Visa fullständig version : Vad lägger ni på köksredskap + tips på wokpanna
DieErste
2015-03-07, 22:22
Tjenare!
Går i tankarna på att investera i en wokpanna då det blivit allt mer wok liknande rätter som hamnar på tallriken/ i matlådorna. Med tanke på antalet timmar som spenderas i köket så känns det ju vettigt att köpa riktiga grejer men hur brukar ni tänka där? Kör ni rätt basic saker eller går in mer på det över segmentet?
Har kollat en del på Demeyeres apollo serie (http://www.demeyere.be/Default.asp?CID=6887&PID=106&SLID=1) som man nog kan klassa som det övre segmentet. Helst vill jag inte ha gjutjärn pga allt meck med rengöring etc. och deras grejer verkar vara bland de bättre för induktion.
Någon som har erfarenhet av dessa eller kör nåt annat som kan rekomenderas?
Marcus136
2015-03-08, 12:19
En tunn (inte tung) wokpanna i kolstål ca 34 cm omkrets är det bästa du kan ha om du ska woka på riktigt (hög temperatur, inget kokande av ingredienserna). Dessa finns i diverse asiatiska butiker, se till att dom inte har någon teflonbeläggning (aka nonstick) dessa beläggningar tål inte höga temperaturer.
Kolstål måste tyvärr brännas in, men så struligt är det inte.
Jag köpte mina i Hong Kong, handslagna för 40 spänn styck.
Den du visar på bilden är i rostfritt, saker kommer att fastna i den och kommer bli en hel del skrubbande för att få den ren.
Och för det priset kommer du inte få en bättre presterande wokpanna.
DieErste
2015-03-08, 15:37
En tunn (inte tung) wokpanna i kolstål ca 34 cm omkrets är det bästa du kan ha om du ska woka på riktigt (hög temperatur, inget kokande av ingredienserna). Dessa finns i diverse asiatiska butiker, se till att dom inte har någon teflonbeläggning (aka nonstick) dessa beläggningar tål inte höga temperaturer.
Kolstål måste tyvärr brännas in, men så struligt är det inte.
Jag köpte mina i Hong Kong, handslagna för 40 spänn styck.
Den du visar på bilden är i rostfritt, saker kommer att fastna i den och kommer bli en hel del skrubbande för att få den ren.
Och för det priset kommer du inte få en bättre presterande wokpanna.
kör du på induktion? ska till kina efter midsommar så då skulle man ju kanske kunna ta sig en kik :) förvisso utanför shanghai men borde ju finnas där med !
Kolstål är väldigt känsligt mot fukt dock? läste lite om det när jag skulle köpa kniv men är det samma när det gäller kokkärl?
Om det är såpass omständigt med rengörning så försvinner ju vitsen med att inte köra gjutjärn/kolstål känns det ju som. Non-stick finns ju med men det är många som säger att belägningen lätt lossnar...
Marcus136
2015-03-08, 15:53
kör du på induktion? ska till kina efter midsommar så då skulle man ju kanske kunna ta sig en kik :) förvisso utanför shanghai men borde ju finnas där med !
Kolstål är väldigt känsligt mot fukt dock? läste lite om det när jag skulle köpa kniv men är det samma när det gäller kokkärl?
Om det är såpass omständigt med rengörning så försvinner ju vitsen med att inte köra gjutjärn/kolstål känns det ju som. Non-stick finns ju med men det är många som säger att belägningen lätt lossnar...
Du bränner in pannan när den är ny, då oljas den in och det skyddar emot rost. Dock kan man få smörja in den då och då om den börjar bli för torr efter användning.
Kolståls-knivar rostar då dom inte bränns in med olja.
Problemet i Kina kan vara att hitta en med plan botten, riktiga wokar är runda i botten. Har sett i Asiatiska butiker här i Sverige att det finns med plan botten.
Jag blev väldigt intresserad av riktig Asiatisk matlagning och köpte även en riktig wokbrännare när jag var över i Kina. Dock är nog det lite överkurs :d
Jag blev väldigt intresserad av riktig Asiatisk matlagning och köpte även en riktig wokbrännare när jag var över i Kina. Dock är nog det lite överkurs :d
Märker du någon skillnad på använda wokbrännare eller bara ha den på plattan? Tänker att har man den på vanlig spis så kommer värmen framförallt bara underifrån den lilla cirkeln jämfört om man kör på gasspis och då värms sidorna upp ordentligt med och hela "pannan" blir varm? Eller leder sidorna såpass bra värme att det inte gör någon direkt skillnad?
Marcus136
2015-03-08, 20:26
Märker du någon skillnad på använda wokbrännare eller bara ha den på plattan? Tänker att har man den på vanlig spis så kommer värmen framförallt bara underifrån den lilla cirkeln jämfört om man kör på gasspis och då värms sidorna upp ordentligt med och hela "pannan" blir varm? Eller leder sidorna såpass bra värme att det inte gör någon direkt skillnad?
Skillnaden är enorm i och med att wokbrännaren är så stark att man bara kan låta maten ligga i pannan i ett par sekunder innan man måste slänga upp det i luften för att det inte ska brännas vid.
Det är den extremt höga temperaturen som gör att man får den riktiga smaken som annars är svår att få till hemma.
Att värmen endast kommer underifrån kan även vara positivt då man kan putta upp mat på sidorna som redan är hyffsat tillagat när du förbereder en hel maträtt.
Jag anser att få till en hög temperatur är det viktigaste så att maten inte kokas.
DieErste
2015-03-09, 22:39
Skillnaden är enorm i och med att wokbrännaren är så stark att man bara kan låta maten ligga i pannan i ett par sekunder innan man måste slänga upp det i luften för att det inte ska brännas vid.
Det är den extremt höga temperaturen som gör att man får den riktiga smaken som annars är svår att få till hemma.
Att värmen endast kommer underifrån kan även vara positivt då man kan putta upp mat på sidorna som redan är hyffsat tillagat när du förbereder en hel maträtt.
Jag anser att få till en hög temperatur är det viktigaste så att maten inte kokas.
Hur går det med att ha en brännare inomhus? Det känns ju rätt meckigt med gasflaskor och så ?
Marcus136
2015-03-09, 23:20
Hur går det med att ha en brännare inomhus? Det känns ju rätt meckigt med gasflaskor och så ?
Nej den jag har används endast utomhus. Använder du den inomhus kan du i värsta fall dö...
För inomhusbruk använder man sig utav dessa om man ska använda sig av en wok med rund botten:
http://www.amazon.com/Iwatani-Corporation-America-35FW-Portable/dp/B00522F2R2
I dom sätter man in engångs-gasflaskor som finns att köpa på Jula/Biltema etc.
shadowfire
2015-03-10, 12:40
Jag kör med wokpanna som insats till kolgrillen. Fungerar utmärkt det med, pannan blir riktigt varm så man få stå och veva på med sleven som en dåre :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.