Visa fullständig version : Hjälp Wikipedia
PureWhey
2015-03-03, 13:41
Det verkar vara tufft för Wikipedia nu, extremt användbar sida imo.
Donerade 200:-
No-brainer.
Har donerat någon vecka sedan men minns inte hur mycket, var nog snålare än dig dock.
Vad hade jag för anledning att skriva det här egentligen? Typ inget. Ångrar att jag skrev någonting. :(
The_RobRoy
2015-03-03, 14:25
Någon vecka sedan men minns inte hur mycket? Är du ekonomisk analfabet?
Bra initiativ. Har även jag donerat en slant vilket jag helt klart tycker sidan är värd att få.
Mvh
AeternusRex
2015-03-03, 14:36
Jag donerar när dom tar ifrån ryssar redigerings möjligheter.
Holmeros
2015-03-03, 14:38
Jag donerar när dom tar ifrån ryssar redigerings möjligheter.
:laugh:
+1 !
Någon vecka sedan men minns inte hur mycket? Är du ekonomisk analfabet?
Nä, är bara rik. Pengar saknar värde för mig.
Donerade inte. Var alldeles för desperata försök.
PureWhey
2015-03-03, 16:12
Vad går pengarna till?
Att driva sidan.
Donerade inte. Var alldeles för desperata försök.
Nu ja, vart mindre tryck ifrån deras sida så antar att dom börjar bli lite desperata.
hahavaffan
2015-03-03, 16:12
Jag donerar när dom tar ifrån ryssar redigerings möjligheter.Ajaj, nu lackar snart jenni.
Att driva sidan.
Behövs pengarna verkligen till att driva sidan?
PureWhey
2015-03-03, 18:56
Som en av världens största sidor utan reklam? Tror jag absolut.
Ja. Wikipedia drivs som en stiftelse som har x antal personer anställda för att kontinuerligt driva och underhålla sajten. Utöver detta kostar all serverkapacitet och bandbredd en smaskig summa. För tillfället så det kapital som täcker alla kostnader i ungefär ett år.
Bara den engelskspråkiga sidan av Wikipedia har över 186 miljoner sidvisningar per dag. För 11 år sedan hade de ca 350 servrar, säkerligen betydligt fler idag.
De skyfflar rätt mycket data över Internet också
https://ganglia.wikimedia.org/latest/graph.php?r=hour&z=large&me=Wikimedia&m=cpu_report&s=by+name&mc=2&g=network_report
edit: De har betydligt fler än 350 servrar numera. Bara deras huvudgrid består av 777 maskiner men sedan har de rätt många små-cluster också: https://ganglia.wikimedia.org/latest/
Donerar varje månad 250:-.
AeternusRex
2015-03-04, 09:39
Ajaj, nu lackar snart jenni.
Varför det? Jag spenderade en hel sommar med att editera om lögner och påhitt som dom skrivit in. Det är ju inte den enskilde ryssens fel förstås att staten väljer att förvanska saker och ting. Om du blir lärd fel redan från början i skolan kan det inte vara lätt.
Wikipedia är världens sjunde mest besökta sida enligt Alexa. Naturligtvis kostar det pengar att driva en så pass storskalig sida, i synnerhet då de har som policy att inte livnära sig på reklamintäkter för att hålla sidan oberoende.
dluddeckens
2015-03-04, 09:42
Jag spenderade en hel sommar med att editera om lögner och påhitt som dom skrivit in.
Skaffa en vettig hobby istället! :D
Borde inte wikipedia kunna köras distribuerat på något sätt? Vissa universitet borde ju kunna bjuda på både beräkningskraft och bandbredd nattetid som "tack" för hur wikipedia bidrar till utbildningarna...
Skaffa en vettig hobby istället! :D
Att jobba emot statlig propaganda vars syfte är att upprätthålla en diktatur känns iofs som en väldigt vettig hobby.
AeternusRex
2015-03-04, 10:03
Att jobba emot statlig propaganda vars syfte är att upprätthålla en diktatur känns iofs som en väldigt vettig hobby.
Onekligen :-D jag snöade in som faen på det. Jag gör lätt det när nåt stör mig. Jag ändrade om numerären vid dussintals slag och årtal för när dom hävdar att dom byggt ditt och datt. Sen bara dessa sjöar av hittepå information... Att dom härstammar från en sibiriska krigar ras det var delete på det. Varför lär dom ens ut den skiten i deras skolor. Sociala reformer som enligt egen utsago påtvingat väst och framför allt dessa glorifierade förhållanden dom hävdar att dom levde med under kalla kriget. Såååååå mycket ren fiktion.
Onekligen :-D jag snöade in som faen på det. Jag gör lätt det när nåt stör mig. Jag ändrade om numerären vid dussintals slag och årtal för när dom hävdar att dom byggt ditt och datt. Sen bara dessa sjöar av hittepå information... Att dom härstammar från en sibiriska krigar ras det var delete på det. Varför lär dom ens ut den skiten i deras skolor. Sociala reformer som enligt egen utsago påtvingat väst och framför allt dessa glorifierade förhållanden dom hävdar att dom levde med under kalla kriget. Såååååå mycket ren fiktion.
Skeninformation är ju iofs fundamentet för upprätthållandet av diktaturer. Skapandet av "vi och dem" är ju själva grundbulten i att folket skall kuvas. Det är ju bara att se på alla "röda" diktaturer för att se exakt liknande desinformation.
Sanningen är högst arbiträr skulle jag vilja påstå.
Och de tror ju att du ljuger.
Borde inte wikipedia kunna köras distribuerat på något sätt? Vissa universitet borde ju kunna bjuda på både beräkningskraft och bandbredd nattetid som "tack" för hur wikipedia bidrar till utbildningarna...
De vill nog vara helt oberoende. Dessutom använder de mer bandbredd än vad de flesta (om inte alla) universitet har tillgång till.
AeternusRex
2015-03-04, 11:46
Skeninformation är ju iofs fundamentet för upprätthållandet av diktaturer. Skapandet av "vi och dem" är ju själva grundbulten i att folket skall kuvas. Det är ju bara att se på alla "röda" diktaturer för att se exakt liknande desinformation.
Sanningen är högst arbiträr skulle jag vilja påstå.
Och de tror ju att du ljuger.
Absolut. Min kollega jobbar med en ryss som aningen förfärat berättat om dom kultur krockar han genomlevt med hur Sverige är och öppenbarlligen har varit gentemot hur det spelas upp i deras media och hur dom lärt sig i skolan. Det blev att låna ut alla mina historie böcker per omgående så han kunde omskola sig i en mer objektiv vörldsyn. Oavsett hur mycket vikt sanningen för var och en skiftar är kriget mot dumhet, egen skapad eller indoktrinerad, något jag sällan kan låta vara.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.