Visa fullständig version : Kan inte springa, ryggont
guden2010
2015-03-08, 20:42
Är 20 å rmen känner mig som 60. idrottade fram tills jag var 18, slutade då med innebandy, började gymma istället vilket jag gjorde innan också.
Men nu tillsaken har nu tänkt börja springa men kan inte springa/jogga 1 km innan ländryggen börjar värka som fan
Vad är fel ?
Stel? Fel skor? Höfterna?
Finns jättemycket anledningar till varför du har ont i ryggen när du springer :p
Måste ha mer information för att dra någon slutsats :p
svenbanan
2015-03-08, 22:58
Instämmer med ovanstående. Det kan bero på massa grejer. Men du kan ju testa att stretcha ordentligt innan du ger dig ut, ifall du nu är såpass stel att du inte kommer i rätt position med kroppen. Stretcha vader/hälsena, höftböjare/quads, gluteus/piriformis i c:a 2min statiskt vardera och känn efter ifall det blir nån skillnad. Tänka också på att inte springa som en hösäck...
Gjort dig illa under styrketräningen?
Får du lika ont om du går samma vända som du springer? (i samma skor)
guden2010
2015-03-09, 13:33
Får du lika ont om du går samma vända som du springer? (i samma skor)
Nej däremot kan jag känna smärta i ryggen när jag går i branta långa uppförsbackar men den är så liten att jag inte ens tänker så mycket på det.
jag skulle nog gå till en läkare för att kolla vad som är fel. Om du tränat så länge och får ont redan efter en kilometer (trots uppehåll) tror jag inte det beror på teknik utan att något annat som helt enkelt inte är bra. Kan vara allt mellan himmel och jord
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.