handdator

Visa fullständig version : Cardio? Ja eller nej?

Dillyz
2015-03-02, 16:27
Tjenare, behöver er hjälp ännu en gång :naughty:

Jag gymmar (är väl relativt ny när det gäller gymmandet, men har idrottat sen jag var barn) och vill bygga

Äter bra mat och tränar bra.

Som det ser ut nu så brukar jag springa 3km per pass (detta är samma pass som när jag kör styrketräning, dvs jag har inga egna cardiopass utan kör samtidigt).

Min fråga är nämligen.. om jag skippar cardion helt och hållet. Kommer det att påverka mig något nämnvärt? Fattar själv att kondisen blir sämre, men jag tänker när det gäller att bli större o bygga.

Man har ju hört massa fram o tillbaka att cardio ska va bra/dåligt osv.

Så som jag kör nu med 1,5 km löpning innan styrketräningen och 1,5km efter, skadar det mer än vad det hjälper?

Väldigt tacksam för svar

Konradsson
2015-03-02, 16:29
Ja

dluddeckens
2015-03-02, 16:32
Kör all cardio innan, om fokus är att bygga.

dmoller
2015-03-02, 16:33
fortsätt löpa

edit: och för att vara opti gör du det i början av passet

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=214603

MatteÖhult
2015-03-02, 16:35

Varför skulle han vilja löpa innan gymmet, om han har som mål att bli större?

andeem
2015-03-02, 16:35
Det spelar ingen roll för muskelbygget.

Smegma
2015-03-02, 16:44
Har väldigt svårt att tro att 1,5 km korta pass skulle förbättra din kondis om du nu har en idrottslig bakgrund.

Visst, man kan ju springa allt vad man har i 1,5 km. Men, ja..

Ajemän
2015-03-02, 21:49
Har väldigt svårt att tro att 1,5 km korta pass skulle förbättra din kondis om du nu har en idrottslig bakgrund.

Visst, man kan ju springa allt vad man har i 1,5 km. Men, ja..

Alla som inte konditionsidrottar får en bättre kondis av löppass på 1,5km :p

Dillyz
2015-03-02, 22:39

Springer jag 3km innan mitt pass så kommer jag nog va rätt så trött
Och kan därför inte köra max

Dillyz
2015-03-02, 22:40
Ja

Utveckla

Latissimus Dorsi
2015-03-02, 22:42
Hade definitivt lagt ner det. Kör 1 timme cardio på crosstrainer 1-2 gånger i veckan, separat från träningen om du vill.*

*enligt mig

svenbanan
2015-03-02, 22:43
Alla som inte konditionsidrottar får en bättre kondis av löppass på 1,5km :p

Tre löppass om 1,5km per vecka kommer ge bättre kondis. Men efter x antal veckor då man fortfarande kör tre löppass om 1,5km så kommer man inte förbättra sin kondis så mycket. Jag tror inte x är ett särskilt stort tal för de flesta. Dock ifall man börjar mecka med löptempo (och ökar intensiteten på de tre passen) så kan man säkert fortsätta få resultat på samma tre pass ett tag till...

svenbanan
2015-03-02, 22:50
Springer jag 3km innan mitt pass så kommer jag nog va rätt så trött
Och kan därför inte köra max

Då ska du såklart inte göra så (ifall ditt fokus är muskelbygge/styrka). Men å andra sidan så kommer du förmodligen vänja dig vid detta om du nu ändå kör så. Dvs efter ett antal veckor då du kört på detta sätt så kommer du inte uppleva att det stör på samma sätt.

Om du vill bli mindre trött av ditt löppass så spring långsammare. När du kommer till gymmet ta en banan och lite sportdryck/vatten och sitt och såsa 15-30 minuter innan du kör igång styrketräningen.

Annars är det mer opti att köra löpning på morgonen och styrka på eftermiddagen, eller separata dagar. Fast varför man ska vara opti i just denna aspekt av livet när man inte är det i 99% av alla andra saker man företar sig vette tusan. Det går ju att träna utan att vara opti.

cero
2015-03-03, 00:22
Hälsa är rätt bra grejer. Spring på en annan dag än styrketräningen, du kommer bara vara trött i benen.

Stjarnan
2015-03-03, 07:04
Separera styrka och konditionsträningen som ovanstående tipsar om. Jag brukar köra olika typer av "Finisher" de dagar jag kör styrka. Kan vara HIIT på cykel eller roddmaskin eller t.ex. en Metcon.

Konradsson
2015-03-03, 07:32
Utveckla

Nej

Goldman Sachs
2015-03-03, 10:29

Icke. Är fokus att bygga så ska man köra cardio efter.

Eller ja, är fokus att man ska bygga så ska man helst lägga cardio på dagarna man inte styrketränar.

Beemel
2015-03-03, 10:46

Nej så är det inte.

Goldman Sachs
2015-03-03, 10:56
Nej så är det inte.

Jo. Cardio före dämpar tillväxthormonerna för efterföljande motståndsträning.

Eller har något nytt hänt med forskningen på den fronten?

andeem
2015-03-03, 11:03
”Cellsignalerna som man trodde var tydliga bevis på att det faktisk sker något på cellnivå som motverkar effekten av styrketräning visade sig alltså inte finnas lika tydligt hos människor. Flera nyare studier visar också att i vissa situationer så har konditionsträning ingen hämmande effekt på effekten från styrketräning.”

http://tyngre.se/artiklar/att-kombinera-styrka-och-kondition/

Goldman Sachs
2015-03-03, 11:13
”Cellsignalerna som man trodde var tydliga bevis på att det faktisk sker något på cellnivå som motverkar effekten av styrketräning visade sig alltså inte finnas lika tydligt hos människor. Flera nyare studier visar också att i vissa situationer så har konditionsträning ingen hämmande effekt på effekten från styrketräning.”

http://tyngre.se/artiklar/att-kombinera-styrka-och-kondition/

Ok, så saker har hänt på fronten, trevligt. Men fortfarande skriver de:

"Det finns vad jag kunnat finna än så länge tre studier som jämfört effekten av att antingen genomföra konditionsträningen före eller efter styrketräningen och alla dessa tre studier visar på en negativ effekt av att genomföra konditionsträningen före (14, 15, 16)."

StarkaUlf
2015-03-03, 11:18
Ok, så saker har hänt på fronten, trevligt. Men fortfarande skriver de:

"Det finns vad jag kunnat finna än så länge tre studier som jämfört effekten av att antingen genomföra konditionsträningen före eller efter styrketräningen och alla dessa tre studier visar på en negativ effekt av att genomföra konditionsträningen före (14, 15, 16)."

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211738

Konditionsträning före är bättre än efter. Kroppen "anpassar" sig till den aktivitet som senast utfördes.

arthax
2015-03-03, 11:33
Hälsa är rätt bra grejer. Spring på en annan dag än styrketräningen, du kommer bara vara trött i benen.

Detta borde vara så självklart för alla! Spring, simma, tennis, skidor, cykel. Vad som helst!

Alla borde kunna springa minst 5km utan att må skit efteråt.

Goldman Sachs
2015-03-03, 11:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211738

Konditionsträning före är bättre än efter. Kroppen "anpassar" sig till den aktivitet som senast utfördes.

Lite roligt ändå. Ovan skriver andeem "”Cellsignalerna som man trodde var tydliga bevis på att det faktisk sker något på cellnivå som motverkar effekten av styrketräning visade sig alltså inte finnas lika tydligt hos människor".

Sen länkar du till en ny studie gjort på just djur :D Men ja, forskning hur som helst. Tack för länken.

Personligen tror jag nog man inte ska vara för opti utan att göra det man tycker känns bäst. Jag kör konditionen efter (de få gånger jag kör kondition samma dag) för att jag ibland blir tröttare av att köra kondition först vilket några gånger har påverkat mina lyft.

Men alltid roligt att kunna det mest korrekta svaret givet forskningsresultat :)

Lallle
2015-03-03, 11:38
Äta nyttigt? Ja eller nej?

;)

dluddeckens
2015-03-03, 14:38

Eller ja, är fokus att man ska bygga så ska man helst lägga cardio på dagarna man inte styrketränar.

cofffee