ingripandet är väl "ok" då vakterna gör (med sin usla utbildning) vad de kan i den situationen. Det som är äckligt är diskussionerna om ungarna. Det är lätt att sitta och säga att det är oförskämda "importerade" ungar som inte har respekt för lagen. Men de som uttalar sig så, vad fan vet de om ungarnas bakgrund? Att springa runt som en gatunge i Maroko är väl knappast en dans på rosor. Vem vet vad de råkat ut för som får de att reagera så starkt på just poliser?
Räcker det inte att konstatera att ingripandet var någorlunda ok med tanke på de förhållanden som rådde i kaoset, eller måste man också spy ut sitt hat mot barnen? Visst är media snabba med att använda barnens bakgrund till sin fördel, men likaså är SD-anhängarna och dess likasinnade väldigt snabba med konstatera att deras beteende är just ett bevis på vad som händer när vi inte håller oss till den ariska rasen här i svearike.
Du menar på fullaste allvar att ett par ungar från halva världen bort som lyckas ta sig till Sverige helt utan hjälp ?
Tror du de hade med sig rejält med matsäck och sen liftade i ett par veckor utan problem då eller ?
Alternativt att någon betalar för deras biljetter hit helt utan någon som helst vinning eftersom att rädda gatubarn från någonstans långt bort är det som händer varje dag...
Du är otroligt blåögd alternativt bor på vischan om du inte hört talas om stöldligor som använder barn eftersom de inte kan bli straffade.
Barnen rymmer första chans de får för att ta sig ut på gatan igen. Den gata du ansåg att de hade tagit sig bort från, bara det att det är 30-40 grader kallare här, vilken upgradering ifall du är fattig, hemlös och saknar stabil sovplats *screwy*
Snyggt Gober, you have mentioned that-which-must-not-be-named, och nu är det bara en tidsfråga innan tråden försvinner.
TheOne1994
2015-03-11, 11:01
jag känner inget hat mot barnen. Det är ju barn. Dock blir jag arga att det alltid är "samma typ" av barn som springer runt och gör skit. Oavsett ras, det är just ungjvl jag är allergisk mot. Du märker säkert detta på FB och andra medier,folk är så jvl trötta hur det hanteras.
Vi kan inte bara ta hit flyktingbarn och sätta dom i några baracker, vi behöver folk som tar hand om dom oxå, folk som är intresserade. Har du sett på platsbanken ? det väller av jobb inom ensamkommande barn. Jag tror inte vi reder ut detta Gober tyvärr. Vi är ett hjälpande folk men står handfallna när det väl kommer till kritan.
Det kan vara så enkelt som att de agerar i enlighet med sitt egenintresse. De vill inte bli omhändertagna av svenska myndigheter. Men nu är det som så att vi är lika inför lagen så de får finna sig i det.
Du menar på fullaste allvar att ett par ungar från halva världen bort som lyckas ta sig till Sverige helt utan hjälp ?
Tror du de hade med sig rejält med matsäck och sen liftade i ett par veckor utan problem då eller ?
Alternativt att någon betalar för deras biljetter hit helt utan någon som helst vinning eftersom att rädda gatubarn från någonstans långt bort är det som händer varje dag...
Var påstår jag att de tagit sig till Sverige utan hjälp?
Hur är ditt inlägg relevant till det jag skrev? Det kvittar väl hur de kom hit? Min poäng är att det är barn (oavsett om de är nio eller tretton) och att de med stor sannolikhet har anledning att reagera som de gör pga bakgrund/erfarenhet. Men jag tror du missade min poäng. Jag hade reagerat likadant om det handlade om svenska ungar från ett behandlingshem, men då hade kanske inte lika många hatiska kommenterar florerat på sociala medier?
Ser inget som helst fel i ordningsvakten ingripande och har haft den åsikten sen först filmen kom upp. Finns alltid en längre version som visar vad som orsakat händelsen.
Det finns 2 bra ordspråk, man ska inte ge sig på berg när det finns småsten samt ger man sig in i leken får man leken tåla...
AeternusRex
2015-03-11, 11:14
Det brottas ned minderåriga och bråkiga barn i olika scenarion dagligen. Det är helt hur det skildras efter. Lokalt på media markt bröt dom armen på en fjortfjortonårig tjej för nåt år sedan och det hamnade inte ens i lokakblaskan.
jag känner inget hat mot barnen. Det är ju barn. Dock blir jag arga att det alltid är "samma typ" av barn som springer runt och gör skit. Oavsett ras, det är just ungjvl jag är allergisk mot. Du märker säkert detta på FB och andra medier,folk är så jvl trötta hur det hanteras.
Vi kan inte bara ta hit flyktingbarn och sätta dom i några baracker, vi behöver folk som tar hand om dom oxå, folk som är intresserade. Har du sett på platsbanken ? det väller av jobb inom ensamkommande barn. Jag tror inte vi reder ut detta Gober tyvärr. Vi är ett hjälpande folk men står handfallna när det väl kommer till kritan.
Jag skulle kunna berätta väldigt mycket skit jag och mitt "gäng" gjorde när vi var barn/tonåringar. Det var mycket värre än "pojkstreck" om man säger så (men det får väl ses som preskriberat nu). Vi var dock ett stort gäng svennar. Därmed inte sagt att problemet inte är mycket större bland invandrare där arbetslöshet med mera är större, det är det ingen som förnekar. Men nu handlar inte mina inlägg om flyktingpolitik/invandring (låt oss inte dra igång den diskussionen) utan om de vidriga kommentarer riktade mot barnen i videon.
Det kan vara så enkelt som att de agerar i enlighet med sitt egenintresse. De vill inte bli omhändertagna av svenska myndigheter. Men nu är det som så att vi är lika inför lagen så de får finna sig i det.
Givetvis, de verkar ju reagera på just polis och oavsett om de är rädda för just polisen eller för att det sätter stopp för eventuella planer att tex rymma så är fortfarande mitt första inlägg en reaktion på hur en del kommenterar runt händelsen.
Var påstår jag att de tagit sig till Sverige utan hjälp?
Hur är ditt inlägg relevant till det jag skrev? Det kvittar väl hur de kom hit? Min poäng är att det är barn (oavsett om de är nio eller tretton) och att de med stor sannolikhet har anledning att reagera som de gör pga bakgrund/erfarenhet. Men jag tror du missade min poäng. Jag hade reagerat likadant om det handlade om svenska ungar från ett behandlingshem, men då hade kanske inte lika många hatiska kommenterar florerat på sociala medier?
Nej det kvittar inte hur folk kom hit och varför de är här. Hence my point i mitt inlägg.
Det finns regler för barn, regler som gäller. Om du har barn som saknar föräldrar, saknar rätt att befinna sig i landet, rymmer från de som har ansvar att se till deras säkert och beter sig våldsamt mot ordningsmakt så finns det ett problem med barnen.
Det kvittar var de är ifrån de behöver fortfarande tas omhand av en myndighet. Hatiska kommentarer kommer ALLTID finns på forum. Det är väl bara att kolla alla feminaziska kommenterar angående patriarkatet på facebook och deras grupper, det är ingenting unikt för en grupp som inte gillar invandrare/barn/brott/polis.
Vänster,höger,mansgris eller feminism det kommer kastas bajs mellan sidor, det är så internet fungerar.
Blir man t.ex. biten och spottad på när ens uppgift är att hålla kvar en person så tycker jag att det är ett rimligt uppträdande, ja.
Jag bryr mig inte, varken om 9 åringen eller väktaren. Förstår inte varför alla måste göra en så stor sak av allting hela tiden.
Jag bryr mig inte heller om situationen, klassisk medialogik att blåsa upp saker i absurdum. Däremot älskar jag GW. Vill bara skriva det.
TheOne1994
2015-03-11, 11:43
Jag bryr mig inte, varken om 9 åringen eller väktaren. Förstår inte varför alla måste göra en så stor sak av allting hela tiden.
hade inte media skrivit det hade vi inte haft diskutionen här. Höjer någon rösten på stan åker 10 mobiler upp och börjar filma, 5 min senare har AB storyn. Du läser och skaffar dej en uppfattning.
Vi skulle haft mediafria dagar i samhället !
hade inte media skrivit det hade vi inte haft diskutionen här. Höjer någon rösten på stan åker 10 mobiler upp och börjar filma, 5 min senare har AB storyn. Du läser och skaffar dej en uppfattning.
Vi skulle haft mediafria dagar i samhället !
Tror inte folk skulle klara av det, "VA, HAR DET INTE HÄNT NÅNTING IDAG? INGA MORD? INGEN SOM BLIVIT VÅLDTAGEN????"
Gatorna är fyllda av mänskliga får.
Tycker många hakade upp sig på att han var 9år, hur kan OV veta det ifrån start ifall dom inte sagt det till honom i samband med att du skall hålla kvar dom.
Ensamkommande flyktingbarn har väl oftast inte sina papper med sig utan uppger åldern som dom är.
TheOne1994
2015-03-11, 11:53
Tycker många hakade upp sig på att han var 9år, hur kan OV veta det ifrån start ifall dom inte sagt det till honom i samband med att du skall hålla kvar dom.
Ensamkommande flyktingbarn har väl oftast inte sina papper med sig utan uppger åldern som dom är.
exakt, sjukhusen röntgar ensamkommande flyktinga för att se deras ålder. Har en nära bekant som jobbar "inom området" En del ljuger om deras ålder...för att gisningsvis komma lindrigare undan.
GW sa väl själv "nioåringen, eller möjligt några år äldre" :d
Om han säger så offentligt kan man nog anta att ungen misstänkts vara äldre, utan större tvivel.
GW sa väl själv "nioåringen, eller möjligt några år äldre" :d
Om han säger så offentligt kan man nog anta att ungen misstänkts vara äldre, utan större tvivel.
Blev ganska bespottad när man uttryckte detta under förstavevan då "alla" tyckte att OV skulle bli av med jobbet spöstraff osv osv.
Men det krävs att nån som GW skall säga det för att vissa som inte kan tänka själv ev skall klara ta in det
ja vad säger man. Ungjvl helt enkelt. Jag förundras hela tiden den här mentaliteten ungar har. Visst var man rädd/respekt för dom som var större än en själv när man var liten, numera verkar det vara bortblåst.
För dessa ungar representerar alla i samma ålder? Det fanns inte en enda i tidigare generationer som gjorde något liknande?
TheOne1994
2015-03-11, 12:41
För dessa ungar representerar alla i samma ålder? Det fanns inte en enda i tidigare generationer som gjorde något liknande?
vet ej, tyvärr du får googla.
vet ej, tyvärr du får googla.
Varför påstår du något utan att veta?
PureWhey
2015-03-11, 12:46
Vakterna gör ett korrekt ingripande. Vad annat kan de göra?
+1
Inte ens värt en diskussion.
TheOne1994
2015-03-11, 12:46
Varför påstår du något utan att veta?
man kan inte veta allt. Jag gick på historiken i mitt förflutna. Svaret på din fråga är nej.
man kan inte veta allt. Jag gick på historiken i mitt förflutna. Svaret på din fråga är nej.
Just av den anledningen är det att föredra att uttala sig om sådant man faktiskt vet.
Newsflash: ditt förflutna kan inte appliceras på allt.
Arne Persson
2015-03-11, 13:00
Goddag yxskaft
Just av den anledningen är det att föredra att uttala sig om sådant man faktiskt vet.
Newsflash: ditt förflutna kan inte appliceras på allt.
Kan inte du presentera fakta att det inte blivit ett attitydsförändring istället för att säg att det han tycker verkar skett med det han sett är "fel"
Jag (och många runt mig) upplever också en förskjutning i form av bristande respekt osv
Så nu är vi flera som upplever detta, vill du motbevisa det så får gärna du presentera fakta om att vi har fel att det inte är så
Röda Björnen
2015-03-11, 13:44
Va säger ni? Överraskade? Rätt/Fel
http://www.svt.se/nyheter/sverige/bilderna-som-visar-vad-som-hande-innan-ingripandet-mot-nioaringen
32Min in i Programmet
http://www.svt.se/veckans-brott/se-program/veckans-brott-sasong-10-avsnitt-8?autostart=true
Jag är inte överaskad, jag är däremot väldigt överaskad att media inte alls uppmärksammade detta på samma sätt som tidigare och att en liknande debatt skapades kring hur vi ska vänta tills vi har en hel bild framför oss innan vi anklagar vakter samt poliser.
Till agerandet, ingripandet var inte lyckat och det kan väl alla hålla med om att det säkerligen kunde gått bättre för vakterna i hur de höll fast 9 åringen. Men de har ej gjort några fel.
VoDaresVins
2015-03-11, 13:45
Tror inte egentligen rötäggsungarna blivit flera med åren. Fanns ju nog en hel del av de som totalt saknade respekt för äldre då med men hamna ju inte direkt i nyheterna då när t.ex. en av eleverna sparkade rektorn i juvelerna.
Röda Björnen
2015-03-11, 13:50
Oacceptabel behandling av ordningsvakterna, helt sjukt.
Det är inget övervåld överhuvudtaget, övervåld är misshandel och då ska vakterna brukat våld till den grad att de skadat barnet på ett sätt där det inte går att försvara enligt PL10§.
Det går tydligt att se att barnet blir aggressivt, vakterna lägger ner honom, sedan låter de honom ställa sig upp och ungen svarar med att försöka skalla en av vakterna och av nuvarande utsago ska han även ha bitit vakten. Vakten lägger sig då över barnet och håller fast denna.
Ingenstans här sker det misshandel eller överdriven våldsanvändning.
Kan inte du presentera fakta att det inte blivit ett attitydsförändring istället för att säg att det han tycker verkar skett med det han sett är "fel"
Jag (och många runt mig) upplever också en förskjutning i form av bristande respekt osv
Så nu är vi flera som upplever detta, vill du motbevisa det så får gärna du presentera fakta om att vi har fel att det inte är så
Det är inte jag som kommer med påståendena, jag står för ifrågasättandet. Jag har inte en aning om det är en attitydförändring eller inte. Vet bara att det fanns rötägg när jag var yngre och när mina föräldrarna var yngre. Vet också att det finns en hel del bra, duktiga och skötsamma ungar nu. Av den enkla anledningen låter jag bli att ha en åsikt för jag vet helt enkelt inte.
Jag vet också med mig att sättet jag ser på saker förändras över tid. Inte bättre eller sämre utan bara förändras. Samma fenomen kan jag ha olika åsikt om bara pga av att jag som betraktare har förändrats.
Tror inte egentligen rötäggsungarna blivit flera med åren. Fanns ju nog en hel del av de som totalt saknade respekt för äldre då med men hamna ju inte direkt i nyheterna då när t.ex. en av eleverna sparkade rektorn i juvelerna.
Håller med. Det är svårt att säga om det har blivit värre men att allt negativt har blivit så mycket mer medieexponerat gör att det känns som det.
Om jag ska utgå från hur skolan var på 90-talet så kan jag bara utgå från mina egna erfarenheter. Dessa erfarenheter inkluderar bråk, bra gjorda läxor, medelbra prov, glömda handdukar, kamratskap etc. Om jag ska utgå från hur skolan är numera kan jag bara utgå från de artiklar media publicerar. Dessa artiklar kommer nästan alltid vara negativa och handla om problem och bråk. Knappast ett underlag man kan göra en rättvis jämförelse med.
TheOne1994
2015-03-11, 14:14
Det är inte jag som kommer med påståendena, jag står för ifrågasättandet. Jag har inte en aning om det är en attitydförändring eller inte. Vet bara att det fanns rötägg när jag var yngre och när mina föräldrarna var yngre. Vet också att det finns en hel del bra, duktiga och skötsamma ungar nu. Av den enkla anledningen låter jag bli att ha en åsikt för jag vet helt enkelt inte.
Jag vet också med mig att sättet jag ser på saker förändras över tid. Inte bättre eller sämre utan bara förändras. Samma fenomen kan jag ha olika åsikt om bara pga av att jag som betraktare har förändrats.
Jag vet att det är en attitydförändring. Samhället är mycket "råare" idag. Båda prat och fysikst våld är hårdare. Det måste vi vara överens om. Om inte så lever du under en sten.
Jag vet att det är en attitydförändring. Samhället är mycket "råare" idag. Båda prat och fysikst våld är hårdare. Det måste vi vara överens om. Om inte så lever du under en sten.
Då var min fråga: hur vet du det?
Måhända att jag lever under en sten men jag är i alla fall medveten att det finns många andra stenar på fältet där alla miljöer under varierar sinsemellan samt att de har flyttats och förändrats över tiden på ett sätt som jag inte kan veta under min lilla sten som effektivt hindrar mig från att få en heltäckande uppfattning om alla stenar på fältet.
TheOne1994
2015-03-11, 14:30
Då var min fråga: hur vet du det?
Måhända att jag lever under en sten men jag är i alla fall medveten att det finns många andra stenar på fältet där alla miljöer under varierar sinsemellan samt att de har flyttats och förändrats över tiden på ett sätt som jag inte kan veta under min lilla sten som effektivt hindrar mig från att få en heltäckande uppfattning om alla stenar på fältet.
ha ha det var mycket sten på din gård.
Förr: Man slår inte på mindre än sig själv. Man slår aldrig på någon som ligger ner.
Idag:Man slår oavsett storlek,dom ska ner bara. Man slår tills dom ber om ursäkt. Andvänder gärna något tillhygge, typ bollträ, ja du vet ett sådan vi spelade brännboll med....som var avsett för just brännboll.
Måla din sten vit så jag ser den när jag är ute och går.
Kram !
Förr: Man slår inte på mindre än sig själv. Man slår aldrig på någon som ligger ner.
Idag:Man slår oavsett storlek,dom ska ner bara. Man slår tills dom ber om ursäkt. Andvänder gärna något tillhygge, typ bollträ, ja du vet ett sådan vi spelade brännboll med....som var avsett för just brännboll.
Kram !
Baserat på vad?
TheOne1994, bemöda dig inte ens.
Sitta och hetsa upp sig över att någon generaliserar Exdiaq? I dont even.
ARMSTARK
2015-03-11, 15:10
Ska man vara misstänksam mot polisen ska man kanske kolla på det här, klippt från en nättidning idag. En gammal klassiker, fast "på min tid" blev man avslängd vid kaknästornet mitt i natten. = Lååång promenad.
Den 55-årige mannen kördes iväg från polisstationen och patrullen släppte av honom vid Skogskyrkogården.
Bara 10 minuter senare hittades han död.
En förundersökning om vållande till annans död har nu inletts.
– Vi har ingen misstänkt, säger Kia Samrell, presstalesman på polisen Södermalm.
Det var under måndagseftermiddagen som den 55-årige mannen, tillsammans med ytterligare ett par personer greps av polisen på Sergels torg, mitt i Stockholm, misstänkt för att ha handlat med narkotika.
Gjorde motstånd
Mannen gjorde vid gripandet enligt polisen kraftigt motstånd, och misstänktes förutom för narkotikabrott för våldsamt motstånd.
Han fördes till polisstationen på Södermalm, där han förhördes.
Efter förhören skulle han släppas på fri fot klockan 21.24.
Men något hände. I samband med frisläppandet uppträdde mannen enligt polisen aggressivt och därför beslutades att mannen i enlighet med Polislagen skulle "avlägsnas" från polisstationen.
Kördes till Skogskyrkogården
Han sattes i en polisbil och kördes till Skogskyrkogården, strax söder om Stockholm, och lämnades vid huvudentrén på Sockenvägen. Enligt uppgit till Aftonbladet var klockan då 21.55. Förutom patrullen som körde honom följde av oklar anledning ytterligare en patrull med.
Enligt uppgift till Aftonbladet betedde mannen sig enligt polismännen aggressivt också i polisbilen och de satte handfängsel och också en huva på honom.
Varför han kördes just till Skogskyrkogården, han är bosatt i en helt annan del av Stockholm, kan Kia Samrell inte svara på.
– Varför han körts dit han körts har jag inget svar på, säger hon.
Hittades livlös
Bara tio minuter efter att polispatrullen släppt av 55-åringen på Skogskyrkogården, 22.04, kommer larmet: En man har hittats livlös vid kyrkogården.
Det visar sig vara den 55-årige mannen. Hans liv går inte att rädda och han dödförklaras av läkare.
Polisen vill inte uppge om mannen hade några synliga skador, men inledde omedelbart en brottsutredning.
– Vi inleder alltid en förundersökning när det är oklara omständigheter kring ett dödsfall, säger Kia Samrell.
Kartlägger hans sista tid i livet
Ni rubricerar det som "vållande till annans död", det borde ju innebära att ni misstänker att han dött på grund av annan persons handåverkan.
– Ja, så är det ju naturligtvis. Men vad det är och hur det är har vi ingen aning om i nuläget.
Polisen försöker nu kartlägga mannens sista tid i livet genom förhör.
Misstänker ni att något hänt i polisbilen som lett till hans död?
– Det är förundersökningssekretess. Man måste utreda vad som har hänt under hela tiden, och vad som har hänt under de 40 minutrarna från att han kommit till den här platsen. Vi har ingen misstänkt i nuläget.
Polisen gick tidigare ut med uppgiften om att det gått 40 minuter från att mannen lämnades, tills att han hittades död.
Men enligt uppgift till Aftonbladet avser de 40 minutrarna tiden från att mannen formellt skrevs ut från polisstationen på Södermalm tills dess att han hittades. Däremellan har han alltså hunnit släppas ut, enligt polisen bete sig aggressivt, ett beslut om avlägsnande har fattats, och mannen körts till Skogskyrkogården.
Chefsåklagare Anders Jakobsson på enheten för polismål leder förundersökningen.
– Jag har bland annat begärt att få in alla tidsangivelser. Som jag förstår det släpptes han formellt ur arresten 21.24, sedan händer något och man fattar ett beslut om att han ska avlägsnas. Vid vilken tidpunkt detta sker, och hur lång tid sedan transporten tar har jag i nuläget inga uppgifter om.
Ska obduceras
Han säger också att om mannen fick lämna urinprov, kan detta vara "högintressant".
– Sedan ska en utvidgad rättsmedicinskt undersökning göras för att fastställa dödsorsaken.
Den 55-årige avlidne mannen är välkänd av polisen sedan tidigare. Han har flera gånger dömts för brott, däribland våld och hot mot tjänsteman.
.
TheOne1994
2015-03-11, 15:13
TheOne1994, bemöda dig inte ens.
Sitta och hetsa upp sig över att någon generaliserar Exdiaq? I dont even.
:)
det var värt ett försök ifl. Jag var inte uphetsad...eller jo det var jag nog. Att "folk" inte fattar...
:)
det var värt ett försök ifl. Jag var inte uphetsad...eller jo det var jag nog. Att "folk" inte fattar...
Jag menade att han irriterade sig på att du generaliserade när du skrev att "Ungar idag är förjävliga"
Blir inte misstänksam mot polisen öht där. Kan vara precis vad som helst som hänt, och att polisen på nåt sätt skulle vara inblandad direkt i hans dödsfall förefaller otroligt. Det är inte nån Scorsese film här!
ARMSTARK
2015-03-11, 15:22
Blir inte misstänksam mot polisen öht där. Kan vara precis vad som helst som hänt, och att polisen på nåt sätt skulle vara inblandad direkt i hans dödsfall förefaller otroligt. Det är inte nån Scorsese film här!
Fast grejjen är att de dumpade honom på fel sida av stan, ger en gammal stockholmare som mig assosiationer till ett vanligt fenomen på 80-90 talet, nämligen misshandel i piketen och sedan dumpad någonstans där det blir riktigt djävligt att ta sig hem ifrån, för det mesta kaknästornet. Ytterst sällan är offret "en oskyldig stackare" men grejjen är att han råkade dö den här gången.
Fast grejjen är att de dumpade honom på fel sida av stan, ger en gammal stockholmare som mig assosiationer till ett vanligt fenomen på 80-90 talet, nämligen misshandel i piketen och sedan dumpad någonstans där det blir riktigt djävligt att ta sig hem ifrån, för det mesta kaknästornet. Ytterst sällan är offret "en oskyldig stackare" men grejjen är att han råkade dö den här gången.
Jag känner bara att medieklimatet är så pass annorlunda idag jämfört med bac in the day, polisen har lupp på sig på allt de gör. Har svårt att tänka mig att någon skulle riskera så mycket, än mindre två bilar för att spöa på nån knarkare. Men, stranger things have happened såklart...
Kram !
Men när du säger "förr" vilket årtal talar vi då om? När jag var ung på tidigt 90-tal var det mycket och brutalt våld ganska ofta. Jag har varit nära slagsmål med både kniv och yxa, jag har sett en kille få sin skalle spräckt av en gatsten. Jag har sett flera personer på en individ många gånger. Men visst kan det vara så att våldet hela tiden eskalerar och blir ännu värre. Men det där gentlemansslagsmålet där man boxas lite till en ramlar, det slutade nog existera väldigt långt tillbaka i tiden (om det inte t.o.m är en myt?).
Nu beror det säkert på var du vuxit upp också, är du uppväxt på en mindre ort på "landet" så har du kanske andra erfarenheter än inne i stan.
Sen tror jag även att man upplever att det blir värre och värre pga fler anmäler, och väldigt mycket kommer ut i media tack vare mobilfilmer osv. Även när det gäller detta med respekt så undrar jag om det faktiskt hänt så fruktansvärt mycket på de senaste 20-30 åren? Min klass var tex ganska hemsk och det var x-antal stackars vikarier som gick gråtandes från vår klass för att aldrig mer komma tillbaka, och då var min skola ändå relativt lugn. På andra skolor hörde det till vanligheterna med våld t.o.m mot lärare. Däremot tycker jag det är ett problem att en lärares rättigheter numera är väldigt små, när jag var grabb var det inga konstigheter om en lärare tog en i nacken osv. Numera verkar lärare vara rädda för sina elever, till viss del pga att risken att bli anmäld för minsta lilla är så stor.
Johanss0n
2015-03-11, 16:05
Förr: Man slår inte på mindre än sig själv.
Fast det där stämmer ju inte alls, är det något som mänskligheten alltid har gjort så är det att utöva våld mot fysiskt underlägsna.
TheOne1994
2015-03-11, 16:27
Men när du säger "förr" vilket årtal talar vi då om? När jag var ung på tidigt 90-tal var det mycket och brutalt våld ganska ofta. Jag har varit nära slagsmål med både kniv och yxa, jag har sett en kille få sin skalle spräckt av en gatsten. Jag har sett flera personer på en individ många gånger. Men visst kan det vara så att våldet hela tiden eskalerar och blir ännu värre. Men det där gentlemansslagsmålet där man boxas lite till en ramlar, det slutade nog existera väldigt långt tillbaka i tiden (om det inte t.o.m är en myt?).
Nu beror det säkert på var du vuxit upp också, är du uppväxt på en mindre ort på "landet" så har du kanske andra erfarenheter än inne i stan.
Sen tror jag även att man upplever att det blir värre och värre pga fler anmäler, och väldigt mycket kommer ut i media tack vare mobilfilmer osv. Även när det gäller detta med respekt så undrar jag om det faktiskt hänt så fruktansvärt mycket på de senaste 20-30 åren? Min klass var tex ganska hemsk och det var x-antal stackars vikarier som gick gråtandes från vår klass för att aldrig mer komma tillbaka, och då var min skola ändå relativt lugn. På andra skolor hörde det till vanligheterna med våld t.o.m mot lärare. Däremot tycker jag det är ett problem att en lärares rättigheter numera är väldigt små, när jag var grabb var det inga konstigheter om en lärare tog en i nacken osv. Numera verkar lärare vara rädda för sina elever, till viss del pga att risken att bli anmäld för minsta lilla är så stor.
du är en buse Gober :)
ja ja vi går vidare. Vi säger att det är lika idag som förr helt enkelt.
du är en buse Gober :)
ja ja vi går vidare. Vi säger att det är lika idag som förr helt enkelt.
Jag säger inte att du har fel, GW har väl sagt att våldet blir grövre. Jag är bara av åsikten att den bilden du målar upp av rättvisa slagsmål och att man inte gav sig på mindre och svagare osv känns lite overklig :d
Jag är ingen buse, men var väl ett småbus (innan jag växte upp och tog mig i kragen) som liten och hade än värre folk i min umgängeskrets, därav såg man ett och annat.
http://ngelyn.files.wordpress.com/2011/12/regency-boxing-match.jpg
Även gentlemän använde tillhyggen!
http://cdn.theatlantic.com/assets/media/img/posts/2013/11/WS5/1af71ada3.jpg
TheOne1994
2015-03-11, 16:41
Jag säger inte att du har fel, GW har väl sagt att våldet blir grövre. Jag är bara av åsikten att den bilden du målar upp av rättvisa slagsmål och att man inte gav sig på mindre och svagare osv känns lite overklig :d
Jag är ingen buse, men var väl ett småbus (innan jag växte upp och tog mig i kragen) som liten och hade än värre folk i min umgängeskrets, därav såg man ett och annat.
http://ngelyn.files.wordpress.com/2011/12/regency-boxing-match.jpg
Även gentlemän använde tillhyggen!
http://cdn.theatlantic.com/assets/media/img/posts/2013/11/WS5/1af71ada3.jpg
kanske bara jag som har fått lära mig det av min far. Slår man på en som är mindre än sig själv är man en fegis....det siter i liksom. Det är lite som att slå på tjejer, det finns gränser !
Du vet att jag är från en mindre håla Gobbe, det var väl någon gång det kom pack från Arlöv med basebollträ osv men det blev inte mer än så, alla bara sprang på varsit håll. Malmö hade man inga funderingar på att besöka ens..
Nu sluter vi fred tycker jag :)
kanske bara jag som har fått lära mig det av min far. Slår man på en som är mindre än sig själv är man en fegis....det siter i liksom. Det är lite som att slå på tjejer, det finns gränser !
Du vet att jag är från en mindre håla Gobbe, det var väl någon gång det kom pack från Arlöv med basebollträ osv men det blev inte mer än så, alla bara sprang på varsit håll. Malmö hade man inga funderingar på att besöka ens..
Nu sluter vi fred tycker jag :)
Har aldrig hamnat i bråk med någon i min egna storlek. Mest semi-dvärgar som måste hävda sig.
lördagsgrogg
2015-03-11, 17:55
Har aldrig hamnat i bråk med någon i min egna storlek. Mest semi-dvärgar som måste hävda sig.
Håller fullständigt med, det är bara småfolk som någonsin bråkat med mig. Dom brukar dock samla ihop sig några stycken.
Det såg inte så farligt ut som jag förväntade mig när jag tryckte på play,
Dock är det fortfarande ett barn, han blev nog rädd och desperat om inte panikslagen
De borde ha agerat mer pedagogiskt och lugnat honom ist för att skrämma upp honom ännu mer
Maverick
2015-03-11, 19:09
vakterna gör ett korrekt ingripande. Vad annat kan de göra?
+1
Om man ger sig på en större, så måste ju den större ge sig på den mindre!
supercharge
2015-03-11, 19:41
Leif GW har rätt som vanligt, och som vanligt har våra floskelmaskiner till politiker och tyckare gjort bort sig genom att babbla i ärenden där man inte haft hela bilden klar för sig.
Det finns barn som är våldsamma och aggressiva, det är inte bara någonting som uppkommer när man råkar bli straffmyndig som vissa verkar tro. I synnerhet är det allvarligt när dessa individer ger sig på andra barn snarare än väktare eller polis och skolan ser mellan fingrarna på det på det sätt som man brukar göra idag.
mangemani
2015-03-11, 19:50
väktarna får syn på 2 killar som misstänkts begått brott, de kontaktar polisen som säger att de ska komma till platsen, en utav pojkarna hör detta samtalet och vill fegt nog fly fältet, väktaren stoppar pojken genom att hålla fast honom trotts att han slår, sparkar och skallar, tills polisen kommer, polisen tar hand om pojken.
inget som helst fel har gjorts.
hade de varit pedagogiska så hade pojken bara flytt, hade de inte hållit fast så hade samma hänt.
helt rätt gjort av dem.
har däremot sett väktare som har betett sig brutalt åt och det var solklara fall utav onödigt våld, men detta, kommer inte ens i närheten.
Arne Persson
2015-03-11, 19:52
Det såg inte så farligt ut som jag förväntade mig när jag tryckte på play,
Dock är det fortfarande ett barn, han blev nog rädd och desperat om inte panikslagen
De borde ha agerat mer pedagogiskt och lugnat honom ist för att skrämma upp honom ännu mer
Hjärntvättade, ligistuppfostrade skitungar som dessa är svåra att vara "pedagogiska" mot. Dom beter sig väl beräknande och hoppas att omgivningen skall reagera.
Hjärntvättade, ligistuppfostrade skitungar som dessa är svåra att vara "pedagogiska" mot. Dom beter sig väl beräknande och hoppas att omgivningen skall reagera.
Jo, så kanske det kan vara, dock tror jag att de kan ha blivit uppskrämda och agerat i panik, kan det inte vara så tro?
Hövdingen
2015-03-11, 20:15
Jo, så kanske det kan vara, dock tror jag att de kan ha blivit uppskrämda och agerat i panik, kan det inte vara så tro?
Vad spelar det för roll? Man måste ta i med så mycket våld som situationen kräver, oavsett vad orsaken till dennes agerande är, eller hur?
Magnus N
2015-03-11, 20:16
Bra ingripande
Agerar man våldsamt och skiter i att följa instruktionerna så måste såklart ordningsmakten får göra det som krävs för att stävja. Ser inget övervåld i detta
Det som eventuellt kan ifrågasättas är inte hur de höll pojken kvar på platsen utan om de hade kunnat agera på ett sätt som inte ledde till att pojken blev så svårhanterlig från första början. Det är dock mycket svårt för oss att sia om, kanske hade det lett till samma reaktion ändå. Nu var hur som helst pojken svårhanterlig och aggressiv, kanske pga panik. Det är för sent att använda pedagogik i det skedet.
Vad spelar det för roll? Man måste ta i med så mycket våld som situationen kräver, oavsett vad orsaken till dennes agerande är, eller hur?
Jag har väl lite svårt att tänka sakligt i fall som involverar barn, förmodligen skulle de inte nödvändigtvis lyssna om de blev tillsagda osv
Men jag ser framför mig hur skräckslagen den lilla killen måste ha varit
Det som eventuellt kan ifrågasättas är inte hur de höll pojken kvar på platsen utan om de hade kunnat agera på ett sätt som inte ledde till att pojken blev så svårhanterlig från första början. Det är dock mycket svårt för oss att sia om, kanske hade det lett till samma reaktion ändå. Nu var hur som helst pojken svårhanterlig och aggressiv, kanske pga panik. Det är för sent att använda pedagogik i det skedet.
Det var det jag också funderade på, varför blev pojken så uppskrämd och utagerade mot dem rent fysiskt
Leif sa det bra. Vad fan ska dom annars göra? Det är, hör och häpna, mycket lättare att sitta bakom sin skärm och recensera än att faktiskt handgripligen hantera situationen.
Varför lillkillen är så utåtagerande är en bättre fråga, men mest troligen så är det så han bäst fått gehör för sin vilja tidigare.
Det var det jag också funderade på, varför blev pojken så uppskrämd och utagerade mot dem rent fysiskt
Det är ju skit samma. Det som har ifrågasätts och kritiserats är deras ingripande när händelsen redan har eskalerat! Väktare är inga pedagoger eller psykologer och ska inte behöva tänka i dem banorna.
Hade de istället släppt och låtit ungen springa iväg så hade dem istället säkerligen kritiserat för tjänstefel och blivit utredda för de istället...
väktarna får syn på 2 killar som misstänkts begått brott, de kontaktar polisen som säger att de ska komma till platsen, en utav pojkarna hör detta samtalet och vill fegt nog fly fältet, väktaren stoppar pojken genom att hålla fast honom trotts att han slår, sparkar och skallar, tills polisen kommer, polisen tar hand om pojken.
inget som helst fel har gjorts.
hade de varit pedagogiska så hade pojken bara flytt, hade de inte hållit fast så hade samma hänt.
helt rätt gjort av dem.
har däremot sett väktare som har betett sig brutalt åt och det var solklara fall utav onödigt våld, men detta, kommer inte ens i närheten.
*kissass*
Är det ingen som ser den stora elefanten i rummet?
Är det ingen som ser den stora elefanten i rummet?
Kallar du lepras elefant? :(
tntballe
2015-03-11, 23:00
Jag vet inte hur vakterna skulle agerat annars faktiskt. Ungar är sjukt starka när de verkligen vill något/ vill vara jävliga. Svår situation faktiskt.
Nej, det är dom inte. Någon fysiskt underlägsen verkar bara stark om personen som måste hantera detta har inte har kompetens nog. Något som tyvärr även gäller ordningsvakter.
Och eftersom det vid dessa åsikter är obligatoriskt att ha tagit hand om aggressiva personer, så kan jag säga att jag faktiskt gjort det.
Kallar du lepras elefant? :(
Nej jag menar hur media styr oss med sina lögner och påhitt när det gäller invandrare/flyktingar osv.
En moské börjar brinna. Direkt är det HATBROTT utfört av SD dödsnazister. Ingen pardon whatsoever. Sen när det visar sig vara en fritös som fattat eld då nämns det knappt.
Ett "flyktingbarn" tas om hand av ordningvakter. Direkt är det HATBROTT, vakterna måste vara SD medlemmar.
Tror du det hade hamnat på varje kvällsblaska om det hade varit en svensk 9 åring?
Samma skit varje dag. En kvinna blir våldtagen på finlandsfärja av 7 "svenska medborgare". Visar sig vara somalier. Lögner och påhitt.
Ungen fick vad han förtjänade punkt slut.
Tack GW för att du tog upp det här.
supercharge
2015-03-12, 00:31
Hade de istället släppt och låtit ungen springa iväg så hade dem istället säkerligen kritiserat för tjänstefel och blivit utredda för de istället...
I synnerhet när man redan varit i kontakt med polisen och dessa konstaterat att ungarna rymt från någon slags ungdomsvård och därmed ska hållas kvar på platsen. Det är inte väktarna som har bestämt att de ska kvarhållas utan de reagerar bara på de order de har fått.
PureWhey
2015-03-12, 03:00
Nej jag menar hur media styr oss med sina lögner och påhitt när det gäller invandrare/flyktingar osv.
En moské börjar brinna. Direkt är det HATBROTT utfört av SD dödsnazister. Ingen pardon whatsoever. Sen när det visar sig vara en fritös som fattat eld då nämns det knappt.
Ett "flyktingbarn" tas om hand av ordningvakter. Direkt är det HATBROTT, vakterna måste vara SD medlemmar.
Tror du det hade hamnat på varje kvällsblaska om det hade varit en svensk 9 åring?
Samma skit varje dag. En kvinna blir våldtagen på finlandsfärja av 7 "svenska medborgare". Visar sig vara somalier. Lögner och påhitt.
+1, bra inlägg.
lördagsgrogg
2015-03-12, 03:06
Nej, det är dom inte. Någon fysiskt underlägsen verkar bara stark om personen som måste hantera detta har inte har kompetens nog. Något som tyvärr även gäller ordningsvakter.
Och eftersom det vid dessa åsikter är obligatoriskt att ha tagit hand om aggressiva personer, så kan jag säga att jag faktiskt gjort det.
Problemet för ordningsvakterna är väl att det är jäkligt svårt att få lugn på någon som är så jäkla aggressiv samtidigt som man försöker vara jäkligt försiktigt då det är en relativt liten kille.
Hade det varit en någorlunda normalbyggd man vilket jag antar dom är mer vana med tror jag det blir lättare. Då behöver man förhoppningsvis inte i alla fall vara rädd att man bryter armar och ben bara för att man håller i för hårt.
Sen är ju faktiskt inte alla (tiotusentals?) ordningsvakter några Carl Hamiltons som kan lägga ner vem som helst hur enkelt som helst. Tack och lov får jag väl tillägga så att jag inte blir missförstådd.
Sparven från Minsk
2015-03-12, 07:20
Måste faktiskt hålla med om så gott som allt.
Sparven från Minsk
2015-03-12, 07:22
Har själv försökt hålla fast personer i tjänsten, är fan inte lätt.
En smal spenslig kille får man faktiskt kämpa på bra med för att hålla fast.
Vid tillfälle vägde jag säkert 30 kg mer och enligt min egen åsikt ganska stark samt har sysslat med kampsport. Att hålla fast killen utan att skada, eller att få det att se för våldsamt ut är inte lätt!
För en vuxen person krävs det 2-4 personer för att hålla fast.
Klart det finns en masshysteri som får sitt bränsle av från massmedia. Förmodar att det handlar om folk som är skiträdda för att vara politiskt inkorrekta och/eller att dom vill plocka horribelt enkla pluspoäng och visa hur jävla fina och öppna människor dom är. Mångkultur, öppenhet och allmänt "mys" är den linje som Sverge slagit in på, har man ögon och öron kan man se att det dock slagit över för länge sen. Men det är som en stor snöboll som bara rullar på. Är det någon eller några som avviker en millimiter från den "gemensamma" värdegrunden så är det jordens undergång direkt.
Det är nåt så fruktansvärt svenskt över det hela, svårt att förklara. Det är en kollektiv jävla osäkerhet som paradoxalt nog yttrar sig i att man samtidigt ska deklararera villkoren för resten av världen som om det vore en självklarhet.
Carlo Fatface
2015-03-12, 09:26
Jo,det behöver ju knappt nämnas i sammanhanget.Det är ju helt uppenbart för alla....
...skulle jag vilja säga men tydligen inte...har flera i min omgivning som skummar nyhetsvärlden och naivt sväljer kvällstidningsrubrikerna utan minsta eftertanke..:(
Alltid förundrats över medias roll i hela den här soppan.Varför har man tagit den,till skillnad från t ex våra grannländer,påtryckningar från regeringshåll? :confused:
AeternusRex
2015-03-12, 09:34
Mycket bra.
Vart jag än kommer vart jag än går i varje yrkesgrupp jag landar resonerar folk så. Inte exakt men ungefär. Så min fråga är vart faen är alla dessa veka ynkryggar som driver samhället och röstar på dom som driver det Som det gör! Vart är den öppenbara majoriteten som helt tappat bollen och glömt bort vad att vara svensk är? Vart fan bor dom nånstans?
Ignatius72
2015-03-12, 14:18
Nej det har du inte. Hade du gjort det så hade du vetat bättre.
Röda Björnen
2015-03-12, 14:49
Det finns ett fint ordspråk vi använder i bevakningsbranschen, det krävs en vakt för att golva en person och det krävs tio vakter för att göra det snyggt.
Jag kan peka ut i huvudet inne på ett par år i bevakningsbranschen många tillfällen där väldigt små människor lyckats ta fram en enorm styrka i motstånd.
Jag har varit med om situationer där vi varit 2-6 vakter på en och samma person och ändå inte lyckats lägga ner person utan att ta till väldigt hård våldsanvändning.
Då snackar vi inte nybörjare till vakter, jag har själv ett par år i nacken, jag väger över 100 kg och jag har tränat både kampsport och styrketräning i ett par år. Då är jag oftast ändå en av de yngre och nyaste, ibland också bland lättviktarna.
Att lägga ner en person utan att skada den person är ibland väldigt svårt, speciellt när denna gör kraftigt motstånd. Den här pojken kan jag nästan garantera är äldre än 9 år, 11-13 närmare och visst så i en fight så hade vakten sopat golvet med den där lilla saken. Men i en nerläggning där du inte ska skada personen så är det inte så lätt.
Jag anser att du snackar skit med andra ord eller i varje fall har väldigt begränsad erfarenhet.
ARMSTARK
2015-03-12, 14:55
Mycket bra.
Vart jag än kommer vart jag än går i varje yrkesgrupp jag landar resonerar folk så. Inte exakt men ungefär. Så min fråga är vart faen är alla dessa veka ynkryggar som driver samhället och röstar på dom som driver det Som det gör! Vart är den öppenbara majoriteten som helt tappat bollen och glömt bort vad att vara svensk är? Vart fan bor dom nånstans?
Du har rätt när det gäller i "alla man träffar resonerar så"-tanken, upplever det likadant. Skälet att folk inte röstar på SD är för att de "ändå inte kan påverka" + att de flesta vill ha någon som man tror kan sköta ekonomin någorlunda i landet. Nu återstår att se nästa val. Då har det börjat märkas i plånboken och eventuellt har det smällt en bomb i tunnelbanan eller ett gisslandrama som i Frankrike. Då är S och Mp rökta!
Det finns ett fint ordspråk vi använder i bevakningsbranschen, det krävs en vakt för att golva en person och det krävs tio vakter för att göra det snyggt.
Jag kan peka ut i huvudet inne på ett par år i bevakningsbranschen många tillfällen där väldigt små människor lyckats ta fram en enorm styrka i motstånd.
Jag har varit med om situationer där vi varit 2-6 vakter på en och samma person och ändå inte lyckats lägga ner person utan att ta till väldigt hård våldsanvändning.
Då snackar vi inte nybörjare till vakter, jag har själv ett par år i nacken, jag väger över 100 kg och jag har tränat både kampsport och styrketräning i ett par år. Då är jag oftast ändå en av de yngre och nyaste, ibland också bland lättviktarna.
Att lägga ner en person utan att skada den person är ibland väldigt svårt, speciellt när denna gör kraftigt motstånd. Den här pojken kan jag nästan garantera är äldre än 9 år, 11-13 närmare och visst så i en fight så hade vakten sopat golvet med den där lilla saken. Men i en nerläggning där du inte ska skada personen så är det inte så lätt.
Jag anser att du snackar skit med andra ord eller i varje fall har väldigt begränsad erfarenhet.
Bra skrivet, du vet vad det handlar om.
Det är ju skit samma. Det som har ifrågasätts och kritiserats är deras ingripande när händelsen redan har eskalerat! Väktare är inga pedagoger eller psykologer och ska inte behöva tänka i dem banorna.
Jag förstår det, men samtidigt är ju barn inte riktigt så mogna, de blir rädda och beter sig aggressivt utav rädsla, säger inte att det behöver vara så i detta fall men det kan vara en förklaring. Jag tror bara pojken inte hade blivit så sjövild om han inte känt sig trängd och hotad
Röda Björnen
2015-03-13, 01:20
Jag förstår det, men samtidigt är ju barn inte riktigt så mogna, de blir rädda och beter sig aggressivt utav rädsla, säger inte att det behöver vara så i detta fall men det kan vara en förklaring. Jag tror bara pojken inte hade blivit så sjövild om han inte känt sig trängd och hotad
Hur ska du gripa en person som inte talar samma språk som du utan att denna kommer känna sig trängd och hotad ?
Ursäktar du på fullaste allvar att pojken biter, försöker skalla, slår, sparkar m.m. vakterna med att "barn är barn"?
Men för all, utvärdera teoretiskt hur du skulle ha gjort när en pojke du ska gripa försöker springa ifrån dig utan att du ska få denna att känna sig trängd och hotad.
High1ander
2015-03-13, 02:13
-myqm0O_tdM#t=117
Vore självklart för ordningsvakter och dylikt att ta dessa kurser. Om vi ändå ska ha fantasier som måttstock så varför inte sikta högst upp.
Det är bara pinsamt med alla som tror att det är lätt att deala med någon som försöker kämpa emot oavsett ålder. Fram tills personen är "låst" så är det väldigt lätt att råka skadade den, då det behövs mycket kraft för att få "låset" som t.ex. en arm bakom ryggen upp mot skulderbladen, men ju närmre man kommer låset på personen desto svårare blir det för personen som hamnar i låset att hålla emot, vilket gör att de kan bli svagare plötsligt och om man då själv trycker på för fulla järn så är det lätt att man tar i för mycket i slutskedet. Det är just det som är så jävla svårt, det är precis som krokodiler, lätt som fan att hålla igen käften på dom när den är stängd och man ligger ovanpå, men inte fan så lätt att ta sig dit till den situationen.
Jag tycker också vakterna gör ett bra jobb, de är inga "snabba rörelser" som lätt blir för starka, utan det bryts långsamt och säkert.
tntballe
2015-03-13, 06:43
Nej det har du inte. Hade du gjort det så hade du vetat bättre.
Det har jag gjort.
Men nej, jag har inte haft det som jobb om det är det du undrar över.
Det handlar inte om att göra det snyggt, men att t.ex lägga till onödiga saker när i det här fallet där grabben redan är nere hör inte till det nödvändiga. Det var även en av orsakerna till att det hela blåstes upp.
Det handlar om ganska stora vikt och utvecklingsskillnader.
lördagsgrogg
2015-03-13, 14:23
Det har jag gjort.
Vilket gör det svårare inte enklare. Är det någon i en egen viktklass kan man ju alltid vräka sig över och få ner den, speciellt om man är två. Gör man det med en liten hyperaggressiv och sannolikt påtänd unge så är ju risken att man tar livet av den. Eller åtminstone bryter en arm och några revben. Och du kan ju tänka dig vad för reaktion som kommit då...
Tycker vakterna agerade helt efter vad som kan förväntas av dom. Enda alternativet var väl att låta dom springa iväg men då hade dom ju fått en jäkla massa skit för det istället (förutom att dom också vore helt meningslösa som ordningsvakter). Vad många verkar glömma var att dom fått order av polisen att hålla kvar ungdomarna.
Det har jag gjort.
Men nej, jag har inte haft det som jobb om det är det du undrar över.
Det handlar inte om att göra det snyggt, men att t.ex lägga till onödiga saker när i det här fallet där grabben redan är nere hör inte till det nödvändiga. Det var även en av orsakerna till att det hela blåstes upp.
Kan du utveckla och vara mer precis?
tntballe
2015-03-14, 08:46
Kan du utveckla och vara mer precis?
Angående det jag anser som onödigt? Den rörelse som som vissa ansett varit att vakten dunkat huvudet i marken(inte enligt mig), vilket syfte mer än utlopp för egen irritation var orsaken till att han ryckte i honom på det sättet? Det var den biten jag hörde om, så bara det jag kollat noggrannare på.
Hade det handlat om någon annan än en person som valt ett yrke där såna här saker kan ske, så hade jag inte brytt mig.
lördagsgrogg
2015-03-14, 14:55
Angående det jag anser som onödigt? Den rörelse som som vissa ansett varit att vakten dunkat huvudet i marken(inte enligt mig), vilket syfte mer än utlopp för egen irritation var orsaken till att han ryckte i honom på det sättet? Det var den biten jag hörde om, så bara det jag kollat noggrannare på.
Hade det handlat om någon annan än en person som valt ett yrke där såna här saker kan ske, så hade jag inte brytt mig.
Han hade blivit biten rakt igenom tröja och jacka så hårt att han blev tvungen att uppsöka akuten efteråt. Vad han då gör är att han lägger sin behandskade (knivhandske antar jag) hand över munnen på förövaren så att det inte ska hända igen.
Det tycker jag var lugnt och kontrollerat gjort. Risken är nog annars stor att man lätt oavsiktligt reagerar med mer våld om sådant händer.
Ignatius72
2015-03-15, 07:22
Han hade blivit biten rakt igenom tröja och jacka så hårt att han blev tvungen att uppsöka akuten efteråt. Vad han då gör är att han lägger sin behandskade (knivhandske antar jag) hand över munnen på förövaren så att det inte ska hända igen.
Det tycker jag var lugnt och kontrollerat gjort. Risken är nog annars stor att man lätt oavsiktligt reagerar med mer våld om sådant händer.
Dessutom kan killen få fritt spelrum att dunka sitt huvud i marken och skada sig själv. Troligtvis så spottar han vilt också.
lördagsgrogg
2015-03-15, 07:38
Dessutom kan killen få fritt spelrum att dunka sitt huvud i marken och skada sig själv. Troligtvis så spottar han vilt också.
Det tänkte jag inte på men det har du naturligtvis helt rätt i. Ytterligare skäl att tycka dom skötte sig fullt godkänt.
Lite eventuellt smittat spott ska väl en vakt tåla? ....Nej!
TheOne1994
2015-03-27, 10:18
dom är tillbaka
http://www.metro.se/nyheter/pojkar-omhandertagna-i-stockholm/HdzocA!dUgGSLcuAmSw8kRrE671iQ/
-myqm0O_tdM#t=117
Vore självklart för ordningsvakter och dylikt att ta dessa kurser.
Vad är det där? Får mig att tänka på videon med gubben som klår när ungdomar med "the force".
Tricklew
2015-03-29, 09:16
Vad är det där? Får mig att tänka på videon med gubben som klår när ungdomar med "the force".
http://www.lolroflmao.com/wp-content/uploads/2011/08/use-your-force-harry.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.