handdator

Visa fullständig version : Tips från mer erfarna

Lina89
2015-03-03, 18:22
Jag är en tjej på 26år 164cm 77,6kg 95cm runt midjan och en dålig kropps hållning. just nu arbetslös tränar trav hästar med min mamma, rider då och då.

Fram tills jag var 18 tävlade jag i häst hoppning och var i redigt bra form vägde då 55kg och var har för mig att jag var ca 82-85cm runt midjan.
Tog ner kraftigt på ridningen och kom in i en depression

Jag trivs inte alls med mig själv i nu läget. Både själv känsla och självförtroende försvann när jag gick upp i vikt.

Jag har lite för lite erfarenhet än så vill därför gärna ha råd av andra som kan mer.

Jag vill tillbaka till min kropp med en vikt på ca 57-60kg och min 82-85cm i midjan. Samt bättre kroppshållning och smidighet.
En slank stark kropp.

Jag tränar gärna tuffare och intensiva pass. så de känns som att man gjort något.

De jag har som jag kan använda är 1 skivtrång, 2 hantlar, min egen kropp, hopprep och grusvägar i skogen

Hur skulle du lägga upp träningen om du var jag?? Med dom tillgångar som jag har?

Blir verkligen tacksam för all hjälp jag kan få

Tack på förhand!

StarkaUlf
2015-03-03, 19:42
Har du extra vikter till skivstången eller har du bara stången? Hur tunga är hantlarna samt stången?

Har du erfarenhet av att träna med t.ex skivstång?

Lina89
2015-03-03, 19:55
Jag har sammanlagt 15kg med vikter. Hantlarna är såna att man kan skruva på och av vikter som på skivstången. Skivstång har jag inte jobbat så mycket med. Har använt hantlar mer.

cero
2015-03-03, 22:52
Komma i form (dvs gå ned i vikt) har till största del med kost att göra, inte träning. Så ät mer energifattigt och mindre portioner. Hur åt du när du vägde 55 jämfört med nu?

Jansson_84
2015-03-03, 23:02
Hon skriver ju att hon "gärna" tränar intensiva pass, så varför ska hon endast se över sin kost? Är ju optimalt att träna bra och äta hälsosam kost.

Lina89
2015-03-03, 23:08
oj de var så många år sen så de har jag glömt bort hur jag åt då

cero
2015-03-03, 23:08
Hon skriver ju att hon "gärna" tränar intensiva pass, så varför ska hon endast se över sin kost? Är ju optimalt att träna bra och äta hälsosam kost.

Så man vet att kosten är mer avgörande.

För att illustrera: En timmas löpning kan förstöras med ett litet paket Marabou.

vale_tudo
2015-03-03, 23:13
5-10 min hopprepp, börja lugnt och för varje vecka så ökar du hur snabbt du hoppar och tiden.

Du kan göra utfall på grusvägen, goblet squats med en hantel, knäböj och massa andra övningar.

Du har redskapen men börja lugnt iallafall.

Du kan börja med antingen gå ut på morgonen när du vaknar, 20 min sen ökar du varje vecka med 5 min. Eller så börjar du med hopprepp och hoppar 10-15 min.

Hur intensivt vill du ha det? Det är inte schemat egentligen som gör det utan det är DU som gör det intensivt om du tränar och pushar dig själv.

Du kan göra flera olika scheman men det bästa hade nog kanske vart något grundläggande och sedan lägga fler övningar eller öka intensiteten efter 1 månad eller hur du känner dig.

Jansson_84
2015-03-03, 23:17
Absolut är det så, men det ena behöver ju inte utesluta det andra you know.
@ts, du kan ju ha som utgångspunkt att räkna ut din energiförbrukning och ställa in önskad viktnedgång och det mäts per vecka. En bra viktnedgång är kring 0,5kg/vecka
http://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/

Lina89
2015-03-03, 23:22
de ska ju vara så så man känner sig ganska matt i kroppen efter. jag vill gärna köra igenom hela kroppen..
Vad klassas som grundläggande då?