handdator

Visa fullständig version : Varför är de ok för vissa att dopa sig men andra inte?

Brimon
2015-03-10, 15:39
Hur kommer det sig att folk som är anti doping stöttar folk som är dopade men vinner medaljer? Tex har jag väldigt många vänner som hela tiden tjatar om hur doping är fusk osvosv men ändå så tycker de att de är sjukt duktigt av tex Arnold att få de resultat han fick. Sjävklart är hans resultat grymma och inte många som grejat dem oavsett hur mycket doping de fått. Men de som stör mig är att han kan ses som en hjälte medans en amatörbygare som satsar gärnet för att lyckas bli proffs dopar sig, då är det fusk? Behöver han inte dopa sig för att bli proffs eller är de så att man bara får dopa sig när man redan är proffs? Och hur ska folk då lyckas komma ikapp proffsen som dopar sig om de själva inte får de?

Elller är de bara jag som märker av detta fenomen? Kanske är så att jag bara umgås med folk som har väldigt mycket dubbelmoral?

Latissimus Dorsi
2015-03-10, 15:40
Jupp, förvirrade människor.

cero
2015-03-10, 15:42
Om man tävlar i IFBB eller annan cirkusorganisation utan dopingtester så får man ett frikort.

Brimon
2015-03-10, 15:42
Om man tävlar i IFBB eller annan cirkusorganisation utan tester så får man ett frikort.

Ja men då är de alltså ren tur om man blir testad eller inte innan man börjar tävla där?

Väldigt förvirrade tror jag.

cero
2015-03-10, 15:44
Ja men då är de alltså ren tur om man blir testad eller inte innan man börjar tävla där?

Det finns säkert massa amatörtävlingar utan drogtester. Där kan man tävla tills man når IFBB om man nu vill bli Arnold.

Brimon
2015-03-10, 15:46
Det finns säkert massa amatörtävlingar utan drogtester. Där kan man tävla tills man når IFBB om man nu vill bli Arnold.

Okej men då kommer ju många se en som fuskare om man tävlar där? De är det jag tycker är konstigt.

cero
2015-03-10, 15:48
Okej men då kommer ju många se en som fuskare om man tävlar där? De är det jag tycker är konstigt.

Inte direkt nej. Då kommer du ju tävla mot andra monster som också dopar sig. Däremot om du tävlar i Luciapokalen eller liknande med drogtester så bör du vara ren. Den där Carlito-snubben från Sverige får ingen skit alls trots att han uppenbarligen är på dat mexican cocktail.

ARMSTARK
2015-03-10, 15:50
Hjärnan är inte färdigutvecklad förräns i 25års åldern, det förklarar nog det mesta kring doping.

Brimon
2015-03-10, 15:51
Inte direkt nej. Då kommer du ju tävla mot andra monster som också dopar sig. Däremot om du tävlar i Luciapokalen eller liknande med drogtester så bör du vara ren. Den där Carlito-snubben från Sverige får ingen skit alls trots att han uppenbarligen är på dat mexican cocktail.

Men då är de alltså mitt kompisgäng som är mongo? För de tycker i princip att alla är fuskare förutom de fåtalet som lyckats bli bäst i världen i sina grenar.

Hjärnan är inte färdigutvecklad förräns i 25års åldern, det förklarar nog det mesta kring doping.

Motivera?

cero
2015-03-10, 15:53
Men då är de alltså mitt kompisgäng som är mongo? För de tycker i princip att alla är fuskare förutom de fåtalet som lyckats bli bäst i världen i sina grenar.

Ja, om de inte kan byggning så kommer de inte förstå såklart.

Brimon
2015-03-10, 15:55
Ja, om de inte kan byggning så kommer dem inte förstå såklart.

Nej men dåså. Men de är inget som du märkt av? Jag har bara stört mig på denna dubbelmoral ett ganska bra tag nu. Otroligt jobbigt när man hela tiden hör hur tex carlito, som du nämnde, är en fuskare som endast tagit sig dit flr att han preppar medans arnold gjorde de pga skicklighet. De är sådana saker jag inte förstår mig på.

kebne
2015-03-10, 16:01
Nej men dåså. Men de är inget som du märkt av? Jag har bara stört mig på denna dubbelmoral ett ganska bra tag nu. Otroligt jobbigt när man hela tiden hör hur tex carlito, som du nämnde, är en fuskare som endast tagit sig dit flr att han preppar medans arnold gjorde de pga skicklighet. De är sådana saker jag inte förstår mig på.

Det är inte så att de känner att carlito är på den nivån där doping är största faktorn medans för att bli så bra som arnold så krävs det även "talang" och mycket jobb bakom. Inte för att carlito inte tränar men han är väl fortfarande på den nivån att om man dopar sig och har hyfsade gener så kan man komma dit?

cero
2015-03-10, 16:02
Brimon: Meh, folk kan inte så mycket om sport och fysiologi generellt. Här på brädan t ex har jag inte upplevt det du beskriver.

Brimon
2015-03-10, 16:05
Kebne: Så du menar att de är okej att dopa sig om man har tillräckligt med talang för att ta sig längre än vad andra kan? Om vi tänker oss att båda tränar lika hårt.

Cero: Nej här jag inte märkt av de lika mycket, men jag ser fortfarande tendenser av det.

kebne
2015-03-10, 16:09
Kebne: Så du menar att de är okej att dopa sig om man har tillräckligt med talang för att ta sig längre än vad andra kan? Om vi tänker oss att båda tränar lika hårt.

Cero: Nej här jag inte märkt av de lika mycket, men jag ser fortfarande tendenser av det.

Kan ju vara så att de känner att arnold skulle vara bra mycket större än de oavsett doping medans de med någon som carlito känner att det är pga dopingen som han är större.

Jag tror folk ofta har den inställningen att "alla i toppen dopar sig så de tävlar på lika villkor", den som är bäst är fortfarande bäst oavsett. De som hamnar mellan normal och toppen och är dopade blir lite lättare att klanka ner på.

Alexton
2015-03-10, 16:10
Räknar rätt kallt med att de största inom sprint, simning, cykling, skidor, osv är dopade de med. Men även mycket vanligt inom baseball,NFL och NHL.
Var för några år sedan ett par artiklar om distansseglare som körde efedrin och liknande preparat för att aktivt kunna ta tyngre sträckor utan sömn.

Det behöver inte alltid vara ryssfemmor och liknande för att det ska vara doping.
Sen den klena ursäkten att de fick fel proteinpulver eller vad de dragit är bara ett skämt som kanske fungerar på totalt oinsatta svensson.

Har du nått toppen så har väl du lyckas och då är det troligtvis värt det, tills du åker dit.

Byggning är ändå rätt specielt då du kan få stora fördelar med just doping. Sen om du vill köra gravidmage och riskera muskler som förtvinnar för att ni dit är en annan sak.
Det finns väl alltid grader inom doping ?

Brimon
2015-03-10, 16:14
Ja men de är sjuk dubbelmoral om folk tänker att de är okej för genetiskt lyckliga personer att dopa sig medans andra är fuskare, tycker du inte det?

kebne
2015-03-10, 16:16
Ja men de är sjuk dubbelmoral om folk tänker att de är okej för genetiskt lyckliga personer att dopa sig medans andra är fuskare, tycker du inte det?

Jag tror inte de tycker att det är helt ok men de räknar nog inte med att de slår någon odopad (som de inte skulle slagit utan doping). De sämre som dopar sig hamnar i en annan sits eftersom det kanske finns rena som hade slagit de annars.

gustav957
2015-03-10, 16:16
Hade varit intressant att se hur alla hade sett ut utan doping :)

kebne
2015-03-10, 16:19
Blir lite som att filma till sig en straff i en korpenmatch vs något proffs som gör det. Gör man det i en korpenmatchen tycker nog folk att man är sjukt töntig medans om man gör det i en VM-final så är det "en del av spelet".

Brimon
2015-03-10, 16:21
Jag tror inte de tycker att det är helt ok men de räknar nog inte med att de slår någon odopad (som de inte skulle slagit utan doping). De sämre som dopar sig hamnar i en annan sits eftersom det kanske finns rena som hade slagit de annars.

Ja men de där är bara teorier.. Kanske fanns en ren person som skulle krossat arnold med? De vet vi inte. Alltså så kvarstår faktumet att de är grov dubbelmoral enligt mig.

Jorgen
2015-03-10, 16:31
Om man tävlar i IFBB eller annan cirkusorganisation utan dopingtester så får man ett frikort.

Både IFBB och SKKF har tester. :)

Du menar kanske IFBB Pro Leauge? Det är inte samma grej riktigt.

kebne
2015-03-10, 16:32
Ja men de där är bara teorier.. Kanske fanns en ren person som skulle krossat arnold med? De vet vi inte. Alltså så kvarstår faktumet att de är grov dubbelmoral enligt mig.

Jag visste inte att du förväntade dig ett svar som var 100% fullkomligt sant, då vet jag inte.

Jansson_84
2015-03-10, 16:34
Kan inte annat än hålla med dig om dubbelmoralen gällande detta fenomen.
En som är "ren" har ju inte direkt någon större chans att vinna t.ex. Mr Olympia där jag tror att de flesta trycker både det ena och det andra. Tyvärr är det en del av spelet, eftersom det "tillåts. Alla som vill kan preppa utan risk att bli tagen med handen i kakburken, i USA alltså. I Sverige är det helt andra spelregler och annan nivå på byggarna.

Brimon
2015-03-10, 16:38
Jag visste inte att du förväntade dig ett svar som var 100% fullkomligt sant, då vet jag inte.

Jag förstår hur du resonerar och hur andra resonerar men jag tycker de är fel, eller klart man får tycka det men jaganser att de är aningen mycket dubbelmoral i det hela.

Angående korpen match och riktig match så tycker jag att båda är lika fel/rätt. Lever man efter att man alltid ska vinna så spelar de ingen roll om de bara är en match på skoj eller på riktigt. Vinnarskallar finns alltid.

eternallord
2015-03-10, 16:39
En som är "ren" har ju inte direkt någon större chans att vinna t.ex. Mr Olympia där jag tror att de flesta trycker både det ena och det andra.
Fast att vinna Tour de France ren är nog ungefär lika troligt.

bubbe
2015-03-10, 16:45
Fast att vinna Tour de France ren är nog ungefär lika troligt.

Det borde vara rätt stor skillnad i sannolikhet om det å ena sidan inte förekommer någon testverksamhet mot att ha ett förbund som använder wada och där det åker fast folk i tester. Eller tror du inte?

eternallord
2015-03-10, 16:52
Det borde vara rätt stor skillnad i sannolikhet om det å ena sidan inte förekommer någon testverksamhet mot att ha ett förbund som använder wada och där det åker fast folk i tester. Eller tror du inte?
Jo, det tror jag. Jag överdrev för att illustrera poängen att det finns gott om sporter det är i princip omöjligt att bli bäst i världen i om man inte dopar sig, och de behöver inte vara kopplade till muskelbyggning specifikt.

ChuckTesta
2015-03-10, 16:58
Jo, det tror jag. Jag överdrev för att illustrera poängen att det finns gott om sporter det är i princip omöjligt att bli bäst i världen i om man inte dopar sig, och de behöver inte vara kopplade till muskelbyggning specifikt.

Jag skulle snarare vilja säga att det finns få sporter där det är möjligt att bli bäst utan doping. Om ens någon. Det känns som att den dopade alltid har ett övertag, oavsett.

Jansson_84
2015-03-10, 16:59
Ja men det hela bottnar ju i ifall sporten accepterar doping eller inte.
Jag är helt övertygad om att det görs mer dopingkontroller inom cykling än inom bodybuilding på "högsta nivå", då snackar vi mr olympia i USA och inte lucia pokalen i Sverige. Inom cykling vill man få bort "fuskare", kommer inte ihåg vad cykelstjärnan hette som blev av med sina medaljer i efterhand på grund av konstaterad doping.
Har då aldrig sett någon blivit fråntagen sin Guldmedalj i Mr Olympia, där har du skillnaden. Och btw Armstrong hette cykelnissen.

eternallord
2015-03-10, 17:07
Ja men det hela bottnar ju i ifall sporten accepterar doping eller inte.
Jag är helt övertygad om att det görs mer dopingkontroller inom cykling än inom bodybuilding på "högsta nivå", då snackar vi mr olympia i USA och inte lucia pokalen i Sverige.

Ja fast det var inte det vi pratade om ursprungligen, utan hur troligt det är att man kan vinna en tävling. Att vinna Mr Olympia ren kan vi alla nog vara överens om är 100% omöjligt, men att vinna Tour de France utan att någonsin dopat sig är nog nästintill lika otroligt.

hugok
2015-03-10, 17:32
Det är väl inställningen som gäller gentemot allt i världen. Vinnare och förlorare är egentligen otroligt lika då båda vågat till skillnad från resten av världen. Skillnaden är att förloraren blir smutskastad och vinnaren hyllad.

Carlo Fatface
2015-03-10, 17:47
Mänskligheten är fylld av dubbelmoral helt enkelt.

Smurfic
2015-03-10, 17:48
Skillnaden på Arnold och dagens byggare är att förr tränade man stenhårt det var basövningar och tunga vikter den som tränade hårdast blev bäst.

Numera är det maskiner lätta vikter lite kablar och pump inget som man direkt blir imponerad av även om det bygger lika bra när man preppar sönder sig.

PureWhey
2015-03-10, 17:54

+1
Folk som inte klarar av att tänka ett steg längre.

Skillnaden på Arnold och dagens byggare är att förr tränade man stenhårt det var basövningar och tunga vikter den som tränade hårdast blev bäst.

Numera är det maskiner lätta vikter lite kablar och pump inget som man direkt blir imponerad av även om det bygger lika bra när man preppar sönder sig.

Så det är okej om man tränar hårt? Jaha.

Johanss0n
2015-03-10, 17:56
Inte särskilt konstigt det är som krig, vinner du är du hjälte förlorar du är du en skurk.
Det är ingen som bryr sig särskilt mycket om hur många brott du begår så länge du får resultat.

Brimon
2015-03-10, 18:06
+1
Folk som inte klarar av att tänka ett steg längre.

Typ de här jag känner igen! Helt klart diggar jag gamla metoden mer med basövingar tungt och snyggare fysik enligt mig. Men de borde ha samma morallagar angående doping. Antingen tycker man att de är ok eller inte. Inget mitt emellan. Klart inte 15åriga Lucas ska dopa sig men nu snackar jag på elit nivå. ''Vissa'' eliter ska inte få stöd till att dopa sig endast för att tränar på ett visst sätt eller har vissa gener.

Green Apple
2015-03-10, 18:40

Vaa? Klart de finns proffs som kör basövningar och tunga vikter. Alla står inte och pumpar med lätta vikter. De är ju mer såna som du som kör med dubbelmoralen för tränar man, enligt dig, hårt och tungt är det mer accepterat?

Tapatalk

PureWhey
2015-03-10, 19:12
Inte särskilt konstigt det är som krig, vinner du är du hjälte förlorar du är du en skurk.
Det är ingen som bryr sig särskilt mycket om hur många brott du begår så länge du får resultat.

Armstrong...

cero
2015-03-10, 20:06
Armstrong...

Skrattar bäst som skrattar sist. ;)

http://cdn.thewire.com/media/old_wire/img/upload/2013/01/19/Screen_shot_2013-01-19_at_12.42.03_PM_1/lead_large.png
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/01/19/article-2264894-170737A9000005DC-198_634x352.jpg

AeternusRex
2015-03-11, 08:14

Faktum är att det mesta i en mans kropp inte är klart förrens då.

Padde
2015-03-11, 12:52
Jag personligen ser inte ner på någon om dom så dopar sig 24/7, men tycker att förr 60-80 tal cirka så hadde dom inte samma mängd pepp. nu kör dom coctails i absurdum. Vilket för mig inte är lika imponerande

Alexton
2015-03-11, 13:01

Jo det är det. Men jag tror gemene man är alldeles för blåögd för att förstå utsträckningen av doping och vad som räknas som just doping.
Tror de flesta tror det är "ryssfemmor" och annat "knark"

Dubbelmoral är precis vad det är. Samma sak som att en svensk aldrig skulle dopa sig eller misstänkas tills motsatsen är bevisad men en annan nationalitet är det tvärt om med.

filmjölk
2015-03-11, 14:45
Det är knappast bara ungdomar som dopar sig heller:) I veteranidrott finns det enorma fördelar att hämta även med små mängder. Det finns en slags tragisk charmighet över nån 55årig hobbyidrottare som dopar sig för att besegra de andra avdankade föredettingarna.

PureWhey
2015-03-11, 15:20
Jag personligen ser inte ner på någon om dom så dopar sig 24/7, men tycker att förr 60-80 tal cirka så hadde dom inte samma mängd pepp. nu kör dom coctails i absurdum. Vilket för mig inte är lika imponerande

Och du är hur insatt i 80-talscocktailsen kontra dagens?

ARMSTARK
2015-03-11, 15:28
Det är knappast bara ungdomar som dopar sig heller:) I veteranidrott finns det enorma fördelar att hämta även med små mängder. Det finns en slags tragisk charmighet över nån 55årig hobbyidrottare som dopar sig för att besegra de andra avdankade föredettingarna.

Tragiskt, ja verkligen, charmigt, de vete faan! Helt obegripligt för mig, men jag fuskar inte ens i Patiens så vem är jag att bedömma värdet av seger med hjälp av fusk.

Gober
2015-03-11, 16:19

Enligt somliga? En viss tricepsstark herre på Kolo brukar ju antyda att det är pinsamt med byggare som blåser upp sig själva från dag 1 och knappt behöver träna. Om du däremot tränar upp dig med hård träning till en maxnivå för att sedan öppna honungsburken, då är det ok, då är du en bra byggare. Det verkar också bero lite på vad du stoppar i dig, lite gamla hederliga rosa piller, lite testo osv är ok men preparat som får dig att se ut som en michelingubbe är inte ok.

Nu kan jag väl iofs hålla med lite om detta, Arnold och hans polares fysik var mycket bra och kul att kolla på, byggdes på enormt hård träning, men givetvis hade de inte existerat utan doping. Dagens proffs ser ut som skit och även jag stör mig på folk som tar genvägar innan de ens pressat upp 50kg i bänken, oavsett om de är svennebanan 17år eller någon som tänkt bli proffs.

Johanss0n
2015-03-11, 16:28
Armstrong...
Du påstår alltså att trådens premiss är felaktig?;)

Fast är det verkligen särskilt många som tycker att det inte var okej av Armstrong att dopa sig? Alla är ju ändå övertygade om att alla som cyklar är tokdopade.

Problemet var ju att han så energiskt påpekade att han inte var dopad, det var ju mest pga det som fallet blev så hårt.
Det har ingen större betydelse att man tagit ifrån han div titlar han kommer ändå att kommas ihåg som en av de allra största.

Sen var ju iofs Armstrong ingen vinnare eftersom han åkte dit.
Armstrong var dopad och åkte fast=förlorare inte okej.
Sigmarsson var dopad och vägrade gå med på dopingtest=vinnare alltså okej.

kebne
2015-03-11, 16:46
Armstrong vann oavsett. Ingen kommer ihåg den som kom 8:a i de TDF han vann, han fick massor av pengar och sponsorer, berömmelse. Och nu kan han leva på att ha varit fuskaren.

Gober
2015-03-11, 16:51
Armstrong vann oavsett. Ingen kommer ihåg den som kom 8:a i de TDF han vann, han fick massor av pengar och sponsorer, berömmelse. Och nu kan han leva på att ha varit fuskaren.

Fast fick han inte pröjsa tillbaka vinstpengar osv? Eller är det något jag fantiserat ihop? Oavsett så har han ju dragit in mycket pengar från alla möjliga håll så han behöver nog inte leva på nudlar och varma koppen direkt.

z_bumbi
2015-03-11, 17:03
Fast fick han inte pröjsa tillbaka vinstpengar osv? Eller är det något jag fantiserat ihop? Oavsett så har han ju dragit in mycket pengar från alla möjliga håll så han behöver nog inte leva på nudlar och varma koppen direkt.

Han förlorade en stämning från sin fd sponsor som omfattade en hel hög med pengar och om de pengarna har börjat samlats in så jag skulle inte bli förvånad om han personligen inte har så mycket pengar kvar. Vad som anhöriga, företag som anhöriga äger etc har är en annan fråga.

Numera hoppas jag att sponsorer är så smarta att de skriver in villkoren för återbetalning direkt i kontrakten.

Gober
2015-03-11, 17:13
Han förlorade en stämning från sin fd sponsor som omfattade en hel hög med pengar och om de pengarna har börjat samlats in så jag skulle inte bli förvånad om han personligen inte har så mycket pengar kvar. Vad som anhöriga, företag som anhöriga äger etc har är en annan fråga.

Numera hoppas jag att sponsorer är så smarta att de skriver in villkoren för återbetalning direkt i kontrakten.

Antar att det blir ett korthus som faller ihop med tanke på att en sådan individ har stora levnadskostnader och om det är som du skriver så kan det väl mycket väl bli så att han i långa loppet blir totalt ruinerad.

bigtraps
2015-03-11, 17:43
Ludmila förlorade en hel del pengar från reklam pga avslöjandet

anvihl
2015-03-11, 17:57

Så att företagen i princip kan fortsätta kräva doping genom krav på orimliga resultat för att sedan få tillbaka alla pengar när någon kommer på atleten? Väldigt bra affärsmodell och analknull deluxe på atleten :).

Det där stärker ju bara det tråden handlar. De som inte åker fast blir hyllade och de som är klumpiga nog att åka fast blir behandlade som om dom funnits i helvetets inre krets.

kebne
2015-03-11, 18:01
Så att företagen i princip kan fortsätta kräva doping genom krav på orimliga resultat för att sedan få tillbaka alla pengar när någon kommer på atleten? Väldigt bra affärsmodell och analknull deluxe på atleten :).

Det där stärker ju bara det tråden handlar. De som inte åker fast blir hyllade och de som är klumpiga nog att åka fast blir behandlade som om dom funnits i helvetets inre krets.

+1

i syfte att bekämpa doping så skulle det nog vara mer effektivt om företaget tvingades betala ut pengarna även om personen åker fast.

Brimon
2015-03-11, 18:07

Jävlar var du skrev var jag tänkte! +1

z_bumbi
2015-03-11, 18:14

Det finns ingen som tvingar någon att skriva på ett sponsorkontrakt eller dopa så det är fortfarande upp till varje tävlande att bestämma sig hur den vill ha det.
Sen kan självklart sponsorerna göra mer t ex att lägga mer pengar som går direkt till WADA istället för att bara säga att man är emot doping.

filmjölk
2015-03-11, 18:22
Tragiskt, ja verkligen, charmigt, de vete faan! Helt obegripligt för mig, men jag fuskar inte ens i Patiens så vem är jag att bedömma värdet av seger med hjälp av fusk.

Med åldern kommer även ångesten och att vinna den där strunttävlingen blir en stor sak :) (Många slappnar av med åldern, men vissa blir bara värre). Gamla gubbar kan fuska mot sin bästa vän i minigolf, skylla på banan när de missar i bowling, eller bli skitförbannade när sonens knattefotbollslag förlorar en match. Har man den mentaliteten ligger nog inte doping särskilt långt bort:)

cero
2015-03-11, 19:13
så att företagen i princip kan fortsätta kräva doping genom krav på orimliga resultat för att sedan få tillbaka alla pengar när någon kommer på atleten? Väldigt bra affärsmodell och analknull deluxe på atleten

:d