Visa fullständig version : Jodbrist om man inte saltar?
Är detta något man bör tänka på? Har nästan helt slutat salta maten i och med att jag får i mig minst RDI från produkter som sojasås, tapenada, senap, ajvar, smör, bröd, buljong osv. Brukar sådana färdiga livsmedel vara saltade med jodberikat salt?
Action Fighter
2015-02-24, 19:22
Jag är också intresserad av detta faktiskt. Har lagt ned extrasaltning helt pågrund utav att jag absolut inte vill ha vätskeansamling i ansiktet. Dock har jag en BCAA som innehåller salt som jag tar 2 ggr om dagen.
Ät havsfisk. Samtliga arter innehåller mycket jod.
Nej. Salt i livsmedel är inte jodberikade. Det är enbart bordssalt som berikas med jod.
exevision
2015-02-24, 19:59
Mjölk, yoghurt och liknande innehåller en hel del jod.
3-4 ägg så är du uppe på dagsbehovet.
http://matkalkyl.se/se-aggekologisktratt.php läs under mineralämnen.
Tack för tips. Hur kommer det sig att bordssalt är jodberikat när det finns så pass mycket jod i fisk och ägg? Lite kärlek till veganerna?
Tack för tips. Hur kommer det sig att bordssalt är jodberikat när det finns så pass mycket jod i fisk och ägg? Lite kärlek till veganerna?
Infördes väl i början seklet då struma inte var helt ovanligt, så du kan väl se det som en historisk artefakt. Men utan jdoerat salt skulle säkert några människor även i dagens sverige lyckas skaffa sig struma. Det ter sig iaf inte helt osannaolikt med tanke på att nån student i holland för några år sedan lyckades skaffa sig skörbjugg :)
Det är ju inte direkt så att alla svenskar (eller ens majoriteten av svenskar) äter 4 ägg och fisk varje dag.
Det är ju inte direkt så att alla svenskar (eller ens majoriteten av svenskar) äter 4 ägg och fisk varje dag.
Nej, men de allmänna rekommendationerna är ju att man ska äta fisk i minst 3 gånger per vecka och när jag kollade på kokt lax så räckte det med ca 150g för att få sig 100% RDI jod. Borde väl räcka.
Nej, men de allmänna rekommendationerna är ju att man ska äta fisk i minst 3 gånger per vecka och när jag kollade på kokt lax så räckte det med ca 150g för att få sig 100% RDI jod. Borde väl räcka.
Mja, men varje gång man gör statistik på det så är det inte mer än 20% eller så av svenskarna som faktiskt äter fisk 3 gånger i veckan. Man utgår ju inte från de se äter bäst kost när man tillsätter näringsämnen i livsmedel.
Sen är ju struma ovanligt nu för tiden, visst. Men detta sen man började tillsätta Jod i saltet -
En gissning, glöm inte att ägg var i princip bannlysta länge pga av att folk fick det ibankat från bla livsmedelsverket att det var farligt att äta för många och ledde till åderförkalkning ect. Det är ju bara de senaste 6 månanderna som det framkommit i media att det tvärtom är bra för kolesterolnivåerna. det kanske har en liten del med det att göra.
Nej. Salt i livsmedel är inte jodberikade. Det är enbart bordssalt som berikas med jod.
I Danmark är allt köpebröd bakat med jodberikat salt, bara att börja köpa danskt bröd på typ Netto! :hbang:
nissepelle
2015-03-01, 10:32
Danskarna började inte jodberika förrän 15 år sedan ungefär, och de har haft jättemånga fall av hypotyreoidism tidigare. Så folk äter nog inte automatiskt jodrika livsmedel ifall man tog bort berikningen.
Sluta salta och ta jodtabletter kan ju vara något.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.