handdator

Visa fullständig version : Olika utföranden vid träning av trapezius?

Glen
2015-02-28, 09:40
Var säkert tio år sen jag "byggde" i mer klassisk bemärkelse men nu tänkt jag köra lite under våren. Ska bland annat gotta mig i specifika övningar för trapzen, min fråga då är om det finns bättre/sämre varianter av övningen eller om det är vilket som oavsett hur man utför den? Tänker främst på alternativen att rulla axlar/nacke framåt, bakåt samt att lyfta hela partiet rakt upp mot öronen.

Arne Persson
2015-02-28, 09:43
Var säkert tio år sen jag "byggde" i mer klassisk bemärkelse men nu tänkt jag köra lite under våren. Ska bland annat gotta mig i specifika övningar för trapzen, min fråga då är om det finns bättre/sämre varianter av övningen eller om det är vilket som oavsett hur man utför den? Tänker främst på alternativen att rulla axlar/nacke framåt, bakåt samt att lyfta hela partiet rakt upp mot öronen.

Rullar man, så skall man rulla uppåt bakåt.

anvihl
2015-02-28, 09:45

Skulle man inte kunna få till den vinkeln genom att till exempel utföra shrugsen sittande och lite framåtlutad? Då blir ju liksom rörelse uppåt och bakåt fast utan rullning.

Glen
2015-02-28, 09:50

Tackar för svar. Är det skaderelaterat eller blir övningen mer effektiv så? Rulla vs. att lyfta rakt upp då, vilket som eller är det ena bättre?

Arne Persson
2015-02-28, 11:28
Kör man ordentligt tungt är det upp och ned som gäller. Anledningen till att inte rulla framåt är att jag (och fler med mig) anser att de båda nyckelbenslederna blir komprimerade och extra utsatta för stress. Rullningarna förbättrar rörligheten.

Stjarnan
2015-02-28, 11:46
High pulls anser jag är den bästa övningen för trapzen.

Ozziking
2015-02-28, 12:03
High pulls anser jag är den bästa övningen för trapzen.

Har du en video på utförandet? :)

pezrulezhaakon
2015-02-28, 12:11

Du vinner inget på att rulla med axlarna. Håll axelpartiet lätt tillbakadraget och sikta rörelsen mot bakhuvudet.
Ju mer framåtlutat du står, så betonas traps mer mot mellersta delen.

Strixen
2015-02-28, 12:35
Shrugs med hantlar utan rullning, thats da shit. Håller med föregående skribent, du vinner inget på att rulla med axlarna, snarare tvärt om.

Arne Persson
2015-02-28, 13:34
Du vinner inget på att rulla med axlarna. Håll axelpartiet lätt tillbakadraget och sikta rörelsen mot bakhuvudet.
Ju mer framåtlutat du står, så betonas traps mer mot mellersta delen.

En stel person vinner mycket på att rulla... tyvärr...

Arne Persson
2015-02-28, 13:35
Shrugs med hantlar utan rullning, thats da shit. Håller med föregående skribent, du vinner inget på att rulla med axlarna, snarare tvärt om.

:)

pezrulezhaakon
2015-02-28, 13:46
En stel person vinner mycket på att rulla... tyvärr...

Nu är frågan att träna traps effektivt, och inte bedriva rörlighetsträning.

Arne Persson
2015-02-28, 13:50

Rörlighet kan ibland behövas för att tränings- och vardagslivet skall optimeras...
Oroa dig inte min vän... jag lär shugstekniker (utan rullningar) som troligen hade fått dina traps att krylla sig av kramp pga dess effektivitet...:)

Fredrik A
2015-02-28, 13:57
"The exercise of shoulder shrugging with the arms at the sides (the glenohumeral joint is in downward rotation) is usually not a desirable exercise because it reinforces the activity of the rhomboid and levator scapulae muscles, contributing to the dominance of these muscles. To emphasize upper trapezius activity, shoulder shrugging should be performed with arms overhead so that the scapula is in upward rotation" - Sahrmann 2002

Syftet här är dock att träna upp en förlängd övre trapezius som resulterat i depresserade axlar så jag vet inte om detta är tillämpbart för gemene man. Några tankar om citatet?

Edit: "The glenohumeral joint is in downward rotation": antar att hon menar att scapula är inåtroterat, annars fattar jag inte vad det betyder.

Arne Persson
2015-02-28, 14:09
"The exercise of shoulder shrugging with the arms at the sides (the glenohumeral joint is in downward rotation) is usually not a desirable exercise because it reinforces the activity of the rhomboid and levator scapulae muscles, contributing to the dominance of these muscles. To emphasize upper trapezius activity, shoulder shrugging should be performed with arms overhead so that the scapula is in upward rotation" - Sahrmann 2002

Syftet här är dock att träna upp en förlängd övre trapezius som resulterat i depresserade axlar så jag vet inte om detta är tillämpbart för gemene man. Några tankar om citatet?

Edit: "The glenohumeral joint is in downward rotation": antar att hon menar att scapula är inåtroterat, annars fattar jag inte vad det betyder.

Överarmen är inåtroterad i axelleden...

Fredrik A
2015-02-28, 14:12
Överarmen är inåtroterad i axelleden...

Sedär. Tycker det är struligt med olika ord för samma sak. Inåtrotation i axeln har tidigare benämnts som "medial rotation".

Några tankar om citatet?

Arne Persson
2015-02-28, 14:16
Sedär. Tycker det är struligt med olika ord för samma sak. Inåtrotation i axeln har tidigare benämnts som "medial rotation".

Några tankar om citatet?

Själva scapula kan annars både inåt- och utåtrotera.

Jorgen
2015-02-28, 14:16

Tackar för svar. Är det skaderelaterat eller blir övningen mer effektiv så? Rulla vs. att lyfta rakt upp då, vilket som eller är det ena bättre?

Kör man ordentligt tungt är det upp och ned som gäller. Anledningen till att inte rulla framåt är att jag (och fler med mig) anser att de båda nyckelbenslederna blir komprimerade och extra utsatta för stress. Rullningarna förbättrar rörligheten.

Nej, frågan är inte att träna traps effektivt, frågan är om det finns bättre/sämre varianter av övningen. Inte specifikt hur man tränar traps mest effektivt.

Det kan väl finnas fördelar med att träna upp en rörlighet också? Eller du menar att det är negativt?

Förstår inte hur ni två orkar tjafsa om allt. Jösses....

Arne Persson
2015-02-28, 14:19
Nej, frågan är inte att träna traps effektivt, frågan är om det finns bättre/sämre varianter av övningen. Inte specifikt hur man tränar traps mest effektivt.

Det kan väl finnas fördelar med att träna upp en rörlighet också? Eller du menar att det är negativt?

Det sitter nog i generna...? :d

pezrulezhaakon
2015-02-28, 14:22

Jasså? Hur lyder frågan i ditt tredje citat i ditt inlägg?
Vad tror du att TS är mest intresserad av, mest effektiv träning eller mest chans till rörlighet?

Jorgen
2015-02-28, 14:27

Jasså? Hur lyder frågan i ditt tredje citat i ditt inlägg?

Är det skadligt med mer rörlighet i detta fallet, eller hur menar du?

Jorgen
2015-02-28, 14:30
Vad tror du att TS är mest intresserad av, mest effektiv träning eller mest chans till rörlighet?
Ingen aning, vet du?

Fredrik A
2015-02-28, 14:32
Själva scapula kan annars både inåt- och utåtrotera.

Jag vet.

pezrulezhaakon
2015-02-28, 14:58
Ingen aning, vet du?

Jag sätter mina fiskar på att han mest är intresserad av att träna traps effektivt, annars tror jag han hade formulerat frågeställningen annorlunda.

pezrulezhaakon
2015-02-28, 15:02
Är det skadligt med mer rörlighet i detta fallet, eller hur menar du?

Det beror på hur mycket rörlighet som finns nu. Mer rörlighet behöver inte alltid vara bättre.

Morty
2015-02-28, 15:24
Vilken diskussion!

Själv ifrågasätter jag poängen med shugs över huvud taget. Med ett schysst schema får trapsen jobba rätt jäkla hårt ändå; Marklyft, raka mark, frivändningar, hantelrodd, skivstångsrodd. Varför lägga på shrugs på detta?

Aliaas
2015-02-28, 15:30
Vilken diskussion!

Själv ifrågasätter jag poängen med shugs över huvud taget. Med ett schysst schema får trapsen jobba rätt jäkla hårt ändå; Marklyft, raka mark, frivändningar, hantelrodd, skivstångsrodd. Varför lägga på shrugs på detta?
Byggarträning med frivändningar nja...

Sen frågar ts om specifika övningar för trapsen så då slår jag ett slag för hantelshruggs, utan rullning med svag framåtlutning och ihopdragna skulderblad

pezrulezhaakon
2015-02-28, 15:40
Vilken diskussion!

Diskussionen handlar om möjligheten att träna traps specifikt med avsedd övning, och inte hur man själv subjektivt tycker hur den passar eller inte i sitt upplägg.

Stjarnan
2015-02-28, 16:05
Har du en video på utförandet? :)

På videon ser du en "Clean high pull". Du kan även testa "Snatch high pull" som jag tycker funkar bäst!

Ozziking
2015-02-28, 16:27
På videon ser du en "Clean high pull". Du kan även testa "Snatch high pull" som jag tycker funkar bäst!

Vart? :O

edit: Söker på tuben

StarkaUlf
2015-02-28, 16:51

För alla tyngdlyftare har så dåliga traps *rolleyes* Och nu gav han ju inte bara exempel på frivändningar.

Sheogorath
2015-02-28, 17:04
Vilken diskussion!

Som med alla muskler handlar det om förutsättningar. Jag har alltid kört friviktsbaserad träning och tycker nog inte att mina övre traps hängt med riktigt. Nu har jag senaste året kompletterat med fulroddar, kronlyft och shrugs och de har fått upp en helt acceptabel volym till axel/ryggpartiet.

Förmodligen har jag lite sämre trapsgener och behöver därför det extra pisket. ;)

Morty
2015-02-28, 17:22

Sen frågar ts om specifika övningar för trapsen så då slår jag ett slag för hantelshruggs, utan rullning med svag framåtlutning och ihopdragna skulderblad
Bro, do you even clean?

Kör fem tunga treor. Sen tre treor hängvändningar. Återkom med var det tog värst.

Diskussionen handlar om möjligheten att träna traps specifikt med avsedd övning, och inte hur man själv subjektivt tycker hur den passar eller inte i sitt upplägg.

Detta är ett diskussionsforum. Det är OK att gå nån millimeter utanför originalfrågeställnignen. Kanske ifrågasätta huruvida shrugs är vettigt att ha med i sin träningsplan.

Som med alla muskler handlar det om förutsättningar. Jag har alltid kört friviktsbaserad träning och tycker nog inte att mina övre traps hängt med riktigt. Nu har jag senaste året kompletterat med fulroddar, kronlyft och shrugs och de har fått upp en helt acceptabel volym till axel/ryggpartiet.

Förmodligen har jag lite sämre trapsgener och behöver därför det extra pisket. ;)

Visst är det så. Kanske har din träning varit förvånansvärt snäll på trapsen. Min skivstångsträning var det knappast! Ett underkroppspass var såhär:
Pyramid knäböj
5x10 rakbensmark
3x5 mark@80% alt frivändningar.

Rätt hårt på traps. Ett överkroppspass:
Pyramid press
Pyramid Viktade chins
5x10 Smalbänk
5x8 Hantelrodd grisar-style
5x12 facepulls

Också inte helt lätt på trapsen. Detta 4 gånger i veckan.

En känsla av att behöva lägga till shrugs till sitt träningsprogram tror jag snarare visar på något symptomatiskt med träningsprogrammet i sig, som bäst löser sig med en bättre press/drag ratio och bättre övningsval.

Aliaas
2015-02-28, 17:22
För alla tyngdlyftare har så dåliga traps *rolleyes* Och nu gav han ju inte bara exempel på frivändningar.
Frivändningar är alltså vanligt förekommande hos personer som tävlar i BB?

Aliaas
2015-02-28, 17:27
Bro, do you even clean?

Kör fem tunga treor. Sen tre treor hängvändningar. Återkom med var det tog värst.

Detta är ett diskussionsforum. Det är OK att gå nån millimeter utanför originalfrågeställnignen. Kanske ifrågasätta huruvida shrugs är vettigt att ha med i sin träningsplan.

Visst är det så. Kanske har din träning varit förvånansvärt snäll på trapsen. Min skivstångsträning var det knappast! Ett underkroppspass var såhär:
Pyramid knäböj
5x10 rakbensmark

Pyramid press
Pyramid Viktade chins
5x10 Smalbänk
5x12 facepulls

En känsla av att behöva lägga till shrugs till sitt träningsprogram tror jag snarare visar på något symptomatiskt med träningsprogrammet i sig, som bäst löser sig med en bättre press/drag ratio och bättre övningsval.
Efter ditt drag-pass, kör 5 set tunga shrugs, sen 3 st dropset med paus i topläge. Vart
tog det mest? ......

Morty
2015-02-28, 17:32
Efter ditt drag-pass, kör 5 set tunga shrugs, sen 3 st dropset med paus i topläge. Vart
tog det mest? ......

Och sen radikal-faila ryggträningen på mitt överkroppspass, ha ett jävla helsike med efterföljande marklyfts-pass och därmed dra ner veckovolymen? Nej tack. Det är dålig träningsplanering.

Att titta vad IFBB pros gör är dumt. Av flera anledningar. Jag tänker inte försöka efterlikna vad Lance gjorde för träning under sina glansdagar på 2000-talets början, om vi säger så. Även om han blev överlägsen.

StarkaUlf
2015-02-28, 17:35
Frivändningar är alltså vanligt förekommande hos personer som tävlar i BB?

Vart har jag påstått det? Var vill du komma med den frågan?

Oavsett om dom inte använder övningen så är det fortfarande en bra övning för att bygga traps.

Sheogorath
2015-02-28, 17:38
Folk som tävlar i BB? Om jag tog steroider hade jag förmodligen inte behövt göra en enda jävla trap-piskande övning för att de skulle dra ifrån.

pezrulezhaakon
2015-02-28, 17:39
Bro, do you even clean?

Pyramid knäböj
5x10 rakbensmark

Pyramid press
Pyramid Viktade chins
5x10 Smalbänk
5x12 facepulls

Japp, klart du får ifrågasätta huruvida övningen passar i ditt upplägg. Men det är inte detsamma som att ifrågasätta övningens faktiska effekt/effektivitet.

Morty
2015-02-28, 17:55
Folk som tävlar i BB? Om jag tog steroider hade jag förmodligen inte behövt göra en enda jävla trap-piskande övning för att de skulle dra ifrån.
Juste, orimligt mycket androgena receptorer i trapezius. "Kappmuskelpolisen" osv.

Japp, klart du får ifrågasätta huruvida övningen passar i ditt upplägg. Men det är inte detsamma som att ifrågasätta övningens faktiska effekt/effektivitet.

Tycker att diskussionen "Shrugs vs styra upplägget" är mycket intressantare och mer givande än "Lätt framåtlutade shrugs vs bakåtrullning i toppläge vs stopp i toppläge med hantlar vs inåtrotation i glenuhomuralleden". Det blir bara löst tyckande och med extremt dålig praktisk applicering. Och det är ändå praktisk tillämpning som är det viktiga i styrketräning (all träning)!

Anders The Peak
2015-02-28, 18:02

Sheo hur ser din övriga utveckling ut muskulärt? Är det så att du har underutvecklade axlar och trapz eller håller de på ett ungefär samma standard som resten av kroppen.

Aliaas
2015-02-28, 18:07
Och sen radikal-faila ryggträningen på mitt överkroppspass, ha ett jävla helsike med efterföljande marklyfts-pass och därmed dra ner veckovolymen? Nej tack. Det är dålig träningsplanering.

Att titta vad IFBB pros gör är dumt. Av flera anledningar. Jag tänker inte försöka efterlikna vad Lance gjorde för träning under sina glansdagar på 2000-talets början, om vi säger så. Även om han blev överlägsen.
Jag vet att man ej kan följa sönder dopade BB-proffs rutiner. Dock anser jag fortfarande att shrugs har en plats i träningen för att få välutvecklade traps och inte bör ignoreras pga andra övningsval, det är ju som att anse stångcurls som onödiga om du kör rodd.

Och att din träning skulle bli lidande av mitt teoretiska förslag kan inte jag föutsäga det beror ju helt på dig som individ.

Vart har jag påstått det? Var vill du komma med den frågan?

Oavsett om dom inte använder övningen så är det fortfarande en bra övning för att bygga traps.
Jag vill medla att shrugs i nuläget är mer frekvent använt av framgångsrika individer i BB än frivändningar. Anledningen till detta får du spekulera om själv. Att du säger att tyngdlyftare har bra traps, visst har dom men kroppsbyggare har bättre.

Sheogorath
2015-02-28, 18:12
Sheo hur ser din övriga utveckling ut muskulärt? Är det så att du har underutvecklade axlar och trapz eller håller de på ett ungefär samma standard som resten av kroppen.

Axlarna ligger före resten av överkroppen. Övre traps och bröst laggar lite så där lägger jag fokus sedan 6-8 månader. So far so good.

Anders The Peak
2015-02-28, 18:20
Axlarna ligger före resten av överkroppen. Övre traps och bröst laggar lite så där lägger jag fokus sedan 6-8 månader. So far so good.

Oftast brukar det hänga ihop. Men lite beroende på hur axlarna är konstruerade så kan de antingen se riktigt bra ut oavsett medans andra har svårt att få till axelpartiet och oftast ser det ut som om de har bättre trapz. Undrar vad som är bäst ? Jag tror att ha bra axlar som ser ut som bollar är föredra jämfört med buteljformen :)

anvihl
2015-02-28, 18:21
Jag vill medla att shrugs i nuläget är mer frekvent använt av framgångsrika individer i BB än frivändningar. Anledningen till detta får du spekulera om själv. Att du säger att tyngdlyftare har bra traps, visst har dom men kroppsbyggare har bättre.

Pga av ruskiga mängder doping, inget annat.

Sheogorath
2015-02-28, 18:26
Oftast brukar det hänga ihop. Men lite beroende på hur axlarna är konstruerade så kan de antingen se riktigt bra ut oavsett medans andra har svårt att få till axelpartiet och oftast ser det ut som om de har bättre trapz. Undrar vad som är bäst ? Jag tror att ha bra axlar som ser ut som bollar är föredra jämfört med buteljformen :)

Absolut. I valet och kvalet hade jag självklart valt att behålla mina axlar med mina nuvarande traps istället för ombytta roller. Men mina axlar hade nog kunnat motstå det visuella trycket från större traps. Det vill jag tro och därför köttar jag på lite mer. :)

Anders The Peak
2015-02-28, 18:27
Nu får vi komma ihåg att de har olika mål med träningen och sliter inte timtals med finliret. Jag är ganska säker på att en deffad OL eller styrkelyftare har trapz i paritet med en bra byggare.

Kika på byggarna när de inte är deffade

http://www.bodybuilding.com/contest_media/18102/9433/d/img_30781300119738.jpg

Offseason

http://cdn-w.musculardevelopment.com/photos/transferred/20110709_06803_web.jpg

StarkaUlf
2015-02-28, 18:35

+1. Jag hade också haft stora traps även om jag hade skippat dessa övningar och kört andra övningar om jag varit fullproppad med dessa ämnen. Men med det sagt menar jag inte att shrugs är en dålig massabyggare för traps, det är en bra övning.

Anledningen är nog för att dom inte ens vill lära sig övningen tekniskt sett. Det tar tid. Massor av tid. Lära sig shrugga går fort. Det kan du nog lära ut perfekt på väldigt kort tid.

Nåväl. Skitsamma. Båda övningarna är bra massabyggare för traps iallafall. Det är vi nog överens om :)

Jorgen
2015-02-28, 18:36

För det förekommer ingen doping inom tyngdlyftning menar du?
Eller bara man dopar sig så in i helvete kommer man automatiskt att få stora traps, ingen träning behövs?
Eller alla byggare, oavsett nivå, är dopade?

Aliaas
2015-02-28, 18:50
Du motsätter dig alltså deras val av traps övningar enbart pga av deras preparat? Jag vet att både axlar och traps svarar hyggligt bra på AAS, men skulle de alltså ha ännu bättre traps om de körde frivändningar istället?

Sen är ju inte styrkelyftare på elitnivå alltid rena heller men det är en annan historia.

pezrulezhaakon
2015-02-28, 19:10
Vilken diskussion!

I ditt första inlägg här ovanför missade du att lägga till "I min träning har det räckt med..", eller "dessa övningar har räckt för min trapsträning....." - vilket hade varit mer rätt. Men istället ifrågasätter du shrugs generellt som övning.

Tycker att diskussionen "Shrugs vs styra upplägget" är mycket intressantare och mer givande än "Lätt framåtlutade shrugs vs bakåtrullning i toppläge vs stopp i toppläge med hantlar vs inåtrotation i glenuhomuralleden". Det blir bara löst tyckande och med extremt dålig praktisk applicering. Och det är ändå praktisk tillämpning som är det viktiga i styrketräning (all träning)!

Spelar ingen roll om man är ute efter att köra shrugs specifikanpassat efter mål och förutsättning, vilket skiljer sig individer emellan.
Det blir löst tyckande om man utefter sina egna preferenser avgör andras syften.
Däremot att ge info om hur man träffar en specifik muskel så effektivt som möjligt till så låga risker som möjligt, är en helt annan sak. Då lägger man sig inte i folks träning, eller aktiva val.

pezrulezhaakon
2015-02-28, 19:13
Eller bara man dopar sig så in i helvete kommer man automatiskt att få stora traps, ingen träning behövs?

En dopad person behöver inte procentuellt träna lika hårt eller mycket som en odopad person, för ett givet resultat. Det borde man väl räknat ut, eller?

Jorgen
2015-02-28, 19:16
Att du säger att tyngdlyftare har bra traps, visst har dom men kroppsbyggare har bättre.

En dopad person behöver inte procentuellt träna lika hårt eller mycket som en odopad person, för ett givet resultat. Det borde man väl räknat ut, eller?

Tack för ditt svar, men du svarar inte på mina frågor.
Skall du svara på frågorna, så svara på frågorna.

Arne Persson
2015-02-28, 19:21
Studera gärna trapsen på tex 70-talsbyggarna, där var iallafall inte några traps inärheten av dagens clowntraps.

pezrulezhaakon
2015-02-28, 19:23

1, Jo det förekommer. Men den dopade behöver inte procentuellt träna lika hårt/mycket för ett givet resultat som den odopade.

2, Träning behövs. Men den dopade behöver inte procentuellt träna lika hårt/mycket för ett givet resultat.

3, Inte alla byggare, men väldigt många i alla nivåer. Ju högre upp desto fler.
Och behöver jag säga att den dopade inte behöver träna procentuellt lika hårt/mycket för ett givet resultat som den odopade?

Tack för ditt svar, men du svarar inte på mina frågor.
Skall du svara på frågorna, så svara på frågorna.

Jorgen
2015-02-28, 19:32
1, Jo det förekommer.
2, Träning behövs.
3, Inte alla byggare, men väldigt många i alla nivåer. Ju högre upp desto fler.

Men varför har då byggarna bättre traps än tyngdlyftarna (om nu båda grupperna dopar sig) och vad menar du med "Pga av ruskiga mängder doping, inget annat."?

pezrulezhaakon
2015-02-28, 19:39
Men varför har då byggarna bättre traps än tyngdlyftarna (om nu båda grupperna dopar sig) och vad menar du med "Pga av ruskiga mängder doping, inget annat."?

Nu är det inte mina ord "ruskiga mängder doping"... (anvihl)

Byggare har generellt sett större traps för att de också generellt tränar traps mer specifikt än tyngdlyftare.

Jorgen
2015-02-28, 19:57
Nu är det inte mina ord "ruskiga mängder doping"... (anvihl)

Byggare har generellt sett större traps för att de också generellt tränar traps mer specifikt än tyngdlyftare.

Jag vet, men du la dig i (av någon anledning) och skulle svara åt honom, så du hade kanske svar på det också?

Ja, självklart.

pezrulezhaakon
2015-02-28, 20:09
Jag vet, men du la dig i (av någon anledning) och skulle svara åt honom, så du hade kanske svar på det också?

Ja, självklart.

Ruskiga mängder doping finner man som bekant mest sannolikt hos IFBB-proffsen.

Sheogorath
2015-02-28, 20:12
Som en sidnot kan man väl säga att det räcker med att besöka valfritt SATS eller whatnot för att konstatera att det nog inte krävs RUSKIGA mängder testo för att trapsen ska gro oproportionerligt till hur utvecklingen i övrigt sker. Det räcker nog med att svenne-preppa.

Arne Persson
2015-02-28, 20:33
Odopade "elittraps" i arbete kan med fördel studeras på Runessonvideon. :)

Morty
2015-02-28, 22:16
I ditt första inlägg här ovanför missade du att lägga till "I min träning har det räckt med..", eller "dessa övningar har räckt för min trapsträning....." - vilket hade varit mer rätt. Men istället ifrågasätter du shrugs generellt som övning.

Spelar ingen roll om man är ute efter att köra shrugs specifikanpassat efter mål och förutsättning, vilket skiljer sig individer emellan.
Det blir löst tyckande om man utefter sina egna preferenser avgör andras syften.
Däremot att ge info om hur man träffar en specifik muskel så effektivt som möjligt till så låga risker som möjligt, är en helt annan sak. Då lägger man sig inte i folks träning, eller aktiva val.

Det är för att det är min åsikt att shrugs är värdelösa och förstör mer än de tillför för gemene man. Skulle inte rekommendera dem i ett program.

pezrulezhaakon
2015-02-28, 22:38
Det är för att det är min åsikt att shrugs är värdelösa och förstör mer än de tillför för gemene man. Skulle inte rekommendera dem i ett program.

Då är det legitimt. Du har lika stor rätt som alla andra att ventilera din åsikt, vad den än innehåller.

Anders The Peak
2015-03-01, 08:12

Det här är problemet med tränande individer de tror att de måste träna lika hårt som proffsen. Sanningen är att de måste träna radikalt mycket mindre för att få bra ett resultat eftersom de inte har samma återhämtningsförmåga som en dopad person eller elittränad person.

Glen
2015-03-01, 09:24
Bra respons i tråden, tackar och bockar! :)