Visa fullständig version : Var i passet lägger man press bakom nacke?
Old Nick
2015-03-02, 15:43
Är sugen på att lägga till press bakom nacke i mitt axelprogram. Är detta en övning som p.g.a. skaderisken skall utföras först, när axlarna är fräscha? Eller är det en övning som skall placeras längre in i passet, när man är ordentligt uppvärmd och uppmjukad? Eller är det en avslutare som med fördel körs med jättelätt vikt och många reps för att få maximal pump?
Vad säger expertisen? Och ja Pez, jag vet vad du tycker, så du och Arne behöver inte slå på den här döda hästen mer.
Latissimus Dorsi
2015-03-02, 15:47
Börja med tunga pressar, kör sedan lättare superset med framför och bakom.
Arne Persson
2015-03-02, 15:54
Värm upp rotatorkuffen innan med den övningen jag har lagt in på min Youtubesida (Arne48). :)
Old Nick
2015-03-02, 17:17
Börja med tunga pressar, kör sedan lättare superset med framför och bakom.
Du tänker vanliga militärpressar först alltså? Inte tunga pressar bakom nacke?
Latissimus Dorsi
2015-03-02, 17:31
Du tänker vanliga militärpressar först alltså? Inte tunga pressar bakom nacke?
Jupp. Hantel eller stång, kör personligen med stång.
vale_tudo
2015-03-02, 20:08
Värm upp rotatorkuffen innan med den övningen jag har lagt in på min Youtubesida (Arne48). :)
Ty ty, lägger detta i mina bokmärken :)
Old Nick
2015-03-04, 08:41
Gjorde tre set efter militär- och hantelpressarna. Det kändes bra, men jag måste säga att jag var fantastiskt svag i den här övningen. Stående militärpressar är jag väldigt noga med att köra strikt. Spikrakt uppåt utan bakåtlut, långsamt och kontrollerat på nervägen med markerat stopp i bottenläget på ca 1 sekund. 3x12 med ca 40 kg eller stegrande femmor upp till 52,5 eller 55 kg.
Men bakom nacke fixade jag bara 10 reps med stången i smithen. Känns som en otroligt stor skillnad. Är det vanligtvis så eller är det bara för att jag är ovan?
pezrulezhaakon
2015-03-04, 08:48
Gjorde tre set efter militär- och hantelpressarna. Det kändes bra, men jag måste säga att jag var fantastiskt svag i den här övningen. Stående militärpressar är jag väldigt noga med att köra strikt. Spikrakt uppåt utan bakåtlut, långsamt och kontrollerat på nervägen med markerat stopp i bottenläget på ca 1 sekund. 3x12 med ca 40 kg eller stegrande femmor upp till 52,5 eller 55 kg.
Men bakom nacke fixade jag bara 10 reps med stången i smithen. Känns som en otroligt stor skillnad. Är det vanligtvis så eller är det bara för att jag är ovan?
Du försvårar ju muskelarbetet bakom nacken.
Old Nick
2015-03-04, 08:51
Jag vet. Jag tycker bara att skillnaden verkar vara orimligt stor.
pezrulezhaakon
2015-03-04, 09:04
Jag vet. Jag tycker bara att skillnaden verkar vara orimligt stor.
Tja, det beror på din konstruktion, hur dina muskler skapar kraft i axelleden. Inre hävstångsförhållande..
Old Nick
2015-03-04, 15:04
Tja, det beror på din konstruktion, hur dina muskler skapar kraft i axelleden. Inre hävstångsförhållande..
Ja, givetvis. Det är ungefär som att konstatera att vatten är blött.
Undrar bara om samma förhållande gäller för fler än mig.
Röda Björnen
2015-03-04, 15:13
Finns det något egentlig fördelaktig anledning att köra bakom nacken ?
Arne Persson
2015-03-04, 15:34
Den tar brutalt bra men har en icke obetydlig skaderisk.
pezrulezhaakon
2015-03-04, 15:54
Ja, givetvis. Det är ungefär som att konstatera att vatten är blött.
Undrar bara om samma förhållande gäller för fler än mig.
Ja, det du beskriver faller in i ramen för majoriteten av människor.
pezrulezhaakon
2015-03-04, 15:57
I syfte att träna delta och triceps effektivt till lägre onödig risk. Så nej..
filmjölk
2015-03-04, 16:16
Fördelen med att köra bakom nacken är ju att man inte kan fuska och ta i med bröstet.
varför man inte skulle vilja ta i med bröstet är ju en fråga i sig, men om man nu inte vill det av nån anledning.
pezrulezhaakon
2015-03-04, 17:07
Fördelen med att köra bakom nacken är ju att man inte kan fuska och ta i med bröstet.
varför man inte skulle vilja ta i med bröstet är ju en fråga i sig, men om man nu inte vill det av nån anledning.
Bröstet är ju aktivt ändå. Och som väldigt många kör PBN börjar luta sig bakåt så snart stången passerat hjässan... Och det händer väldigt kvickt då pressarna mer liknar partial reps. Och då kan man ytterligare undra vad syftet är.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.