Visa fullständig version : Börja gymma!
Anonymes
2015-02-22, 19:52
Hej allesammans! Jag tänkte börja gymma för att se extra bra ut inför sommaren 2015. Hur tycker ni att jag borde lägga upp träningspassen? Jag vet att man inte ska köra alla muskelgrupper samma dag, men varför är det så? :smash:
Axlar, Deltamuskeln, Magen, bröstet, bålen, biceps. (överkroppen)
Om vi antar att jag bara skulle träna överkroppen, hur skulle min vecka kunna se ut då?
Ska man köra 3 olika övningar på varje muskelgrupp? Som det ser ut nu så har jag 10 övningar till olika muskler som jag ska köra 3 ggr / vecka. (jag har inte börjat gymma ännu, det är bara så jag har tänkt hittills.)
Är det nåt speciellt man ska tänka på när det gäller mat? Jag vill inte äta kvarg eller något pulver, utan jag undrar om jag ska äta något innan eller efter varje pass.
_
Jag försöker egentligen inte bygga muskler så att det ska se snyggt ut, jag vill tona min kropp och bara bli lite mer hälsosam. Är verkligen ingen träningsnarkoman.
Varför skulle du bara träna överkroppen? Du kommer se ut såhär: http://r2-store.distractify.netdna-cdn.com/postimage/201409/45/f59319c18cc02fab8cd9dda44d4ba561_650x.jpg
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Följ denna och ät nyttigt. Resten är detaljer.
till en början är det bra o träna hela kroppen så du får upp en grundstyrka.. sen lite längre fram kan man dela upp det.. det bästa är att du tar tag i nån som jobbar på gymmet så du får en pt som kan hjälpa dig istarten..
till en början är det bra o träna hela kroppen så du får upp en grundstyrka.. sen lite längre fram kan man dela upp det.. det bästa är att du tar tag i nån som jobbar på gymmet så du får en pt som kan hjälpa dig istarten..
Det är alltid bra att träna hela kroppen. Att skippa träna ben är som att sätta cykelhjul på en formel 1 bil.
Anonymes
2015-02-22, 21:22
Haha rolig bild! Jag har slitit av korsbandet och kommer inte kunna träna benen förrän jag får tid för operation och rehab.
Jag har utgått från det Cero länkade till men jag har tagit bort det jag inte kan göra.
Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15
Dag 2
rygglyft/ryggresning 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Latsdrag 3*10-15
Dag 3
Crounches/situps 3*10-15
Armhävningar
Fällkniven
Så här ser det ut nu. Vad ska jag ändra?
Först och främst vill jag bara säga att det är väldigt optimistiskt att tro att du ska se en liten, om ens någon skillnad efter bara tre månader av styrketräning. Det tar tid och lära sig även om det låter väldigt enkelt. Så tro inte att dina första pass kommer hålla någon tipptoppkvalitet, även om de givetvis kan göra det.
Jag tänker inte sitta här och leka att det är ett absolut måste att träna ben. För jag har själv varit där du är och jag bryr mig inte ett smack om hur mina ben ser ut (inte ens idag). Det ända jag vill är att helhetsbilden inte ska se förjävlig ut villket tvingar mig att träna ben. Så ett tips är att börja med det från dag 1
Men annars tycker jag du ska köra mycket basövningar. Kolla tråden som cero länkade och följ den. Ät mycket och försök äta hyffsat proteinrikt. Ta hellre vad som helst efter gymmet än inget alls. Men försök även där att få i dig något som innehåller protein. Så ska du nog klara dig ok :)
EDIT: Såg det med korsbandsskadan nu, tråkigt o höra.. Sitter själv i exakt samma sits bara att min rehab snart är klar..
Känns lite dumt att göra 7 övningar en dag och 3 övningar de andra två dagarna. Du kommer att vara klar på gymmet efter 20 min då..
Flytta t.ex. axelövningarna från dag 1 till dag 3 och se till att kompletera dina andra pass med några övningar till. Kanske har du några av dina egna övningar som inte var med i det färdiga passet som du kan slänga in. Satsa på iaf 6 övningar per pass
Programmet är komplett som det är så du behöver inte ändra något. Någon magövning mer kanske.
Anonymes
2015-02-23, 12:07
Det står "baksida axlar av någon typ", skulle ni kunna ge exempel på en övning?
Jag vet att man inte ska köra alla muskelgrupper samma dag, men varför är det så? :smash:
Det finns inget som säger att man inte kan göra det och eftersom du inte verkat styrketräna tidigare så skulle jag gissa att ett av de bättre alternativen är att köra hela överkroppen tre gånger i veckan. Från länken som du fick:
Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Sittande rodd 3*10-15
Latsdrag 3*10-15
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max.
Tar du bort benpress och lårcurl har du ett skapligt program att börja med, Om du vill träna mer så kör 4-5 set i bänk och rodd, eventuellt ökar du i så fall bara bänken och rodden vart annat pass dvs pass ett kör du mer bänk, pass två kör du mer rodd osv.
Hej allesammans! Jag tänkte börja gymma för att se extra bra ut inför sommaren 2015. Hur tycker ni att jag borde lägga upp träningspassen? Jag vet att man inte ska köra alla muskelgrupper samma dag, men varför är det så? :smash:
Axlar, Deltamuskeln, Magen, bröstet, bålen, biceps. (överkroppen)
Om vi antar att jag bara skulle träna överkroppen, hur skulle min vecka kunna se ut då?
Ska man köra 3 olika övningar på varje muskelgrupp? Som det ser ut nu så har jag 10 övningar till olika muskler som jag ska köra 3 ggr / vecka. (jag har inte börjat gymma ännu, det är bara så jag har tänkt hittills.)
Är det nåt speciellt man ska tänka på när det gäller mat? Jag vill inte äta kvarg eller något pulver, utan jag undrar om jag ska äta något innan eller efter varje pass.
_
Jag försöker egentligen inte bygga muskler så att det ska se snyggt ut, jag vill tona min kropp och bara bli lite mer hälsosam. Är verkligen ingen träningsnarkoman.
Vi på handikappsidan tränade nästan bara överkroppen. Men om du inte är handikappad så varför inte träna hela kroppen då du kan??
Hälsosamt i min värld borde optimalt vara att även köra ben, t.ex.
Jag kan väl, säga att jag var rätt stark i överkroppen en gång som ung. Gjorde rätt ok vikter i bänk. Men jag hade utan tvekan byt armstyrka mot ben och ryggstyrka, vilket man har mer nytta av i verkliga livet tror jag.
Lycka till med din träning
MVH
Gnistan
Anonymes
2015-02-24, 12:49
Vad är skillnaden mellan ettan tvåan och fyran?
http://yeahwetrain.com/img/76/bicep-workout-part-1-healthy-fitness-exercises-gym-low-tricep/
Maverick
2015-02-24, 12:54
Vi på handikappsidan tränade nästan bara överkroppen. Men om du inte är handikappad så varför inte träna hela kroppen då du kan??
Hälsosamt i min värld borde optimalt vara att även köra ben, t.ex.
Jag kan väl, säga att jag var rätt stark i överkroppen en gång som ung. Gjorde rätt ok vikter i bänk. Men jag hade utan tvekan byt armstyrka mot ben och ryggstyrka, vilket man har mer nytta av i verkliga livet tror jag.
Lycka till med din träning
MVH
Gnistan
Han har en knäskada som gör att han inte kan träna ben för tillfället.
skattefusk
2015-02-24, 13:42
Vad är skillnaden mellan ettan tvåan och fyran?
http://yeahwetrain.com/img/76/bicep-workout-part-1-healthy-fitness-exercises-gym-low-tricep/
Det står ju på bilden?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.