handdator

Visa fullständig version : Råd till morsan!

rebbyy
2015-03-03, 11:40
Halloj!
Du, jag har en fråga från min morsa haha! Hon vill gå ned i vikt o ska börja med sånna Shake, vilket märka är bäst?
Hon vill gå ned 15-20 kg. Hon ska inte äta detta hela tiden utan i Max en månad för att minska magsäcken.
Kan tillägga att hon är 46 är 168 cm och väger 84-85 kilo.

Hon är tacksam för hjälp!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Beemel
2015-03-03, 12:24
Bäst för vad? Handlar det bara om att gå ner i vikt till vilket pris som helst så är det den shake som innehåller minst kalorier som är "bäst"

Skulle dock inte rekommendera någon att överhuvudtaget använda denna metod. Det är ur i stort sett alla synvinklar bättre att lära sig äta vettigt och se på det hela ur ett långsiktigt perspektiv. Statistiskt så brukar det inte gå så bra i långa loppet för folk som är ute efter quickfixes och pulver/shakedieter.
I min mening är det att attackera problemet från fel håll.
För att nå en förbättrad hälsa och kroppssammansättning så är handlar det mer om att lägga om sin livsstil än att välja rätt märke på shakes.

rebbyy
2015-03-03, 12:27
Bäst för vad? Handlar det bara om att gå ner i vikt till vilket pris som helst så är det den shake som innehåller minst kalorier som är "bäst"

Skulle dock inte rekommendera någon att överhuvudtaget använda denna metod. Det är ur i stort sett alla synvinklar bättre att lära sig äta vettigt och se på det hela ur ett långsiktigt perspektiv. Statistiskt så brukar det inte gå så bra i långa loppet för folk som är ute efter quickfixes och pulver/shakedieter.
I min mening är det att attackera problemet från fel håll.
För att nå en förbättrad hälsa och kroppssammansättning så är handlar det mer om att lägga om sin livsstil än att välja rätt märke på shakes.

Det säger jag också till henne men hon vill ha en kickstart typ

caro
2015-03-03, 12:28
Halloj!
Du, jag har en fråga från min morsa haha! Hon vill gå ned i vikt o ska börja med sånna Shake, vilket märka är bäst?
Hon vill gå ned 15-20 kg. Hon ska inte äta detta hela tiden utan i Max en månad för att minska magsäcken.
Kan tillägga att hon är 46 är 168 cm och väger 84-85 kilo.

Hon är tacksam för hjälp!

Ta med henne till gymmet, och sen måste hon ju lära sig äta bra mat. Annars kommer hon ju gå upp igen efter sin shake-period i alla fall.

(Har ingen aning om vilka shakes som är "bäst", tyvärr, har aldrig tänkt tanken)

caro
2015-03-03, 12:29

Fast första veckorna brukar vikten rasa i alla fall, om man lägger om matvanorna, så det blir automatisk kick-start även med mat.

Beemel
2015-03-03, 12:42

Jo jag förstår det. Grejen är ju just att hela mentaliteten runt "kickstart" oftast inte fungerar.
allt som oftast slutar det med något av följande.

- Personen ger upp p.g.a. att det är så jävla jobbigt att vara hungrig.

- Det slutar med att personen p.g.a. hunger "fuskar"/"unnar sig" så pass mycket utanför sin kickstart att de faktiskt går upp i vikt. Inte allt för sällan är det precis detta beteende som renderar i kommentarer så som
"jag har svårt att förlora vikt"
"Jag har provat allt, men inget fungerar".
"jag äter ju nästan ingenting, och ändå går jag upp i vikt..."
och så vidare.

- Personen tappar motivationen när "quickfixen"/"kickstarten" är över och viktminskningen börjar avta.

- Personen tappar mer muskelmassa och när de väl gått ner sin vikt så ser resultatet för jävligt ut, och först då märker de att en smal, snygg och hälsosam kropp inte går att svälta fram.

Kort sagt, Generellt, kickstart och quickfix fungerar INTE för de allra flesta.
Visst finns det vissa som har turen att ha ett pyske av stål och en kropp som är snäll nog att inte skada sig. Dessa kanske klarar av att leva på 900 kcal och träna hårt som fan, och dessutom klarar sig från skador. Men dessa få är just precis VÄLDIGT FÅ.

För de allra flesta så är den vettigaste (för att inte säga ENDA) vägen att faktiskt se på det hela långsiktigt. Det är det som ger bra resultat, det är det som ger en snygg kropp, det är det som ger en god hälsa.

Beemel
2015-03-03, 12:43
fast första veckorna brukar vikten rasa i alla fall, om man lägger om matvanorna, så det blir automatisk kick-start även med mat.

+1

shut teh face
2015-03-03, 19:56
Jag tycker inte det är automatiskt skit, men det krävs mycket mer än att bara köra det på egen hand.

Jag var riktigt fet när jag var ung och gick ned 60 kg med det. Men det var ett helhetsprogram som man skrev under på två år, först 3 veckor VLCD, sen 9 veckor LCD, sedan skulle man extremt försiktigt börja äta mat, i början snackar vi kanske att man låg på 1200 kcal. Under hela perioden skulle man styrketräna hårt, och röra sig ordentligt (konditionsträning var dock svårt med den kosten). Under perioden så var det gruppträffar varannan vecka (man var en grupp på 20 personer som körde), träff med sin mentor var tredje månad, hälsoanalys var sjätte.

Men väldigt få lyckades ju ändå, sluta man gå på gruppträffarna så var man körd.

Min poäng är att innan detta så hade jag testat med allt möjligt skit men alltid misslyckats, träning och kost hade man ju stenkoll på eftersom man hängt här i typ hundra år.

Men när man är riktigt fet och varit det hela livet så behöver man något mer än att bara "börja göra rätt", och där kan pulvret var en befrielse i början, man slipper tänka på maten, försöka lära känna sig själv.

Nu kanske morsan i exemplet inte är rätt exempel, och min resa kanske hade lyckats bra utan pulvret också, men det skadade ju inte. Däremot så kan det vara riskabelt att köra pulvret om man misslyckas, klassisk jojo-bantning och mer skada på psyket (motivation) när man misslyckas (vilket det är större chans för)

rebbyy
2015-03-04, 18:00
Jag tycker inte det är automatiskt skit, men det krävs mycket mer än att bara köra det på egen hand.

Jag var riktigt fet när jag var ung och gick ned 60 kg med det. Men det var ett helhetsprogram som man skrev under på två år, först 3 veckor VLCD, sen 9 veckor LCD, sedan skulle man extremt försiktigt börja äta mat, i början snackar vi kanske att man låg på 1200 kcal. Under hela perioden skulle man styrketräna hårt, och röra sig ordentligt (konditionsträning var dock svårt med den kosten). Under perioden så var det gruppträffar varannan vecka (man var en grupp på 20 personer som körde), träff med sin mentor var tredje månad, hälsoanalys var sjätte.

Men väldigt få lyckades ju ändå, sluta man gå på gruppträffarna så var man körd.

Min poäng är att innan detta så hade jag testat med allt möjligt skit men alltid misslyckats, träning och kost hade man ju stenkoll på eftersom man hängt här i typ hundra år.

Men när man är riktigt fet och varit det hela livet så behöver man något mer än att bara "börja göra rätt", och där kan pulvret var en befrielse i början, man slipper tänka på maten, försöka lära känna sig själv.

Nu kanske morsan i exemplet inte är rätt exempel, och min resa kanske hade lyckats bra utan pulvret också, men det skadade ju inte. Däremot så kan det vara riskabelt att köra pulvret om man misslyckas, klassisk jojo-bantning och mer skada på psyket (motivation) när man misslyckas (vilket det är större chans för)

Okej, hon tackar och bockar! :)
Men vet du vilket märke som är bäst?

shut teh face
2015-03-04, 18:10
Okej, hon tackar och bockar! :)
Men vet du vilket märke som är bäst?

Nä. De är ju rätt hårt styrt vad de ska va när de är ersättning för all kost. Ta de som är godast, det gjorde jag.

Don H
2015-03-04, 20:09
Jag körde för ett par år sen en VLCD från ett företag som finns som annons i tråden som jag tyckte var ok.

Huruvida den är bäst eller ej vet jag inte men smaken är bra