Visa fullständig version : Råd om utbildning inom PT&Fystränare
Någon som har gått någon av utbildningarna eller känner någon som har gjort det? Jobbar som sjukgymnast och vill ha en fystränarutbildning också och det finns ju en del att välja mellan.
http://deepbodywork.se/utbildning/utbildning-test/
Har även kollat på STAC
http://stac.nu/
Samt bosöns utbildning
http://iof4.idrottonline.se/SISUIdrottsutbildarna/Arbetsrum1/Idrottenstranarprogram/FORTSATTNING/Fystranarutbildning/
och eleikos strength coach
http://exceedperformance.se/sv/43/course.aspx?c=13
Stjarnan
2015-02-26, 07:15
Deepbodyworks hade jag inte gått! Satsa på Eleikos!
Arne Persson
2015-02-26, 08:19
Satsa snarare på SKKF's! :)
En del sjukgymnastkollegor har gått idrottens fystränarutbildning har inte hört någonting dåligt om den. Umeå universitet har några sommarkurser, idrottsmedicin styrketräning 7,5hp & idrottsmedicin konditonsträning 7,5hp, styrketräningskursen är väldigt bra framför allt från programdesign synpunkt och bra på många andra sätt. Rekommenderar starkt dem.
Ok tack för era inputs.
Stjarnan, varför inte deep bodywork? har hört gott om dem och inte kunnat hitta något på google som säger något negativt.
L-sami, ska ta och kolla dem kurserna!
Stjarnan
2015-02-26, 08:39
Ok tack för era inputs.
Stjarnan, varför inte deep bodywork? har hört gott om dem och inte kunnat hitta något på google som säger något negativt.
L-sami, ska ta och kolla dem kurserna!
Jag har gått den hos dem och tyckte de var ganska dåligt uppstyrt och en del av föreläsarna kunde inte sin sak! Kursmaterialet bestod av en surfplatta för 700:- med taskiga powerpoints..
Jag har gått den hos dem och tyckte de var ganska dåligt uppstyrt och en del av föreläsarna kunde inte sin sak! Kursmaterialet bestod av en surfplatta för 700:- med taskiga powerpoints..
Ok låter ju inte alls bra!
Det är det enda man är rädd för med såna här utbildningar att om det inte är eleiko, bosön etc så är det mer osäkert mes kvaliteten på utbildningen
Arne Persson
2015-02-26, 12:35
När vi ändå snackar om qualität... Från helgens kurs... :d
gustav957
2015-02-26, 12:46
När hålls nästa 1,5 alternativt 2 kurs Arne? Man vill ju öka sin kunskap ytterligare :)
vale_tudo
2015-02-26, 15:38
När vi ändå snackar om qualität... Från helgens kurs... :d
haha! Mäktigt.
någon annan som har erfarenhet/tips?
smeander
2015-02-27, 10:26
http://www.gih.se/tranar http://iki.gu.se/utbildning/program/sports-coaching
Satsa på en akademisk utbildning, det är mer än grundläggande fysiologi och träningslära om du vill vara en bra ledare. Och du får ut mycket mer av en riktig utbildning än en licens från något företag eller ett förbund. En licens eller ett diplom säger inget om något, en licens är något man köper för att lära sig ett koncept och ett diplom är ett bevis på ett deltagande. Det kan vara bra att tänka på.
http://www.gih.se/tranar http://iki.gu.se/utbildning/program/sports-coaching
Satsa på en akademisk utbildning, det är mer än grundläggande fysiologi och träningslära om du vill vara en bra ledare. Och du får ut mycket mer av en riktig utbildning än en licens från något företag eller ett förbund. En licens eller ett diplom säger inget om något, en licens är något man köper för att lära sig ett koncept och ett diplom är ett bevis på ett deltagande. Det kan vara bra att tänka på.
Jag håller med om det fetstilta, men varför är i så fall en akademisk utbildning bättre? Det där handlar ju i första hand om erfarenhet och fallenhet. Jag är visserligen inte utbildad inom träning, men jag har ordentlig erfarenhet av universitet, och jag skulle nog snarast säga att universitet utmärker sig just för att vara bra de hårda teoretiska delarna, medan det mjuka och mer praktiskt tillämpbara brukar vara svagheten i akademiska utbildningar. Det kan ju vara så att du har rätt, jag är bara lite förvånad.
PureWhey
2015-02-27, 11:42
när vi ändå snackar om qualität... Från helgens kurs... :d
:d
Arne Persson
2015-02-27, 12:18
Jag håller med om det fetstilta, men varför är i så fall en akademisk utbildning bättre? Det där handlar ju i första hand om erfarenhet och fallenhet. Jag är visserligen inte utbildad inom träning, men jag har ordentlig erfarenhet av universitet, och jag skulle nog snarast säga att universitet utmärker sig just för att vara bra de hårda teoretiska delarna, medan det mjuka och mer praktiskt tillämpbara brukar vara svagheten i akademiska utbildningar. Det kan ju vara så att du har rätt, jag är bara lite förvånad.
Mycket sant och bra skrivit!
smeander
2015-03-01, 20:57
För att den är baserad på vetenskap, du får en fördjupning i ämnet, du får kunskap i vetenskapliga metoder och du får faktiskt en vettig utbildning och inte ett diplom eller en licens.
Erfarenhet och fallenhet är broscience, så som jag uppfattar att du menar. En akademisk utbildning slår bra mycket högre än alla PT-utbildningar där du köper ett koncept och en licens.
Istället för att bli en PT så blir du ju en som utbildar såna, fördjupad kunskap och förståelse. På en riktig utbildning får du även ledarskap, Coaching, psykologi, sociologi med mera som är viktigt för bra ledare.
Skickat från ishallen
Arne Persson
2015-03-01, 22:19
För att den är baserad på vetenskap, du får en fördjupning i ämnet, du får kunskap i vetenskapliga metoder och du får faktiskt en vettig utbildning och inte ett diplom eller en licens.
Erfarenhet och fallenhet är broscience, så som jag uppfattar att du menar. En akademisk utbildning slår bra mycket högre än alla PT-utbildningar där du köper ett koncept och en licens.
Istället för att bli en PT så blir du ju en som utbildar såna, fördjupad kunskap och förståelse. På en riktig utbildning får du även ledarskap, Coaching, psykologi, sociologi med mera som är viktigt för bra ledare.
Skickat från ishallen
Så du sväljer tyfligen hellre tvivelaktig "vetenskap" än erfarenhet? Intressant!
När man står på en vetenskaplig grund är det bara att sätta igång och skaffa sig erfarenhet
Arne Persson
2015-03-02, 08:15
När man står på en vetenskaplig grund är det bara att sätta igång och skaffa sig erfarenhet
Då lär man sig även ifrågasätta viss "vetenskap"...
Det är vad man kan och förmågan att lära ut det som räknas om man ska bli nån form av PT el.dyl, resten är rätt oviktigt.
Bänkstats och lårsvep är helt oviktigt.
Arne Persson
2015-03-02, 08:39
Det är vad man kan och förmågan att lära ut det som räknas om man ska bli nån form av PT el.dyl, resten är rätt oviktigt.
Bänkstats och lårsvep är helt oviktigt.
Biccor, pecs och mage däremot är av vital betydelse.
Skickat från ishallen
Med erfarenhet och fallenhet syftar jag på det psykologiska aspekterna av att vara tränare. Att hantera människor är mer än halva jobbet. Jag tvivlar på att akademiska utbildningar är bättre på detta än diverse random PT-utbildningar. Därmed inte sagt att de senare är bra.
Sen är det ju skillnad på vetenskap och vetenskap. Problemet med akademin är ju att den i första hand är till för att träna forskare. Praktisk applikation av vetenskap är något annat. Jag vet tränare som kan enormt mycket vetenskapliga namn på muskler och ben och sånt... Vad använder de denna kunskap till i praktiken? Jo, genom att sitta och babbla om det för kunden så bygger de förtroende som täcker upp för att de inte vet hur man gör en effektiv knäböj. Dvs, den fungerar inte mer än som en täckmantel för låg praktisk erfarenhet och i slutändan är syftet ändå förtroende hos klienten, vilket man kan få på andra sätt. Någon riktig fysiologisk träningsapplikation har de ej lyckats hitta (även om den kanske finns).
Det räcker alltså inte att ubildningen vilar på en vetenskaplig grund, den måste också instruera i hur denna vetenskap ska användas. Det skulle jag säga att högskolor och universitet ofta är fantastiskt dåliga på. Även om det säkert kan tänkas att en viss utbildning gör detta bättre än det jag upplevt.
pezrulezhaakon
2015-03-02, 10:46
Biccor, pecs och mage däremot är av vital betydelse.
Gäddhäng, gynotuttar och gravidmage, är tyvärr viktigast för alldeles för många..
Arne Persson
2015-03-02, 11:02
Gäddhäng, gynotuttar och gravidmage, är tyvärr viktigast för alldeles för många..
OM du inte är strandraggare...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.