Logga in

Visa fullständig version : Krympt magsäck efter fasta

cero
2015-03-02, 13:43
Gick ca 30h utan att äta (grovt misslyckad camping) och nu när jag ska börja äta igen så känns det som att min magsäck har krympt till 1/10 och jag har inte kunnat äta mer än typ en liten skål fil eller en banan varannan timma. Försökt vänja magen de senaste 3 dagarna med många små portioner där jag nästan är obehagligt mätt efteråt men den verkar inte ge sig. Vad fan har hänt?

XXXL
2015-03-02, 13:51
Det brukar ge med sig efter 1 vecka högst.

MuskelMasen
2015-03-02, 13:55
Lol. Berätta mer om campingen!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

1x0
2015-03-02, 14:12
Bidrar inte direkt med något nu, men; har själv fastat 40-50 timmar flertal gånger, aldrig märkt av det du skriver. Inga problem att trycka stora mängder mat efter fastan.

Däremot blir jag svinkall och börjar skaka efter fastebrytar-måltiden...nästan svimfärdig. Som att kroppen knappt klarar av att processa all näring.

cero
2015-03-02, 15:55
Det brukar ge med sig efter 1 vecka högst.

Farväl gains.

ButtCoughEXTREME
2015-03-03, 11:00
Låter som att ett könsbyte ägt rum

cero
2015-03-03, 15:37
Ja det känns lite så. Helt stört, aldrig varit med om något liknande. Nu är jag inne på fjärde dagen och jag kan fortfarande inte äta en normal portion.

dmoller
2015-03-03, 16:57
Gör som tävlingsätarna och häv i dig vatten för att töja ut säcken

Ozziking
2015-03-03, 18:22
Är det bara att du blir mätt? det går ju liksom att äta sig förbi det stadiet, eller spyr du då?

Gober
2015-03-03, 18:41
När jag körde VLCD åt jag ingenting sex dagar i veckan, på ätardagen åt jag brutalt mycket utan problem. Men å andra sidan så blir en ju ätstörd under en sådan diet så det går väl bra att äta även om magsäcken krymper ;)

cero
2015-03-03, 20:23
Är det bara att du blir mätt? det går ju liksom att äta sig förbi det stadiet, eller spyr du då?

Ja, proppmätt. Klart man kan fortsätta äta men det leder till illamåendes och ångest vilket inte är så trevligt. Vill ju inte skada magen heller. Säger kroppen "NEJ!" så får man hitta på någon annan strategi. Har möjligtvis blivit lite bättre nu, fick i mig en kotlett och en banan samtidigt, lol.

cero
2015-03-08, 01:16
*grr27*

Ännu inte återställd. Någon mer som upplevt detta helvete?

Agitator
2015-03-08, 02:06
Vad är obehagligt mätt?

Matkoma? Ont i magen av all mat?

Inte upplevt liknande tyvär. Men fastat mycket.

cero
2015-03-08, 02:50
Ja lite matkoma/ångest/värk osv. Vettefan vad som pågår där inne.

Ozziking
2015-03-08, 10:24
Drick mer kcal?? Eller händer samma sak då?

Agitator
2015-03-08, 14:06
Provat att hoppa över alla dess små måltider och bara äta en normal portion även om det tar emot lite? Menar, rent fysiologiskt ska det inte vara några problem att äta. Magsäcken anpassar sig ju. Och det är ju ingen överdriven mängd mat.

Kan magsäcken snöra ihop sig själv eller liknande tro, som tarmvred osv? Någon som hört talats om liknande? Verkar väldigt skumt att du inte kan äta en normal portion och känner att du helt plötsligt måste äta flera gånger och mini portioner hela tiden.

Testa något mer skonsamt som soppa eller typ 1 liter yoghurt med hackad banan osv. Fyller ju magsäcken rätt bra tänker jag och kanske får ordningen på magsäcken. Kan något hamnat i kläm osv? Fan, du får kanske ringa sjukvårdsupplysningen och påpeka att du fastat och är van att äta mycket mat och att detta ska inte ske och att något borde vara fel fysiologiskt.

cero
2015-03-08, 16:14
Jo det tar emot varje måltid, äter mig proppmätt och så att jag får en svag magvärk. Vill dock inte trotsa kroppens varningssignaler för mycket. Då är risken att magsäcken blir skadad och att jag inte kan äta ordentligt pga det sen.

Får nog ringa sjukvårdsupplysningen.

cero
2015-03-08, 21:39
Förresten, finns det några bra läkemedel som kan öka aptit?

Tolkia
2015-03-09, 07:06
Hur mycket äter du, och hur mycket kunde du äta tidigare? Vad som är en liten resp. stor måltid varierar ju enormt beroende på vem man frågar.
Edit: Och VAD äter du? Är det du äter gott, eller är det sådant som du äter för att man bör/ska? Vilka tillskott äter du, och när?

cero
2015-03-09, 17:54
Just nu kan jag bara äta ungefär 2 bananer + 1 macka. Tidigare kunde jag äta typ ett halvt paket pasta (250g torrvikt) och en stor köttbit till.

Inga tillskott, och mättnaden kommer oavsett om det är gott eller inte.

Starvation
2015-03-09, 17:59
Hur fan kunde detta hända? Hur ofta käkade du tidigare egentligen?! Du måste varit helt grön på fasta över 12h?

Magensäcken pallar jävligt mycket dock, så tryck på "lite" extra. Testa att fyll med mycket vatten mellan måltiderna för att få volym kanske? Är nog klokast att ringa någon som kan mer.

cero
2015-03-09, 20:09
Åt normalt innan, hände som sagt efter en enda fasta. Vet inte riktigt vilken strategi jag ska använda mig av, äta mig bekvämt mätt ofta och hoppas att det ger sig eller att försöka trycka i mig mat så att magsäcken får vänja sig. Det senare känns riskabelt.

Agitator
2015-03-09, 21:42
Vad säger google osv?

Fastande folk finns det ju gott om i världen, du lär inte vara första med problemet.

Är lite mer inne på att något fysiskt kan skett i magtrakten. Ring sjukvårdsupplysningen och fråga helt enkelt.

cero
2015-03-09, 22:05
Efter fasta brukar de flesta få extrema cravings och kunna äta enorma mängder mat. Har googla lite men det verkar mest vara folk som vill minska magsäcken, inte töja ut lol.

Ska ringa vårdcentralen imorgon och fråga mig fram.

Stjarnan
2015-03-10, 06:32
Efter fasta brukar de flesta få extrema cravings och kunna äta enorma mängder mat. Har googla lite men det verkar mest vara folk som vill minska magsäcken, inte töja ut lol.

Ska ringa vårdcentralen imorgon och fråga mig fram.

Det tycker jag absolut du ska göra. Att bolla frågan på ett träningsforum är inget fel i sig men en läkare bör ha ett vettigare svar än du får här!

Har du gått ner i vikt sedan det började? Märkbart, inte 0,2 kg..

cero
2015-03-10, 14:22
Sjukvårdsupplysningen bad mig ringa vårdcentralen som är fullbokad. #VårdSverige

3 KG borta än så länge, försöker kasta in lite olivoljeshots då och då för att få i mig mer kalorier.