Logga in

Visa fullständig version : Styrka eller volym under deff?

nn93
2015-03-02, 08:56
Hejsan!

Jo, hade tänkt påbörja deffperioden väldigt snart och skulla behöva ha lite mer kött på benen.

- Har bara kört på volymträning, mestadels GVT (German volume training, 10x10) och har väl sett rätt hyfsade resultat både volym och styrkemässigt. Det jag undrar är om huvudsakliga målet är att behålla så mycket muskelmassa som möjligt, ska jag då fortsätta köra 8-10 reps för att stimulera hypertrofi eller ska jag ställa om och köra mer styrka, exempelvis 5x5? Som sagt, huvudsakliga målet är att behålla så mycket muskelmassa det bara går, bryr mig inte så mycket om hur mycket styrka jag tappar på vägen.

- Kan man slänga in cardio på samma pass efter att man har lyft klart all skrot? Tänkte slänga in 30min cykling (eller kanske bandet är bättre?) i lagom takt. Inte för intensivt, men lagom :P Cardio snabbar på processen lite, men ska även springa tough viking den 9e maj, så lite kondisträning är väl att föredra, om det nu inte sabbar mitt huvudsakliga mål.

Tack på förhand :)

Shqypnia
2015-03-02, 10:20
Jag tycker du ska köra på det som alltid fungerat för dig. Cardio är bra men rekommenderar det hellre när du väl når en platå (du lär nå, frågan är när).

nn93
2015-03-02, 15:43
Jag tycker du ska köra på det som alltid fungerat för dig. Cardio är bra men rekommenderar det hellre när du väl når en platå (du lär nå, frågan är när).

Mja, gick ganska bra när jag körde min förra deff. Droppade vikt i lagom och jämn takt, typ 0,7 kg/vecka. Sanningen är dock att jag inte vet vad som fungerar så bra egentligen. Det jag gjorde var helt enkelt att se till att hamna på ca -750kcal per dag och träna. Eftersom jag inte visste om jag skulle fortsätta på hypertrofi eller styrka, så blandade jag och la in 45min cardio på bandet efter varje pass.

Skulle dock vilja optimera deff-perioden den här gången. Just därför jag är intresserad av att veta ifall det är fortsatt hypertrofi med samma eller färre sets eller tung styrketräning som gäller framöver. Lyckades tyvärr inte hitta något via google :/

Jodå, bara en tidsfråga innan man når en platå. Bara att sänka lite på kcal intaget och träna lite hårdare :bpump:

KOLOTROLLET
2015-03-18, 13:16
Styrka brukar ju annars vara ett utav dom bättre kvittona på att man behåller sin muskelmassa när man minskar i vikt.

GVT och deff klingar inte bra i mina öron. Har du prövat en halvkroppspass någon gång? Här är två i alla fall:
http://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout
http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

Och ang cardion så sägs det ju att man ska köra det så långt ifrån styrkepassen som möjligt. Eftersom konditionsträning hämmar (till viss del) muskeltillväxt. Det sägs ju att cykling är bra mycket mer skonsammare framför exempelvis löpning, alltså att det inte påverkar ditt muskelbyggande lika negativt som löpning!

Det här kanske kan vara intressant läsning:
http://www.styrkelabbet.se/konditionstraning-och-styrketraning/