handdator

Visa fullständig version : Ni som solar solarium se hit! Hjälp tack :*

MrXpert
2015-03-08, 23:27
Har deffat i en månad nu och sett fina förändringar. Men det är inte bara konturerna som jag vill ha fram utan jag vill ha lite färg också! Hade absolut inte tänkt att börja sola redan nu men jag är sugen på att veta hur jag skall gå till väga när det väl är dags.

Jag är en brunett (väldigt mörk), har ganska mycket fräknar och ljus svenssonhy. Bränner mig alltid ganska ordentligt första gången *grr* men sen så rullar det på. Efter några vändor på gräsmattan och på stranden (alltså inget solarium) är jag helt plötsligt bland de brunaste jag känner :hbang: Kan ju tillägga att jag solat solarium 3-4 gånger. Då var det bara lite när jag kände för det och soltiden var väldigt kort. Kändes helt onödigt så bestämde mig för att lägga pengarna på annat.

Så varför vill jag sola solarium? Jo, det är så att studenten :cheers: (även studentresan :kinky: ) närmar sig och då vill jag se fräsch ut. Är inte ute efter att bli en liten kolbit men vill inte heller vara sådär tråkigt vit.

Så nu vill jag ha hjälp med att sätta ihop ett litet enkelt schema. Säg att jag börjar tre veckor innan studentresan.
v1. mån kort solning, ons kort solning, fre kort solning
v2. mån normal soltid, fre normal soltid
v3. må normal soltid, fre normal soltid

Ser detta ok ut eller rekommenderar ni något annat?

Jag vet att det finns risker med solning men det verkar det finnas med det mesta nu förtiden. All heder till er som försöker få folk att bli "rädda" för solarium men kommentera inte här är ni snälla. Jag ta chansen den här gången och hoppas jag överlever :cool:

svenbanan
2015-03-09, 02:18
Vad är det du vill ha hjälp med? Att göra ett schema för hur du ska sola?

Gå och stek dig, och sedan går du och steker dig igen några dagar senare. osv Det är väl inte raketforskning vi snackar om. Du märker väl själv bäst när huden är mottaglig för en ny dos?

Om jag inte är felunderrättad så är väl själva problemet med solarium inte att man får cancer av själva solariesolandet, utan att man har lättare att få problem efteråt vid vanlig solning. Dvs man blir brun i huden, men den skyddar ändå inte lika bra mot UV som om man fått brunfärgen genom att sola vanligt. Nåt sånt tror jag. Dvs smörj in dig ordentligt med solfaktor (mer än du tror du behöver med tanke på hur brun då är) ifall du åker på nån solresa, så borde du bättra på dina odds mot malignt melanom odyl.

krubkungen
2015-03-09, 10:57
BUS kräm? Spray tan?

Melanotan är säkert jätte effektivt men är riskerna med preparatet studerat/utvärderat?

Sent from my iPhone using Tapatalk

shadowfire
2015-03-09, 10:59
Vad är det du vill ha hjälp med? Att göra ett schema för hur du ska sola?

Gå och stek dig, och sedan går du och steker dig igen några dagar senare. osv Det är väl inte raketforskning vi snackar om. Du märker väl själv bäst när huden är mottaglig för en ny dos?

Om jag inte är felunderrättad så är väl själva problemet med solarium inte att man får cancer av själva solariesolandet, utan att man har lättare att få problem efteråt vid vanlig solning. Dvs man blir brun i huden, men den skyddar ändå inte lika bra mot UV som om man fått brunfärgen genom att sola vanligt. Nåt sånt tror jag. Dvs smörj in dig ordentligt med solfaktor (mer än du tror du behöver med tanke på hur brun då är) ifall du åker på nån solresa, så borde du bättra på dina odds mot malignt melanom odyl.

Du kan få tumörer i huden av allt solande, men solarium har ofta en högre mängd UVA som rentav bryter ner d-vitamin och tränger ner djupt i huden.

UVBn från solen naturligt kan också ge hudcancer, men UVB'n triggar D-vitaminproduktion, tjockare hud, pigmentändring osv. Skillnaden är alltså att i solarium får du nästan uteslutande bara den sämre strålningen, medan ute i solen får du en bättre mix och får även den strålning som tillför lite nytta.

shadowfire
2015-03-09, 11:03
å till TS så borde du inte behöva sola så länge eller ofta så du måste ha ett schema för det, 2-3 solningar brukar räcka för att få en bra färgsättning för de flesta människor om det nu inte är riktigt dåliga rör. Undvik att bränna dig bara och låt huden få vila någon dag efteråt, smörj in dig och håll huden fuktig.

Nu tittar dock vårsolen fram och beroende på hur ozonlagret är, så är kanske inte helt fy skam att sätta sig ute i solen på en lunchrast och få lite mer naturlig bränna också.

PureWhey
2015-03-09, 11:42
Det ska gå att köpa på apoteken ifall du har en bra anledning.

En bra anledning? Tror knappast kassörskan har rätt att veta vad du skall använda dina sprutor till.
Skall kunna gå att bara gå in och köpa.

Ett steg framåt för att få missbrukare renare nålar antar jag, även om dom kanske inte vill gå in på ett apotek och köpa.

E: Lite för OfT kanske, men får man diskutera melanotan? Läkemedelsklassat, eller?

Jorgen
2015-03-09, 12:13
E: Lite för OfT kanske, men får man diskutera melanotan?

Svaret är nej.

§1. När det gäller narkotika, doping och/eller läkemedelsklassade substanser/preparat är diskussioner om användande och försäljning av dessa förbjudet. Undantag gäller bl.a. koffein, astmamediciner och liknande. Använd sunt förnuft. Moderatorerna har rätt att ta bort tvivelaktiga inlägg utan förklaring. På Kolozzeum tillåter vi ej heller diskussioner som rör så kallade gråzons-preparat - tillskott eller substanser vars syfte är förändringar av hormonproduktionen och/eller ger utslag på dopingtest.

PureWhey
2015-03-09, 12:49
Svaret är nej.

Tänkte väl det, tack.

jenni
2015-03-09, 18:48
Red light solarium ska tillföra vitamin D , dock vet jag inte om det ens finns i sverige än

shadowfire
2015-03-09, 18:58
Red light solarium ska tillföra vitamin D , dock vet jag inte om det ens finns i sverige än

red light district kan absolut tillföra alla möjliga substanser :D

jenni
2015-03-09, 19:04
red light district kan absolut tillföra alla möjliga substanser :D

Haha, ja verkar mer tillgängligt än ett red light solarium ;)

Men det är intressant dock:
http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2087046/Go-red-light-From-wrinkles-cold-sores-red-light-therapy-latest-trick-save-face.html

Jorgen
2015-03-09, 21:18
Det verkar inte helt klart, man får alltså inte diskutera läkemedelsklassade preparat.

§1. När det gäller narkotika, doping och/eller läkemedelsklassade substanser/preparat är diskussioner om användande och försäljning av dessa förbjudet. Undantag gäller bl.a. koffein, astmamediciner och liknande. Använd sunt förnuft. Moderatorerna har rätt att ta bort tvivelaktiga inlägg utan förklaring. På Kolozzeum tillåter vi ej heller diskussioner som rör så kallade gråzons-preparat - tillskott eller substanser vars syfte är förändringar av hormonproduktionen och/eller ger utslag på dopingtest.