handdator

Visa fullständig version : Varför blir jag inte större?

Topsen
2015-02-27, 07:53
Jag tränar 3-4 ggr i veckan och då styrketräning.
Kag brukar dela upp kroppen på 2.
Ena passet, rygg, axlar, triceps
Andra passet ben, mage, biceps, bröst.
Efter passet dricker jag when 80 innan jag åker hem och äter.

Jag brukar köra 4-5 set i varje övning och cirka 10 reps.

Efter passen så är jag jävligt nöjd då är jag ganska pumpad och tycker själv det ser ganska bra ut.
Mensen är det som att luften går ur en cykelslang, som en tvättsvamp som torkar, varför är det så, vad gör jag för fel? Det känns som att musklerna kommer efter träningen men nästa DSG är de som bortblåsta.

Bör jag ändra på någonting? Jag har ingen möjlighet att träna mer!?

henrikl
2015-02-27, 07:59
Hur många år har du tränat, hur mycket har du gått upp i vikt och hur mycket starkare har du blivit?

Captainwide
2015-02-27, 08:00
Dina muskler växer om du blir starkare på gymmet och klarar av högre belastning, förutsatt att du äter bra också

Pump som kommer ned passen är just pump. Det håller i några timmar för mig så du har tur som får det att hålla en hel dag, men den kommer försvinna.

Ta inte pump som ett kvitto på att du växer.

Topsen
2015-02-27, 08:13
Hur många år har du tränat, hur mycket har du gått upp i vikt och hur mycket starkare har du blivit?

Jag har återupptagit träningen sedan 2 månader tillbaka bara men tidigare så har jag tränat många år och tycker inte att jagär de resultaten jag vill då heller.
Jag går inte upp någonting i stort sett, jag ligger runt 80kg

Topsen
2015-02-27, 08:14
Dina muskler växer om du blir starkare på gymmet och klarar av högre belastning, förutsatt att du äter bra också

Pump som kommer ned passen är just pump. Det håller i några timmar för mig så du har tur som får det att hålla en hel dag, men den kommer försvinna.

Ta inte pump som ett kvitto på att du växer.

Nä det sitter inte i hela dagen, Max ett par timmar.
Jag tar verkligen inte det som ett kvitto på att jag växer, det är just därför jag skriver här och ber om hjälp. Jag växer ju inte och undrar vad jag gör för fel

SimonV
2015-02-27, 08:17
Träna mer variant med sets och reps.
Se över ditt näringsintag.

Captainwide
2015-02-27, 08:19
Nä det sitter inte i hela dagen, Max ett par timmar.
Jag tar verkligen inte det som ett kvitto på att jag växer, det är just därför jag skriver här och ber om hjälp. Jag växer ju inte och undrar vad jag gör för fel

Det vet inte vi med den informationen du givit.
Äter du riktigt för att skapa bra förutsättningar för tillväxt då?
Hur ser progressionen ut? Ökar du vikt/reps/volym aktivt eller är det samma gamla vanliga?

Topsen
2015-02-27, 09:12
Det vet inte vi med den informationen du givit.
Äter du riktigt för att skapa bra förutsättningar för tillväxt då?
Hur ser progressionen ut? Ökar du vikt/reps/volym aktivt eller är det samma gamla vanliga?

Jag försöker äta 5ggr om dagen.

Frukost: mackor, ägg, jos.

Lunch: kolhydrater och protein.

Middag: väldigt varierande.

Mellanmål : kvarg.

Jag ökar vikterna när jag kan, vet inte hur ofta men när jag kan

Topsen
2015-02-27, 09:21
Jag skulle gärna ta emot lite konkreta tips.
Hur många övningar,set,reps kör ni per muskelgrupp.
Hur ofta ökar ni vikter och med hur mkt?

Illustrerade mannen
2015-02-27, 09:21
Tränar du vettigt och blir starkare utan att gå upp i vikt äter du helt enkelt för lite! Det är (väl nästan) en naturlag!

Captainwide
2015-02-27, 09:25
Då du inte skrivit mängd så får jag anta att du äter som en svensson, ca 2000 - 2500 kcal per dag.

Sikta in dig på i alla fall 3000 kcal ett tag med ett intag på 160 - 200 g protein. Utvärdera ett par veckor i både våg och spegel. Går du upp i vikt, fortsätt. Annars höj.

Går du upp för mycket (du bör gå upp 0.5 kg i veckan) så sänker du intaget av kcal med någon hundring.

I och med att kcal intaget ökar så är chanserna stora att du tillför kroppen så mycket energi att du kommer kunna köra hårdare på gymmet, gör det. :)

Edit: Såg din sista post. Du verkar ha fått lite om bakfoten, ditt schema ser okej ut. Sluta köra in dig på spåret att du ska ändra på träningen (utom att progressera en aning mer i det du redan gör) och börja äta mer. Det är i din näring skon verkar klämma.

Gpajpen
2015-02-27, 09:26
Kaloriöverskott över en längre mätperiod är fullkomligt essentiellt för den rena, icke naturbegåvade, byggaren.

Krutpaket
2015-02-27, 09:29
Det viktiga är inte hur många gånger du äter per dag, utan hur många kcal du stoppar i dig. Vill du bli större bör du ligga på överskott (man kan även ligga på balans men då tar det längre tid). Sen ska du se till att du får i dig rätt mängd protein.

När det gäller träningen så har jag personligen fått bäst utveckling av att köra ungefär som du gör. Jag delade dock upp kroppen i överkropp och underkropp. Så jag tränade underkropp 2 gånger och överkropp 2 gånger. Jag körde det ena passet tyngre, t ex knäböj och marklyft 3-4 set var och 3-6 reps, benpress 3x8 (samt lite mer lår, mage, vader och sånt). Andra underkroppspasset körde jag benpress 3x10, raka marklyft 3x10, benspark 3x15, bencurl 3x15. Det funkade väldigt bra att blanda på detta vis.

Så testa att mixa låg och högreps. Se till att utföra övningarna korrekt. Du kan även testa att variera lite övningar. Ger det fortfarande inget om några månader så skulle jag, om jag va du, byta upplägg helt.

Topsen
2015-02-27, 09:42
Det viktiga är inte hur många gånger du äter per dag, utan hur många kcal du stoppar i dig. Vill du bli större bör du ligga på överskott (man kan även ligga på balans men då tar det längre tid). Sen ska du se till att du får i dig rätt mängd protein.

När det gäller träningen så har jag personligen fått bäst utveckling av att köra ungefär som du gör. Jag delade dock upp kroppen i överkropp och underkropp. Så jag tränade underkropp 2 gånger och överkropp 2 gånger. Jag körde det ena passet tyngre, t ex knäböj och marklyft 3-4 set var och 3-6 reps, benpress 3x8 (samt lite mer lår, mage, vader och sånt). Andra underkroppspasset körde jag benpress 3x10, raka marklyft 3x10, benspark 3x15, bencurl 3x15. Det funkade väldigt bra att blanda på detta vis.

Så testa att mixa låg och högreps. Se till att utföra övningarna korrekt. Du kan även testa att variera lite övningar. Ger det fortfarande inget om några månader så skulle jag, om jag va du, byta upplägg helt.

Tips på enkelt sätt att räkna ut kcal? Jag vet inte men jag borde få i mig 3000kcal om dagen, jag äter hysteriskt stora portioner. Men som sagt ett tips på hur jag enkelt räknar ut det?

Krutpaket
2015-02-27, 10:13
Tips på enkelt sätt att räkna ut kcal? Jag vet inte men jag borde få i mig 3000kcal om dagen, jag äter hysteriskt stora portioner. Men som sagt ett tips på hur jag enkelt räknar ut det?

Antingen googlar du "kaloribehov" och använder en vettig onlinekalkylator där du knappar in längd, vikt, ålder, aktivitetsgrad. Då får du ett ungefärligt kaloribehov per dag. Sen lägger du till så mycket kalorier som du vill så du hamnar på ett överskott. Därefter är det ju bara att räkna ut hur mycket kalorier du stoppar i dig. Det är enkelt då det mesta har ju en innehållsförteckning där det står hur många kalorier, protein, kolhydrater, fett osv. det innehåller.

Alternativ 2 är att du skaffar en vettig app där du kan knappa in allt detta samt vad du äter så ser du hur du ligger till. Dessa är ju knappast 100% korrekta, men även om de diffar 100-200 kcal så vet du på ett ungefär hur du ligger till.

Köttis
2015-02-27, 10:39
Det är för att du dricker whey 80 efter träningen. Byt till whey 100 så ska du se att det händer grejer.

Topsen
2015-02-27, 10:53
Tack laddade hem myfittnesspal , den verkar bra. Ska enligt den f i mig cirka 2300 kcal om dagen för att gå upp 0,5 kg i veckan och totalt 5kg

Topsen
2015-02-27, 10:53
Det är för att du dricker whey 80 efter träningen. Byt till whey 100 så ska du se att det händer grejer.

Vad är skillnaden?

AeternusRex
2015-02-27, 10:55
Antingen googlar du "kaloribehov" och använder en vettig onlinekalkylator där du knappar in längd, vikt, ålder, aktivitetsgrad. Då får du ett ungefärligt kaloribehov per dag. Sen lägger du till så mycket kalorier som du vill så du hamnar på ett överskott. Därefter är det ju bara att räkna ut hur mycket kalorier du stoppar i dig. Det är enkelt då det mesta har ju en innehållsförteckning där det står hur många kalorier, protein, kolhydrater, fett osv. det innehåller.

Alternativ 2 är att du skaffar en vettig app där du kan knappa in allt detta samt vad du äter så ser du hur du ligger till. Dessa är ju knappast 100% korrekta, men även om de diffar 100-200 kcal så vet du på ett ungefär hur du ligger till.

Finns ju appar med scanner bara att väga maten och fota streckkoden und voila!

BobaFett
2015-02-27, 10:58
Tack laddade hem myfittnesspal , den verkar bra. Ska enligt den f i mig cirka 2300 kcal om dagen för att gå upp 0,5 kg i veckan och totalt 5kg

2300 kalorier?

Det låter väldigt lite. Räkna ut behovet med Mifflin st. Geor ekvationen (googla).

Det låter som att du glömt att ta med aktivitetsfaktor.

Om du inte är väldigt stillasittande och väger under 70 kilo.

King Grub
2015-02-27, 11:01
Vad är skillnaden?

Han tramsar. Ignorera.

gustav957
2015-02-27, 12:19
Säger bara en sak, ÄT!

massakay
2015-02-27, 12:39
Säger bara en sak, ÄT!

Kan bara hålla med! ÄT MER!!

Själv ligger på 3000 kcal när jag ska ner i vikt och ca 4000 kcal när det är byggar period.. Och står någorlunda stilla i vikt på 3500 kcal

Men det är ju jag det :)

Topsen
2015-02-27, 12:58
Vad käkar du för att få idog 4000 kcal, det är ruskigt mycket!?

AeternusRex
2015-02-27, 13:19

En påse chips är ju typ 2000 kcal.

Under bulk äter jag gröt+banan med äggvita i till frulle mellanmål med kvarg och chockladkaka lunch rejält med krubban avvägt till 1000-1400 kcal beroende på mellanmål 5 dl proteinmjölk en proteinba r, middag ytterligare 1500 kcal kvällsmat vad som faller mig in. Mackor med avokado och rostbiff tex.
4000 kcal är rätt bekymmerslöst i min värld.

HerrCarlsson
2015-02-27, 14:51
Som sagt, ät mer. Öka på matintaget sakta men säkert tills vikten börjar gå uppåt, låt det ta tid.

Träna "tillräckligt" hårt. Dvs. nöt på i ett skapligt tempo. Följ ett vettigt schema.

Resten är genetik, den ene kan få kanonresultat medan den andre får slita för varje millimeter trots samma insats.

massakay
2015-02-27, 17:53

För mig är det absolut inga problem att få i mig 4000 kcal, även fast jag inte äter kaloritäta livsmedel som typ chips, choklad mm

Har man svår att få i sig mängden kcal, kan man ju dricka en del av födan

Senilstudent
2015-02-27, 18:01
Utan att ha läst igenom tråden frågar jag dig detta; hur mycket käkar du?

Pttr
2015-02-27, 18:24
Kom det fram vad du tar i olika övningar och hur du ökat sen start?
Läst frågan några gånger men måste missat att du svarat..

pazzion
2015-02-27, 18:36
Jag gick knappt upp i vikt under flera års träning. Sen i höstas åt jag tills jag var svettig två gånger om dagen samt drack 3 liter grön eller röd mjölk per dag. Jag tränade tre dagar i veckan och körde bara bussningar, 3*5 i allt. Jag ökade vikter varje pass. Det var i princip Mark Rippetoes Starring Strength. Det gav mig +17 kg på 15 veckor. Enligt kalipermätning före och efter var det ca 11 kg fettfri massa, och jag gick från 7-12 % bf samt ökade 9 cm runt midjan.

För mig är det drömsiffror eftersom jag knappt ökat i vikt alls under 4 års tid innan.

Mitt problem var helt enkelt att inse hur jävla mycket mat det krävdes! Jag låg på ca 4500-5000 kcal på träningsdagar. Lite mindre på vilodagar.

Lycka till med ätandet! För mig var det jobbigare än gymmet.

Määng
2015-02-27, 18:42
Stod still ganska länge pga att jag åt för lite, jag visste om det men jag hade ett rätt så aktivt jobb så kaloribalans låg på ungefär 3500kcal. Hög omsättning blandat med dålig aptit är dåligt för leh gainz. Jag sa upp mig och började plugga och gick upp typ 10 kg på 3 månader för att jag var van att behöva kötta i mig mat. Nu har jag legat på balans ganska länge och liksom suger ut ökningarna den extra vikten ger mig. När det börjar plana ut är det dags för deff.

Så mitt råd är med andra ord att säga upp dig och bara sitta vid datorn och äta kakor. :D

Topsen
2015-02-27, 19:56
Jag käkar idag till frukost, 1 ägg, havregrynsgröt och 2 mackor, 2-3h senare 250g kvarg, vid 12 är det lunch, den varierar ju men det är alltid ett rejält lass, , vid 15 kökar jag 100g kvarg. Vid 17 kökar jag middag, samma här det varierar väldigt men portionen är alltid rejäl. Vid 20-21 kökar jag någonting mer, det kan vara smörgås, kvarg, yoghurt.

Synpunkter?

Vad det gäller träningen så vet jag inte riktigt hur mkt jag ökat eftersom jag försöker variera träningen ganska mkt på så sätt att jag varierar antalet set, reps och vikter väldigt mkt

Määng
2015-02-27, 20:04
Jag käkar idag till frukost, 1 ägg, havregrynsgröt och 2 mackor, 2-3h senare 250g kvarg, vid 12 är det lunch, den varierar ju men det är alltid ett rejält lass, , vid 15 kökar jag 100g kvarg. Vid 17 kökar jag middag, samma här det varierar väldigt men portionen är alltid rejäl. Vid 20-21 kökar jag någonting mer, det kan vara smörgås, kvarg, yoghurt.

Synpunkter?

Vad det gäller träningen så vet jag inte riktigt hur mkt jag ökat eftersom jag försöker variera träningen ganska mkt på så sätt att jag varierar antalet set, reps och vikter väldigt mkt

Min personliga åsikt är att kvarg är deffmat. Det mättar mycket med lite kalorier. Har man problem att äta tillräckligt tycker jag att det är bättre att äta några extra smörgåsar eller liknande.

Angående träningen kan du väl välja ut 3 övningar som du använder för att mäta progressionen. Du kan ju variera det andra men var noga med att köra tex 5x5 på de tre övningarna så vet du ju om träningen går framåt eller inte.

Topsen
2015-02-27, 20:24
Min personliga åsikt är att kvarg är deffmat. Det mättar mycket med lite kalorier. Har man problem att äta tillräckligt tycker jag att det är bättre att äta några extra smörgåsar eller liknande.

Angående träningen kan du väl välja ut 3 övningar som du använder för att mäta progressionen. Du kan ju variera det andra men var noga med att köra tex 5x5 på de tre övningarna så vet du ju om träningen går framåt eller inte.

Ok, tack ska tänka på det med kvargen, men kvarg äter jag för att få i mig proteinet eftersom jag vill bugga muskler??

Det du söger om träningen är ju också en bra idé. När ni säger Progressionen menar ni då hur mkt jag ökar i tyngder eller vad innebär progression?

pazzion
2015-02-27, 20:24

Synpunkter?

Som Määng redan sagt: skippa kvargen och kör i dig mjölk och havregryn i mängder, tillsammans med mackor med mycket ost och smör.

Träningen skulle jag också följa Määngs råd i: variera endast vikten = öka den varje pass. Klarar du det blir du starkare. Blir du starkare blir du också större. Edit: detta är progression. Fler reps än sist är också progression, etc.

Personligen skulle jag dock satsa på 3x5 istället för 5x5, men det är en personlig preferens. Som övningar skulle jag satsa på främst knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress och chin-ups.

Googla Starting Strength. Använd det antingen rakt av (kanonprogram som, om du äter ordentligt, kommer att driva träning och framsteg på ett okomplicerat sätt) eller som inspiration.

Framför allt: logga alla pass! Då har du stenkoll på dina framsteg etc. 👍

Määng
2015-02-27, 20:34
Ok, tack ska tänka på det med kvargen, men kvarg äter jag för att få i mig proteinet eftersom jag vill bugga muskler??

Det du söger om träningen är ju också en bra idé. När ni säger Progressionen menar ni då hur mkt jag ökar i tyngder eller vad innebär progression?
Det är mer noga att tänka på proteinmängden under deff än bulk. Äter du bara vanlig mat på överskott så får du också med stor sannolikhet i dig nog med protein utan större änsträngning.

Topsen
2015-02-27, 20:41
Starting strength verkar jävligt bra, det jag tänker på är att man tränar alla stora muskelgrupper men det könns som att du inte tränar exempelvis triceps lila mkt?!

pepplez
2015-02-27, 20:54
Starting strength verkar jävligt bra, det jag tänker på är att man tränar alla stora muskelgrupper men det könns som att du inte tränar exempelvis triceps lila mkt?!

Triceps får ju stryk i bänk och militärpress men visst, det stämmer att man inte isolerar triceps i det programmet.

Krutpaket
2015-02-27, 20:55

Synpunkter?

1. Skippa kvargen. Den är otroligt kalorisnål. Byt ut den mot nått annant mer kaloritätt, typ 2 mackor och en banan.

2. Vad betyder "ett rejält lass"?? För dig kan det betyda 3 kokta potatisar. en kycklingfilé och grönsaker, men för nån annan kan det betyda 8 potatisar, 2 kycklingfiléer och grönsaker samt 2 mackor.

3. Vet du vad din kaloribalans är? Och vet du hur många kcal du stoppar i dig idag? Om inte så ta reda på det, för då är det ju enkelt att se om ditt problem beror på för lite kcal eller ej.

xanton
2015-02-27, 21:01
Du kanske tränar för mycket? Jag känner inte dig men jag personligen tränade för mycket och ändrade till normal volym och börjar nu bli starkare och större.

Topsen
2015-02-27, 21:16
Idag har Jag skrivit in allt i myfittnesspal och är uppe i drygt 3800kcal och är det med kvarg, byter jag ut kvargen mot mackor så är jag uppe i 4000 utan några större problem

pazzion
2015-02-27, 21:16
Som sagt: isolering är inte en del av programmet, för musklerna tränas redan genom de andra övningarna. Det kan dessutom vara bra att bygga en rejäl styrkegrund innan rent "byggande" med isoleringsmuskler påbörjas.

Sen går det också att slänga in lite skullcrushers eller annan valfri tricepsövning som en assistansövning. Personligen har jag inte tyckt att jag behövt det, men jag har å andra sidan inte några bultande hästskor till triceps att skryta om.

Krutpaket
2015-02-27, 21:40
Idag har Jag skrivit in allt i myfittnesspal och är uppe i drygt 3800kcal och är det med kvarg, byter jag ut kvargen mot mackor så är jag uppe i 4000 utan några större problem

Ok. Hur lång är du och vad väger du? Hur aktivt liv har du i vanliga fall, dvs. utanför gymmet? Vet du om du har hög ämnesomsättning?

Tränar man 4 gånger i veckan, har ett normalt liv (skola eller kontorsjobb) vid sidan av gymmet, inte är superlång och/eller har en massa muskler redan och har normal ämnesomsättning så bör man få resultat vid 3800 kcal/dag. Men klart, du kanske har jättehög ämnesomsättning vilket gör att din balans är 3800 kcal.

Topsen
2015-02-27, 21:44
Jag äter nog inte riktigt så mycket i vanliga fall, idag blev det exempelvis pizza till middag á 1500 kcal. Jag har rätt hög ämnesomsättning men jag ska försöka ligga runt 3500 kcal och köra starting strength ett par veckor och se vad som händer

Määng
2015-02-27, 21:46
Rippetoe har en variant där han lägger in dips och chins till fredagspasset. Kan ju vara en idé om du vill ha mer armträning.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

pazzion
2015-02-27, 21:49
Jag äter nog inte riktigt så mycket i vanliga fall, idag blev det exempelvis pizza till middag á 1500 kcal. Jag har rätt hög ämnesomsättning men jag ska försöka ligga runt 3500 kcal och köra starting strength ett par veckor och se vad som händer
Det låter bra. Du kan lägga in dips och chins också, som redan nämnts. Jag brukar ha chins på marklyftsdagen och dips på bänkdagen. Ge allt på gymmet och käka ordentligt så ska du se att ökningarna kommer att komma.

Lycka till! :)

Topsen
2015-03-01, 09:47
Marklyft och bänk är ju på samma dag!?

David_wigren
2015-03-01, 11:04
Jag har rätt hög ämnesomsättning men jag ska försöka ligga runt 3500 kcal och köra starting strength ett par veckor och se vad som händer

Hög ämnesomsättning är lite av en myt. Förutsatt att man är frisk så skiljer det inte så mycket mellan människor. Min erfarenhet är att smala personer som vill bli större överskattar hur mycket de äter, och större personer som vill bli smalare underskattar hur mycket de äter.

MaxHBG
2015-03-01, 13:01
Om man blir starkare, måste man tillslut då också öka i muskelmassa?

Määng
2015-03-01, 13:13
Om man blir starkare, måste man tillslut då också öka i muskelmassa?

Har du större ben nu än när du maxade 90kg i böj? :)

MaxHBG
2015-03-01, 13:17
Har du större ben nu än när du maxade 90kg i böj? :)

det har jag! :d

pazzion
2015-03-02, 08:44
Marklyft och bänk är ju på samma dag!?
Haha. My bad. Det var ett tag sedan jag körde Starting Strength. Nu för tiden har jag de övningarna på olika dagar. Jag skulle dock lägga in chins och dips på varsitt pass (dips på pass A och chins på pass B, eller vice versa).