Logga in

Visa fullständig version : Filmtjänster med 1080p och ljud med 5.1?

exevision
2015-03-02, 12:48
Vilka filmtjänster erbjuder idag strömande film med full HD och bra ljud i surround? Har Filmnet idag, men vill gärna ha bättre kvalité på bild och ljud. Hyr just nu blue-ray i butik för att få den kvalité jag vill ha.

agazza
2015-03-02, 13:05
Popcorn-time fungerar väl ibland som du begär..

Men Netflix klarar väl det du vill?
Och HBO?

Quint
2015-03-02, 13:34
Netflix stöd för surroundljud beror på vilken uppspelare man använder, via PC så blir ljudet bara stereo, men kör man t.ex via ps3 eller ps4 så har den 5.1 stöd. Ingen aning om hur det är på andra enheter.

Som jag fattat det var det någon silverlight begränsning, så med tanke på microsofts minskade stöd för silverlight kanske det blir bättre även via PC om de tar fram någon ny uppspelare.

exevision
2015-03-02, 13:35
Glömde nämna att filmerna ses via en HTPC.
Varken HBO och Netflix har väll full HD och surround på så många titlar när du ser via HTPC (Windows)?

exevision
2015-03-02, 13:37
Netflix stöd för surroundljud beror på vilken uppspelare man använder, via PC så blir ljudet bara stereo, men kör man t.ex via ps3 eller ps4 så har den 5.1 stöd. Ingen aning om hur det är på andra enheter.

Som jag fattat det var det någon silverlight begränsning, så med tanke på microsofts minskade stöd för silverlight kanske det blir bättre även via PC om de tar fram någon ny uppspelare.

Får fortsätta med att hyra blue-ray då. Då vet man då att kvalitén blir bra! Sen blir ju den lokala butiken glad ;)

Minimjölk
2015-03-02, 13:39
Glömde nämna att filmerna ses via en HTPC.
Varken HBO och Netflix har väll full HD och surround på så många titlar när du ser via HTPC (Windows)?

Netflix kör väl 1080p men komprimerar rätt hårt så bitraten ligger lägre än på en normal Bluray?

Quint
2015-03-02, 13:42
Var tvungen att kolla upp 5.1 i windows och hittade följande på netflix hemsida:

5.1 surround-ljud stöds för närvarande inte när man streamar på en dator med Microsoft Silverlight eller HTML5. Det stöds dock på Netflix-appen för Windows 8. Om du har en annan enhet kan du söka i vårt hjälpcenter för att avgöra om din modell kan spela upp 5.1 surround-ljud.

Så verkar som att de redan tagit fram ett alternativ med surround-stöd om du kör windows 8.

Edit: de har väl någon form av prova på månad som du kan testa, värsta som kan hända är att du "slösar" bort en gratis-månad med netflix, om det visar sig att standarden inte level upp till önskemålen :)

PureWhey
2015-03-02, 14:26
Vissa filmer på Sweflix har 5.1 , skulle gärna ha en bra tjänst också.

@agazza
Funkar Popcorn bra?

agazza
2015-03-02, 14:33

@agazza
Funkar Popcorn bra?

Känns mycket professionellt designat, det fungerar oftast bra och man sätter oftast ganska höga krav så när det väl är värdelösa undertexter eller dålig fart på de filer med hög bitrate blir man förbannad

Hade jag haft en ordentlig fiberlina hade jag kollat på de moduler som finns för XBMC där man kan köra samma typ av streamingtjänst direkt mot låsta trackers, ifall man nu har tillgång till bra konton.

Det märks att popcorntime är kopplat till piratebay och liknande tjänster.

Alla med hög andel som delar ut är jävligt komprimerade 1080p filer på max 1-2gb Medan de som är 4+gb inte får tillräckligt med hastighet för att man ska vara nöjd.

Jag hade som sagt kollat lite på följande

http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=200957

PureWhey
2015-03-02, 14:36
Känns mycket professionellt, det fungerar oftast mycket bra och man sätter oftast ganska höga krav så när de väl är värdelösa undertexter eller att man får dålig fart på de filer med högre bitrate är störande.

Hade jag haft en ordentlig fiberlina hade jag kollat på de moduler som finns för XBMC där man kan köra samma typ av streamingtjänst direkt mot låsta trackers, ifall man nu har tillgång till bra konton.

Det märks att popcorntime är kopplat till piratebay och liknande tjänster.

Alla med hög andel som delar ut är jävligt komprimerade 1080p filer på max 1-2gb Medan de som är 4+gb inte får tillräckligt med hastighet för att man ska vara nöjd.

Jag hade som sagt kollat lite på följande

http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=200957

Okok, får pröva det då :)

Vad är det bästa för att streama torrents?

exevision
2015-03-02, 14:36

Intressant. Synd bara att mitt Avast blockerar sidan när man klickar på en film...

PureWhey
2015-03-02, 14:37
Intressant. Synd bara att mitt Avast blockerar sidan när man klickar på en film...

Synd att du har Avast*

BitDefender Plus finns gratis i ett halvår just nu, take it and run.

agazza
2015-03-02, 14:45
Okok, får pröva det då :)

Vad är det bästa för att streama torrents?

HTPC + Kodi + Pulsar + dufårletaProviders

har tyvärr inget mer som jag kan hjälpa till med, men pm:a ifall du får någon bra ordning på det. Jag ska fråga några bekanta så länge

PureWhey
2015-03-02, 14:47
HTPC + Kodi + Pulsar + dufårletaProviders

har tyvärr inget mer som jag kan hjälpa till med, men pm:a ifall du får någon bra ordning på det. Jag ska fråga några bekanta så länge

Det fanns en sida där man helt enkelt skrev in torrentinfon så satte det igång, var dock nere sist jag kollade.

http://joker.org/

Fortf nere :(

hahavaffan
2015-03-02, 15:30
Netflix kör väl 1080p men komprimerar rätt hårt så bitraten ligger lägre än på en normal Bluray?Jupp, och även 4K till vissa TV-apparater. Men som sagt, det är hårt komprimerat jämfört med en bluray.

Så verkar som att de redan tagit fram ett alternativ med surround-stöd om du kör windows 8.Skulle säga detta. Kör man via deras "app" till W8 så får man ut flerkanalsljud.

Morrris
2015-03-02, 15:30
Använder pulsar dagligen. Fråga på.

High1ander
2015-03-02, 17:25
Även om Netflix är mer komprimerat än Bluray så borde de kunna använda lite bättre komprimeringsmetoder, även om båda kör h.264. Då t.ex. bluray är från 2006 och därmed borde köra på de profiler som var tillåtet då.

Inom ett år så borde även h.265 komma vilket borde vara att minst 12mbit är lika bra som 25mbit (bluray).

exevision
2015-03-02, 17:32
Även om Netflix är mer komprimerat än Bluray så borde de kunna använda lite bättre komprimeringsmetoder, även om båda kör h.264. Då t.ex. bluray är från 2006 och därmed borde köra på de profiler som var tillåtet då.

Inom ett år så borde även h.265 komma vilket borde vara att minst 12mbit är lika bra som 25mbit (bluray).

Jag lätt tvivlande.
Efter lite testande och läsande så kör jag på blue-ray fortsättningsvis.
http://hometheaterreview.com/why-blu-ray-is-still-better-than-streaming-today/
Sen kan imo aldrig en HTPC riktigt mäta sig mot en bra blue-ray spelare i fråga om färgbalans och bildkvalité.

hahavaffan
2015-03-02, 17:37
Jag lätt tvivlande.
Efter lite testande och läsande så kör jag på blue-ray fortsättningsvis.
http://hometheaterreview.com/why-blu-ray-is-still-better-than-streaming-today/
Sen kan imo aldrig en HTPC riktigt mäta sig mot en bra blue-ray spelare i fråga om färgbalans och bildkvalité.Tvivlande till vad? Att det är så nu - fine. Men självfallet kommer framtiden erbjuda streaming av minst samma kvalitet som dagens bluray.

exevision
2015-03-02, 17:40
Tvivlande till vad? Att det är så nu - fine. Men självfallet kommer framtiden erbjuda streaming av minst samma kvalitet som dagens bluray.

Jo, men inte så snart. Så är min känsla iaf.

High1ander
2015-03-02, 18:31
Jo, men inte så snart. Så är min känsla iaf.

Nej, Netflix kommer nog ligga på 3-6 mbit skulle jag tro. Vilket inte är lika bra som 25mbit bluray. Däremot kommer nog vissa tjänster sälja filmer med högre bandbredd i h265, där det då kommer vara bättre än bluray. Dvs. jag tror nog att på vissa ställen så får man köpa och tanka ner filmen, men inte spela den i realtid (för att det krävs för mycket bandbredd att streama typ 25mbit).

agazza
2015-03-02, 19:05
1gb/s standardhastigheter är inte långt borta. Vi ska ju ha fibrerat 90% av Sverige till 2020..

Problemet är väl bara att 10gb länkarna kommer slå i taket rätt omgående men sfp:er är relativt billig redan idag.

Tror ni inte ska underskatta hur monstruöst fort utvecklingen går nu i IT-infrastrukturen.

sent from my one+

High1ander
2015-03-03, 00:16
1gb/s standardhastigheter är inte långt borta. Vi ska ju ha fibrerat 90% av Sverige till 2020..

Problemet är väl bara att 10gb länkarna kommer slå i taket rätt omgående men sfp:er är relativt billig redan idag.

Tror ni inte ska underskatta hur monstruöst fort utvecklingen går nu i IT-infrastrukturen.

sent from my one+

Bara för att vissa saker går snabbare innebär inte att allt går snabbare.

Jag sysslar med livesändningar, sänder kanske 10-20 matcher i veckan. Majoriteten är i SD runt 1,5 mbit som lägst (vilket är ganska skräp) och 3.5 mbit (bra nog för SVT eller TV4 att använda i sporten/sportnytt), ibland är det runt 6-10mbit men det är kanske 3-5% av sändningarna.

Även då HD-bussar används så är ibland slutleveransen på SD bara.

Nu har sportsändningar lite andra problem än Netflix, t.ex. vi har ganska stora variationer på hur bra olika arenors nät är eller tillgång till 4G, finns inte nått av det är det satellit på max 6-8mbit... Man kan inte köra "perfekt komprimering" som t.ex. 2-4st pass komprimering, utan det ska klämmas ut snabbt.

Hursom, servermässigt så måste du öka fyrfaldigt (4K istället för 1080p) också hastigheten på HDDs/RAM-minnen om de ska skicka ut 4 gånger mer data.

I USA har de trots allt successivt ökat kraven på vad "bredband" är vilket även gör att om man ska sälja "bredband" så måste man ge bättre hastigheter. Nya regler där är ju nått på att bredband ska vara minst 25mbit ner, i Sverige så är vi fast vid 2mbit. Dvs. telia kan kalla 2mbit bredband om de vill...

IT infrastrukturen har väl alltid gått fort här i Sverige, tyckar jag iaf. kanske inte ut till ställen på landet (där jag bor). Men jag vet ju att 100mbit kom tidigt till storstäderna och 1gbit också, trots 100mbit snart varit tillgängligt i storstäder i över 10 år nu så finns det ju ändå inte tjänster som kör streaming på 25mbit eller 50mbit. För mycket av det styrs trots allt av USA och deras utveckling, och där har de inte varit lika snabba över hela landet.

Men IT-infrastrukturen är ju lite som bilvägar, bara för vägen klarar av att bilar blåser på i 250 knyck innebär inte att bilarna klarar av det.

agazza
2015-03-03, 03:04
Bara för att vissa saker går snabbare innebär inte att allt går snabbare.

Jag sysslar med livesändningar, sänder kanske 10-20 matcher i veckan. Majoriteten är i SD runt 1,5 mbit som lägst (vilket är ganska skräp) och 3.5 mbit (bra nog för SVT eller TV4 att använda i sporten/sportnytt), ibland är det runt 6-10mbit men det är kanske 3-5% av sändningarna.

Även då HD-bussar används så är ibland slutleveransen på SD bara.

Nu har sportsändningar lite andra problem än Netflix, t.ex. vi har ganska stora variationer på hur bra olika arenors nät är eller tillgång till 4G, finns inte nått av det är det satellit på max 6-8mbit... Man kan inte köra "perfekt komprimering" som t.ex. 2-4st pass komprimering, utan det ska klämmas ut snabbt.

Hursom, servermässigt så måste du öka fyrfaldigt (4K istället för 1080p) också hastigheten på HDDs/RAM-minnen om de ska skicka ut 4 gånger mer data.

I USA har de trots allt successivt ökat kraven på vad "bredband" är vilket även gör att om man ska sälja "bredband" så måste man ge bättre hastigheter. Nya regler där är ju nått på att bredband ska vara minst 25mbit ner, i Sverige så är vi fast vid 2mbit. Dvs. telia kan kalla 2mbit bredband om de vill...

IT infrastrukturen har väl alltid gått fort här i Sverige, tyckar jag iaf. kanske inte ut till ställen på landet (där jag bor). Men jag vet ju att 100mbit kom tidigt till storstäderna och 1gbit också, trots 100mbit snart varit tillgängligt i storstäder i över 10 år nu så finns det ju ändå inte tjänster som kör streaming på 25mbit eller 50mbit. För mycket av det styrs trots allt av USA och deras utveckling, och där har de inte varit lika snabba över hela landet.

Men IT-infrastrukturen är ju lite som bilvägar, bara för vägen klarar av att bilar blåser på i 250 knyck innebär inte att bilarna klarar av det.

Tycker inte det är applicerbart på streamingtjänster.
Livesändningar ska nå ut till så många som möjligt från en oftast rörlig plats, därför ser det ut som det gör.
Vi ska fibrera vår fotbollsarena till våren just för att det ska streamas därifrån till hösten. Jag vet inte vad ni brukar få tillgång till men vi sätter en 10gb fiberlänk. Så kapacitetssidan för oss är inget problem. Det ligger isf hos den som levererar tjänsten.

Streamingtjänster som har datacenter kan också trycka ut en helt annan ström och har ofta ambition att göra det för att det är en sälj gimmick och de har oftast mediaentusiaster som vill ha det. Kolla bara på Netflix 4k stöd.
Nu har de andra streamingproblem att lösa, men Sverige kommer ändra sin nedre gräns på bredbandsdefinitionen ifall de inte redan gjort det.
Tyckte Göran Marby från PTS surrade om en sådan reglering senast på ssnf:s bredbandsbåten.

På CES HAR Netflix, Amazon och Comcast pratat om 4K och planer på bitrate strömmar om HEVC, 12Mbps-20Mbps.

Deras största problem idag är att sälja gimmicken till så många som möjligt och samtidigt få det att fungera med så låga krav som möjligt.
När det funnits ett tag lär det komma fler varianter med högre bitrate

sent from my one+

High1ander
2015-03-03, 04:17
Tycker inte det är applicerbart på streamingtjänster.
Livesändningar ska nå ut till så många som möjligt från en oftast rörlig plats, därför ser det ut som det gör.
Vi ska fibrera vår fotbollsarena till våren just för att det ska streamas därifrån till hösten. Jag vet inte vad ni brukar få tillgång till men vi sätter en 10gb fiberlänk. Så kapacitetssidan för oss är inget problem. Det ligger isf hos den som levererar tjänsten.

Streamingtjänster som har datacenter kan också trycka ut en helt annan ström och har ofta ambition att göra det för att det är en sälj gimmick och de har oftast mediaentusiaster som vill ha det. Kolla bara på Netflix 4k stöd.
Nu har de andra streamingproblem att lösa, men Sverige kommer ändra sin nedre gräns på bredbandsdefinitionen ifall de inte redan gjort det.
Tyckte Göran Marby från PTS surrade om en sådan reglering senast på ssnf:s bredbandsbåten.

På CES HAR Netflix, Amazon och Comcast pratat om 4K och planer på bitrate strömmar om HEVC, 12Mbps-20Mbps.

Deras största problem idag är att sälja gimmicken till så många som möjligt och samtidigt få det att fungera med så låga krav som möjligt.
När det funnits ett tag lär det komma fler varianter med högre bitrate

sent from my one+

Ja, men du ser fortfarande väl att 12-20mbps är fortfarande lågt när som sagt storstäder haft 100mbps i 10 år.

20mbps 4K kommer vara ca samma kvalite per pixel som 5mbps 1080p (10mbit om det är h265). Så för "pixel peepers" är det fortfarande ganska lågt. 4K borde ligga på 50mbps h265 för att ha teoretiskt samma kvalite per pixel som bluray/h264 25mbit. En av några orsaker jag inte heller är så intresserad av 4K är just det att jag hellre ser högre färgkvalite i 10bit istället för 8bit vilket skulle ge bättre "gradations". Jag vet att h265 har stöd för 10bit, och hoppas de används. Bluray 4K kommer iaf. köra på 10bit, vilket ska komma mot slutet av året. Den kommer ligga på 82, 108 och 128mbps (så kvaliten "per pixel" kommer vara ca dubbel mot gamla bluray).

Sen har du rätt i att vissa arenor har bra kopplingar, problemen för oss brukar vara mindre arenor där det inte finns direkta IT-ansvariga så ibland tar andra för mycket bandbredd. T.ex. vi kollar arenor några dagar innan sändningar för att se just hastigheter, men om de inte har routrat sen på matchdagen och andra människor kopplar upp sig (media t.ex.) så kan det bli problem.

Hade en sändning för några veckor sen där nätet låg på 20mbps upp, och sluta med att vi fick köra 2mbps upp under match med massor av avbrott (4mbps var tänkt och 4G inte tillgängligt där heller).

Självklart vill Netflix och andra företag verka i framkant och sälja "nya premium", men då blir varje kund också i t.ex. fallet Full HD mot 4K ca 4 gånger mer krävande i hårdvara. Man vill inte verka "snål" och kräva mer pengar för 4K material.

De vill ju inte heller att folk ska sitta och köra "4K för det är bättre på sina Full HD TV:s". Youtube har t.ex. haft så att folk laddat upp full HD material i 4K bara för att de få mer bandbredd och ser bättre ut, trots det bara egentligen är full HD.

Jag tror liksom bara att de kan skjuta sig själva i foten om de pushar på för snabbt, ungefär som Playstation och X-box är förlustaffär första året pga. hårdvaran då är dyrare.

Utbudsmässigt så är inte 4K moget heller, är bara senaste 3-5 åren som saker filmats i 4K, och mycket har filmats på Alexa som bara i princip varit Full HD, där några få filmer skalats upp till 4K, som t.ex. Skyfall (då sensorn bara är 2.8-3.2K). RED som är populär 4K-kamera som Hobbit t.ex. gjorts på hade ingen film nominerad i varken foto eller bästa film. Birdman som van mastrad i 2K, Grand Budapest Hotel 2K, Unbroken 2.8K mastrad i 4K, American Sniper 2K, Boyhood 2,5K, Selma 2K, The Theory of Everything 2K, Whiplash 2K.... I visual effects-kategorin så är det bara Interstellar som är 4K eller 6K master, t.ex. Planet of the Apes, Captain America, X-Men, Guardians of The Galaxy är alla mastrade i 2K...

Många gamla klassiker har iaf. senaste 10 åren sparats i digital form i 4K eller högre när de restaurerats, så de är inga större problem, är nog mer halvnya filmer som "bara" mastrats i 2K, som då behöver göras om (vilket beroende på effekter och dylikt inte funkar, framförallt då många företag som gjort effekterna gått i konkurs). Dvs. det enda man får är "uppskalade filmer" som tar fyra gånger mer resurser...

BigSpawn
2015-03-03, 07:13
Finns ju teknologi som kommer att hjälpa till för just streamingtjänster, vet inte om några tjänster förutom livearena är nära att använda det än dock:)
https://www.hivestreaming.com