Visa fullständig version : Datorn dör när barnen spelar minecraft
Damien Thorne
2015-03-09, 13:49
Har googlat och tror jag identifierat felet till att grafikkortet överhettas. Har öppnat datorn och ser nu att fläkten till grafikkortet står helt stilla.
Ska den snurra hela tiden eller bara när den blir varm?
AeternusRex
2015-03-09, 13:52
Den skall snurra hela tiden. Jag brände min förra dator helt för att jag tänkte fixa lite snabbt. Satte mig med kylsprej på burk med icke. Starta inte burken igen är mitt råd förrens någon kunnig kan fiffla med det Eller berätta mer exakt hur du skall göra.
Damien Thorne
2015-03-09, 13:56
Om det är så att bara fläkten på grafikkortet är trasigt, går det då att byta fläkten eller måste man köpa ett nytt grafikkort?
Datorn är en 6år gammal HP Pavilion
Grafikkort ATI Radeon HD 4650
Sloten ovanför grafikkortet är tomt. Kanske finns det ett fläktkort man kan stoppa in där, som blåser neråt mot grafikkortet?
Damien Thorne
2015-03-09, 13:56
Ajdå... Då är det bäst jag stänger av datorn nu. Får kolla svaren via mobilen istället.
Tack.
hahavaffan
2015-03-09, 13:57
Det är inte heeelt säkert den ska snurra hela tiden, men den ska definitivt göra det när du startar ett spel.
AeternusRex
2015-03-09, 13:59
Det där var lite kusligt typ exakt samma burk och kort som brann för mig. Jag är ingen god datordelsmekaniker så jag vet inte om fläkten går att byta även om jag antar att det går. Min brann som sagt så jag köpte en helt ny istället. Även att jag hade ett grafikkort liggandes så blev det nåt tokfel med moderkortet och svårt beroende av dataspel som jag är blev det ny burk.
Snurrar inte fläkten är det till 99% därför datorn krashar när det spelas. Du kan för säkerhetsskull installera HWMonitor för att hålla koll på temperaturen men oavsett så skall ju fläkten snurra.
Du KAN byta endast fläkt (eller installera en eftermarknads lösning), men frågan är om det är värt tiden, risken och pengarna för att rädda ett så pass gammal kort som kan rasa när som helst ändå. Jag hade letat antingen ett begagnat kort i 500-1000 kr klassen (Ex GTX660 eller HD7970 alt. R9 280X) eller köpt ett nytt budgetkort exempelvis Radeon R7 250x vilket kostar runt 800 och är mer än dubbelt så snabbt som ditt gamla kort.
Damien Thorne
2015-03-09, 14:55
Tack för svaren.
Laddade hem ett temperatursprogram. Körde med dammsugaren så att fläkten skulle snurra för att se om temperaturen minskade (och det gjorde den). När jag slutade dammsuga så fortsatte ändå fläkten snurra och den snurrar fortfarande. Den verkade bara ha låst sig.
Få se om den fungerar som den ska nu, annars blir det att köpa ett nytt grafikkort.
Eller kan det vara värt att köpa ett sånt här fläktkort och placera i sloten ovanför grafikkortet? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/kylning/flaktar/flakt-for-pci-plats-p98325
King Grub
2015-03-09, 15:22
Aldrig dammsugare i närheten av komponenter. Det skapar statisk elektricitet som dödar datorkomponenter.
Ett sådant fläktkort kommer med största sannolikhet inte avhjälpa problemen ifall huvudkylningen på ditt grafikkort har havererat. Du behöver direktkylning på GPU och då hjälper inte lite utblås ur lådan.
Damien Thorne
2015-03-09, 20:18
Aldrig dammsugare i närheten av komponenter. Det skapar statisk elektricitet som dödar datorkomponenter.
Tack för varningen.
Får väl blåsa med en cykelpump nästa gång.
Damien Thorne
2015-03-09, 20:19
Ett sådant fläktkort kommer med största sannolikhet inte avhjälpa problemen ifall huvudkylningen på ditt grafikkort har havererat. Du behöver direktkylning på GPU och då hjälper inte lite utblås ur lådan.
Okej... :em:
Damien Thorne
2015-03-09, 20:21
Luft på burk!
Ahaa... så det finns sånt också.
forestgrove
2015-03-09, 22:14
Ahaa... så det finns sånt också.
Yes, http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/rengoring/luxorparts-air-duster-p18010 :)
Minecraft är rena döden, kan ha något att göra med det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.