handdator

Visa fullständig version : Studier som förespråkar fett- och kolhydratsintag vid deff?

Deanmartin
2015-03-02, 13:22
Kan vara jag som är väldigt dålig på att hitta artiklar, men jag kan inte hitta någon hittills som visar resultat på att det skulle bli någon skillnad i resultat vid ökat intag av kolhydrater och fett vid deff.

Man ser ju många som kommenterar det här, men ser aldrig någon källa till påståendet.

Vad tror vi om detta?

Pretorian
2015-03-02, 13:26
Vad är påståendet? Att man ska äta MER fett och kolhydrater när man minskar kalorierna? Det blir väldigt lite protein låter det som.

AquaRegia
2015-03-02, 13:27
Fast vad menar du nu? Ska du öka fett- och kolhydratsintag samtidigt som du ska hamna på ett underskott så måste du ju minska rätt rejält på proteinintaget, det är väl klart det blir skillnad?

Beemel
2015-03-02, 13:48
Gissar bara. Men jag tror han är ute efter skillnaden i resultat för högkolhydratkost och högfettkost (på samma kaloribudget)

Pretorian
2015-03-02, 13:53
Har inga studier men högkolhydratskost på diet är bäst. Så, då var det klart.

Deanmartin
2015-03-02, 13:57
Vad är påståendet? Att man ska äta MER fett och kolhydrater när man minskar kalorierna? Det blir väldigt lite protein låter det som.

Fast vad menar du nu? Ska du öka fett- och kolhydratsintag samtidigt som du ska hamna på ett underskott så måste du ju minska rätt rejält på proteinintaget, det är väl klart det blir skillnad?

Det jag syftar på är främst om det skulle bli skillnad i resultatet (vid deff) beroende på själva förhållandet mellan fett och kolhydrater.

Även intresserad av det som Bemeel skriver.

Pretorian
2015-03-02, 14:26
Jag tror man/kroppen svarar lite olika på det där. Jag trivs bäst med mer kolhydrater och mindre fett. Äter jag mer fett (sånt händer) så känner jag mig mycket vattnigare/tjockare efter några dagar. Kan var en synvilla men så känns det. Dessutom älskar jag kolhydrater så det underlättar att kunna äta det jag gillar.

FOSHO
2015-03-02, 14:32
Läste Ellington Dardens Bodyfat Breakthrough och han rekommenderar en
50-25-25 ratio i näringsintag under deff. Carbs-Protein-Fat

Nu vet jag inte hur tillförlitlig han är som källa men han verkar ha jobbat med bodybuilding i 40 år så lite kunskap har han säkert.

King Grub
2015-03-02, 15:04
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa0804748#t=articleBackground

Deanmartin
2015-03-02, 16:28
Läste Ellington Dardens Bodyfat Breakthrough och han rekommenderar en
50-25-25 ratio i näringsintag under deff. Carbs-Protein-Fat

Nu vet jag inte hur tillförlitlig han är som källa men han verkar ha jobbat med bodybuilding i 40 år så lite kunskap har han säkert.

Han har säkert kunskap, men är snarare ute efter gedigen vetenskap snarare än empiri :)

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa0804748#t=articleBackground

Tack!

Intressant artikel, speciellt Table 4 (http://www.nejm.org/action/showImage?doi=10.1056%2FNEJMoa0804748&iid=f04).

Sen stod det ju dock så här i conclusion: Weight loss was the same in those assigned to a diet with 40% fat and those assigned to a diet with 20% fat (3.3 kg, P=0.94) and was similar among those who completed each of those diets (3.9 and 4.1 kg, respectively; P=0.76). There was no effect on weight loss of carbohydrate level through the target range of 35 to 65% (Figure 1 and Figure 2Figure 2Mean Changes in Body Weight and Waist Circumference at Various Time Points.). The change in waist circumference did not differ significantly among the diet groups (Figure 1 and Figure 2).

Men okok, då har man något att gå efter i alla fall.